Sover för mycket?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
malint

Sover för mycket?

Inlägg av malint »

Hej!
Rutan-tutan är nu drygt 9 månader och kurad sedan drygt 4 månader tillbaka. Precis som alla andra skriver så lever livet, både för henne och för oss. Hon gillar att sova, och här kommer min fråga: vi har kvar 3 lurar för henne och hon sover ca 15 timmar, dvs 12 timmar natt och sen 40 min förmiddag, 1h 40 min lunch och 40 min em.

Kan vi köra vidare tills dess att hon "protesterar" mot dessa sovtider, eller skall vi ta vårt "föräldraansvar" och lägga om schemat för henne?

Det är inte så att hon ligger och är vaken utan när vi lägger henne så somnar hon på ett kick, och hon sover hela natten till det blir morgon kl 7, så hon "fuskar" inte med sin sömn...

Sen vill jag ingjuta mod och styrka i alla som är här inne och inte riktigt "vågat" på denna kur. Läs begrund, gör schema, och sätt i gång! Alla behöver sova och livet blir så mycket härligare både för er och för barnet!

mvh
Malin Thydén Kärrman
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart att höra :D Pris och beröm :lol: Vilket skönt liv, vilken glädje och ro för er alla :lol: Pussa på lilla älsklingen från mig :P

Schemat ändrar/justerar man på barnets initiativ. Man märker att något börjar trassla och balla ur. Detta måste man iakkta åtminstone under en vecka, som ständoigt återkommande. Så det duger inte att ändra dag för dag eller "tedsta"; då är det enda som händer att 1. lilla barnet blir förvirrat, 2. man själv blir ännu mer förvirrad :shock:

Normalt är det första som händer att e m-luren antingen skärs ner eller försvinner helt (möjligen med en flexibel femminuterslur i rockärmen vid kris). Man ser det på att lilla älsklingen helt enkelt krånglar, inte somnar, eller sover sämre på natten, eller har andra s k problem vad gäller den tidigare klockrena sömnen. Då är det dags att se över den sammanlagda sömnen och få till ett schema som svarar mot ett lite minskat behov :wink:

Vanligen är det alltså e m - kuren man justerar, sedan följer f m -luren och allra sist tafsar man på middagsluren, som man kan behålla i många år som den är.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"