Åka till mormor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jessinell

Åka till mormor

Inlägg av Jessinell »

Hej!

Jag har funderat på att åka iväg och hälsa på min lilla mamma i fyra dagar. Men jag oroar mig (och däri ligger ju, när jag tänker efter, svaret på min fråga) för att det vi påbörjat för någon månad sedan med SHN-kuren kommer att falera :( Hemma sitter nattningen och daglurarna. Det är vargtimmen som spökar.

Hur tidigt tycker ni, kloka och erfarna, att man kan åka iväg för några dagar.?

När jag berättade om min oro för mamma sa hon att man inte kan låta sig styras så av ett schema, då kommer man att bli helt isolerad [-X . Hon tyckte jag skulle VÅGA lite. Då blev jag om ännu mer nervös :shock: . Min familj tycker att jag är en aning löjlig som inte ruckar en tum på Joars sovtider. Inte för nåt! :roll:

Nej, jag vet verkligen inte om jag ska åka eller inte. Det KAN ju gå bra.. Eller vänta, fel attityd:twisted: , det GÅR BRA om jag BESTÄMMER att det ska gå bra.

Hur skulle ni göra?

Tjolahopp
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
Rebecka

Inlägg av Rebecka »

Hej!

Jag förstår hur du känner det. Det finns ingen annan gång som jag blir så osäker på min uppfostring som när jag är hemma hos mamma och pappa. Pga älgjakt så har vi tillbringat allt för många helger hos dom under hösten och ibland känns det helt hopplöst och man börjar tvivla på om man verkligen gör rätt med sina sovtider mm. När jag tex ska lägga henne för sista dagsluren (den som oftast brukar krångla) och min kära pappa säger; men du hör väl att hon inte vill sova just nu....... Tack pappa, det är just det stödet jag behöver. Tuva känner självklart på sig hur osäker jag blir och det blir bara tusen gånger värre än vanligt och gallskrik. Så det är som du säger; det gäller att mota bort osäkerheten och strunta i sina föräldrars åsikter. Det är mitt barn, jag känner henne bäst och vet vad som är bäst för henne!! Lättare sagt än gjort ibland.

Det jag har gjort ibland när jag känner osäkerheten komma smygande är att inför sista dagsluren gå ut och lägga henne istället för att vara inne. Då slipper jag deras kommentarer och det går såååååå mycket bättre.

Jag tycker att du självklart ska åka till din mamma och hälsa på ändå. På med attityden och om inte annat så får du se det som det ultimata testet. :) Det kommer säkert att gå jättebra eftersom du redan nu har rätt inställning.

Lycka till och hoppas att du får mysiga dagar med din mamma och son!! Och kom ihåg att det är ditt barn, du känner honom bäst och vet vad som är bäst för honom!!!

/Rebecka
Rebecka - mamma till Tuva f 050429

Bild
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
Kan bara instämma! När jag åkte till pappa för en månad sen så sa min bonusmamma vid VARJE lur typ
-Ska hon sova nu igen? Oj vad hon sover HEEEELA tiden.

Svårt, jag vet, men jag gick ofta ut på promenad för att slippa tjafs och känna mig hemsk när Emma ibland vaknade och var sur och jag vagnade och de andra tyckte att jag var knäpp som inte tog upp henne...

Koppla på alla attitydväxlar du kan så kommer det att gå jättebra, och koppla AV och njut av att få vara hos mamma!!

Kramar
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
sue

du är inte ensam!

Inlägg av sue »

Hejsan!

Måste bara hålla med dig om att responsen från omgivningen ibland gör att man blir helt osäker. Ibland undrar jag hur släkt och vänner tänker när de ifrågasätter och värderar allt man gör istället för att vara uppmuntrande och stödjande. Det är därför detta forumet är så toppen :D . För mig känns det som om jag får börja varje träff med släktingar med ett försvarstal och om det sedan skulle krångla med någon av lurarna och lille Herrn skulle vara arg och jag bara vagnar och ramsar då är jag hjärtlös och kall och det gör ju verkligen att man känner sig som en dålig mamma fast man vet att man inte är det. Man vill inte bry sig fast kan inte låta bli att göra det!

Jag tycker att SHN kuren är det bästa som har hänt min familj som nu mår mycket bättre även om släktingars åsikter sårar iblan! Jag tycker du gör helt rätt och är superduktig! :) STÅ PÅ DIG kramar sue
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"