Våran son som i augusti blir tre år har ända sen födseln varit hård i magen... I början fick vi rådet med olja och messmör i maten osv... GÅng på gång har vi tagit upp det med BVC och till slut i januari efter nästan 2.5 år fick vi rådet från BVC att kontakta barnmottagning på sjukhus... Det gjorde vi och rådet där var: ta klyx varannan dag i tre dagar, håll han över toalett stolen och ring sen... Mamma grät, pojken grät, pappa grät, och vi ringde igen... Rådet då var: gör likadant en gång till, sen får ni komma på läkartid... Okej, sagt och gjort, samma visa igen, pojken grät, mamma grät och pappa grät, hemskt var det!
Vi fick utskrivet medicin för att ge i vätska som ska göra bajset mjukare och även mycket vatten, fibrer och fett... Inte det lättaste då han dricker som en sparv, "inte ha mör på mörgås" osv osv... Trots att medicinen gjort bajset mjukare så¨får han fortfarande PANIK varje gång han blir bajsnödig... Ringde till barnmottagningen nu igen efter 4 månader av medicinering och fick rådet att belöna honom, muta honom och sen höra av mig till hösten igen...
Ska man muta och belöna? ATt bajsa är ju fullt naturligt?
Lilla hjärtat kan hålla sig i 1-2 dagar bara för att han är rädd för att bajsa... JAg blir så ledsen av att ha försökt få hjälp i flera år och inget förutom pulver att blanda i maten och allt har lett till att han är jätterädd... Jag fösöker att inte uppmärksamma när han blir rädd, utan att prata om att det är skönt att bajsa och att man får plats för mera mat i magen?!? Vette tusan hur man ska reagera egentligen?? När han känner sig nödig så blir han fruktansvärt stressad, springer fram och tillbaka, kastar saker, beter sig konstigt... OCh det SKÄR I HJÄRTAT!!
'Har någon tips? Ingen lösande mat fungerar det är ju inte konsistensen det längre är fel på utan rädslan, paniken osv... Han totalvägrar att ens kissa på pottan efter allt jobbigt som varit... Så det går inte heller att försöka bajsa sittande...
Hjälp? Det och trotsen är inte lätt att hantera just nu