-Klart att det blir alla tiders när du har tänkt färdigt, det betvivlar jag inte en sekund påPappaMatte skrev:Tillbaka igen!
En liten uppdatering...
Lillan är drygt 5 månader.
Äter bra på dagarna - äntligen! Det satt långt inne att få henne att äta riktig mat. Hon ville ju bara ha mammas mjölk....
Sover bra på dagarna. Och på nätterna med undantag av nattmålet.
Morgon: (amma - vill oftast inte ha), gröt
lunch: mat och fruktpure, amma
em: amma och gröt med banan
kväll: mat och fruktpure, amma
kvällsslurk: amma, hon ammar gärna, mycket och länge här
nattslurk: amma, hon är hungrig här... för hungrig, det blir mer än en sluk![]()
Nattslurken ska infalla vid 4. Ofta vaknar hon redan vid 3 och vill ha mat. När jag ammar henne är hon HUNGRIG. Äter mkt och länge... Det indikerar ju att hon bör äta ännu mer på dagtid. Och jag jobbar verkligen på det.... på herdesord 8)
![]()
![]()
-Keep on working!
Hur då gå tillväga med att få bort nattsluken?
Jo, jag tänkte så här. Öka fodergivanytterligare de närmaste dagarna. Sedan blir det till att vagna så det står härliga till några nätter.
För visst är det allra enklast att anvnända vagnen för att få bort nattmålet?
-Jag tror att det mest effektiva är det sättet du känner dig bekvämast med. Du som skall förmedla budskapet.
Nu vet jag att du både kan vagna och ramsa. Så pick and choose det sättet du är bekvämast med.
Först planerade jag att lägga över henne i sin säng (sover fortfarande i vagnen) och använda mig av ramsan. Att göra en nattmålskurning.
Men när jag funderat på det så känns det som att det mest effektiva ändå är att vagna bort nattmålet.
Håller ni med - tycker ni att jag är rätt ute nu?
-Du kan vagna bort ja. Och du kan efterföljande nätter, istället för att vagna vid uppvak sätta ramsan en gång för alla.
Paralellt funderar jag på att sätta ramsam.
Målet är att hon ska somna utan vagning både på kvällen och på dagen. I dagsläget krävs det ibland vagning för att hon ska komma till ro. Och ibland skarvar hon på 2-timmaraspasset.
Det är ju så mkt bättre att kunna använda ramsan istället för att vagna.
vad tror ni om att sätta ramsan paralellt med att vagna bort nattmålet?
-Jag tänker att ett schemajustering kan vara på plats.
1. Varför behöver hon hjälp att somna ännu? Du har vagnat ett bra tag nu. Är du med på hur jag menar? Du har lett, lärt, visat och hjälpt ett tag nu.
2. Varför skarvar hon? Övertrött, hungrig, för pigg?
Vagningen/ramsan, se ovan.
mammahanna
ps. jo, jag vet.... jag tänker och funderar och vänder och vrider på problemet länge innan jag bestämmer mig för hur jag ska göra.Men det brukar bli bra när jag tänkt färdigt. Hoppas ni står ut med mig
![]()
Kram!