lite hjälp behövs

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellen05

lite hjälp behövs

Inlägg av ellen05 »

hej

nu behöver vi hjälp. Ingenting funkar...

Läget är följande:

Vi har följt shemat i över en månad (på en månad har jag avvikit 4 gånger annars har vi följt det med marginalkvart ). Ungefär 2 dagslurar/dag fungerar men under dom andra vaknar hon upp efter 45 min och har ofta svårt att somna om. Vi vagnar. På kvällen somnar hon oftast bra - sover till ca 2-tiden då hon vaknar och gråter. Hon somnar (oftast) fort om då vi buffar. Sen vaknar hon vid 4-tiden. Samma sak - vi buffar. MEN vid 5-tiden är hon riktit arg. OM vi låter henne vara övergår ilskan till att hon blir ledsen OCH Då vi buffar blir hon ännu argare och kan inte somna om?? Vad skall vi göra. Vi har morgon kl 6. Ibland får vi henne att somna om - men ibland inte. Känns jobbigt.

All min motivation och attityd är som bortblåst. Känner mig SÅ trött och ledsen (ok - jag vet att detta inte är rätt ställe att beklaga sig på men det är besvärligt) Idag har också varit en konstig dag. Jag var enormt trött efter natten så när tjejen vägrade somna om 5-tiden orkade jag inte.. Jag gjorde morgon en halv timme tidigare. Sen idag på dagen när jag väckte henne var hon helt trött. hon åt lite men somna bara om hela tiden. Jag tänkte att jag låter henne sova.. DETTA sluta i att hon sov i 6timmar!!! (Jag väckte två gånger - men hon var helt enkelt såå trött) Vad skall jag göra
:?: Är det vanligt att det strular så här. Jag trodde definitivt att shemat skulle sätta sig mycket fortare.

Summan av allt detta:

Vi har hållit på med schema i en månad. Tjejen har sovit EN natt utan att vi behövt ingripa. Dagslurarna krånglar och mamman är trött :roll: Men tjejen är underbar då hon ler :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära nån, den här lilla flickan är väl knappt schemagammal, höll jag på att säga :?: Vill du ge hennes exakta ålder och skriva ner hennes schema :?: Vad betyder t ex natt :?: Återkom, så ordnar vi det här, ska du se :!: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ellen05

Inlägg av ellen05 »

Tjejen är 11 veckor. Scemat ser ut såhär:

Vaken 06.00-07.30
Sova 07.30-09.30
Vaken 09.30-11.30
Sova 11.30-14.00
Vaken 14.00-15.30
Sova 15.30-18.00
Vaken 18-00-20.00
Sova 20.00-21.30
Vaken 21.30-22.00
Natt 22.00-06.00

Tacksam för hjälp :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är missmodig och trött och det går att begripa, men det går också att ändra på.

Odla det där leendet - och också ditt eget :wink: Minns att små barn ska njutas, och njuta själva :P Se till att du får din sömn, åtminstone varannan natt, så att du orkar glädjas. Det kan ni fixa, du och den ömme fadern :idea:

Schemat ger 16,5 tim sömn vilket är lite väl mycket. Om en vecka är det normaldags för 15,5 timmar. Du ska se att det gör all skillnad om du kortar ner ett par lurar en smula - 2 tim på f m kanske i stället för 2,5. och 45 min på e m kanske i st f 1,5 - OCH proppar i henne mera mat, så mycket som någonsin går. Och lockar och lurar både henne och dig själv att skratta :!:

Jag utgår från att hón sover på mage och att du har larm?

Och att hon tllbringar rejäla vakenpass på mage på golvet med intressanta saker precis utom räckhåll :?: En spegel att beundra sig själv i som levande underhållning är inte dumt :lol:
ellen05

Re: lite hjälp behövs

Inlägg av ellen05 »

Skrev detta igår:
ellen05 skrev: Sen idag på dagen när jag väckte henne var hon helt trött. hon åt lite men somna bara om hela tiden. Jag tänkte att jag låter henne sova.. DETTA sluta i att hon sov i 6timmar!!! (Jag väckte två gånger - men hon var helt enkelt såå trött) Alltså hon sov mellan 11.15 och 17.15
Jag var lite orolig för hur natten skullle gå eftersom hon sov så mycket på dagen och vi frångick schemat. Vi la tjejen vid 22 som vanligt - OCH vet ni natten var lugnare än vanligt. Hon vakna till första gången vid 2.30 - då behövdes en minibuff så vips fortsatte hon sova. Kl4 hände samma sak men tjejen somna om nästan direkt. När kl var 6.15 var det godmorgon. (Hon sov så sött så ja to till marginalkvarten) Kan det vara så att vår tjej behöver extra mycket sömn?? Imorse blev hon trött efter en timme - så då lät jag henne gå och sova 10 min tidigare.. Skall jag fortsätta på detta sätt: Alltså att använda marginalkvarterna så hon får sova mera?
ellen05

Inlägg av ellen05 »

ag utgår från att hón sover på mage och att du har larm?

Och att hon tllbringar rejäla vakenpass på mage på golvet med intressanta saker precis utom räckhåll
Jepp - magläge, larm, ingen tutt! Men magläge på golvet är inte så popp - men vi har henne så mycket som möjligt :)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Visst kan hon behöva (ovanligt) mycket sömn - och det kan vara tillfälligt också. Därför finns marginalkvartarna, som ska tas till efter barnets behov.

Fint att hon tog sig en så bra natt, räkna nu med fortsatta sådana och låt dig inte oroas mer :!:

Kanske skulle du utgå från kompromissen 16 tim/dygn.Och verkligen hålla (det lätt justerade) schemat sedan. Marginalkvarten ska man inte räkna med och slira på dagligen - den tar man till akut, när den verkligen ter sig nödvändig.

Små barn är vanedjur och det är nu du "kör in" fasta tider och rutiner som sedan blir självgående, så att barnet blir sin egen lilla klocka. Så som du bäddar för det nu, utfaller din belöning perfekt kring fyramånadersgränsen :wink:

Därför är det viktigt att du håller tiderna så exakta du kan :!: Kanske kan du hugga lite inspiration i "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" där lille Samuel verkligen också var trött och sömnig på "fel" tider ibland :shock: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"