Vi har en liten flicka som är sex veckor och vi börjar sakta känna oss lite "normala" igen här hemma.
Ända sedan vi kom hem från sjukhuset har en del kvällar varit ett långt gråtande och missnöje. För drygt tre veckor sedan blev det standard för varje kväll/eftermiddag.
Efter att inte fått något tips alls på vad vi kunde göra från bvc (förutom att ta henne till en läkare och titta på magen) råkade jag hitta det här forumet! Nu har vi köpt både barnaboken och andningslarm och upptäckt att hon sover mycket bättre på mage. Jag har läst många trådar och det är underbart med allt engagemang och all hjälp. Att införa rutiner har förbättrat mycket hos oss och den mentala tröttheten av att alltid ligga ett steg efter och inte veta när hon vill äta/sova/eller vara vaken har blivit bättre.
Till min fråga. Som det ser ut nu vaknar hon runt halv sju (jag plockar senast upp henne klockan åtta om hon fortfarande sover). Sen har vi ungefär en och en halv timmes umgänge och mat och efter det somnar hon rätt lätt och sover mellan 2-2,5 timme, nästa pass försöker vi ha henne vaken i 2 timmar och igår somnade hon bra även efter det passet och sov i två timmar. Vid fem-sex- tiden är det dags att sova igen och det är nu vårat kvällstrassel verkar börja. Även fast jag tycker hon äter duktigt och hon bara gråter när vi försöker truga i henne mer (jag delammar) så sover hon max tjugo minuter och vill inte äta när hon vaknar. Sen håller det på så hela kvällen. Vi låter henne först vara vaken ett tag innan vi försöker mata henne igen. Sen prövar vi med femminuters-lurar eftersom hon gråter och sprattlar men fortfarande inte vill äta. Vi har även prövat att låta henne fortsätta sova igen (istället för att väcka efter 5 minuter och mata) och då vaknar hon efter 10 min eller en kvart. Så fortsätter det alltså till någon gång mellan 22-00 då hon somnar och oftast sover 4 eller 5 timmar.
När jag har läst andras frågor här på forumet verkar kvällstrasslet börja senare. Jag kan nämna att för en vecka sedan (innan vi började införa rutiner) så kunde trasslet börja redan vid tvåtiden. så det har blivit bättre, men förutom att vi blir helt utmattade av detta så är jag orolig för att hon far illa av att vara vaken så länge. Det är inte ovanligt att det går 6-7 timmar då hon bara sover små korta lurar.
Finns det några tips på vad vi kan göra? Funderar på att idag bara ha henne vaken i en timme när hon vaknar vid 15-16 tiden eftersom hon verkar lättare att lägga när hon inte varit uppe så länge. Eller så borde vi kanske utöka vakentiderna.. Eller så kanske vi borde fortsätta buffa henne när hon vaknar efter 20 min, vilket vi bara gjort i några minuter.
Mycket tacksam för svar