Hej igen!
Du skrev:
kanske vi måste göra om vi ska få till det.
Ja, det måste ni göra. Det är viktigt att han har sin egen plats och att den respekteras. Sömnen skulle ju vara hans egen, inte delas med er, eller hur?
Du skrev:
Av vissa tidigare trådar verkar det som att man ska "ignorera" barnets skrik, det får jag inte riktigt att gå ihop med det AW säger om att inget barn ska behöva skrika sig till söms.
Barnet ska ingalunda "ignoreras" [-X , då är vi inne på 5 min metoden

Blä
Jag tror att en del blandar ihop begreppet "lämna ifred" med "ignorera". Det är faktiskt inte samma sak

Det är nog att göra det enkelt för sig och svårt för lilla älsklingen
Det som du klistrade in verkar inte handla om ignorans. De står ju att man ska LYSSNA. Du måste alltid lyssna och nogsamt hörsamma
vad barnet säger! Det ska inte HELLER sammanbandas med att stå och hoppas att älsklingen förblir tyst eller somnar

Det är det som avses med ÖVERKONCENTRATION även i kombination med NEGATIVA FÖRVÄNTNINGAR. Detta blir onekligen pankaka och barnet skriker och gråter...typ Forever...Nä, men i alla fall typ timmar. HUA!
Varför ska man då framhärda med en bestämd strategi i några dagar? Jo, därför man är ju bara människa och på morgonkvisten är ju alla trötta och inte orkar man flyga upp och blixtsnabbt improvisera fram ett perfekt beslut. Genom att ha en strategi som passar den sinnesstämning som barnet oftast tycks vara i under vargtimmarna. Tex arg eller tex ledset, så har man genast ett svar som man kan leverera utan minst tvekan. Och det är ju väldigt viktigt

MEN

När man har levererat svaret måste man ju alltid utvärdera om det gick fram och om det var för BARNET ett tillfredsställande svar.
Du skrev
om min lilla kille står upp i sängen och skriker, ska jag då gå in och lägga honom tillrätta och se till så att han är lugn. Eller ska jag försöka ramsa utanför dörren? Eller är det omöjligt att säga? Det är upp till mig att läsa av situationen och "tolka" hans frågor.
Om jag verkligen ska kunna ge dig en exakt praktisk handledning måste du säga mig
hur lillen skriker. Och kan du säga mig
vad han skriker, ja då kan jag svara klockrent...men det kan ju du oxå
Försöka ramsa funkar aldrig. Att försöka är att fråga. Du ska svara lillen. Se till att han är lugn ska du alltid göra, det är verkligen ditt jobb i en nötkärna !

Sen vilket verktyg du väljer bestäms av var i kuren du befinner dig och vad lillen säger.
När man kommit in på uppföljningsveckan kan ett mönster urskönjas. Bebis kanske alltid vaknar tio i 6. Ja, då har man ett mönster som man måste bryta åt lillen och där är ju strategierna jättebra. Jag provade med alla...

Stackars min son. Sedan lyssnade jag på honom och insåg att han bara ville kolla om det var ngt på gång där ute. Men det var det ju inte så då lät jag det vara tyst bara. Och då började han somna om själv. Förövrigt gillar jag att det är tyst när jag ska sova. Måste koncentrera mig även om jag själv ibland måste grymta innan jag kommer till ro. Min son verkar likna mig i det

Och han liknar sin far lite oxå, kan bli aparg om det tar för lång tid innan John Blund kommer.
Skriv här så mkt du vill! Tänk inte på det ! När du är i hamn så kör vi applåder och så kan du ju gärna hänga kvar på forumet för allehanda intressanta diskussioner i alla möjliga trådar!
Kram /Luvisen