Ensamlek utanför spjälsängen

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Majsans

Ensamlek utanför spjälsängen

Inlägg av Majsans »

Hej svejs,

idag hopppade Gossen ur spjälsängen, och jag inser att det är dags att ha ensamleken utanför spjälsängen nu. Men hur får man till det, hur gör man, hur presenterar man det?

Det viktigaste är såklart attiyden, men för att jag ska ha den måste jag verkligen ha koll på hur JAG vill ha det. Ska dörren vara stängd? Ja, jag har liksom en miljard frågor. Hur gör ni andra? Hur har ni gjort?

Tacksam för svar!

Och förresten, ni som har syskon, vart gör ni av syskonet när det ska ensamlekas- än är det ju lugnt, men sen... när hon blir större. En inte alls lika aktuell fråga- det kanske är uppenbart hur jag ska göra när den dagen kommer.
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
maiyah

Inlägg av maiyah »

Jag har precis samma fråga!! Hur gör ni med lite större barn? Kaspian hoppar inte ut, än men det är nog bara en tidsfråga..och hur gör jag med två. Om hon är i sin säng och han utanför får nog hon inte en lugn stund misstänker jag..
Kaspian 2007-11-03 Minikurad 14-16 mars 2008
Cera 2009-06-28 vecka 40+5 SM från början
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Min son hade ensamleken i sängen så LÄNGE som möjligt. NÄr han började hoppa ur ställde jag bara en stol brevid så han fick hoppa tillbaka. Vadderade brevid så han inte skulle slå sig. Detta är ju liksom en färdighet som allt annat, behöver övas på dagen.

jag gick inte över till att ha ensamlek på golvet förrän min son var 2-2,5 år och behövde ha större projekt på golvet .Men tills dess pusslade han mer än gärna i sängen.

Risken med att ha ensamlek på golvet är att de börjar springa ut och in ur rummet istället och inte har någon "rot" någonstans. Det kan vara mer jobbigt kan jag lova.

Så tänk över era beslut tycker jag. Sen handla därefter. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
maiyah

Inlägg av maiyah »

hmm..min son är 2 år och 5 månader men han har aldrig kommit på tanken att klättra ur spjälsängen? Är det för att han gillar den så mycket eller är han extremt efter? ;)

Annars klättrar han på allt, men sängen stannar han i, än så länge alltså..
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

maiyah skrev:hmm..min son är 2 år och 5 månader men han har aldrig kommit på tanken att klättra ur spjälsängen? Är det för att han gillar den så mycket eller är han extremt efter? ;)

Annars klättrar han på allt, men sängen stannar han i, än så länge alltså..
Såna små ärtor har jag också haft: "klättra ur sängen - vad är det" 8) :lol: men som små apor i andra sammanhang. Vad det beror på har jag ingen aning om, men jag har tackat och tagit emot :wink: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
maiyah

Inlägg av maiyah »

Låter bra, jag fortsätter med det..tackar och tar emot alltså!
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hej igen,

ledsen att jag inte svarat på råd och tips.

Torsmamma: då låter jag ensamleken stanna i spjälsängen- det var ju just det där att han skulle börja spring ut och in ur rummet som jag var rädd för. Vi har bytt ut de jättestora legobitarna (baby) mot de lite mindre (1½ år och uppåt) och det var succé så nu är intresset större för att sitta kvar igen. Nu ska jag bara hitta massor av bilar att ha där i nästa låda.

Maiyah: Jag säger som ewa.. var glad att han inte hoppar ur sängen. Fast hittills klättrar min lille gosse oftare i än ur- när han är lite sömnig på kvällarna elle r vid middagsvila springer han in och lägger sig.
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
maiyah

Inlägg av maiyah »

hehe...jag har lite problem att få till saker som får plats i sängen. Det känns somdet blir lite stök efter ett tag och då inte lika roligt än. Men inget urhopp, eller ihopp för den delen än..

Roligt att du fått till det igen!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"