Välkommen är du

(Om jag inte sagt det förut

)
Och tack, kloka miniz
Arons mamma skrev: Min son på två år och två månader har nu blivit storebror. Bebis är 7 veckor. Nu undrar jag vad jag har gjort för fel då pojken får raseriutbrott ofta, med eller utan tydlig anledning?
Befria dig från det gamla dåligt samvete-tänkandet

"Vad jag jag gjort för fel? Vad har jag gjort för fel?" Du har inte gjort något fel alls. Saker händer och förändras; barn vidareutvecklas och det gör deras ömma också (förhoppningsvis). Bli feminist

Se hur han faktiskt betjänar dig att bli det. Din första uppgift här är att sätta dig i respekt, och med dig de gamla kvinnosysslorna
Skämt åsido (

): han är karl. Om än en liten karl så dock karl. Han ska inte tillåtas hunsa sin mamma, ta henne för given eller bestraffa henne när hon inte behagar tillfredsställa hans minsta nyck och förstå och förlåta och lägga skulden på sig själv.
Arons mamma skrev: Jag har alltid varit hemma med min son, han har aldrig behövt sova utan mig innan jag sov tre dagar på bb. Han gick till "attack" på mig när han kom dit på besök. Jag var där i tre dygn och vi mådde båda lika dåligt av det tror jag.
Jag hoppas du inte menar sova i samma säng? Nej, det menar du nog inte (enligt nedan). Men han är van vid att vara ditt hela universum. Kanske har du knutit honom till dig på ett sätt som får honom att tro att han har frisedel att "attackera" dig så fort du inte finns till hands. Så kan vi inte ha det (inte han heller). Du mådde dåligt på BB och det ska du INTE göra

Du har gett honom den kanske största gåvan av alla - ett litet syskon. Han ska vara förb-t tacksam, är den inställning du ska ha
Arons mamma skrev: När jag kom hem från BB dög bara pappa till allt. Så är det fortfarande om han är hemma. Samtidigt är det jag som nattar sonen, annars blir det strul och Aron börjar krångla.
Tror jag det. I skymningen blir alla katter grå, höll jag på att säga (gammalt ordspråk). Då ska mamma dutta. Ta ur honom det

Lägg honom tillsammans, ni båda (under en liten "kur"), och sedan vinkar du hej då och ser glad ut och deklarerar att du ska ut och jogga, eller vad som helst. "Ses i morgon! Sov så gott! Vi ses i morgon!" Och så får pappa ta den "manligt" sakliga nattningen.
Arons mamma skrev: Vägrar klä på sig/av sig. Får nervsammanbrott om jag försöker hjälpa.
Se miniz' briljanta svar
Arons mamma skrev: Vill inte kissa på toa längre, ibland drar han ner brallorna och kissar på golvet. Då får han torka sedan, de tycker han är skitkul tydligen... Själv kokar man efter alla andra 375 hyss han gjort tidigare under dagen, samtidigt har jag så himla svårt att hålla mig för skratt och de ser han.
Håll dig för skratt (även om det kittlar). Bli kontrollerat förb-d. Kräv att han torkar noga och länge och där, och där, och där med, och verkligen gör jobbet klart (om så krävs med handen om handen), och det ska ta sin grundliga tid. Sedan ska han lägga blöta kläder i smutsen och ta fram rena och ta på sig, och du ska inte lyfta ett finger för att hjälpa honom, bara stå och se på, lagom barskt. Du är fortfarande starkare än han. Genomför

Sedan tackar du nådigt för hjälpen i en ton som avslöjar att det inte precis blir roligare nästa gång, tvärtom, om han envisas

"Man kissar på toaletten, inte på golvet. MAN KISSAR PÅ TOALETTEN." Gå sedan och förlora dig inte i en massa prat. Då har han fått rejält besked, i både ord och handling, och tänker sig för i fortsättningen, tro mig.
Arons mamma skrev: Klättrar upp på bänken i köket varje gång jag ammar lillskruttan, han blir gaaalen när jag lyfter ner honom.
Lyft inte ner honom. Kan han klättra upp, kan han klättra ner. Sätt en stol till hands annars och bry dig inte, i överförd, självklar förlitan på att han naturligtvis vet vad han gör (vilket han ju inte vet) och kan klara sig så bra. Försök stå ut med vidare provokationer utan att ägna honom någon uppmärksamhet just då - möjligen bara med ett lojt förundrat "OJ DÅ".
Arons mamma skrev: Tandborstning har vi gjort som en kul grej. Vi letar efter tandtroll med stor entusiasm. Sedan i förrgår skriker och sprattlar han varje gång vi ska tvätta eller borsta tänder. Han blev så arg att han bara skrek en kväll när jag skulle tvätta hans hår. Han började ropa efter paaappa och jag tappade tydligen fattningen och vägrade låta pappa komma och trösta. Jag kände mig så orättvist behandlad.
Känner dig orättvist behandlad

Av vem då

Ett litet barn
Du måste koppla bort dina känslomässiga bevekelsegrunder här och lära dig skilja på sak och person. Han ska inte "tröstas" när han konstrar på det där viset. Du - eller pappa - ska bara precis genomföra det som är bestämt, borsta tänderna och / eller tvätta håret. Det är ingenting att tjafsa om. Vissa saker måste bara göras och ska inte diskuteras. Man får hålla stilen och bära sig åt som om det hela vore så trevligt och självklart som det inte är. Det händer inte igen, om man bara genomför det hela utan att darra på handen

Och bannlyser all oro.
Du är ledaren. I varje fall när du och ingen annan har hand om honom för stunden. Du måste sätta dig i respekt
Arons mamma skrev: Till slut kunde jag kontrollera mina känslor och låta pappa komma och ta över. Då blev ju Aron lugnare. Kändes så hemskt att jag inte alls dög längre.
Där är du igen och relaterar till dig själv och dina känslor. Lär dig bli sakligare. Allt är inte alltid roligt, lätt eller enkelt med små barn, särskilt inte när de får för sig att mamma ska straffas för Gud vet vad, och mamma snällt tar på sig skulden ("Vad har jag gjort för fel

").
Pappa ska inte ta över någonting som du initierat utan det ska DU genomföra. Eller också låta bli, från början. Lär dig konsten att tänka efter före
Arons mamma skrev: Jag ska fortsättningsvis låta honom ha pappa som favorit, det kan jag inte göra något åt. Men hur ska vi tänka där? Ska pappa ta över varje gång Aron ber om det? Och varför vägra vatten i håret mitt i allt?
Nej, pappa ska inte "ta över". Pappa ska göra ditt och du ditt. Vi vill inte ha någon maktkamp, utpressning och förvirring hos barnet. Vi vill ha ordning och reda, torsdag på fredag
Arons mamma skrev: Han har börjat vakna på nätterna - då skriker han efter mig och gråter. Jag brukar ge en ramsa för att visa att jag är hemma och håller vargarna borta. Ibland hjälper det. Ibland har han dock tappat snuttisen och då måste jag ge den för att han ska somna om.
Nej, det måste du inte. Håll dig till att ramsa, men gå inte in. Snutten är hans problem. Det lär han sig på en natt. Sluta betjäna i missriktad välvilja.
Arons mamma skrev: När jag bäddat om honom somnar han oftast om direkt. Vissa nätter sover han bra, andra vaknar han jätteofta.
Skicka då pappa att ramsa utanför dörren. Lilla pojken ska inte vakna "jätteofta". Han ska sova gott och sammanhängande. Trafikera inte inne i rummet - ni binder ris åt egen rygg (och åt hans)
Arons mamma skrev: På morgnarna vaknar han ibland på skithumör. Skriker efter välling och låter skogstokig. Hur göra då?
"Skogstokig" får man naturligtvis gärna vara. Men det får man ta hand om själv. Vaknar han på "skithumör" så säg bara lagom kvittrande och högt, i förbigående: "Kommer strax!" Med en underton som avslöjar den nakna sanningen: "När du kan uppföra dig som folk." Storma in med förtjusning när han slutat gorma och gapa och bete dig som om han vore den älskligaste varelsen på jorden. Vilket han ju är, när han "skogstokat" klart

Ta alltså aldrig upp honom när han vrålar eller surar.
Arons mamma skrev: Han är helt galen i att jaga kattorna och sitta och hoppa /rida på hundarna. Vet inte hur jag ska göra i dessa situationer. Jag brukar visa hur man klappar.
Ja, gör det. Visa med handen om handen och se gillande ut och tacksam å djurens vägnar. Ge honom två älskvärda "varningar" av det slaget. Framhärdar han då i att misshandla djuren så förvisa honom till hans rum, gärna med ett beklagande (som om han inte hade begripit, sin intelligens till trots). Stäng dörren efter ett lagom sorgesamt "OJ DÅ". Se till att dörren hålls stängd. Och fråga efter en stund om han vill komma nu

Om han vet hur man gör med katterna / hundarna nu
Läs mer om förvisning i Barnaboken
Arons mamma skrev: När jag ska sätta mig ner springer Aron till den uttänkta platsen och kastar sig ner innan. Samma sak när jag ska lägga lilltjejen i babysittern eller vagnen, då lägger han sig där innan jag hinner lägga ner bebis.
Det där måste man se som provocerande frågor. Det är inte snällt, det är ganska utmanande, för att inte säga elakt, vilket vi ju inte vill säga. "Vad händer om jag gör så här? Vad gör mamma om jag gör så här?" Det är inte bra för honom att ens tänka sådana tankar.
Du kan lägga ner lilla barnet, insvept i sin filt, på golvet rakt av, och förvisa Aron. Du är fortfarande bra mycket starkare än han. Det behöver inte bli någon maktkamp. Förklara bara lugnt att "här ska lillasyster ligga, inte du, det gjorde du när du var liten men nu är det hennes tur. Gå bort härifrån. Antingen hjälper du mig med lillasyster eller också får du vara på ditt rum så länge." Vänta inte på hans godkännande nickiningar. Men fråga - antingen eller, ska det vara.
Arons mamma skrev: Vi är ute ca 1,5 h alla dagar. Då brukar han springa tvärs bort hur långt som helst och sen får jag inte hem honom igen hur jag än lockar. Vi bor på landet och jag har alltid lillan i barnvagnen med och våra hundar. Ibland får jag med honom i pulkan, ibland har vi fått skjuts hem...
Av någon anledning känner han sig inte som din bästa vän i världen utan har för sig saker som du inte ska kunna hantera, vad han nu vill bevisa med det. Att du inte bryr dig

Det här har blivit sorgligt ohanterligt.
Jag skulle inte "locka". Jag skulle vara tvärtuff. "Antingen går du med mig och håller handen, tills jag säger att du kan springa för dig själv och leka fritt en stund, eller också får jag sätta på dig en sele med koppel, som om du vore en liten hund, och så får du gå bredvid mig vare sig du vill eller ej. Bestäm dig du."
Arons mamma skrev: Han sover fortfarande på dagarna. Vissa dagar vägrar han. Vissa dagar vill han inte vakna. Hur tänka här?
Han ska ha sin bestämda tid. Mät upp den. Det är inte fråga om hur mycket han sover utan att han har förutsättningarna. Ifrågasätt inte middagssömnen, så gör inte han det heller!
Arons mamma skrev: Aron är en intelligent, sjövild, busig och oftast glad unge. Han hittar på saker hela tiden. Fantastiskt att se, trots att det oftast är farliga olämpligheter... ibland säger han maaaamma med lurig röst innan han gör sina hyss. Kul det när man sitter och ammar. Men han vill väl se hur jag reagerar.
Försök i ord och handling betona SAMARBETE, inte motarbete. Behöv honom i stor stil. Minsta social delaktighet du kan uppmuntra till - övertyga honom om - är ett Sesam öppna dig. Han ska inte göra "hyss" och vara "lurig". Du ska göra honom behövd och nyttig för den lilla flockens överlevnad - vilket han faktiskt ber om, praktiskt och påtagligt. I Barnaboken har du massor med matnyttigheter på temat social delaktighet. Jag vill särskilt rekommendera Syskonblocket
Arons mamma skrev: Ibland har jag blivit skogstokig på honom när jag är för trött för att ens orka fundera på hur jag ska lösa vissa situationer.
Snälla du, tänk inte i termer av "skogstokighet", varken vad gäller dig eller lilla barnet. Lär dig tänka efter - före

Ni är - ska vara - ett team. Med ett gemensamt syfte: "flockens" överlevnad och goda liv, tillsammans alla