Sex månaders som inte vill äta purée

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Göteborgsmamma

Sex månaders som inte vill äta purée

Inlägg av Göteborgsmamma »

Hej!
Vår lilla tjej på sex månader vill inte äta purée utan vill äta det som vi andra har på tallriken. Får inte heller mosa maten för fint utan hon vill ha lite bitar i maten. Att hon inte vill äta purée utan vår mat är ju eg. bara positivt :D men problemet är att jag upplever att den lilla får ont i magen av maten när den inte är helt mosad (o helt mosad äter hon inte). Bajset är lite grynigt och slemmigt och det verkar inte som att lilla magen klarar av att smälta bitarna helt. Någon annan vars barn inte ville äta purée utan bitmat från början? Hur gjorde ni för att spara lilla magen?

Har de senaste dagarna backat lite och gett bara potatis som jag faktiskt fått mosa :) med smör. Tycker att den lillas mage blivit lite bättre och tänker att jag kan fortsätta med lite annan mat om några dagar och då i små mängder i taget, typ ngra teskedar till att börja med för att vänja magen, för att sedan successivt öka på.

Den lilla är inte heller så sugen på att ta flaska. Då vi gärna vill ge välling morgon o kväll på sikt när amningen trappas ur skulle jag gärna ta emot lite tips från er andra som haft svårt att få barnen att ta flaska. Ömma järngreppet funkar si sådär....hon tar ett par klunkar o spottar sedan ut. Vet ju sedan storasyster att det gäller att nöta på men tar gärna emot om det är ngn som har nåt bra tips!

Tack på förhand!
Mamma till två underbara tjejer f. 05 och 09. Den stora kurad i feb. 06.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tänker att du ska ge henne så mjuka och överkokta bitar som möjligt. Då gör nog tarmen och magsäcken resten.

Välling kan man ge i mugg också, kan man ju tänka på, nappflaskan är alls inget måste. Annars har de ju självbevarelsedrift, det är ju bara en fråga om hur mycket man vill bråka. Hungriga ungar äter, oavsett varifrån maten kommer. Är de tillräckligt hungriga så tar de flaskan.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"