Kosttillskottstråden

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
miniz

Inlägg av miniz »

Tack Ulrika!
Jag ska beställa olja mañana. Rosenvatten, pöh. :lol:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Stilla

Re: berätta om dig själv...

Inlägg av Stilla »

LenaKöhn skrev: Sen undrar jag om det här med multivitamin: är det inte så att vissa ämnen motverkar varandra och inte ska intas samtidigt öht?
Det jag vet är att man inte ska ta Levaxin (alltså sköldkörtelhormon för oss med struma) tillsammans med järn. Jag tar Levaxin varje morgon, och det är lätt att komma ihåg, det hör ihop med frukostrutinen. Järnpillren som jag också behöver får jag alltså ta nån annan gång under dagen. Och det är hopplöst att komma ihåg. Det är ingen annan måltid som är så "rituell" som frukosten.

Men nu har jag i alla fall inhandlat fiskolja till både små och stora! :wink:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
ElinN

Re: berätta om dig själv...

Inlägg av ElinN »

Stilla skrev:Det jag vet är att man inte ska ta Levaxin (alltså sköldkörtelhormon för oss med struma) tillsammans med järn.
Samma med kalcium och Levaxin!
Mata

Inlägg av Mata »

Intressant i sammanhanget:
Torftig bakterieflora hos den gravida kvinnan ökar risken för att hennes barn ska drabbas av allergier. För få bakterietyper tycks ge överkänsligt immunförsvar, visar ny svensk forskning.

Hos en frisk person finns en stor variation av bakterier i tarmarna. Tarmbakterierna är viktiga eftersom de är kopplade till vårt immunsystem.

- En stor bredd av bakterier tycks stimulera och utveckla immunsystemet, säger Göran Molin, professor i livsmedelshygien vid Lunds tekniska högskola.

Han har tillsammans med sina kolleger undersökt bakterier i avföringen från 35 barn en vecka efter födseln. Studien, som publiceras i Journal of Allergy and Clinical Immunology, visar att barn som har färre bakterietyper löper högre risk att bli allergiker.

Femton barn med dålig tarmflora hade drabbats av atopiskt eksem vid arton månaders ålder. De andra tjugo barnen hade en normal tarmflora och var friska.

- Det är känt sedan tidigare att barn med eksem har högre risk att drabbas av allergier senare i livet, säger Göran Molin.

Sammansättningen av bakterier hos barnen styrs av bakteriefloran hos mamman. Friska tarmar och en frisk slida domineras av "goda" lactobaciller, eller mjölksyrebakterier. De förs över till barnet vid förlossningen.

- Men i dag har många kvinnor en bakterieflora som domineras av dåliga bakterier. Barnen får inte de bakterier som behövs för att immunsystemet ska utvecklas.

Den nya studien ger stöd åt den så kallade hygienhypotesen, som är en tänkbar förklaring till att allergierna ökar i västvärlden. Enligt hypotesen utsätts vi för allt färre bakterier och det leder till att vårt immunförsvar blir överkänsligt.

Anna Bratt" (DN)
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
LenaK

Inlägg av LenaK »

Hej Mata!
Kan du berätta vad du och dina barn äter för tillskott, ni som är vegetarianer...
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Mata

Inlägg av Mata »

Sempers magdroppar, D-droppar (och solsken :lol: ), omega-3 (http://www.v-pure.com/pages/faq.aspx, alltså alg-olja), lite zink på inrådan av en homeopat (ger sporadiskt när jag minns...).

Men så äter vi så gott som dagligen surkål (ja, mina barn gillar det), surmjölksprodukter med bifidus, acidophilus, olika sorters hälsofiler och yoghurt och kefir. Vi varvar lite med probiotiska produkter helt enkelt.

En fundering och fantasi jag har är att hälla lite sempers magdroppar (lactobacillus reuteri) i mjölken när jag gör egen yoghurt. Det borde logiskt sett växa till sig där precis som alla yoghurtens två bakteriekulturer växer till sig (Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus och Streptococcus salivarius subsp. thermophilus.)

De sk hälsofilerna och hälsoyoghurtarna i affären är ju just berikade med olika sorters goda bakteriekulturer. Det enda då är ju att olika bakterier kan föredra olika temperatur för att föröka sig mest effektivt. Yoghurtbakterierna gillar ju 42 grader, medan filbakterier gillar lägre temperaturer (rumstemperatur räcker).

Så det vore intressant att veta vad lactobacillus reuteri gillar, men det borde kanske vara 37 grader (den temperatur som en mamma håller, hehehe.. för ni vet väl att sempers magdroppars bakteriekultur är utvunnen från bröstmjölken hos en kvinna i Anderna?).

Skulle man vara riktigt inne på självhushållning kunde man kanske blanda lite egentillverkad bröstmjölk när man gör yoghurt eller fil, så får tillverkar man egen probiotika...

:lol:

Låter väl helknäppt, nej, jag har inte prövat, och inte har jag mikroskop att kolla sen heller, Synd...
Men rent logiskt borde det ju funka.

Trebarn

En ny värld har öppnats...

Inlägg av Trebarn »

Intressant! Tillåt en skeptiker fundra lite här....

Jag har i hela mitt liv lyssnat på min mor (receptarie) som Inte tror på NÅNTING! I alla fall inte vad gäller kosttillskott... Så vi äter ingenting, och är inte så duktiga på en varierad kost som ni andra här heller. (Eller ja..... Hemlagat, inga pulversoppor- /såser men inte så.....genomkomponerat om man säger så.)

Och jag blev med tredje barnet SÅ skeptisk själv mot alla MÅSTEN i form av pulvergrötar med LIVSVIKTIGA TILLSATSER, så hon fick bara vanlig havregrynsgröt, punkt.

Och jag kan liksom övriga här njuta av friska barn, vi har inte varit sjuka alls i vinter, lillasyster har inte varit sjuk en dag i sitt liv. Men så håller vi oss borta från dagis också... 8)

Alltså, konsuntionskulturen är vi väl alla skeptiker till..... Utan att ha någon som helst täckning för det så undrar jag i alla fall om det verkligen behövs så här mycket bara för att leva? Anar sprängfyllda konton och komplotter i Shweiz.... Ingen annan?

:) :)
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Trebarn

Förlåt!

Inlägg av Trebarn »

Förlåt!
Det var inte min mening att låta nedlåtande eller stöddig, inte alls!

Tvärtom blir jag nyfiken på alla er som har sån genomtänkt livsstil vad gäller mat och kosttillägg. Hur har ni kommit dit? Finns det ett "före" och "efter" för alla? Har det förändrat era liv märkbart?

Trebarn
(kanske frälsningsbar, trots allt!)
:)
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Mata

Inlägg av Mata »

För min del handlar det om att jag förstått att något är fel med vår livsstil och kost, för vissa sjukdomar finns bara i här i välfärden.
T e x så har många av oss gått igenom antibiotika-kurer i livet och fått en hel del goda bakterier i kroppen dödade, vilket ofta leder till en ökad känslighet för andra sjukdomar.

Alldeles nyligen var jag "tvungen" att äta antibiotika p g a en jobbig halsfluss. Som ett brev på posten därefter fick jag svamp (gissa var) och fick gå igenom kur för det.
Många känner inte ens till att en rubbad bakterieflora leder till svampangrepp och tillväxt av mindre goda bakterier och jästsvampar (candida albicans), och dessa små sjukdomar har blivit folksjukdomar som många lider av i det tysta.

Sen smittar vi våra bebisar med detta, så får de torsk på tungan vilket inte är så svårt att bli av med, men få vet att detta är canidida albicans det med och det kan även sitta i magen, i tarmarna, hela systemet och gör en känsligare på olika sätt.

Vi hade en jobbig höst/vinter med impetigo, halsfluss och scharlakansfeber i flera omgånger, orsakad av en och samma A-streptokocker. Det fick mig att fundera mer över detta med bekterier också.
När vi har en dålig bakteriebalans (överskott av bakterier som är bra i små mängd men som blir dåliga för oss i större mängd) så kan streptokocker och andra saker ta över.

Men jag vill inte heller bara köpa en massa dyra tillskott, utan försöker komma på alternativa källor till probiotika, som t e x hemgjord surkål.

Vitamintillskott tycker jag också man i första hand ska leta efter i sin naturliga form. Men omega-3 kapslarna är ett enklare sätt tycker jag att förvissa mig om att barnen får i sig i bra mängd än genom enbart kosten.

Saken är ju också att maten idag ofta innehåller mindre näring än förr, i
t e x mjölk från moderna koraser är det mindre omega-3 än i de äldre korasernas mjölk (t e x fjällkon, vänekon, rödkullan).

Jag har med åren lagt om mer och mer till att bara äta ekologiskt och odla mer själva eller köpa från grannar. Äta mer i säsong etc.

Självklart påverkar maten oss oerhört mycket, det är vårt bränsle (även luft och solljus och rent vatten är förstås viktigt).
Så länge man är ung och frisk så märker man det inte så mycket kanske, men någon gång när man passerar 30-strecket verkar det som fler och fler blir medvetna om detta.

Jag har inte brytt mig så ofta tidigare, men det har mer och mer blivit ett intresse och ett nöje att laga bra mat.

Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Min anledning/tanke bakom är just för att jag inte tycker att jag/vi är så genomtänkta här hemma :roll:
Vi suger på att planera mat, laga mat till/för oss vuxna, för barnen är vi däremot strikta.

Dock är min huvudanlening att jag tror/anser att maten vi får köpa idag är så pass manipulerad att jag inte tror att vi får i oss allt näringsmässigt "bara" via mat.

I min drömvärld skulle jag baka vårt egna bröd med det bästaste renaste mjölet, vi skulle enbart äta närodlat för det vore SÅ himla lätt att hitta, köpa kött/fågel/fisk från gårdsbutiker, jag skulle göra vår egen fil (imponeras av Mata :!: ), vår egen pasta osv osv.
-Men då hade jag också en klon :lol:

Ja nej, jag kompromissar helt enkelt 8)

Intressant frågeställning Trebarn!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Trebarn, välkommen med din skepsis! Tack för den! Jag är också skeptisk på mitt lilla vis. Jätteskeptisk mot mjölk, till exempel, något jag delar med världens främsta forskare Walter Willett (som verkligen gått emot etablissemanget med sin forskning). Där kan vi snacka schweiziska konton, mjölklobbyn är enorm. Det går en lobbyist per ca 60 mjölkbönder inom EU!!
Inte undra på att vi här i Europa tror att man måste hänga kossor i spenarna!
Jag är också jätteskeptisk mot diffusa kosttillskott som lovar runt och håller tunt, med tveksamma vetenskapliga argument bakom sig.
Jag är skeptisk mot många naturläkemedel, har testat många och inte hittat något som ger mig hjälp. Full respekt att vissa kan få hjälp av dem dock.
Jag är jätteskeptisk mot industrimat, helfabrikat och junkfood (även om det på intet vis är förbjudet i mon familj).
Jag äter bra, varierad kost och relevanta tillskott för att jag vill undvika benskörhet, hjärtkärlproblem, svikande immunförsvar, förstoppad mage, torr hud, torra slemhinnor, svajigt humör, koncentrationsproblem, trötthet, hormonkrångel, akne, sömnproblem och cellförändringar.
Allt detta finns allt för väl representerat i min omgivning och i västvärlden i stort. Och livsstilen är en övervägande faktor.
Om någon tjänar pengar på att jag håller mig frisk nu och förhoppningsvis vital långt upp i åren, so be it. Jag ser det som ett pensionssparande och valutan är min hälsa.

Fortsätt att vara skeptisk, det är sunt! Men avfärda inte sånt som kanske skulle kunna ge dig mer livskvalitet, bara för att det eventuellt innebär inkomster för någon, säger präktiga jag! :lol:

Och jag vill också säga att jag inte på något vis är statisk i min inställning. Den dag jag flyttar till ett land där solen skiner året om och jag kan äta färsk fisk flera gånger i veckan och färska grönsaker varje dag så droppar jag sannolikt både d-vitamin, omega-3 och c-vitaminerna :lol:
Men så länge jag får hålla till godo med importerat, konserverat och solbrist hela vintern, så fortsätter jag proppa i mig. And I love it!

Kram!
Ulrika
inger
Kontakt:

Re: En ny värld har öppnats...

Inlägg av inger »

Trebarn skrev:Intressant! Tillåt en skeptiker fundra lite här....

Jag har i hela mitt liv lyssnat på min mor (receptarie) som Inte tror på NÅNTING! I alla fall inte vad gäller kosttillskott... Så vi äter ingenting, och är inte så duktiga på en varierad kost som ni andra här heller. (Eller ja..... Hemlagat, inga pulversoppor- /såser men inte så.....genomkomponerat om man säger så.)

Och jag blev med tredje barnet SÅ skeptisk själv mot alla MÅSTEN i form av pulvergrötar med LIVSVIKTIGA TILLSATSER, så hon fick bara vanlig havregrynsgröt, punkt.

Och jag kan liksom övriga här njuta av friska barn, vi har inte varit sjuka alls i vinter, lillasyster har inte varit sjuk en dag i sitt liv. Men så håller vi oss borta från dagis också... 8)

Alltså, konsuntionskulturen är vi väl alla skeptiker till..... Utan att ha någon som helst täckning för det så undrar jag i alla fall om det verkligen behövs så här mycket bara för att leva? Anar sprängfyllda konton och komplotter i Shweiz.... Ingen annan?

:) :)
Jag har också tillhört skeptikerna. Men mins sons resa från att ha haft diagnos autism med utvecklingsstörning till att nu bara ha autism diagnosen kvar utan utv störning, hans resa från särskola till att kunna läsa in vanlig grundskola, har fått mig att ompröva allt jag tidigare trott.
Det började med att jag kom i kontakt med en homeopat som samtidigt är mamma till en pojke med autism som blivit frisk.
Vi har reduserat mjölkprodukterna, äter glutenfritt, mindre socker, mer ekologiskt. Han äter förutom homeopatmedicin en del kosttillskott, gör hans syster med, jag i perioder.
Nu håller hans nya homeopat på och kollar upp lite runt de kosttillskott han tar just nu. Så jag återkommer om vad vi tar och inte tar.

Men jag kan ge ett annat tips. I vår familj har vi slutat med alvedon.
Blir vi någon gång sjuka,vilket sällan händer, med plötslig huvudvärk tar vi det homeopatiska medlet belladonna i stället. Sex små piller i ett glas vatten. Man somnar och när man vaknar är det bra igen.

Men det är sunt att vara skeptisk. Det var jag också förut. Nu är jag skeptisk till delar av läkemedelsindustrin, till alltför generös antibiotikautskrivning till små barn, vaccinationer i för tidig ålder, och uppfattningen som många sprider att autism måste vara ett livslångt funktionshinder.

Kosttillskotten behöver därför att livsmedelsindustrin och människans hantering av naturen helt enkelt har gjort att näringen i vår jord och mat har urhokats.
Två underbara tonåringar

http://barnboksnatet.blogspot.com/
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nu tog diskussionen en intressant vändning. :)
Trebarn skrev: Jag har i hela mitt liv lyssnat på min mor (receptarie) som Inte tror på NÅNTING! I alla fall inte vad gäller kosttillskott... Så vi äter ingenting, och är inte så duktiga på en varierad kost som ni andra här heller. (Eller ja..... Hemlagat, inga pulversoppor- /såser men inte så.....genomkomponerat om man säger så.)

Och jag kan liksom övriga här njuta av friska barn, vi har inte varit sjuka alls i vinter, lillasyster har inte varit sjuk en dag i sitt liv. Men så håller vi oss borta från dagis också...

Alltså, konsumtionskulturen är vi väl alla skeptiker till..... Utan att ha någon som helst täckning för det så undrar jag i alla fall om det verkligen behövs så här mycket bara för att leva? Anar sprängfyllda konton och komplotter i Shweiz.... Ingen annan?
inger skrev: Men det är sunt att vara skeptisk. Det var jag också förut. Nu är jag skeptisk till delar av läkemedelsindustrin, till alltför generös antibiotikautskrivning till små barn, vaccinationer i för tidig ålder, och uppfattningen som många sprider att autism måste vara ett livslångt funktionshinder.
Så här tror jag, slutsatser dragna av min egen erfarenhet.

Olika människor har olika förutsättningar, vissa människor har genetiska förutsättningar för att klara av omvälvande förändringar i kosten och den miljö vi lever i. Generellt sett är den kost vi äter och de liv vi lever inte speciellt människovänliga. Majoriteten människor är dock så pass anpassningbara att de klarar av att leva relativt goda liv ändå. Somliga av oss är dock inte det.

Om man skulle placera människotyper och deras förutsättningar på en skala, skulle man kunna sätta personer med olika autismspektrumstörningar i ena änden och robusta neurotypiska människor i den andra änden.

Personer som uppvisar symptom på s.k . neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är generellt sett mycket känsligare för förändringar i kost och miljö. Det är exempelvis påvisat att det finns ett samband mellan autism och kvicksilver och autism glutenintolerans. Det är också påvisat att intag av omega3 medför förbättring av arbetsminne och impulskontroll hos människor med autismspektrumstörningar. Med reservation för att jag bara plockar bitar ur mitt eget minne efter vad jag har läst.

För några månader sedan gjorde jag ett antal självtest för Aspergers Syndrom på internet som antydde att jag ligger i gränslandet för att "vara Aspergare".

I samband med detta gjorde jag (återigen - jag har gjort ett antal i mitt liv) en kostomläggning där jag helt utelsuter tillsatt socker i all mat och där jag till min tidigare lista av kosttillskott nu mer tar Omega3-kapslar varje. Vilket jag inte gjort tidigare eftersom jag känt mig osäker på vart fisken kommer ifrån.

På två-tre månader upplever jag att mina besvär med repetitiva beteenden, mina svårigheter att kommunicera (och göra mig förstådd i tal) samt mitt arbetsminne förbättrats avsevärt.

För någon vecka sedan har jag börjat äta Lactiplus och jag funderar på att börja äta D-vitamintillskott.

Jag tror att olika människor har olika förutsättningar. Att sign. "Trebarn" upplever att hon och hennes familj inte behöver kosttillskott är toppen! Men lika toppen är det att inger hittat ett sätt att tackla sin sons autism som verkligen fungerar.

Ber om ursäkt för trådkapningen :oops: Man kanske skulle dela tråden?
Stilla

Inlägg av Stilla »

Jag försöker nu formulera min skepsis mot tillskott och sånt. Även om vi har börjat med fiskolja, hela familjen. :wink:

Människan klarar att leva på väldigt många olika slags föda. Det är därför vi är så många, och så spridda över hela jorden, mer än någon annan art. Jag tror inte att det finns någon "universalmat" som är den allra bästa för alla. Vissa saker vet vi är bra, t ex fiskolja. Men, ett exempel, min mormor var barn under första världskriget. Hon och hennes syskon överlevde på potatis och lingon. Kanske hade hon levt längre (hon födde 7 barn och blev 77 år) med bättre mat. Ingen kan veta. Det känns då väldigt cyniskt att säga att vår mat idag är näringsfattig... Vi som har tillgång till färska grönsaker och frukt året om. Som kan äta kött och fisk varje dag. Och är det rätt att göra fiskolja av fisk som svältande människor kunde ha ätit... (Jag såg inte Uppdrag granskning igår, men fick programmet recenserat för mig.)

Den stora faran i vår tid är allt dåligt, onödigt, vi sätter i oss (läsk, godis, onödiga tillsatser, näringsfattig snabbmat...). Och kanske framför allt att vi är alldeles för stillasittande och därmed försvagade. Tror jag. Av "den äldre" generationen har somliga rökt och druckit alkohol i större mängd än vad som anses nyttigt och ändå blivit 90 år. Det kommer inte vår generation att klara för vi är för klena. Inte av dålig mat utan av för lite kroppsarbete. Tror jag.

Sen all respekt för att vissa människor verkligen behöver tillskott för att fungera normalt, som t ex du beskriver din son, inger. Det är en annan sak.
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Mata

Inlägg av Mata »

Håller med om mycket här men samtidigt som människan bevisligen kan leva av väldigt olika sorters föda så har kosthållningen förändrats under senaste 50 åren på ett drastiskt sätt.
Grönsakerna innehåller drastiskt mindre näring idag än vad den gjorde förr tack vare intensiv odling där man använder konstgödslel och driver på tillväxten till max. Jämför en holländsk blek vinterväxthustomat med en egen i säsong odlad tomat, de liknar inte ens varandra.
Sen har vi dessutom sprutat så mycket gift i våra marker så vi förgiftat vår jord. (I Sverige besprutas potatisen i genomsnitt 8 ggr innan den skördas)

Allergier ökar i de länder som börjar ta efter västerländska kostvanor och neurologiska svårigheter som inte iakttagits förr ökar även där.

Ett annat skäl till varför jag blivit så petig med maten är att jag liksom Inger har ett annorlunda barn, ett barn med lindrig utvecklingsstörning i kombination med "något" inom autismspektrumet.

På kursen på iahp handlade en del just om kosten, för med hjälp av omläggning av kost kan man ofta åstadkomma mycket. Jag träffade ett föräldrapar från USA med ett autistiskt barn som gått från att äta junk-food till att äta mycket hälsosamt och utesluta vissa saker (gluten, mjölkprodukter) som fått se sitt barn ta många drastiskt stora steg framåt i utvecklingen under några veckor och månader.

När de slarvat vid ett släktbesök då de inte orkade hålla sina regler blev barnet onåbart igen i princip, vilket skrämde dem men fick dem att inse att de måste hålla på dieten stenhårt.

Kanske finns en viss sån svaghet i vår släkt, fler har olika diagnoser.
Jag tror det ligger mkt i det Frieda säger. Förutsättningarna ser olika ut för oss. Och även om en viss svaghet då ser ut att finnas i vår släkt fanns det inte på min karta att det skulle "drabba" oss.

Men i retrospekt har jag ju funderat över om det hände delvis p g a att svagheten finns där, delvis p g a att jag kanske inte hade så gott om vissa näringsämnen i kroppen vid första graviditeten och sen var det andra saker som kan ha spelat in, kejsarsnitt (då barnet inte får ta del av nyttiga bakterier), gulsoten som låg precis under den siffra man börjar behandla (alltså gjordes inte det)...
Flera olika faktorer kan ha medverkat och kanske kan då maten spelat roll också.

I vilket fall är det sånt som får en att fundera.

Även all den forskning som mer och mer visar på samband.

Men egentligen är jag ju inte så nojig av naturen, men som sagt när man haft erfarenhet eller mött såna med erfarenhet av hur avgörande roll det ska spela för ett barn med funktionshinder, så undrar man ju hur mycket roll det spelar för ens andra barn och för en själv.

Det blir konkret helt enkelt.

Håller med om fisken där, därför köper jag omega-3 från alger:

http://www.v-pure.com/pages/faq.aspx

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"