Vår tjej har börjat vända sig till rygg och "larmar" en eller flera gånger varje natt och vill bli vänd tillbaka till mage. Vet att jag läste om nån med samma grej men kommer ej ihåg svaret. Hur brukar ni göra?
Mat mm för min 4 månaders älskling
-
chokladkaninen
Hej Helamig! 
Kul med vändningarna! :thumbsup: Öva öva öva när hon är vaken, så att hon snart lär sig vända åt andra hållet också - då blir det mindre intressant att hålla på med det i sängen.
På nätterna är strategin att bara hjälpa till när barnet verkligen ber om det - en del barn lär sig somna om på rygg, kanske efter en ramsa, och andra vill verkligen bli tillbakavända.
Om man ändå är vaken själv går det bra att gå in och vända över barnet när det har sovit i 10 min (inte 5 eller 20, då väcker man dom!
).
Kul med vändningarna! :thumbsup: Öva öva öva när hon är vaken, så att hon snart lär sig vända åt andra hållet också - då blir det mindre intressant att hålla på med det i sängen.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Hej igen!!
Gosan har börjat vakna på nätterna. vänder sig till rygg och vill bli vänd tillbaka till mage (kan inte själv än) Inatt vaknade hon kvar på mage. Jag stoppade om och hon somnade då om. Blir oftare och oftare verkar det som. Ramsa bara?
Hon har ett tag varit trött på dagen så vi har trott att hon behövt sova men nu blir det strikt 3 timmar och 5 minuter på dagen. Kan det vara det som spökar?
Hur ska vi göra när hon "larmar" och vill bli vänd tillbaka till mage? Hur brukar ni göra.
Sen undrar jag hur gör ni med smothies-lite svårt att sila dom och har inte haft någon flaska med tillräckligt stort hål. Nu har pappa fixat ett större hål. Får se om det funkar. Hur brukar ni göra där?
Det verkar också som om hon frågar mer och mer om vi har koll på läget. Har börjat klaga vid påklädning (tycker inte om att stoppa in armarna i bodyn) muntork efter mat, andra situationer-kan det vara övertrötthet? Eller efterfrågar hon ännu mer styrning, tydlig struktur? Svårt för er att svara på men hur kan jag göra barnet mer tryggt? Och hur kan jag göra henne mer socialt delaktig?? Bra länkar??
Tack för svar-lite trött själv just nu

Gosan har börjat vakna på nätterna. vänder sig till rygg och vill bli vänd tillbaka till mage (kan inte själv än) Inatt vaknade hon kvar på mage. Jag stoppade om och hon somnade då om. Blir oftare och oftare verkar det som. Ramsa bara?
Hon har ett tag varit trött på dagen så vi har trott att hon behövt sova men nu blir det strikt 3 timmar och 5 minuter på dagen. Kan det vara det som spökar?
Hur ska vi göra när hon "larmar" och vill bli vänd tillbaka till mage? Hur brukar ni göra.
Sen undrar jag hur gör ni med smothies-lite svårt att sila dom och har inte haft någon flaska med tillräckligt stort hål. Nu har pappa fixat ett större hål. Får se om det funkar. Hur brukar ni göra där?
Det verkar också som om hon frågar mer och mer om vi har koll på läget. Har börjat klaga vid påklädning (tycker inte om att stoppa in armarna i bodyn) muntork efter mat, andra situationer-kan det vara övertrötthet? Eller efterfrågar hon ännu mer styrning, tydlig struktur? Svårt för er att svara på men hur kan jag göra barnet mer tryggt? Och hur kan jag göra henne mer socialt delaktig?? Bra länkar??
Tack för svar-lite trött själv just nu
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
-
ElinN
hej
Hur går det med vändningarna?
Ramsa som huvudverktyg och vänd bara om Liten ber om hjälp, precis som Chokladkaninen skriver.
-du får förtydliga frågan.
Angående smoothies så får ni väl helt enkelt klippa till ett lagom hål i nappen!?
Trygghet förmedlar ni genom
attityden av självklarhet
:
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252 och genom att lära, visa, leda med ett leende på läpparna. Ni visar hur världen funkar och att livet är gott att leva! Förmedla glädje och självklarhet -Barnabokens "budskap", så blir Liten den tryggaste lilla unge man kan önska sig!
Tips på social delaktighet: www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385 och så Barnaboken så klart!
:thumbsup:
Hur går det med vändningarna?
Detta förstår jag inte riktigthelamig skrev: Hon har ett tag varit trött på dagen så vi har trott att hon behövt sova men nu blir det strikt 3 timmar och 5 minuter på dagen. Kan det vara det som spökar?
Angående smoothies så får ni väl helt enkelt klippa till ett lagom hål i nappen!?
helamig skrev: Det verkar också som om hon frågar mer och mer om vi har koll på läget. Har börjat klaga vid påklädning (tycker inte om att stoppa in armarna i bodyn) muntork efter mat, andra situationer-kan det vara övertrötthet? Eller efterfrågar hon ännu mer styrning, tydlig struktur? Svårt för er att svara på men hur kan jag göra barnet mer tryggt? Och hur kan jag göra henne mer socialt delaktig?? Bra länkar??
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252 och genom att lära, visa, leda med ett leende på läpparna. Ni visar hur världen funkar och att livet är gott att leva! Förmedla glädje och självklarhet -Barnabokens "budskap", så blir Liten den tryggaste lilla unge man kan önska sig!
:thumbsup:
Hon har börjat bli mer orolig. Blir ledsen mitt i sovperioderna, svårare att somna. Vaknar mer på natten. Hon har börjat åla och ålar till ena hörnet av sängen. Tittar och håller på med sängskyddet/spjälskydd??
Har börjat åla som sagt, vet inte om det påverkar och att hon fått sova i vagnen. Vet inte vad som är vad eller bara jag som är mer orolig/nyfiken. Har svårt ibland och låta bli att titta på henne när hon sover-kanske känner hon det, att jag tassar runt.. Hon är bara så fin
Hur gör jag annars med maten. Fyller jag på med välling efter maten tills hon verkar bli mätt på bara mat?
Tack för ett underbart forum och fantastiska metoder, får tacka Anna igen
Jag kände mig så vilsen när jag fick barn. Det kändes så fel att sitta öga mot öga med barnet hela dess vakna tid. Jag undrade om det skulle vara "så jobbigt" att ha barn. Letade på näten och kom i kontakt med Anna metoder. Nu är jag iaf mindre vilsen och känner att jag växer med uppgiften
Och jag märker på min dotter att hon mår bättre, är gladare och nöjdare.
För mig så viktigt att ha något att luta mig emot.
Har börjat åla som sagt, vet inte om det påverkar och att hon fått sova i vagnen. Vet inte vad som är vad eller bara jag som är mer orolig/nyfiken. Har svårt ibland och låta bli att titta på henne när hon sover-kanske känner hon det, att jag tassar runt.. Hon är bara så fin
Hur gör jag annars med maten. Fyller jag på med välling efter maten tills hon verkar bli mätt på bara mat?
Tack för ett underbart forum och fantastiska metoder, får tacka Anna igen
För mig så viktigt att ha något att luta mig emot.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
-
Kalaskakan
Hej igen!
Min älskling har nu hunnit bli sju månader och är inne i åttamånadersångesten. Har ätit bra till nu då jag kan ge henne några skedar. Hon gapar om jag distraherar med något annars vänder hon bara bort huvudet. Hon är hungrig-4 timmar mellan målen. Det enda hon vill ha är välling. Någon som varit i liknande situation. Jag trugar inte "för mycket" utan försöker få i några skedar sen får hon välling. Jag tänker att det kanske är någon trygghetsgrej just nu. Hur var det för er- tror ni hon bara börjar äta igen sen??

Min älskling har nu hunnit bli sju månader och är inne i åttamånadersångesten. Har ätit bra till nu då jag kan ge henne några skedar. Hon gapar om jag distraherar med något annars vänder hon bara bort huvudet. Hon är hungrig-4 timmar mellan målen. Det enda hon vill ha är välling. Någon som varit i liknande situation. Jag trugar inte "för mycket" utan försöker få i några skedar sen får hon välling. Jag tänker att det kanske är någon trygghetsgrej just nu. Hur var det för er- tror ni hon bara börjar äta igen sen??
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
-
marialoranga
-
chokladkaninen
Hej Helamig! 
Om man fötts till ett jag så kan man ju själv, eller hur? Så satsa på plockmat och kan självmat - medan hon övar pincettgrepp på ärtorna passar du på att langa in lite potatismos, typ.
Jag gick så långt att jag utsåg lite allt möjligt till plockmat också
- vaddå, potatismos kan man väl lägga en hög direkt på barnstolens bricka och låta barnet plocka i sig med egna så labbar? 
Om man fötts till ett jag så kan man ju själv, eller hur? Så satsa på plockmat och kan självmat - medan hon övar pincettgrepp på ärtorna passar du på att langa in lite potatismos, typ.
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Jo börjar misstänka det. Att det är en kansjälvare
Kan man stå själv,så kan man väl äta själv..
Inte roligt att bli matad då inte. Men så tidigt, så liten och så stor på samma gång
Tar några dagar för mamma och hänga med.
Idag fick hon en potatis och gnaga på det tyckte hon om. Ska jag anta att hon själv kan mosa ärtorna i munnen (inga tänder) Och när ska jag anta att hon är mätt? Välling i glas till? Hon kan inte riktigt dricka själv ur glas än.
Och kött? Lite svårt att gnaga och mosa själv för henne kanske?

Idag fick hon en potatis och gnaga på det tyckte hon om. Ska jag anta att hon själv kan mosa ärtorna i munnen (inga tänder) Och när ska jag anta att hon är mätt? Välling i glas till? Hon kan inte riktigt dricka själv ur glas än.
Och kött? Lite svårt att gnaga och mosa själv för henne kanske?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Hej, du har så rätt i att det är mycket roligare att göra saker och ting själv även när man är en liten plutt. Här hemma har ärtor varit en favorit att pilla i sig på egen hand. Det fina i kråksången är att man hinner stoppa in ganska mycket mat när barnet öppnar munnen för att käka en ärta. På så sätt blir alla nöjda, magen blir mätt, barnet får äta själv och vi ömma föräldrar blir lugna i hjärtat för barnet blir mätt.
Man kan äta ganska mycket fastän man inte har tänder, det som inte går att mala sönder brukar komma ut igen.
Mätt är man när det som stoppas in i munnen bara kommer ut igen. Välling i pipmugg kan fungera om man får en hjälpande hand.
Kött har inte varit så poppis här hemma när de är så små, då måste det vara riktigt bra kokt så det är mört som smör och smälter i munnen. Köttfärs fungerar bättre tex små kokta frikadeller.
Kram Susan
Man kan äta ganska mycket fastän man inte har tänder, det som inte går att mala sönder brukar komma ut igen.
Mätt är man när det som stoppas in i munnen bara kommer ut igen. Välling i pipmugg kan fungera om man får en hjälpande hand.
Kött har inte varit så poppis här hemma när de är så små, då måste det vara riktigt bra kokt så det är mört som smör och smälter i munnen. Köttfärs fungerar bättre tex små kokta frikadeller.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
-
marialoranga
-
chokladkaninen
Jag vill slå ett slag för fisk också! Ungsstekt lax, t ex, kan man mosa lite med en gaffel så blir det lagoma plockbitar som även den tandlöse kan peta i sig.
Funkar med de flesta fiskar. Och protein måste ju inte alltid vara kött heller, ägg och ost är också bra plockmat om man får det i små bitar eller skivor. 
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Tack för alla svar
Skulle behöva lite feedback på idag. Hon fick en tallrik med ärtor, leverpastej och ägg. Hon tittade länge och storögt på det hela men åt inget. Jag hann mata in en del. Annan mat. Sen är det som om hon kommer på att jag matar, ser att maten kommer från mig då vill hon inte ha mer. Ibland ser hon något intressant och glömmer då bort, gapar och jag får in lite till, sen är det bom stopp. Fast hon är inte intresserad av att äta själv. Varken plockmat eller gröt med egen sked. Det tycker jag är lite konstigt. Innan ville hon äta själv och försökte men nu gör hon inte det. Till middagen åt hon och tyckte det var gott,då var det som om hon bara testade och när vi kom över "tröskeln"
kunde jag bara mata på, då blev hon istället ledsen att det inte var tillräckligt, men svårt och veta hur mycket mat jag ska värma när jag inte vet hur mycket hon kommer äta.
Välling i flaska går alltid hem och hon drack ca 900ml idag så det är ingen matvägran på det sättet. Annars är hon en väldigt glad och pigg tjej som sover gott. Har börjat ställa sig upp med stöd (väldigt spännande) och snart kommer krypet hoppas jag.

Skulle behöva lite feedback på idag. Hon fick en tallrik med ärtor, leverpastej och ägg. Hon tittade länge och storögt på det hela men åt inget. Jag hann mata in en del. Annan mat. Sen är det som om hon kommer på att jag matar, ser att maten kommer från mig då vill hon inte ha mer. Ibland ser hon något intressant och glömmer då bort, gapar och jag får in lite till, sen är det bom stopp. Fast hon är inte intresserad av att äta själv. Varken plockmat eller gröt med egen sked. Det tycker jag är lite konstigt. Innan ville hon äta själv och försökte men nu gör hon inte det. Till middagen åt hon och tyckte det var gott,då var det som om hon bara testade och när vi kom över "tröskeln"
kunde jag bara mata på, då blev hon istället ledsen att det inte var tillräckligt, men svårt och veta hur mycket mat jag ska värma när jag inte vet hur mycket hon kommer äta.
Välling i flaska går alltid hem och hon drack ca 900ml idag så det är ingen matvägran på det sättet. Annars är hon en väldigt glad och pigg tjej som sover gott. Har börjat ställa sig upp med stöd (väldigt spännande) och snart kommer krypet hoppas jag.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
S född 110118
A född 130328
F född 141123