4 månaders som äter för lite och nu går kurvan nedåt...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Leia09

4 månaders som äter för lite och nu går kurvan nedåt...

Inlägg av Leia09 »

Vår underbara lilla tjej är idag exakt 4 månader. Hon har fått ersättning sedan hon var en vecka gammal. Nu kör vi med NAN 2 sedan två veckor tillbaka , vi har även börjat med banan gröt. Och ska idag även introducera lite potatis med palsternacka.

Vårat problem är att hon i perioder matvägrar nåt så fruktansvärt. En gång fick vi bara i henne 200 ml plus 150 på natten. Detta varade i två dygn. Inga tecken på sjukdom eller annat. Vi ringde naturligtvis sjukvårdsupplysningen men dem kunde inte ge så mycket råd mer att om hon kissar så är det ingen fara.

Matproblemen började nog när hon var omkring 7-8 veckor. Innan det åt hon som en häst hela tiden, och kunde äta var som helst. Kurvan gick spikrakt uppåt. Nu går den neråt. Detta gör oss oroliga.

Vi har försökt efter standardmodellen och få in matrutiner. Men har varit omöjligt även om hon sover som hon ska. Eller att jag väcker henne för att ge mat. Funkar bara ibland. Ibland går hon 5-8 timmar utan mat.

Eftersom hon äter dåligt blir det svårt med sömnen på dagen. Sover MAX en halvtimma åt gången ibland något mer. Men hon är en riktig tröttis. Det blir även problem att lägga henne på kvällen då hon bara skriker när man lägger ner henne. Kan ta två timmar. Och då är kl oftast 21. Vilket är för sent för henne då hon är så trött redan vid sex sju.

Vi har testat jätte mycket. Men det slutar oftast med att hon är hungrig, vägrar ta flaskan och bara skriker. Trodde det skulle bli lättare nu när hon är lite äldre. Men nej! Så frustrerande att hon inte vill äta.

Ex på igår när vi var ute hela dagen.

Då åt hon 440 totalt under hela dagen och det slutade med att hon skrek en halvtimma på kvällen och matvägrade men var egentligen utsvulten. Försökte med att lägga henne och väcka henne för att ge. Gick dock inte.

Hon var jätte lugn ute och åt två gånger med tre timmars mellanrum. Men åt bara 40 och 50 ml dem gångerna. Varför?

Vi har pratat med BVC som säger att hon antagligen är en väldigt krävande liten tjej med mycket temperament. Men det räcker inte för oss.

Dem gånger hon äter bra är det max 120 ml under dagen. Får inte ner mer och går absolut inte med en andra omgång. Hon äter gärna runt sju gånger per dag i mindre mängder. Men nu börjar de bli så lite att vi börjar bli riktigt oroliga. Känns som allt står still och vi slår knut på oss själva.

Hon sover oftast 21 - 07.30, äter oftast två gånger 01 och 04. Sover på rygg i i sin säng. eller hos oss då hon sover väldigt oroligt ibland.

Vi vill verkligen få rutin på dagarna när det gäller mat och sömn. Vi har båda läst Barnaboken och allt verkar så bra. Men vi har försökt men eftersom hon äter så dåligt blir allt fel.

SNÄLLA GE OSS RÅD! Vill se får flicka glad och lycklig! :cry:
Leia Ann vilda 091215
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Leia, välkommen och grattis :)

Min instinktiva tanke är; vad har ni för flaska och vad har ni för storlek på dinappen?
Det kan nämligen vara så att hålet i dinappen är för liten varpå maten inte kommer lika snabbt som hon vill ha den och hon får suga för kung och fosterland.

En annan fråga är; Hur lång har ni mellan målen?
Jag undrar om hon får chans att bygga på en ordentlig aptit. Om hon gärna äter 7 gånger/dag i mindre mängder så hinner de inte bygga ett hunger, förstår du? Ha is i magen och låt det gärna gå 3.5-4 timmar mellan målen.

Vad händer om ni går på mer matig mat? Som banan, gröt osv?
Jag vet att vår son totalratade ersättningen då han fick smak för matig mat.

Slutligen vet jag hur stressande det är när de inte äter, vår dotter var likadan. En utav våra lösningar var att byta flaksort, finna hennes favorit och sen låta det gå 4 timmar mellan hennes mål och gå på matig mat ganska tidigt.

Sen vill jag tipsa om Ömma Järngreppet där _ni_ med handling visar henne att nu är det mat som gäller. Länk som följer:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... arngreppet

Samt Annas eminenta ord till mig då det begav sig för oss:
annawahlgren skrev:Postat: sön jun 21, 2009 21:53 Rubrik:
Ett fromt litet råd: ta dig lugn tid

Krångla kan man göra. Pröva fint att servera mat med Attityden av komplett lugn och total säkerhet. Börjas det krånglas så bestäm dig för att NU behöver lilla barnet ABSOLUT rapa (vare sig hon har ätit något att tala om eller inte). Lägg upp henne på axeln - högt, inte modell potatissäck utan modell vaken och högst seende - och småbuffa stadigt i lilla rumpan, nerifrån och uppåt, bastant men mjukt och INTE hastigt. När lugnet återställts gör du ett nytt försök och tittar INTE på barnet utan smågungar fint medan flaskan bara landar i hennes lilla mun, utan luft emellan, medan du alltså överlämnar henne åt ätandet och inte sitter och ängslighetskollar. Srulas det igen, så "rapas" det igen (vare sig det behövs eller inte), och så gör du ett nytt fint försök.

Så där får man hålla på. Budskapet går in omsider. Det är trevligt att äta, det är fullkomligt självklart naturligt att äta, och man mår så himlans bra efteråt

Men Rom byggdes inte på en dag.
:) !
Leia09

Inlägg av Leia09 »

Tackar :) I början när hon började krångla kring två månader cirka. Då testade vi andra flaskor och nappar. Köpte Browns flaskor, blev rekommenderad. Köpte även MAMs som vi hade i början. Men vi märkte ganska snart att hon endast accepterade napparna ifrån MAMs flaskor. Köpte ESSKA flaskor för ett tag sedan men dem napparna totalvägrar hon oxå.

Men vi kör just nu med napp nr 2. Testade trean igår men hon hann inte riktigt med verkade det som och hon blev bara arg. Det blir ju ett himla meckande för att fixa mat hela dagarna och så äter hon bara 40-70 ml. Idag är hon uppe i 240 ml.

06:00 70 ml
10:00 70 ml
13:00 40 ml
15:40 60 ml

Vi började precis med banan gröt.. kört med det ett par dagar på morgonen eftersom hon åt så dåligt.

Allt är bara så frustrerande, inte att jag känner mig som en dålig mamma men att hon är så trött och hungrig hela tiden. Hon skrek mycket på grund av detta för att hon var så hungrig runt 2 månaders ålder. Nu har det kommit tillbaka och efter någon halv timma lyckas man få henne att somna i vagnen med hjälp av vagning. Väcker henne sen efter tjugo min och försöker ge mat. Men hon totalvägrar.

Har testat ömma järngrepp.. men utan resultat.
Gröten går väl an. Hon sväljer även om det är mkt liten mängd hon får i sig. BVC rekommenderade att börja med smakportioner redan nu eftersom hon krånglat så länge. Men det är ju såna små mängder och en sak i taget.
Känns så jobbigt att bråka med henne om flaskan hon blir så arg och ledsen och bara skriker och gråter.. men man ser att hon är hungrig..

Sen har jag jätte svårt att rapa henne. Lyckas aldrig. Gör säkert fel men får aldrig till det.
Leia Ann vilda 091215
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, jag har egentligen samma råd som du redan fått och det är större hål i nappen, tycker hon det är besvärligt så tänk på att det kan ta ett par dagar innan hon får in tekniken.

Frågan är också hur mycket hon gått ner på sin kurva, är BVC allvarligt oroade för viktnedgången?

Ös på med smakportionerna, låt henne äta lite större mängder även om du håller dig till en sort i taget.

Du skriver att hon sover ordentligt men sen skriver du att eftersom hon äter dåligt på dagen blir sömnen också dålig. Nu är hon fyra månder, om hon är helt frisk så skulle jag kura henne. Sätta ett schema, får ordning på sömnen och med den brukar aptiten öka. Mycket utevistelse nu när solen jobbar för högtryck och gärna sova ute i vagnen, frisk luft brukar också påverka aptiten positivt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Leia09

Inlägg av Leia09 »

Tack för alla råd jag får:) Jag får fortsätta pröva mig fram, vill verkligen få in fasta tider.. har kämpat så.. men det har bara inte gått.. får bara inte ihop med med mat och sömn.. läst och läst i barnaboken så visst känns det hopplöst ibland.. känns så enkelt när man läser de.. men ska verkligen testa större napp ett tag och se om det gör skillnad. Jag HOPPAS! :)

Ja hoppas kunna kura henne snart:) Hon äter 1-2 gånger per natt stör mig inte så mycket men visst ska min lilla flicka få sova hela nätter och även jag i framtiden..
Leia Ann vilda 091215
Leia09

Inlägg av Leia09 »

Jo glömde de med kurvan.. hon låg på mellersta innan men nu går det nedåt.. lite orolig var hon på bvc... hade inte så mycket råd att ge mer än smakisar.. men hon sa att såna små inte brukar matvägra så mycket. Men hon ville prata med en barnpsykolog och se va han sa.. sen skulle vi höra av oss om det blev värre och då skulle vi komma in och kolla vikten.. bara att vänta och se om hon ökar som hon ska..
Leia Ann vilda 091215
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Spännande men vad i hela världen skulle en barnpsykolog ha att säga om saken? Så små barn låter ju inte bli att äta för att trotsa eller få sina föräldrar att bli nervvrakt. Tokigt tänkt tycker jag. Det viktigaste är väl att hon är kroppsligt friskt så det är inte är något sådant som ställer till det.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Leia09

Inlägg av Leia09 »

Ja förstår inte heller tanken med barnpsykologen, men ibland känns det som om dem inte vet vad dem pratar om eller förstår mig. Just kroppsligt så oroar man sig. Hon är fortfarande så liten och borde vilja äta. Hon borde vara jätte hungrig.

Kram Leias mamma
Leia Ann vilda 091215
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

Jag har alltid användet Dr Brown wide neck. Jag bytte till napp 3 väldigt tidigt denna gång, Leo var ca 3 månader. Det tog några dagar innan hon vande sig men sen gick det jättebra.

Har du provat att mata din flicka mer upprätt :?: Om hon sitter i ditt knä med sin rygg mot ditt bröst :?:

Mina två yngsta, Lani och Leo har tyckt bättre om Babysemp än Nan. De äldsta gillade Nan bäst.

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:Jag har alltid användet
:roll: "använt" skulle det stå såklart.
Leia09

Inlägg av Leia09 »

Hon har nästan alltid suttit upp med ryggen emot och ätit.. gillar inte riktigt att ligga ner.. Inatt åt 120 ml kl fyra. efter det har hon bara ätit fem skedar banan gröt vägrar ersättningen. Men det jobbiga är att hon bara gnäller och skriker hela tiden och då blir det även svårt att få henne att sova. Bytte till napp nummer tre igår. Det funkade ganska bra då tycker jag. Hon åt det. Men vad ska man göra när hon totalvägrar hon blir ju så ledsen eftersom hon inte äter något...
Leia Ann vilda 091215
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej!

våran son har också varit dålig med maten, men det blir bättre och bättre, särskillt när man väntar till han är ordentligt hungrig.

Men vad jag tänkte på var att ni kan ju börja med välling nu när hn är fyra månader! Har läst här att även om det står att den är från 6 månader så kan man använda den redan från 4 för det var det som stod på samma paket förr (bara att dom vill att man ska amma i 6 månader) Kanske kan det va nått? vi har börjat med en flaska på kvällen för att vänja honom!

bara en tanke från mig!
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

ps. det finns en raptråd bland favoriter, kanske är rapar som hamnar på tvären??, när max var svår att rapa hittade jag ett bra tips där du sätter barnet på knät och sen studsar med det...funkade på max och nu rapar han bara han sätter sig upp!
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Leia09 skrev:Hej på er alla mammor!

Nu skriver jag här igen, har gjort det innan då vår dotter alltid strulat med mat och matvägrat i perioder. Fick många bra råd av alla underbara snälla mammor här. Tacksam för det.

Historien fortsätter väl där den slutade. Vi var på Östra, hon ville inte äta. Dem hittade ingenting så vi fick åka hem. Efter det började hon äta och åt väldigt bra om man jämför med innan. Problemet är dock att hon äter fortfarande för lite för att inte behöva äta på natten, sover även jätte oroligt vissa nätter och det finns inga rutiner alls förutom klockslaget då hon lägger sig.

Leia äter modersmjölksersättning, just nu Nutramigen från apoteket därför att dem trodde nu att hon kanske kunde ha mjölkallergi som gör att hon äter dåligt och många gånger och strular så med mat. Har testat ett par dagar och det har varit både bra och dåligt, tror mjölk gör hennes mage mer orolig men det är endå inte bra med mat och sömn. Hon har börjat äta 120 ml vid en måltid vilket är bra för henne men aldelles för lite om man kollar rekommendationer. Leia äter 7-12 gånger per dygn, varav 1-3 gånger per natt.

Inte ens om det går 3-4 timmar mellan målen äter hon mer, det är ett stort problem. Just nu senaste veckorna äter hon efter 2 timmar oftast, ibland 1 1/2 eller 2 1/2. Vet att det ska gå mer för att dem ska bygga upp hungern men hur gör man.

Sen sömnen,misstänker att det inte finns något problem men allt detta strul mer än att hon är trött. Hon har sovit dåligt sen 3 månader på natten. Innan det var det sånt strul på dagen hon kunde skrika av hunger men ville inte äta. Totalvägrade.

Nu i efterhand tror jag det berodde på sömnbrist precis som det gör nu kanske. får ju inga bra råd ifrån bvc, så vem ska man prata med. Har pratat med vänner som har barn som bara äter jätte bra av sig själva och sover det dem behöver, alla säger att hon är för liten för rutiner:( men det är hon ju inte. vi vill ha rutiner och Leia skulle må bra av de.

Så här kan hennes dagar se ut.

Somna runt nio tio.. försöker få henne somna själv, men lyckas aldrig får alltid ta vagnen. samma varje kväll

När nätterna är bra kan dem se ut så här

Somna 21-22
Äta 03 eller 04 eller 04.30
sova vidare till 07 äta
sova vidare till 8-9
Det är en bra natt

en dålig natt
somna 21-22
äta 00:30 eller 1:30
äta igen 3,4
äta kl fem igen
Vakna fem eller sex för att gå upp vaken 45-60 min sova 40-45 min till sedan dags att gå upp.

Innan vi började med mjölkfri vaknade hon en gång i timme, inte för att äta men hon var jätte orolig.

Under dagen är hon vaken mellan 2-3 timmar i sträck oftast två eftersom alltid är gnällig. Sover bara 40 min åt gången sovit två timmar i sträck två gånger på tre månader.

Äter allt mellan 50-120 per gång, 7-12 gånger per dygn. finns inte rutiner på någonting, hon vaknar ju inte ens samma tid. Idag var hon klarvaken kl fyra inatt. Låg vaken till fem sov till kvart över sju däremellan var hon väldigt orolig och höll på att vakna upp många gånger. Hon åt kl 4 inatt. Sen kl 8:45 men endast 100 ml. Tycker hon borde äta mer efter så lång tid.

Snälla hjälp få iordning på detta. Har läst både barnaboken och sova hela natten boken. Tanken är att vi ska börja med dagen, och kanske senare kura henne på natten. Jag tror att om vi får in rutiner på dagen och hon börjar äta och sova mer även lära sig somna själv blir nätterna bra. Hon har sovit en hel natt utan att äta. Rena drömmen. Som vi sov.

Hon sover max 4 timmar i sträck på natten, oftast bara 2:( Så vad gör man...
marialoranga skrev:hej!

är ingen av experterna här, men har som du en femmånaders bebis!
Jag tror att allt kommer gå bättre för er bara du spikar ett schema! Det finns fler schemaförslag på favoriter.
Kan säga att det som gjorde våra nätter bättre,(vi är inte i mål än) var att ta bort nattmålet helt. Eftersom vår son också åt dåligt på dagen, så fick vi tipset att börja i fel ände...alltså att ta bort nattmålet fast han kanske inte fått i sig massor på dagen (vi trugade så gott det gick) och första natten var lite bökig, och vi fick vagna en hel del! Men på morgonen åt han för första gången en hel flaska välling och sen åt han jättebra hela dagen! Och nu vaknar han bara vid varjtimmen!
Ett schemaförslag: 12-45-1,5-45 som kan se ut så här

7 - 8 äta välling (truga några gånger, men inget mer efter kl 8)
9.00-9.45 sova
10-11 äta puré och efterrätt+ välling om det går ner, men samma här ingen mat efter 11.
12-13.30 sova middag
13.30 -14.30 välling (samma som ovan)
16.00-16.45 sova
16.30-17.30 äta gröt (samma som ovan, innom en timme)
18.00 bada
18.30 nattslurk välling
19 natt

Sen kan du ju ändra så det passar er och vilken sorts mat ni vill ge! Att äta inom en timme har hjälpt oss massor med, då är han hungrigare nästa gång!

Hoppas det här kan va till lite hjälp! kram
Sarisparis skrev:Hej!

Är heller ingen expert, men jag har ocksâ en fem mânaders! Min spontana reaktion var att det kanske vore läge att testa matning med sked? Gröt t ex?

Min lille kille ammas delvis, men han gillar mycket bättre att äta med sked (gärna hâlla den själv ocksâ :) ). Fördelen med 'skedmat' är ju att de smâ stâr sig lite bättre pâ den än mjölk / ersättning och att det kanske kan bidra till att lättare fâ ordning pâ ett schema.

Stort lycka till.
Leia09 skrev:Tack för alla fina svar:)

Problemet är att vi försökt få in en längre vila även när hon bara var 2 1/2 månad, men hon är som en klocka och sover endast 40-45 min.

Sen med nattningen, hur kan man få henne att gå ner i varv, vi myser läser, ligger breve henne men hon plockar ut nappen och blir arg om den inte är där om vi tar bort den helt. Så det blir alltid vagnen till slut...

KRAM
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Leia09! :D

(Bara "for the record", så finns det inga experter alls här på SoS - ja, det skulle vara Anna W själv i så fall. :wink: Så Marialorangas och Sarisparis svar är lika mycket värda som mina; vi är alla bara vanliga mammor som försöker hjälpas åt utifrån Barnabokens perspektiv. :D)

Så här tänker jag om era problem:
:idea: Ni har redan mat- och sovproblem som behöver ordnas.
:idea: Bebisen är redan fem månader.
:arrow: ...då är det SHN-kur, och inte Standardmodell, som ska till för att lösa knutarna.

För mig ser det ut som att din lillkille är konstant hungrig och dessutom lider av icke-lindrad överlevnadsångest. Som både Sarisparis och Marialoranga är inne på är det dags att börja ge matig mat, sätta ett schema med fasta mattider och dessutom fastslå den där tryggheten som är så viktig för att resten ska funka. Mitt konkreta råd är därför att börja med mat (mosad banan, potatismos...) ögonaböj, och trappa upp maten medan ni läser på och samlar er för att kura. 8)

:idea: På Kurforum får du hjälp och stöd under kuren (men berätta gärna för oss här på SoS hur det har gått! :lol:) och på Mat mage barnakropp finns det användbara trådar om bebismat och om mjölkallergi och mjölkfri bebismat också.

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"