Nyttbarn-Ny tråd!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Jannike

Nyttbarn-Ny tråd!

Inlägg av Jannike »

Hej!

En ny liten lillasyster har kommit till oss för 4 månader sen och SM har gått strålande! En mera nöjd och glad bebis får man leta länge efter! Storasyster hjälper till på alla sätt och vis, även på eget initiativ! Jättemysigt att se syskonen tillsammans och vilken omsorg som kan rymmas i en snart 2 år liten tjej! Nåja. Nu till min fråga.

Hur hjälper jag lillasyster att även sova gott hela natten när hon är snuvig? I 3 veckor nu har hon sovit 9,5 h i sträck och en halvtimmes nattmål och sedan två timmar till. Har schema 12-45-2-45. När hon fick sin 3 mån-vaccination så mådde hon så dåligt så vi hade vi strulit med nattsömnen i 4-5 dagar efter det. Då fick det bli ett extra nattmål och Alvedon för feber och smärta. Det funkade ganska bra, men jobbigt var det. Nu är hon lite äldre och har bara en liten lätt förkylning och nätterna strular ordentligt. Det är ju när man är sjuk som man verkligen behöver sova gott för att bli frisk. Och hon har ju inte feber och inte nästäppa eller något, det rinner bara lite ur näsan ibland. Hon är glad och go på dagarna och sover bra då. Varför strular nätterna så himlan mycket helt plötsligt? Hon kan vakna efter 45 min och gråta från och till i ett par timmar (med vagning som inte verkar fungera) innan jag tar upp för ett alltför tidigt nattmål. Då somnar hon om och sover ibland resten av natten lugnt eller vaknar igen. Vet inte hur jag ska hantera uppvaknanden nu när hon börjar bli äldre och är lite snuvig. Vill inte vara hårdhjärtad, men heller inte lära henne ovanor som gör att jag kanske måste kura till slut.

Min äldsta dotter sov igenom ALLT utan större bekymmer! Sjukdomar, tänder, vaccinationer. Så den här situationen är ny för mig och attityden vacklar. Jag har Annas ord i bakhuvudet - är man inte på väg till akuten så ska barnet vara kvar i sängen! Samtidigt har jag läst att andra på forumet lägger "reglerna" åt sidan när det är sjukstuga och plockar upp det igen när sjukdomarna är borta. Det är väl så vi har gjort när hon varit riktigt sjuk, vi har ju haft både RS-virus och den ovan nämnda vaccinationen - men nu är det ju bara lite snuva på en lite äldre bebis? Jag vet inte vad jag ska hjälpa henne med där i vagnen mitt i natten eftersom det inte finns något att åtgärda, hon har ingen feber och ingen direkt nästäppa. Mat har hon fått så mycket hon velat ha på dagarna, och utevistelse, social delaktighet och sömn. Vagna slutade vi med när hon var 2 mån, både vid insomning och skarvar. Det är nu jag har fått börja vagna på natten igen. Hon sover på mage med larm.

Förlåt att det blev långt. Skönt att skriva av sig lite oro. Skulle behöva lite peppning och goda råd!
Storasyster född april 2008. Barnaboksbarn från början!
Lillasyster född December 2009. Också barnaboksbarn såklart!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Jannike! :D

Välkommen tillbaka till SoS och grattis till den lilla! :D

Jag har två idéer:
:idea: Mat. Som du säkert vet är grundbulten i SM mat, mera mat och ännu mer mat. Och när man är 4 mån är man huuuungig! En del har ingen botten alls! :shock: Om hon plötsligt vaknar för tidigt och vagningen inte tar finns det bara ett svar: hon är hungrig! :wink: Är man dessutom lite förkyld, och kanske lite nästäppt, är ju varken aptiten eller ättekniken på topp hela tiden. Så mitt första förslag är att du börjar introducera riktig mat. 8)
:idea: Säkerhet. Även om man har blivit alldeles föredömligt skött m h a SM under sina första månader kan man ju börja frukta för sin fysiska säkerhet när man är sjuk, särskilt om reglerna, som man trodde var fasta, har blivit lite tummade på, och - ve och fasa! :wink: - mammas Attityd också har varit lite låg och tveksam. :^o I så fall behöver man återupprätta säkerheten. Kanske räcker det med en attityduppskärpning, och gör det inte det så är en minikur en bra grej (börja från andra natten i lathunden: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten). Då kan du passa på att flytta över till sängen, sätta ramsan och kapa det sista nattmålet (som ju inte behövs längre efter 4 mån, förutsatt att hon får i sig rejält med mat under dagen), allt på ett bräde. 8)

Så min handlingsplan blir: börja med riktig mat och ge det en vecka eller så. I kombination med en positiv och självklar attityd från mamma kan det mycket väl hända att nattsuddandet går över av sig själv då! :sleep: Och gör det inte det så tar du till minikuren. :D

Och förkylningen går ju över av sig själv - ställ en skål hackad lök med kokande vatten under sängen så länge, så rensar det näsan och gör andningen lättare. Om hon inte är en sån som rullar omkring kan du höja frambenen på sängen också, så hon ligger lite i uppförsbacke.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Jannike

Nytt barn - Ny tråd!

Inlägg av Jannike »

Hej och tack för svar!

Jag antar att med mera mat så menar man bara "smakportioner" i den här åldern? Blir det för mycket för magen att börja med majsvälling som kvällslurk samtidigt som man introducerar smakisar tro?

Vi har ju redan börjat med smakisar nu i helgen. En tredjedels mosad banan gick i direkt och nu på 3:e dagen får hon i sig en halv liten banan! Imorgon kommer en ny smak.

Angående vällingen har jag läst i andra trådar att man gärna ska späda ut den första tiden, men det var det inte tal om när min äldsta dotter var 4 mån! Då bara gav jag den outspädd som det står på förpackningen! Hon led inte av det vad jag märkte!

Annars ska jag ge besked och inte tveka med vagning på natten. Vi får se hur det blir i natt.

Jag måste också berätta att läkarna på BVC tycker att hon väger på tok för mycket och vill att jag ska sluta ge ersättning helt och hållet. Jag ammar varje mål och toppar upp med ersättning varje mål föutom på natten. Detta har ju gjort att jag har blivit osäker och inte trugat som förr, men jag har absolut inte slutat ge mat förrän hon är nöjd. De vill hålla extra koll på henne och undersöka om hon har någon sjukdom som gör att hon är så stor. Jag ska dit på onsdag, då ska jag se till att vi får kolla upp saken ordentligt så vi kan släppa det sen. Jag tror verkligen inte att hon är sjuk! Visst, man kan ju verkligen säga att hon är rund och jag har gett henne väldigt mycket mat som hon tacksamt tagit emot! Överlevnadsångesten botade vi ganska snabbt om man säger så. Och då är hon ju ett väldigt nöjt och glatt barn som ler så fort man tittar på henne och är otroligt okomplicerad. Jqg tror inte hon är sjuk, men man vill ju vara säker på att hon inte är det.

Sammanfattningsvis så är det alltså både matvargar och sovvargar som har smugit sig in hos oss. Vi ska jobba på både mat och sömn och attityd så kommer det lösa sig snart. Tack för stöd, det känns toppen! Jag rapporterar snart igen!
Kalaskakan

Re: Nytt barn - Ny tråd!

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Jannike, välkommen till SoS, säger jag med!
Se mina svar i färg i texten nedan.
Jannike skrev:Hej och tack för svar!

Jag antar att med mera mat så menar man bara "smakportioner" i den här åldern? Blir det för mycket för magen att börja med majsvälling som kvällslurk samtidigt som man introducerar smakisar tro?

-Jag skulle säga testa!
Var inte rädd för att testa.

Vi har ju redan börjat med smakisar nu i helgen. En tredjedels mosad banan gick i direkt och nu på 3:e dagen får hon i sig en halv liten banan! Imorgon kommer en ny smak.

Angående vällingen har jag läst i andra trådar att man gärna ska späda ut den första tiden, men det var det inte tal om när min äldsta dotter var 4 mån! Då bara gav jag den outspädd som det står på förpackningen! Hon led inte av det vad jag märkte!

-Där har du en jätte bra erfarenhet, tycker jag. Endera så spär du ut eller så kör du på som med storastyster. Alla barn är olika.

Annars ska jag ge besked och inte tveka med vagning på natten. Vi får se hur det blir i natt.

Jag måste också berätta att läkarna på BVC tycker att hon väger på tok för mycket och vill att jag ska sluta ge ersättning helt och hållet. Jag ammar varje mål och toppar upp med ersättning varje mål föutom på natten. Detta har ju gjort att jag har blivit osäker och inte trugat som förr, men jag har absolut inte slutat ge mat förrän hon är nöjd. De vill hålla extra koll på henne och undersöka om hon har någon sjukdom som gör att hon är så stor. Jag ska dit på onsdag, då ska jag se till att vi får kolla upp saken ordentligt så vi kan släppa det sen. Jag tror verkligen inte att hon är sjuk! Visst, man kan ju verkligen säga att hon är rund och jag har gett henne väldigt mycket mat som hon tacksamt tagit emot! Överlevnadsångesten botade vi ganska snabbt om man säger så. Och då är hon ju ett väldigt nöjt och glatt barn som ler så fort man tittar på henne och är otroligt okomplicerad. Jqg tror inte hon är sjuk, men man vill ju vara säker på att hon inte är det.

-Återkom gärna med vad läkarna kom fram till :)
Vår Klimp, skulle av en del läkare också ha utretts för sin vikt då kiddon var stor, så min personliga erfarenhet är att det råder en viss rädsla för fetma epidemi där man skall banta bebisar och det finner jag helt vansinnigt galet!

Sammanfattningsvis så är det alltså både matvargar och sovvargar som har smugit sig in hos oss. Vi ska jobba på både mat och sömn och attityd så kommer det lösa sig snart. Tack för stöd, det känns toppen! Jag rapporterar snart igen!
:)
Jannike

Inlägg av Jannike »

Hej!

En rapport kommer här!

Första natten efter inlägget så vaknade hon tidigt på natten. Jag vagnar kort och koncist några gånger i 20 min och lillasyster somnar om och sover tills jag väcker för nattmål 5:30. Andra ntten vaknas det 4:30 och jag vagnar i 10 min och lillan somnar om tills jag väcker henne för nattmålet. De följande 2 nätterna sover lillan och jag hör inte ett knyst.

Hon äter 1/3 stor burk puré på lunchen (+amning+ersättning också förstås) och så har jag under dessa dagar introducerat vanlig outspädd majsvälling.

Nu i natt, den 5:e natten så vaknar lillan igen kl 4:30 och somnar inte om förrän efter 50 min!!! Så är det ju bara 10 min kvar till nattmålet då jag väcker henne. Hon verkar ärligt talat inte speciellt hungrig då.

Det jag upptäckte en stund efter att hon hade vaknat och jag gick upp för att vagna, så var det att täcket hade hon "trampat" av sig och det låg vid fötterna. Jag lägger ju på det igen och vagnar av och till, men ska en sån sak orsaka sån rabalder? Visst det är ju obehagligt att bli lite kall, men ändå? Jag vet inte jag. Sedan när jag bytte blöjan upptäcker jag till min förvåning att hon hade bajsat. Det var typ 2 mån sedan hon gjorde på natten. Jag antar att med all denna nya mat så blir magverksamheten ändrad, hon bajsade ju inte alls på hela dagen igår som hon brukar göra. Men igen, ska något sådant orsaka sån rabalder? Jag vet inte. Jag vet bara att jag är åtminstone sugen på att införa 12-timmarsnatt! Jag avvaktar ett par nätter till innan nattmålet försvinner, jag är så trött och frustrerad att jag måste samla kraft och mod till mig lite granna först.

Angående läkarbesöket... Nej, de tror inte att hon är sjuk fick jag höra, men jag ska ändå trappa ner mängden ersättning! Jag fick också tipset att truga henne mer med napp för att göra henne till ett "nappbarn" och lära henne att "gosa med en snuttefilt" istället för att äta mer efter amning... Jag höll på att storkna, men jag höll masken. Ni kan förstå att jag inte har lytt råden! Det låter ju heltokigt i mina öron! Napp ska hon inte ha och både jag och lillasyster och storasyster är alldeles för upptagna på dagarna för att ligga och gosa någonstans med en snuttefilt och en napp! Det ska diskas, städas, lagas mat och gå ut i lekparken och ha pälsvård med pudlarna för att nämna några saker!!! Och så ska hon ju sova så gott däremellan! Nej, det går jag rakt inte med på. Visst, jag trugar henne inte till tusen som jag gjorde när hon var nyfödd och jag tycker att det verkar funka ganska bra ändå. Inte tänker jag ta bort ersättning helt och hållet för att börja med napp och snuttefilt! Vilka tokerier! Och hon ska kallas läkare?

Oj då, förlåt, nu blev jag lite uppeldad. Vi kämpar vidare med nattsömnen. Det jag undrar är när jag ska sluta vagna på natten och gå över till ramsan enbart? Hon börjar ju bli en stor tjej nu 4 mån och allt. Hur tycker ni att det låter? Är det fortfarand4e mera mat eller jobba på hennes säkerhet som gäller? Alltså fortsätta vagna på natten?

MVH från en trött mamma
Jannike

Inlägg av Jannike »

Jannike skrev: Napp ska hon inte ha och både jag och lillasyster och storasyster är alldeles för upptagna på dagarna för att ligga och gosa någonstans med en snuttefilt och en napp! Det ska diskas, städas, lagas mat och gå ut i lekparken och ha pälsvård med pudlarna för att nämna några saker!!!
Snälla, missförstå mig inte! Det är ju såklart vi gosar på dagarna också! Det är inget fel i att gosa! Vi har ju kvalitativt "umgänge" med fröken solstråle varje mål och sen har vi buset i stora sängen efter sista eftermiddagsluren! Då är ett bus och skratt för både mamma, storasyster och lillasyster allihopa tillsammans. Sen går vi till köket och påbörjar middagsstöket.

Ville bara säga det så ingen tror att det inte gosas i vår familj!
chokladkaninen

Hej Jannike! :D

Varför har du nattmålet så sent? Är hon hungrig för frukost då?

Jag tror precis som du att du ska lyssna mer på din egen magkänsla än på vad BVC-folket säger i det här fallet. :D På en del ställen verkar de inte riktigt ha kopplat att kurvorna är medelvärden, inte bindande kontrakt! :wink:

Rent praktiskt, med vagningen på natten så gäller samma sak som på dagen - dvs, smått gnöl, gruff, stånk och stön lägger du dig inte i alls. Behöver hon verkligen hjälp (och här gäller det att lyssna) ramsar du, och bara vid verklig kris tar du till vagningen - och avslutar även den med ramsa, om målet är att sätta ramsan. När du sedan tar bort nattmålet helt kan du vara mer frikostig med vagnandet första natten - för då svarar du ju på frågor om nattmålet. Sedan backar du med ramsan. Kolla kompendiet som jag länkade till i mitt förra inlägg till dig. :D
Jannike

Inlägg av Jannike »

Hej!

Jo, vårt nattschema har sett ut som följande: Godnatt kl 20:00, sedan nattmål 5:30 efter 9,5 h sömn. Nattmålet har tagit 30 min och sedan somna om 2 h till kl 8:00 då det blivit godmorgon! Det har funkat jättebra för oss!

Sedan två nätter tillbaka är det dock slut på nattmål! Hon har "frågat" lite grann till och från mellan 5-7 men sedan somnat om efter lite vagning och ramsning. Hon har sovit när jag har tagit upp henne 8:00. I natt blir det tredje natten och då ska jag sluta vagna och bara ramsa om det behövs.

Är det vanligt att de små blir extra trötta på dagen när de börjar sova hela natten? Lillasyster var jättetrött igår! Somnade under ensamleken och sedan var på väg att sova längre än de 45 min hon brukar på förmiddagen igår, men jag väckte henne för att hålla schemat och då blev hon ganska sur. Men bara ett litet tag, för den här solstrålen vet annars inte hur det är att vara på dåligt humör. (Till skillnad från storasyster som har temperament så det räcker åt hela familjen!) Man tycker ju att det borde vara tvärtom, att de blir piggare?

När hon inte vaknar längre på natten (förhoppningsvis dröjer det inte längre än 1 vecka) så ska vi försöka mörklägga ordentligt i storasysters rum och flytta över henne dit i egen spjälis. Det ser jag fram emot! Ska bli spännande att barnen delar rum!

Tack för stöd! Det behövs ibland när attityden vacklar! Nu verkar vi vara tillbaks på rätt spår!
chokladkaninen

Härligt! :D :thumbsup:

Jo, sömn föder ju sömn, vet du - bjud på en marginalkvart här och var om det krävs, men håll schemat. Det bottnar snart. 8)

Lycka till med ihopflyttandet, vad mysigt de ska få det! O:) :heart:
Jannike

Inlägg av Jannike »

Hej igen,

Så var det dags igen. Jag är helt förvirrad och vet inte vad jag ska tro, efter ca 2 veckors sömn hela nätterna (20-08, dock med tidiga uppvak vid 06 som lilltjejen brukar sköta själv) så har vi haft en fruktansvärd natt i natt. Hon vaknade vid 21 och kunde inte somna om efter 45-min skarven. Jag börjar dammsuga, öka volymen på TV och fixa och dona i köket. Det hjälpte inte och det hela eskalerade och hon grät sen i 4 ,5 h. Hon var bara tyst i några sek och min här och där. Jag skakade handtag och ramsade, väntade, ramsade igen, väntade och ramsade igen osv. Men det var hopplöst. VId 01:30 stod vi inte ut längre. Då vände vi på henne och så fick hon flaska som hon svepte och sen vände vi på mage igen och då somnade hon och sov till 7. Så vaknade hon och gråtinfernot fortsatte som förut. Jag ramsade men föga effekt. Lät henne gråta ett tag och tog upp henne 7:45. Hon var tyst när jag gick till henne, men börjar gråta rejält när jag tar upp henne. Hon gråter en stund och när hon lugnat sig lite så får hon bröstet. Hon äter väl halvhjärtat, hon är nog ganska mör och känns trött och matt, men ingen feber. Efter en stund slukar hon en hel flaska majsvälling. Nu har hon ensamlek och är nöjd, jag hör hur hon mekar med grejerna...

Jag är helt chockad, hur kan det bli så här? I helgen var vi bortresta och bodde på hotell och vi var i en bar på hotellet stor del av natten med henne sovandes i liggdelen bredvid oss och hon sover hela natten utan ett knyst! Och när vi kommer hem blir det så här? Jag fattar ingenting. Jag är helt utom mig av trötthet. Jag har aldrig varit med om maken, jag vet inte vad jag ska ta mig till. Trots att hon blev lugn på min ramsa så började hon hela tiden gråta efter några sek eller min. Helt galet, snälla hjälp mig!
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Jannike!

Hur har det gått för er? Jag tänker att saker och ting kan hända som gör att man inte mår bra, antingen det handlar om er helg borta eller att hon varit dålig (man kan ju själv må dåligt och så utan att ha feber). Men det kan också vara så att hon inte har varit helt mätt? Tänker på att hon ätit så bra när du sen har erbjudit henne. Man kan inte sova på hungrig mage, så är det bara. SM är ju ett förhållningssätt, någonting som man skall följa som skall kännas bekvämt. Men när man själv blir sådär ställd som du blev, då kan man heller inte förmedla någon slags säkerhet, alltså en attityd av självklarhet. Vet man inte själv att barnet är mätt och belåtet, har fått allt som går att få och allt som saknas är sömn, kan man inte förmedlar för barnet att det är alldeles lugnt att sova vidare. Jag säger inte nu att det är NÅGONS FEL att det blir så, men livet är ju sådant ibland.

Barn kan bli sjuka, ha ont och må dåligt. Såklart. Men har du som nu, konstaterat att lilla barnet mår fint (efter att ha ätit och sitter och leker i ensamleken å grejar), då får du också bestämma dig för att hon mår bra. Och inte INVÄNTA en reaktion. Utan själv ta ledningen och förmedla att allt är bra, att mamma har läget under kontroll. Mat, social delaktighet, möjlighet till sömn och ett gott liv. Det ger du den lilla. Resten är upp till barnet att skapa, efter de förutsättningar ni byggt upp. Nu förmedlar du LEDNING och trygghet. Så skall du se att barnet kommer att sova igen, som alla andra nätter.

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
chokladkaninen

Jag instämmer med Blivande mamman, vill bara flika in att det är noga med tiderna och verktygadet och så där när man håller på att sätta ett schema - men när schemat väl sitter så fint som det gör hos er kan man lugnt utgå från att om det strular nån enstaka gång finns det ett skäl till det. :shock: Och då testar man matpåfyllning, eller ger alvedon om barnet har ont i tänderna, eller löser problemet på något annat sätt. Och sedan tänker man att en gång är ingen gång och kopplar på Attityden igen till nästa dag så att man tar sig tillbaka upp på banan! :wink:
Jannike

Inlägg av Jannike »

Hej,

Jodå, flickan har sedan den natten sovit så gott så. Det måste ha varit mat som fattades den natten. Vad tokigt det kan bli. Tack för att ni finns här på forumet!

Vid vilken ålder kan man gå över helt och hållet till välling och skippa ersättningen helt? Jag tänker att vällingen är tjockare och är mer mättande än ersättning.

SÅ här ser det ut för oss matmässigt:

08:00 Amning och majsvälling
11:30 Frukt-eller grönsakspuré och amning och ersättning
15:00 Amning och ersättning
18:00 Amning och ersättning
19:50 Amning och majsvälling

Tänkte börja med gröt på eftermiddagen vid ca 6 mån. Eller kan jag börja med det redan nu tror ni? Finns det mer jag kan göra för att hon ska bli mättare?

Tack!
Jannike

Inlägg av Jannike »

Hej,

Vi hade lite strul i natt igen. Idag ska jag satsa stort på mat för lillasyster. Projekt mat helt enkelt. Jag har kommit på att det är bröstmjölken som har sinat den sista tiden och det har jag inte velat inse och fortsatt som vanligt. Då har det blivit för lite mat.

Jag har beslutat att sluta amma till varje mål och istället bara morgon och kväll. Det känns ok. Så nu ska vi få rätsida på detta.

Det känns som att det händer 1000 grejer på en dag med storasyster som härjar och 3 hundar (varav 2 valpar)... Så det känns egentligen som att jag har 4 barn och en vuxen hund! Känns knappt som att jag kan hämta andan någon gång på dagen. Har varit väldigt mycket sjuk osv så det känns inte som att jag har kommit upp ovanför vattenytan än sen en väldigt lång tid tillbaka.

Ett annat bekymmer är att hon kräks så mycket när jag lägger henne på mage för social delaktighet efter måltiden. Svår ekvation. Vill ju inte försumma magläget bara för att maten inte ska komma ut igen. Hon gillar ju faktiskt inte heller att ligga på rygg, hon kan ju faktiskt också åla redan...
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Jannike :D

Vad klok du är som ger mer eftersom du tror att din flicka behöver det. Får säga detsamma med gröten - se på barnet (ett av AW:s fina talesätt). Prova att ge lite gröt och se hur magen fixar det. Annat som brukar vara populärt är mosad banan.

En barnläkare sa när min äldsta dotter var liten att om barnet äter varierat kan man sluta med ersättning vid 6 mån. Leia åt så bra så jag slutade ge henne då. Mina yngre töser har ätit ersättning lite längre och min lillaste Leonor får fortfarande 1-2 flaskor Babysemp 2/dag och hon blir 8 månader 15 maj.

Gällande dina intensiva dagar kan jag tipsa om att synka ihop barnens tider men det kanske du redan gör. Styr lillasyster mot att sova långlur mitt på dagen samtidigt som storasyster. Använd tiden till att vila och pyssla om dig själv.

Mina två yngsta har kräkts på golvet efter varje mål från nyfödd till ca 7-8 mån. Jag har aldrig gett avkall på magläget och det låter ju inte som du gör det heller. Bra. Det är nog bara att torka, torka, byta en body eller tre samt lämna mattorna till kemtvätt när kräksperioden är över :wink:

Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"