Dags att sluta med dagsömn?

Skriv svar
FlowerGirl2

Dags att sluta med dagsömn?

Inlägg av FlowerGirl2 »

Vår kille på drygt två år (26 mån) är kurad sedan 6 månaders ålder och sömnen har på det stora hela fungerat fint sen dess. Sedan någon månad har det blivit allt svårare att lägga honom på kvällen (nattning 19.15, väckning 07.00) och vi har börjat fundera på om vi måste ta bort dagsömnen på en timme. Han verkar helt enkelt inte längre trött på kvällen trots hög aktivitet dagtid. Han går på en ur och skur förskola och är ute mycket på dagarna. Numera hojtas det ca en 20-25 varje kväll innan han tillslut ger upp och somnar, han skriker att han inte vill sova osv. Vi dammsuger och väsnas hela tiden tills det tystnar, men det känns verkligen inte som om detta går åt rätt håll :(

Till saken hör att om 2 veckor beräknas nästa lilla vilde komma till världen så vi börjar få bråttom att få ordning på "stor" killens sömn. Är det för tidigt att ta bort dagsömnen eller har någon nåt annat tips?

Tacksam för snabba råd!

hälsningar
Jenny
Mamma till Jungel-George född 0712, kurad 0806 och Lill-Fia född 1002!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej Jenny!

Jag vill å det bestämdaste avråda er från att ta bort dagsömnen. Det är för tidigt! Dagsömnen, eller åtminstone dagvila, behövs tills trotsen är överstökad. Så ni ska nog behålla den minst ett år till :wink:

Men det är vanligt med sådana här fnurror ibland, och de går över. Det gäller bara att inte själv börja ifrågasätta rutinerna kring sömnen, för då gör lilla barnet det också.

Hur har ni det med skrattet till gonattet? Och är det möjligen risk för övertrötthet? Många gånger kan kvällskrångel avhjälpas med marginalkvart.

Se också till att lilla får arbeta, får en hårt arbetande man tycker det är enormt skönt att få lägga sig på kvällen :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Jag hade oxå tanken att dagsömn måste vara över trotsen, men det här känns snarare som en trend än en liten krångel och testningsperiod. Det började runt julas och har mer eller mindre bara blivit värre vecka för vecka därefter, det var därför jag funderade på att han kanske får för "mycket" sömn i vårt sömnschema. Vi busar för fullt och han skrattar väldigt mycket, ofta säger han därefter att han vill sova då, men så fort vi lägger honom så är det tvärtom, då ska det inte sovas det ska först drickas lite mer vatten (trots införandet att vatten dricks i köket innan läggning), sen ska det bara kramas en gång till på den föräldern som inte är kvar i rummet, sen skall det hämtas mer gosedjur osv. Han försöker allt och vi förklarar konsekvent att Nej allt detta är redan avklarat.
Han är väldigt aktiv på dagistiden men jag kan väl erkänna att på eftermiddagarna när vi kommer hem så har det mest blivit innelek.

Vad menar du med dagvila, är det att man bara lägger sig och läser en stund eller myser och varvar ner ett tag?
hälsningar
Jenny
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Jag läste din tråd och ditt förra inläg och fick en :idea: upplevelse. Precis detta har en annan forumist varit med om, hennes dotter "skulle bara" ha det ena efter det andra, tills hennes geniala mamma kom på att det handlade om att ge klara besked. Dottern hade frågor i form av påståenden om det ena med det tredje. Så innan läggning sa hon så här till sin dotter: "nu skall vi gå upp och lägga oss, mamma skall stoppa om filten vid kanterna och så sover vi så gott och kramas i morgon igen." Varpå läggningen skedde med självklar attityd enligt ovan sagda ritual och dottern somnade bums, inga krusiduller eller "måsten " som skulle fixas.

Hennes dotter behövde ett svar på sina "påstående-frågor". Kanske skulle detta vara en lösning för dig också. Barn i den åldern ställer ofta frågor i form av påståenden har jag lärt mig här på forumet. :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Med dagvila menar jag att man inte nödvändigt behöver sova, men det ska ändå finnas en schemalagd tid i sängen så att den lilla har förutsättning att somna. Man kan då ha på en musiksaga eller lite avslappnande musik, eller låta den lilla ta med sig några böcker i sängen.

Men jag vill ändå trycka på att ni bör fortsätta med dagsluren länge ännu. Att det tar 15-20 minuter innan han kommer till ro är absolut inget att fundera på. Är han däremot ledsen är det en fnurra som bör lösas, men den löses inte genom att kapa dagsluren. Det är inte där felet ligger om gossen är ledsen vid läggning. Kom ihåg skrattet till gonattet! Sedan är det , precis som Anna09 skriver, upp till er att visa att efter ramsa är det inget annat än sova som gäller. Ni ska INTE gå in i rummet, än mindre springa med dricka eller mat eller gosedjur. Gör klart detta för den lilla; efter ramsa är det SOVA som gäller. När han sedan hojtar slår ni dövörat till alternativt ramsar lite i förbifarten :wink:
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Rosander

Inlägg av Rosander »

Fortsätter på denna tråd då vi har haft samma problem med våra lilla tjej som är 2,5 år om ett par veckor.

Det är ofta hon inte sover på dagis och även ibland hemma, och de undrar nu på dagis om vi vill korta ner dagsluren de dagar hon väl somnar. Har velat fram och tillbaka då hon när hon väl somnar sover 1,5 timme.

Kollade i barnaboken och där står det att hon på sitt tredje levnadsår ska sova ca. 13 timmar. Hon sover 12 timmar natt och 1,5 timme på dagen (när hon väl somnar). Är det för mycket då? Ska vi minska dagsömnen till 45 minuter?

Hoppas det är ok att jag slinker in på denna tråd :oops:
Lovisa född nov -07, kurad juni -08
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Rosander!

Om ni inte har nàgra problem med natten, läggnigar eller tidiga mornar kan ni làta henne sova 1,5 timme.
I Barnaboken stàr det att hon borde sova ca. 13 timmar som hon ocksà gör.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Rosander

Inlägg av Rosander »

Hej!

Vi har inga problem med natten eller tidiga mornar. Men däremot så tar det lång tid för Lovisa att somna när hon sovit 1,5 h på dagen, ibland en timme. Ofta säger hon också "mamma, jag behöver inte sova", vilket jag valt att tolka som trots :oops: men kanske är det faktiskt så att hon inte känner sig särskilt trött.

Tycker du att vi ska korta middagsluren till 45 min då?

Tack för att du svarade så fort :D
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Jag hade kortat ner luren till 45 minuter om hon ligger vaken efter làng lur.

12 timmar 45 minuter är ocksà ca. 13 timmar. :wink:
Om hon blir trött kan du lägga henne lite tidigare.

Kram.
fem älsklingar
Rosander

Inlägg av Rosander »

Tack snälla du! :D

Kram
FlowerGirl2

Så var det dags igen!

Inlägg av FlowerGirl2 »

Lillkillen har nu hunnit bli 2,5 år och sedan 3 månader en stolt storebror. Hans trots visar inga gränser och nu har nattningarna blivit utdragna historier. Varje kväll efter bus och skoj så väljer han vilka två gosedjur som skall sova med honom. Men sen väl i sängen så börjar han protestera att han vill sova i "mammas säng" , "han har vilat klart" osv. . Han börjar mjölka oss på att byta gosedjur osv. Vi försöker vara bestämda men varje nattning följs numera av vilda protester i allt från 30 min till 2 timmar. Jag erkänner att jag ibland har gått in någon gång för mycket för att försöka få slut på protesterna och gråten men det är så svårt att höra honom. Motvilligt finner jag mig att jämföra med vänners barn som somnar snällt och fridfullt efter en saga (medans min son somnar gråtandes, suck) Sen vet jag att de varje natt istället får sällskap av sina barn i föräldrarnas säng. Usch och fy hur kommer vi ifrån denna hemska nattningssituation??

hälsningar
Jenny
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

det är klart ni kommer igenom detta. Som allt annat.

Jag tycker det låter som helt vanliga frågor jag, i påståendeform. Klara lugna och tydliga budskap borde gälla.

Och visst har du rätt, de får sällskap av barnen av en anledning... DET är både skönt och nödvändigt att slippa. Här har vi fnurror på alla möjliga plan just nu i samband med lära-gå-processen. Men svaren är ju alltid de samma om man säger, som en klok forumist sa till mig.

Det ligger mycket i det.

Och visst borde det komma frågor då en ny liten kommit till familjen, visst?!

Går storebror på dagis månne?

Massor av social delaktighet med lilla syskonet rekommenderas, man kan vara en stor hjälpreda i storebrors ålder, på allvar.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Tack för snabbt svar :)
Men i klarhet då hur ska jag bete mig? När han efter han lagt sig i sängen vill byta gosedjur, skall jag bara ramsa och gå ut? När han fortsätter att hojta och gråta, skall jag bara ignorera det tills jag anser att hans rop låter som frågor? Jag har blivit en riktig mjukis för han låter så vädjande med sitt "men mamma..."
Han går på dagis och trivs jättebra, det är gråt mer eller mindre varje dag jag hämtar honom. Försöker även att ge honom så mycket extra tid och kärlek jag bara kan (lillasyster får mer eller mindre vara för sig själv efter jag hämtat sonen, eftersom jag är så rädd att han ska känna sig mindre älskad.)

/Jenny
miniz

Inlägg av miniz »

Han är stor nu, sà du kan säga till honom innan ni lägger honom, nu har du druckit vatten, fàtt kramen och valt gosdjur. När mamma gàr ut sà är det slut, dà är det natt.

Vi har precis fàtt slut pà läggningstrul och slut med att dricka dricka vatten pà natten och fà omstoppat täcket. Det är svàrt den ena och andra kvällen det stàr pà, men sedan lägger lugnet sig. Strulningsherren här hemma är 2 àr och 4 mànader, sà de är stor sett jämngamla, vàra barn. Han blev rasande, när han förstod att vi inte kommer in och stoppar om honom. Men nu har vi ingen cirkus, för han vet att läggningstid är läggningstid. Och det tycker vi alla är skönt att veta, bàde han och vi.

Vi ramsade bara en gàng ibland för att visa honom att ja, vi hör dig och du kan sova, det gàr bra. Det hjälper att sätta pà musik för alla parter. :wink:

Har du Barnaboken?
Läs syskonblocket en gàng till, om du redan gjort det.

Var inte rädd att han inte ska fà nog kärlek, du har gett honom det bästa du kan ge honom, ett syskon. Min tvààring blev storebror dagen efter sin tvààrsdag. Han fàr vara med i allt arbete runt. Ofta ber jag honom se efter sin lillebror medan jag màste gà pà toa, hämta blöja, laga kaffe etc.

Det behöver inte bli fler fràgor för att det blir fler medlemmar i flocken. Han är ett lyckosamt barn. Det är inte alla som fàr syskon, han har tur som har sà kloka föräldrar som gett honom syskon. :heart:

Behöver han gà i dagis?

Kram.
fem älsklingar
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"