nytt schema!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sue

nytt schema!

Inlägg av sue »

hejsan igen!

Har grubbleat och funderat och filat på ett nytt schema! :idea: Tycker att det verkar vara dax att dra ner sovtillfällena på dagen till 3 st. Lille gossen är 6 månader nu. Hur vet man när det är dax att byta schema. :?: Vi är aktiva kurare sedan en månad tillbaka och vår resa hitills har varit fylld av både moln och solsken! Just nu verkar han dock köpa hela konceptet från natt till dag utan att protestera allt för mycket!

Mitt nya schema ser ut som följer:

6.30 morgon och mat
9-10 sova
10 mellanmål
11.30 lunch
12.30-14.30 sova middag
14.30 mellanmål
16.40-17.00 sova
17.30 middag
kvällsrutiner och extraslurk
19 sova natt

tack för all hjälp vid mitt tidigare inlägg, det funkade som grund för detta schemat som jag har nu!

Många kramar till alla snälla goa människor som tar sig tid att hjälpa!!

sue :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Man märker när det är dags att justera schemat på att någonting inte fungerar (längre). När sömnen på dagen blir onödigt mycken kan det ge sömntrassel på morgonkulan t ex. Men trassel kan som du märkt inträffa ändå; därför är en god tumregel att notera under minst en vecka att samma trassel pågår varenda dag. Därefter kan man tänka om och "spika" ett schema som bör vara så likt det gamla som möjligt men justerat där man misstänker det behövs.

Sovpass har du två om en timme. Det är inget s k naturligt sömnrytmspass. Han kan bli "svårvaknad" och även svårsomnad. Jag skulle föreslå att du tittar på schemaförslagen i Lathunden, innan du "spikar" :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"