Hjälp!!! misslyckad vagning??? (långt......)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kattis

Hjälp!!! misslyckad vagning??? (långt......)

Inlägg av Kattis »

Hej!
Nu har vi börjat med vagning på nätterna med sonen som är 9 veckor och första natten gick jättebra med ett 5 1/2 h sovpass. Sedan har det bara blivit sämre och sämre för varje natt och inatt som är den fjärde pajade det ur rejält.. Kvällen blev strulig med upprucken sömn pga hemfärd från ett besök hos vänner, han somnade djupt vid 20-tiden (sov ute i vagnen) och vid 22-tiden tog jag in honom för att ge honom gonattmaten. Han hade svårt att somna men efter en 3 vagningar somnade han och sov till ca 01-tiden. Därefter började skriket!!! Han skrek och jag vagnade i ca 1-1 1/2 h och tillslut när han vid 02.30 lugnade sig lite mellan skriken tog jag upp honom och ammade. Efter amningen somnade han ganska snabbt med några korta vagningar och sov till 06.10 då jag fick vagna lite lugnt tills 06.40 när jag tog upp honom.
Jag förstår att jag har gjort något fel och misstänker att han strular pga av att vi var iväg till vännerna, men det var tvunget, och att hans dagar börjar bli lite lösa i rutinerna.
Vi har försökt köra med följande lösa schema:
Ca:06-07 tiden vaknar och får mat från bröst i sängen med lek och gos efteråt (också i vår säng).
08-09 Socialt med oss i köket
Amning inför sovande
Ca 09-10 Sover i vagn ute i ca 2 h
Ca 11-12 Amning + socialt umgänge med mig i 1 1/2 - 2 h
Ca 13-14 Sover i vagn ute i ca 2 h

Därefter följer en eftermiddag och kväll med ibland ett sov pass vid 18-tiden och ibland inget mer förrän han somnar vid 22-23 tiden. Han är för det mesta nyfiken och pigg på kvällen, men trasslar oftast i ca 1 h timme. Jag vet att vi borde få till ytterligare ett sovpass på em kvällen men det blir oftast inte. Har svårt att få till rutiner på kvällen som passar. Tror ni att vår lite röriga dag påverkar hans nattsömn???

Jag låter ju honom få mat runt 22-tiden och sedan en gång till på natten och därefter vid 6-7 tiden och känner att det är lite tidigt att ta bort nattmålet, men tänker jag fel?? Kan nämna att han för 3 veckor sedan vaknade efter 1 h sömn hela natten och käkade - helt hopplöst....

Väldigt långt inlägg... hoppas det är ok. Jag känner mig just nu så förvirrad och förtvivlad på hans sömn, så snälla några stötta mig gärna!!!

Kram Kattis
Mamma till son f?dd 14 okt 2004
olivia

Inlägg av olivia »

Är ingen expert, men det verkar som alldeles för lite sömn för en tvåmånaders... 8-9 timmar natt + 4 (ibland 6 ? )timmar på dagen är mindre än vad min 9-månaders sover. Gör ett ordentligt schema som ni följer till punkt och pricka sedan, inga cirkatider som är en hel timme utan väck vid samma tid på morgonen och kör sedan fasta tider med marginalkvart hela dagen. Jag är tämligen övertygad om att det är era lösa dagar som krånglar till det på nätterna. Men du kan säkert få fler råd av andra mer insatta.
Sommarbebis -08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"