Tips kring tidigt kvällstrassel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ms Caroline

Tips kring tidigt kvällstrassel

Inlägg av Ms Caroline »

Hej!

Vi har en liten flicka som är sex veckor och vi börjar sakta känna oss lite "normala" igen här hemma. :roll:
Ända sedan vi kom hem från sjukhuset har en del kvällar varit ett långt gråtande och missnöje. För drygt tre veckor sedan blev det standard för varje kväll/eftermiddag.
Efter att inte fått något tips alls på vad vi kunde göra från bvc (förutom att ta henne till en läkare och titta på magen) råkade jag hitta det här forumet! Nu har vi köpt både barnaboken och andningslarm och upptäckt att hon sover mycket bättre på mage. Jag har läst många trådar och det är underbart med allt engagemang och all hjälp. Att införa rutiner har förbättrat mycket hos oss och den mentala tröttheten av att alltid ligga ett steg efter och inte veta när hon vill äta/sova/eller vara vaken har blivit bättre.

Till min fråga. Som det ser ut nu vaknar hon runt halv sju (jag plockar senast upp henne klockan åtta om hon fortfarande sover). Sen har vi ungefär en och en halv timmes umgänge och mat och efter det somnar hon rätt lätt och sover mellan 2-2,5 timme, nästa pass försöker vi ha henne vaken i 2 timmar och igår somnade hon bra även efter det passet och sov i två timmar. Vid fem-sex- tiden är det dags att sova igen och det är nu vårat kvällstrassel verkar börja. Även fast jag tycker hon äter duktigt och hon bara gråter när vi försöker truga i henne mer (jag delammar) så sover hon max tjugo minuter och vill inte äta när hon vaknar. Sen håller det på så hela kvällen. Vi låter henne först vara vaken ett tag innan vi försöker mata henne igen. Sen prövar vi med femminuters-lurar eftersom hon gråter och sprattlar men fortfarande inte vill äta. Vi har även prövat att låta henne fortsätta sova igen (istället för att väcka efter 5 minuter och mata) och då vaknar hon efter 10 min eller en kvart. Så fortsätter det alltså till någon gång mellan 22-00 då hon somnar och oftast sover 4 eller 5 timmar.

När jag har läst andras frågor här på forumet verkar kvällstrasslet börja senare. Jag kan nämna att för en vecka sedan (innan vi började införa rutiner) så kunde trasslet börja redan vid tvåtiden. så det har blivit bättre, men förutom att vi blir helt utmattade av detta så är jag orolig för att hon far illa av att vara vaken så länge. Det är inte ovanligt att det går 6-7 timmar då hon bara sover små korta lurar.

Finns det några tips på vad vi kan göra? Funderar på att idag bara ha henne vaken i en timme när hon vaknar vid 15-16 tiden eftersom hon verkar lättare att lägga när hon inte varit uppe så länge. Eller så borde vi kanske utöka vakentiderna.. Eller så kanske vi borde fortsätta buffa henne när hon vaknar efter 20 min, vilket vi bara gjort i några minuter.

Mycket tacksam för svar :)
Juno, född 22 januari 2010 (41 + 6) Kurades 8 oktober 2010
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Hej och välkommen, kul att du hittat hit!! Grattis till lilla tjejen=UNDERBART

Skriv gärna i sidfoten hur födelse datum exakt, så bli det lättare för oss att hjälpa-

Visst är det skönare, tryggare med rutiner :) Tänka att vakna varje morgon och inte veta hur dagen kommer att se ut.:cry:

1. Kvällstrassel är VANLIGT. Min yngste började trassla tidigt, 4-5 v kanske han var. Frå 18-22 VARJE kväll. Super stressigt för trött mamma som vill ha varje chans att förska sova :shock:
Efter mer hjälp här på forumet accepterade jag läget ( han somnade ju faktiskt kl 22 som en stock varje natt) och satsade på glada dagar istället, och MAT MAT MAT och mera mat, samt 20 min lur mitt i kvällstrasslet. Sträva efter 2 h vakenmat-2 tim sova sk 2-2 . Kom ihåg att det handlar om att sträva mor...behöver inte vara exakt. Ni är ju i stort sett där. Släpp oron att hon far illa...ni är ju där och guidar henne.

Kvällstrasslet går över-jag lovar:wink: Bara att härda ut och fortsätta ert eminenta arbete!

Helt rätt med att försöka få till ett kortare sov pass "powernap" ( 20 min -inverkar inte på planerad sova natt tid alt 45 min som ju påverkar sova natt tid) under kvällstrasslet eftersom det vanligaste orsaken är övertrötthet. Hatta inte mer förmånga 5 min lurar här bara , förvirrar mer.
ATTITYD av stora mått här kan krävas för små övertrötta kvällstrasslare innan poletten trillar ner. Bestäm vilken hur lång powernap som verkar rimlig för lilltjejen.Somnar hon vid 22 och trasslar från säg 17 är det ju lämpligt med en nap vid c a1930 tex. Man kan ta till bärsele tex i kvällstrasslet för att få till det där sömnpasset.

LÄS (Vilket du kanske redan gjort så klart!!)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

Tänk på ökningsperioden som börjar snart ( ca 7-8) v , kan ibland börja lite tidigare, då annrs SM-svhema bebidar plötsligt frångår både sov och mattider och vill äta oftare och längre. MERA MAT; MAT MAT

BRA JOBBAT

:thumbsup: :)
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
Ms Caroline

Inlägg av Ms Caroline »

Hej igen och tack för ditt väldigt snabba svar! :D

Jag skrev fel, hon vaknar halv åtta-åtta, men det spelar ju lite mindre roll.. :)
Vi kämpar med att få henne att äta alternativt sova under hela trasslet, skulle du säga att det är bra eftersom målet är att få i henne så mycket mat som möjligt, eller ska vi rent av låta henne ha lite egentid även fast vi tycker att hon varit vaken för länge?
Alla små individer är ju olika men när gick kvällstrasslet över för dig, finns det någon ungefärlig ålder då det brukar bli bättre?

Tack för peppen :D
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Hm, ja JAG lät smekmånaden vara lite längre dvs MAT vid minsta pip. Såhär i efetrhand vet jag just inte om han blev gladare, nöjdare för att jag jagade honom med tutten i 4-5 h på kvällen, men iaf ville han snutta så fick han=lugnare bebbe. Varade väl 1 månad lite drygt( behöver det alls inte göra, efetrsom förändringen sker gradvis, när de orkar vara lite mer vakna på dagen tidigareläggs ju kvällen.

Blev betydligt bättre, och han åt mer ordentligt då ja la in en 20 min (och i bland en 45 min för all del) mitt i kvällstrasslet, men det tog ju några dagar, vecka innan det funkade.....är du konsekvent, har rätt attityd och dagarna i ö funkar hyfsat så löser det sig tids nog.

Ni jobbar på så bra så bra.

Ordentligt med MAT, förrätt, middag, efterrätt i ALLA mål( är ju inget självändamål, lilla ungen visar när det är nog, men följ SM) under dagen gör susen+ powernapen för övertrötta kvällstrasslare.
Ms Caroline

Inlägg av Ms Caroline »

Hej
Nu har det gått några dagar här hemma och det har gått både upp och ned. Tror det var tillökningsperioden som kom och vände upp och ned på allt. Helt plötsligt sov hon bara korta lurar även fast vi tyckte (och tycker) hon åt hela tiden. Men efter att både jag och min attityd deppat ihop påminde min pojkvän mig om allt bra som hon ordnat med själv. Plötsligt somnar hon runt 8-9 på kvällen mer ofta än sällan och hon vaknar bara en gång per natt. Ibland är det bra att ha någon som ser allt det positiva. :D

Jag har några undringar. Idag har det (som vanligt de senaste dagarna) varit svårt att få henne att sova, hon sov i 45 min tack vara en vagntur och nästa pass så buffade jag henne var 5e -10de minut i en timme och när jag nästan gett upp märker jag att hon somnat mer ordentligt och hon sover fortfarande. Nu har hon sammanlagt sovit i [i]över[/i] två och en halv timme men hon vaknade ju väldigt mycket under den första timmen. Borde jag ändå väckt henne efter två timmar? :?: Vill ju gärna att hon ska få sova lite ordentligt innan jag tar upp henne men kanske blir det bara snurrigt?

Sen undrar jag om nätterna. Inatt sov hon från kl 9 till strax efter kl 5. :P Hon började låta, gny, vid 3. Hon vaknar inte och gråter på natten, utan jag plockar upp henne när hon gnyr mycket (inatt kl 5) hon småsov dock fortfarande. Borde jag låta henne fortsätta halvsova med risk för att nattpasset blir alldeles för nära inpå morgonen? vilket kanske gör att hon äter dåligt till frukost. :?:

Oj nu blev det så där långt igen... :oops:

En liten fråga till. När hon blundar hela amningen, är det att slumra? Bör jag försöka göra något åt det? :?:

Tacksam för råd och tips :)
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Så bra det går!! :)

Tänk på att det är ett väldigt litet skräp vi har att göra med och hon redan visar att sova på natten , det gör man minsann :wink: STRÅLANDE

1. ang nattmål. När ta upp , vid endast ettnattmål är lite si och så. Vissa kör med en tid, en fix tid och då serveras det mat, varken förr eller senare...vagnas, buffas-göringenting-där emellan vb.
Jag lät min yngste fråga rätt ordentligt för att få mat-vilket resulterade i omsovningar titt som tätt...men det var rätt bökigt med ett nattmåll LÄS:

Från min tråd

CHOKLADKANINEN skrev

PS: Jag tyckte aldrig riktigt att det kändes helt bra med ett nattmål - det kändes som: ifall du vaknar kl2 så vagnar jag, ifall du vaknar kl 3 så vagnar jag också, men ifall du vaknar kl 4 så får du mat. Confused Att jag ställde klockan och förekom honom hjälpte inte mycket, han fortsatte vakna för att kolla läget i alla fall. Det är också ett skäl till att jag tycker att ni ska göra er av med nattmålet - han är tillräckligt stor för att sova hela natten utan mat nu, och det är helt enkelt mera logiskt att på natten sover man, full stop, än att försöka säga: på natten sover man - eh, ja, utom kl 4 då förstås! Very Happy

För som Nancy skrev till mig då det begav sig: Sonen kan ju inte klockan än! Laughing

Nu är ju er lilla betydligt yngre och nattmål är ju vanligt ett tag till-----om hon inte tycker annat förstås.
-testa med fix tid för nattmål.
-nattmål vid 5 krockar säkert med frukost-MEN BEHÖVER INTE GÖRA DET. Inte än iaf.

2. Vissa dagar går det inte på räls. Strunt i det-ert arbete hitills blir inte ogjort för det-jag lovar, börja om nästa dag. Din tös verkar vara en klok en. Hon tar igen det nästa dag.
Använd du marginalkvartar på båda hållen om hon vill sova längre något pass, så får hon en halvtimma extra ju!! Och föresten-DU BEHÖVER INTE VÄCKA, finns inget som säger det. MEN det är ju en TYRYGGHET att veta hur länge det skall sovas och när det skall ätas, eller hur :?:

3. Fantastisk klok pojkvän :D

4. bebisar blundar oftast ( om inte alltid) under amning.Det struntar du i, såvida du inte märkeratt hon somnar, då kan du killa i handflatan med din tumme, upp och rapa eller vad som för att det lilla skall hålla sig vaken under matning..

Än en gång

NI JOBBAR PÅ SÅ BRA. FANTASTISKT BRA om jag får säga det. =D>
Ms Caroline

Inlägg av Ms Caroline »

Jag låter natten vara ett tag till då, innan jag tar bort nattmålet. Jag försöker gå lite på känn. Inatt gnällde hon lite vid två men vi somnade nog båda om :) och nästa gång jag vaknade av henne var vid halv fem så då tog jag upp henne direkt.

Va härligt att höra att "arbetet" inte är ogjort. Det är det jag har trott, när en dag inte funkat något bra har jag sett det som att börja om från noll. :roll:

Jag tror att hon har varit rätt bra på att somna om själv från när hon föddes men är rädd för att jag förstör det genom att jag dels vaggar henne i famnen till sömns och på nätterna låter jag henne somna djupt i mitt knä innan jag lägger henne i sängen. På dagarna när jag lägger ned henne vaknar hon upp och det är då jag buffar henne i rumpan tills hon somnar.

Lär hon sig att somna/somna om själv när jag buffar henne eller måste jag ta upp vagnen och vagna tro?

Jag har bara barnaboken inte sova hela natten - boken, det kanske är där det står lite mer om hur man lägger henne?

Det betyder så mycket att få positiv uppmuntran, tack :D

(Pojkvännen tyckte punkt 3 var väldigt bra :lol: )
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

åhåhåh visst är det mysigt när de somnar hos en :) Men det är klart att hon vaknar till när du lägger henne sen.....är ju inte samma som att somna i mammas famn

Lite på lilla livet, börja lägga henne vaken. Hon somnar så gott själv, MÄTT OCH NÖJD.

Njut :thumbsup:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej Ms Caroline och varmt välkommen hit! :heart:
Ms Caroline skrev: Jag tror att hon har varit rätt bra på att somna om själv från när hon föddes men är rädd för att jag förstör det genom att jag dels vaggar henne i famnen till sömns och på nätterna låter jag henne somna djupt i mitt knä innan jag lägger henne i sängen. På dagarna när jag lägger ned henne vaknar hon upp och det är då jag buffar henne i rumpan tills hon somnar.
Lilla underverket är ju snart stora damen på 2 månader, och nog tycker jag att du ska sluta med att vagga till sömns i famnen. Risken finns att ni fastnar där och att Liten glömmer sin förmåga att somna och somna om själv och du har i stället introducerat dig själv som vandrande säng på obestämd framtid. :wink: Lägg i stället vaken mätt nöjd bebis (efter bus och skratt) och buffa sedan i ro om det behövs. Att låta henne somna i famnen vid nattamning tycker jag inte spelar så stor roll, om du själv tycker att det är bättre så.
Ms Caroline skrev: Lär hon sig att somna/somna om själv när jag buffar henne eller måste jag ta upp vagnen och vagna tro?
Att buffa eller vagna är egentligen samma sak! :D Oavsett tillvägagångssätt så är det viktiga att hela tiden backa, dvs göra mindre och mindre och överlåta mer och mer till Liten själv. Buffa i ro, inte till sömns!
Ms Caroline skrev: Jag har bara barnaboken inte sova hela natten - boken, det kanske är där det står lite mer om hur man lägger henne?
Ja, i SHN-boken hittar du det mesta om sömn! :thumbsup:

Fortsatt lycka till! Ni är så duktiga! =D>

:heart:
Ms Caroline

Inlägg av Ms Caroline »

Hej tack för jättebra svar! :) Såg det först nu. :?
Dagarna är fortfarande struliga och hon sover sällan två timmar i sträck, men jag försöker lista ut vilket schema som passar henne bäst och hoppas att de blir bättre då.

Jag har nog redan blivit den vandrande sängen då hon har blivit jättearg när jag lagt ned henne helt vaken och buffat. Tyvärr har jag veknat efter några minuter och plockat upp henne, vilket säkert gjort att vägen nu har blivit längre… #-o

Jag undrar hur hon förstår att det är tid att sova och inte vakentid på magen? Är det olika platser för sova och leka som hjälper här? Finns det andra knep?

Jag undrar även hur många dagar man kan tro att det bör ta att lära henne att somna själv?

Och hur länge ska jag hålla ut om hon gråter när jag buffar? (Hon sprattlar väldigt mycket och det gör att jag inte riktigt får till buffningen och det är därför jag ibland lyft upp henne innan hon blivit lugn.) När ska man kolla att det inte är något som är fel, att hon inte har fått för lite mat till exempel?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag undrar hur hon förstår att det är tid att sova och inte vakentid på magen? Är det olika platser för sova och leka som hjälper här? Finns det andra knep?
-Genom att visa, leda, lära, hjälpa :wink: :heart: Genom att göra sovrutinen till en rutin där samma saker ingår varje gång det är sovdags.
Det samma när det skall lekas. Skall det sovas kanske man får snutten och skall det lekas så kanske man får leksaken. Samma sak varje gång, kontinuitet.
Jag undrar även hur många dagar man kan tro att det bör ta att lära henne att somna själv?
-Jag skulle vilja säga att det beror på hur konsekvent du är. Allt med småbarn tar 3 dagar + uppföljningsvecka. Ju oftare du gör samma sak ju fortare trillar polletten ner.
Och hur länge ska jag hålla ut om hon gråter när jag buffar? (Hon sprattlar väldigt mycket och det gör att jag inte riktigt får till buffningen och det är därför jag ibland lyft upp henne innan hon blivit lugn.) När ska man kolla att det inte är något som är fel, att hon inte har fått för lite mat till exempel?
-Det är inte meningen att det skall vara frågan om att "hålla ut". Är man mätt i magen, har ren blöja, rena goa kläder, haft massor med social tillvaro, umgänge, så torde det ligga som überbra grund till en skön lur.
Du skriver att du inte får till buffarna, kanske kan det vara anledningen? Liksom vi flertal inte har vagningstekniken i fingrarna och därmed inte lyckas hjälpa och lugna.
Ledsen Liten skall vi inte ha, det skall inte vara en kamp om vem som vinner. Meningen är att du skall hjälpa henne till ro. Finn ett sätt och kör på det :heart:
Ms Caroline

Inlägg av Ms Caroline »

Hej och tack för ditt svar Kalaskakan!:)
Vi ska införa sovrutin och lekrutin mer konsekvent:)

Jag har en fråga med tanke på att man inte ska "hålla ut". Igår började jag att lägga henne vaken och buffa. under tiden tänkte jag "Det här klarar du, du är mätt och trött osv". Positivt och kärleksfullt i energin och inget negativt eller argt. Är det i tankesättet du menar att man inte bör ha inställningen "hålla ut" och vilja vinna kampen?

För jag fick henne att somna vid de två lurar som jag försökte, men hon var initialt väldigt arg och kanske även lite ledsen. Men hon grät aldrig längre än tre-fem minuter i sträck. (Andra luren somnade hon lite snabbare) Nu blir jag ju lite orolig för att det var meningen att hon inte skulle gråta något alls? Och i så fall gjorde jag verkligen nåt fel. :?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Du ska inte tänka i termer om rätt och fel, får och inte får. SM är en modell, där man tillsammans hjälps åt. Du visar och Liten svarar, Liten visar och du svarar.
Sen är det långt ifrån alla, även vi vuxna, som somnar på stört när vi lägger oss. Tänk på det!

Fortsätt att leda, lära, visa och hjälpa. Det finns faktiskt inget absolut svar Caroline, det finns inte det. Alla människor, barn, bebisar är olika. Du är den som vet bäst om ditt barn, du är proffset där hemma, så finn ert sätt.

Direktiven finns i SM, riktlinjerna.
AW, och många av oss med henne, jämför det med att ta körkort. Du får läsa teorin, sen hur du gör i praktiken är upp till dig. Alla gör olika :wink: :heart:
Ms Caroline

Inlägg av Ms Caroline »

Jag lägger projektet "få liten att somna själv" på is ett tag eftersom det känns som att det kanske inte var meningen att jag skulle låta henne bli så ledsen, när hon är så liten.

SHN-boken är beställd och tillsammans med BB-boken kan förhoppningsvis hela familjen ta somna-själv-körkort inom kort :D

:heart: till er alla
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"