Bolla med marginalkvartarna under uppföljningsveckan?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Bolla med marginalkvartarna under uppföljningsveckan?

Inlägg av kattis73 »

Vi befinner oss i uppföljningsveckan, och det strular lite med dagslurarna. Jag vet att man inte ska ändra i schemat ännu, men kan jag använda kvartarna? T ex är Isak benägen att inte sova hela sina lurar mitt på dagen och på eftermiddagen. Plus att han vaknar aningens tidigt på morgonen än så länge. På förmiddagen däremot, sover han gärna lägnre än schemalagda 1,5 timmar. Kan jag lägga på en kvart på fm-luren, för att kompensera att han sällan sover sin timme plus sina 45 minutrar de andra lurarna? Eller är det bättre att lägga och väcka i tid och kämpa med de andra lurarna?

(Han sover 1,5 på fm, 1 tim mitt på dagen och 45 min på em. Jag vet att 60 min ej är naturligt sömnpass, men Isak tycker att 30 minuter är lagom. Ibland vagnar jag igenom mitt-pådagen-luren när 30 minuter gått och då kan han ibland sova sin timme, men vaknar i samma ögonblick jag slutar vagna. Detta trots att jag inte vagnar när han ska somna). Vi sitter fast i vagnträsket sedan lääääänge :oops: (förutom de första 30 minutrarna), och min tanke är väl att ta itu med det när allt annat sitter.

Här är hela schemat:
7.00 – Morgon. Frukost: 200 ml babysemp
9.30 – 11.00: Sova 1,5 timme
11.00 – Lunch: Puré och frukt alternativt 200 ml babysemp.
13.30 – 14.30: Sova ute 1 timme
14.30 – Mellanmål: 200 ml babysemp
16.30 – 17.15: Sova 45 min
17.15 – Middag: 1 dl gröt och frukt.
19.00 – Bad och skoj
19.15 – Nattslurk: 200 ml babysemp
19.30 – Sova natt

Jag ser inte detta som några stora problem, tycker allt går så fantastiskt bra. Men jag skulle gärna använda kvartarna lite.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du kan absolut använda marginalkvarten, den är till för felxibilitet :wink: Men det ska vara utifrån barnets (akuta) behov. Man ska alltså inte använda marginalkvartarna som kompensation hit eller dit och inte så att säga räkna med dem - utan se till hur barnet bär sig åt här och nu, vad som tycks behövas här och nu; lyssna av, alltså.

Vagningsträsket kommer du ur genom att hela tiden vagna visserligen lika snabbt, alltså lika fort vara där när det behövs, men kortare och kortare, löjligt kort till slut :!: Den mest raffinerade varianten är att bara slå ner handtaget en enda gång och skaka sedan två gånger från sida till sida sekundsnabbt... Sträva dit. Så når du ett lagom. Och detta lagom ska bli kortare och kortare i sin tur :wink:

Du kan gott vagna som markering när han ska somna, bara så att han vet vad som gäller :idea: Men tillrättaläggandet, distinkt, ska snart räcka som markering (läs gärna på i Verktygslådan). Så får vagnandet bli kristilldening enligt ovan.

Pris och beröm på dig :D Vad skönt allt har blivit för lilla älsklingen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"