Ska jag göra detta? Varning, mycket långt...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
finskaflickan

Inlägg av finskaflickan »

Hej Dexma!

Jag känner igen mig i dig. Inte hur det är just nu, men hur jag hade det förr.
Det jag kunde tipsa dig om är att inte se det som en tävling, dvs om du eller sonen skall vinna. Det ÄR ingen tävling. Det är en diskussion, ett samtal. Där du har alla svar som den goda modern du är, och fadern likaså.

De gånger det har sviktat för oss, har jag oftat kunnat hittat "felet" hos mig själv. Väldigt lätt börjar attityden blekna och hjärtat tar ett skutt när barnet gnyr till i sömnen, och tankar som "oj nej shit nu vaknar han vad skall jag göra" osv. Det som hjälpte mig, och hjälper, är att hitta den där självklara attityden igen.

En till sak är att inte vara för mycket PÅ, dvs överkoncentrerad. Denna överkoncentration har för mig varit den största utmaningen. Jag vill så gärna vara där och fixa så att han sover. Ramsa osv. Istället för att låta honom skrika av sig ev. ilska och sedan uppmuntra honom med en "justprecissåskadetvara-ramsa" när han lugnar sig.
Det är en balansgång. De gånger jag lyckats komma tillbaks på rätt spår, har varit när jag lyckats tygla mig själv ett tag till. Då har det i princip alltid slutat med att min son somnat hummandes totalt harmonisk (från att ha skrikit och varit arg som det ilsknaste bi). Ett argt barn lyssnar ändå inte på ramsan. Och svära får man göra som sagt, lyssnar och pratar gör man när man lugnat sig en smula.

Sedan vill jag verkligen slå ett slag för skrattet till godnattet. Man kan inte skratta för mycket innan läggdags. Ju mer min son skrattar desto bättre sover han har jag märkt. Ibland när dagslurarna strulat, har jag satt 10 minuter på skratt, bus, kittel, roliga miner och så till sist en hisnande flygplanstur ner i spjälsängen, ut med en så klämkäck ramsa att grannarna börjar dansa och NO MORE. Det har alltid funkat.

Det här fixar du galant. Du har attityden inom dig, bara att plocka fram den!

LYCKA TILL!!

:heart: :heart: :heart: :heart:
Två fina barn
Lilla S född i Maj 2009
och Lilla J född i September 2010
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag tycker inte att ditt alternativ hänger riktigt ihop med hur man använder SHN... fjädrar gör man tyst, inga ord, bara handling.

"min" strategi har jag fått rekommenderat mig i min tur här på forum så den är beprövad. Överväg och känn in den före du kör igång, visualisera. det är bra.

8)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Dexma

Inlägg av Dexma »

Okej, jag kör strategin du föreslog. Den lät bra tycker jag. Tack Anna09.

Vilket fint mail du har skickat mig finskaflickan. Jag blev jätteglad. Det ligger väldigt mycket i det du säger, känner igen mig. Jag vill så mycket och framför allt är jag så kär i min lilla kille just nu att jag säkerligen är överkoncentrerad som du säger. Jag vill göra allt för honom. Om jag visste att han skulle sova hela natten bredvid mig i sängen så skulle han gladeligen få göra det, men jag vet ju att han inte gör det, så jag har inget val. Jag vill genomföra det här och förmedla den självklara attityden, men det är lätt att bli osäker när man inte verkar nå fram, och just därför är det så himla fint att få feed-back från er här på forumet. Det ger styrka och nya krafter plus att man får sig tankeställare på hur man ska odla sin rätta attityd på nytt. Era ord känns många gånger lättare att ta till sig än att läsa fram och tillbaka i boken.
Ska bli ännu bättre på skrattet till gonattet och ta till mig allt du och andra här har sagt för att bli tryggare i min attityd igen. Jag ska fixa det här!
Kram på er :heart:
Mamma till Dexter född i maj 2009
Dexma

Inlägg av Dexma »

Hej!
Jag vill bara snabbt tala om att nu är vi på banan igen :D
Vi körde din strategi och första natten sov han till tjugo i fyra innan han vaknade första gången så det var väldigt lugnt. Men nu har vi gått över till att bara ramsa och även om han vaknade en gång i timmen fram till halv 4 så var vi aldrig in i hans rum utan ramsade utanför dörren och han svarar jättebra. Sen sov han vidare till 07.01 imorse. Seger!
Jag har även läst Säkerheten igen och känner mig trygg i det jag gör och vad syftet är och jag är säker på att han känner det. Även dagluren nu på fm funkade med bara tillrättaläggande och ramsa ut :lol:
Kram och trevlig helg så länge! :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Dexma

Tips nu när han är riktigt förkyld igen

Inlägg av Dexma »

Nu behöver jag hjälp igen. Första gången vi införde SHN så tappade vi greppet i samband med att D blev sjuk. Han var förtvivlad på nätterna och det ända som hjälpte var när han kom upp i min famn, då blev han tyst och lugn och kunde somna om. Men i långa loppet blev det ju inte så bra.
Nu är vi ju igång igen och även om det varit rätt tufft denna gång så fungerar ramsan nu och många av de gånger som han vaknar somnar han om alldeles själv, utan att jag ramsat utan i stället avvaktat.
Men nu har han då blivit superförkyld och är trött, hängig, ledsen och liten, vilket gör att jag bävar lite inför nätterna. Hur ska jag förhålla mig om han är helt förtvivlad och inte svarar på ramsan pga att han mår risigt?
Kan jag solfjädra till sömns?
Hur gör jag om han behöver nässpray eller alvedon? Kan jag ta upp och göra en ny läggning med lite buffning och ramsa ut?
Jag vet att sist han var sjuk och jag kom i närheten så vill han upp, upp, upp i mammas famn. Och jag vet inte hur jag ska kunna neka honom det? Jag längtar också efter min mamma när jag är sjuk :(
Finns det några bra strategier? Hjälp mig :?
Tack så länge \:D/
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag kan bara svara hur jag brukar göra med mina barn. Jag ger alvedon och nässpray i sängen och lugnar på plats. Hellre en solfjäder i sängen än att ta upp tänker jag. När mina barn varit små har de varit nöjda med det.

Lycka till!
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Dexma

Inlägg av Dexma »

Okej, tack för svar. Men nu har han kräkts ned hela sängen och sig själv så nu åkte madrass och allt ur och D fick duscha av sig. Han somnade sedan direkt men har nu kräkts 3 ggr till, så i natt improviserar vi och så tar vi nya tag imorgon.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"