Börja kura om två veckor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
simi

Börja kura om två veckor

Inlägg av simi »

Hej,

Vi har en liten prins på 3,5 månader som har såå svårt att komma till ro när det är dags att sova :( Efter att ha läst sova hela natten boken förstår vi att vi är en stor del i detta då vi alltid vaggat honom i famnen eller gungat honom i hans babysitter tills han har somnat.

Jag har några funderingar som jag gärna vill ventilera. Lillen hade sedan andra veckan i livet magknip som gjorde att han böjde sig i en båge och sedan spände ut sig allt han kunde och magen knorrade och han skrek för full hals. Jag ammade honom så mycket jag kunde men det kom inte ut något, varken kräk eller bajs. Han var alltid nöjd mellan amningarna om han fick bajsa och prutta precis efter maten. I dagsläget kan han vara nöjd mellan maten även fast det inte kommer ut något (tack gode gud), men som skrivet så har han svårt att komma till ro. Han äter ordentligt och går upp väldigt bra (jag har mycket fet mjölk). Uj vad långt det blev innan jag kom till saken..

Min fråga: Vi tänkte börja kura efter att han blir fyra månader (om ett par veckor). Om han vaknar av hunger, ska man fortsätta buffa och ramsa tills han slutar skrika eller ska man ge honom mat? Känns dumt att fråga för det är klart man vill ge honom mat, men enligt SHN boken skall en 4 månaders klara sig utan mat 12 timmar.

Måste berömma honom för när han väl kommer till ro efter oftast en lång stunds vaggande i famnen så förstår han att man sover på natten, dvs han vaknar bara för att äta och somnar om direkt efter utan protester. När han var två månader så kunde han vakna en gång i timmen och skrika för några enstaka pruttar och sen inte komma till ro förrän man vaggat länge och bra.. då var jag helt slut!

Vi vill så gärna att han ska känna sig trygg och kunna somna gott av sig själv. Jag har denna vecka skrivit ner hur länge han har sovit totalt per dygn och kommer bara upp i max 14 timmar.. ska skriva ner även kommande veckor innan vi sätter igång så vi kan spika ett schema. Vi hoppas innerligt på att detta ska hjälpa vår lille prins.
Storebror född 20091101, kurad i mars 2010.
Lillebror född 20110709, kurstart 24 feb 2012
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej simi och välkommen hit! :D

Vad bra att ni tar beslutet att ta tag i sömnen för er lille prins.

Om han bara får tillräckligt med mat under dagen så kommer han inte vara speciellt hungrig under natten. :wink: Man buffar alltså lugn och ramsar sedan ut innan han sover. Allt står i boken så det där kommer nog vara glasklart om ni redan nu börjar fundera på kur.

Vi finns här om ni har fler funderingar. :D

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
simi

Inlägg av simi »

Tack för ditt svar! Jag förstod inte förrän jag läste i barnaboken om sömn att han faktiskt får alldeles för lite sömn och att det var därför han gnällde vilket eskalerade i gallskrik som inte avtog förrän man vaggat länge och bra. Det börjar bli ohållbart att behöva sitta i 1,5 h och gunga med foten på babysittern (som har liggläge) för att han ska få sin sömn. Slutar man gunga när han har somnat sover han som mest 20-30 min och vaknar sedan gråtandes så de flesta dagar sitter jag och gungar så att han ska få sin dyrbara sömn. När han vaknar sen så vaknar han med ett leende och börjar prata, mycket trevligare än skrik. Han vaknar tyvärr om man vill flytta på honom och lägga honom i vagnen eller spjälsängen istället.. Han kan sova länge och bra även ute i sin vagn MEN bara om den rör på sig.. som skrivet har vi bara oss själva att skylla men önskar nu kunna hjälpa honom att känna sig trygg nog för att kunna somna utan en halvtimmes-flera timmars gallskrik :cry:

Vi är lite oroliga för hur det kommer att gå att sova på mage. Han har nämligen bara sovit på rygg eller sidan. Så fort man lägger honom på mage drar han upp huvudet och benen allt vad han orkar (som om han skulle hoppa fallskärm).. Vi ska definitivt investera i ett andningslarm då vi varit med om att han har glömt att hämta efter andan och var tvungna att spendera en natt på sjukhuset - det var en obeskrivlig hemsk upplevelse!

Han har sedan han blev tre månader kunnat hoppa över ena nattmålet och sova upp till 6-7 timmar i sträck :D men sen när det smackas tre timmar senare så vaknar han, gnäller och övergår i skrik om inget händer.

Min man är helt med på detta. Han har tagit ledigt så att vi kan hjälpas åt och stödja varandra. Jag hoppas att efter ett par veckors dygnsregistrering kunna få till ett schema som ska funka. Kör med ett mantra varje gång han skriker sedan jag läst SHN boken "lugn och säker, lugn och säker" och jag måste säga att han gallskriker inte alls i samma utsträckning som innan :)
Storebror född 20091101, kurad i mars 2010.
Lillebror född 20110709, kurstart 24 feb 2012
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hejoch välkommen säger även jag! :D

Mycket klokt beslut att köpa larm med tanke på vad ni varit med om, det borde alla göra tycker jag. :!:

Magläget är det absolut bästa för sömnen, och har ni attityden som du så fint säger att ni har via ert "mantra" kommer det inte bli några problem. Han har inget annat intresse än vad ni har, och ni vet ju vad som är bäst här i livet och det är ju det ni nu skall visa honom.

Läs på, läs på och läs på - ju mer desto bättre kommer det gå! :thumbsup:

Minns att alla barnskrik är frågor som föräldrar skall ge svar på, lyssna av frågorna är nyckeln. Börja träna på det redan nu och öva verktygen, fjäder och buffning på varandra. Att se filmerna här på sidan är jättebra!

Min teddybjörn som agerade övningsbebis sover än..... hihi
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

hej från mig med

Jag tänkte bara säga att en väninna kurade sin 4,5månaders med gott resultat i julas. Han har alltid sovit på rygg och gör det bra, så de kurade honom på rygg. Men jag hade som Anna09 skrivit introducerat magläget, som de allra flesta sover bättre med,med Atittyden av självklarhet. tänkte bara säga att om de sover bra på rygg så funkar kuren så med
(som om han skulle hoppa fallskärm)..
ha ha, jag fattar i alla fall precis, såhär ca 900 hopp senare. Kanske hade bilden varit lite oklarare om jag inte hoppat själv 8)

och det här med korta dagsovpass det känner vi igen med, men nu sover hon 1h15min (vilket verkar vara hennes naturliga sömnpass) varje dag. (fast det tog många veckor efter kuren innan det satt)
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
simi

Smygstartat

Inlägg av simi »

Vi blir tyvärr tvungna att skjuta på kurstart pga att både jag och min man precis tillfrisknat efter magsjuka/kräksjuka men TUR nog insjuknade aldrig vår son. Vi skulle haft namngivningsfest för honom i helgen men den fick vi skjuta fram till denna helg och då bestämde vi oss för att börja kura i samband med en helg då inget finns inplanerat. Med andra ord blir kuren framskjuten ett par veckor till..

Idag blir han fyra månader och inatt sov han sin första natt i sitt eget rum :) Vi har under en veckas tid "smygtestat" verktygen och måste ha odlat en riktigt bra attityd av självklarhet för om man solfjädrar och buffar honom så somnar han mycket snabbare än tidigare. Han protesterar självfallet genom gallskrik, men inte mer än en halvtimme. Igår kväll när vi la honom straxt efter åtta tog det bara fem minuter och han somnade. Idag har vi haft alla dagslurar hittills i sängen och han somnade efter ca 5 min. Har dock inte ramsat något utan bara solfjädrat och buffat tills han blivit avslappnad i kroppen och sedan släppt innan han hinner somna. Hans tider hittills har varit olika för var dag som gått, men idag bestämde jag att nu ska vi minsann följa ett schema! Den är identisk med exemplet Philip 4 mån i SHN boken s 127. Den första långa luren vaknade han efter en timme och gallskrek men jag gav mig inte utan buffade och gick iväg, han lugnade sig dock inte mer än korta stunder men jag fortsatte och plockade inte upp honom förrän 5 min innan 10.00. Nästa långlur sov han hela utan problem! :D Detta är så ovanligt så det inte är sant! Helt underbart! Han har tidigare klarat av att sova max 30 min själv (stillaliggande), sen var man tvungen att vagga, gunga eller gå med vagnen.. Är så lycklig just nu! Han somnade även sin första korta lur på em efter bara 5 min protester.

Är det fel att vi smygstartat? (använt solfjädern och buffning) Blir han förvirrad sen när vi kommer att ramsa tro? Vi har inte övat in någon ramsa i olika tonlägen, men vi kanske ska börja ramsa redan nu? Det känns såklart bättre att sätta ett datum för att börja med allt, men det har ju fungerat så bra nu med att buffa/solfjädra.

Han hoppar över ena nattmålet men skriker om han inte får mat efter ca 6 timmar, men somnar direkt på maten utan protester. Tveksam till att han skulle hålla sig mätt i 11-12 timmar, men det kanske han gör nu när vi ska börja introducera fast föda. Vill inte att vi ska få fel start. Denna dag har dock varit den bästa hittills! Han har följt sitt schema men korta protester.

Tacksam för reflektioner.
simi

Inlägg av simi »

Kan tillägga att han sover på sidan och vänder sig oftast till rygg både under dagslurarna och på natten. Har prövat att lägga honom på mage men det har inte fungerat alls. Det har gått bra ändå att buffa och solfjädra när han ligger på sidan. Ska vi ändå försöka med mage när vi ska börja kura (på riktigt)?
simi

Hjälp!

Inlägg av simi »

Jag satt precis med schemat och insåg att om ett par veckor kommer det att strula till sig rejält om vi fortsätter med den vi har idag :( Vi kommer att börja på babysim och det börjar kl 15.30. Kan någon snälla hjälpa mig att kunna göra ett bra schema? Igår och idag har vi följt följande:

Natt 20-7 (matning vid två tillfällen, oftast kl 2 och 4)
Äta 7.15
Sova: 8.30-10 (har dock vaknat efter ca 45 min båda dagar och skrikit, ej kommit till ro)
Äta 10.00
Sova 11.30-13.00 (fungerat bra)
Äta 13.00
Sova 15.00-15.45 (somnat lite tidigare båda dagar av trötthet, dock skrikit en stund men somnat efter max 5 min solfjäder & buffning)
Äta 16.15
Sova 17.45-18.30
19.00 bad (varannan dag)
Äta/nattslurk 19.30
Sova natt 20.00

Han är morgonpigg och vill helst inte sova lurar sent på em/kväll..

Jag behöver hjälp att skriva om schemat så att han ska vara vaken mellan 15-17 så vi hinner åka till simmet och hem. Trist att jag inte kom på det tidigare nu när den ovan har fungerat ok dessa dagar..

Vill även gärna ha respons på det jag skrivit tidigare, om någon orkar läsa, om vi förstör inför kurstart genom att smygstarta med några verktyg?
Hjälp!!
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Snabbt svar, tror inte du behöver ändra schemat :-k den dagen som simmet är hade jag erbjudit 20 min på vägen dit och ev. lagt lite tidigare på kvällen, de små liven blir regält trötta av det varma vattnet :D
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
simi

Inlägg av simi »

Tack för det supersnabba svaret! :) Vi kör på det nu när schemat fungerat bra dessa två dagar :wink: Funderar dock på att förlänga natten 45 min och minska ner på första luren då han alltid sovit kortare första luren på fm, även innan vi började med schemat. Vi har under ett par veckor fört ner hur länge han sovit, när han varit gnällig och när han ätit. Tyvärr var det olika tider varje dag, men det går att utläsa att han sov kort lur efter morgon, sedan lång lur (alltid på promenad i vagn) och svåra/skrikiga korta lurar på em/kväll. :(

Gör vi fel som smygstartar med schema, solfjäder & buffning? Börjat öva på AW:s ramsa i olika tonlägen (tom på egna idéer) och läser på forumet och SHN boken för att ladda till tusen!
nilam

Inlägg av nilam »

Jag skulle rekommendera dig att vänta med verktygen till det VERKLIGEN GÄLLER, sen skadar det ju ingen att ha fasta sovtider :wink:

Ska svara dig bättre i morgon på dina tidigare inlägg

Malin

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
nilam

Inlägg av nilam »

Så nu har jag läst i lugn och ro dina inlägg :D Tror du eg har fått svar på dina frågor men för att utveckla så är det bättre att vänta med verktygen, för snart kommer buffningen och solfjädern tappa sin funktion, det kommer att bli som skön Thaimassage och han vill aldrig att du ska sluta :wink:

Ett alternativ till att förlänga natten är att istället förlänga middagsluren med 30 min, JAG tycker att 7 är en bra tid och vakna på, sen kommer 45 min 2 timmar och 45 min, vilket är ett utmärkt schema om du bara korr tiden för 45 min lurarna lite.

Du kan absolut kura sonen på sidan, men glöm inte att ha honom på mage mycket under dagarna.

Lycka till

simi

Inlägg av simi »

Schemat har fungerat utmärkt idag också! :D Han sov från 20.07-4.10, mat, och sov vidare till 6.45 då han låg vaken och pratade med sin sängmobil. Det var en glad kille jag mötte när det var god morgon kl 7. Vi har egentligen alltid buffat honom, dock i famnen tidigare och inte i sängen. Då var det vagga uppe och "slå"/buffa på rumpan tills han slappnade av och somnade uppe, sen la vi ner honom i sängen. Nu när jag lägger honom så lägger jag honom på sin högra sida så han inte ser mig och håller honom om ryggen så han inte ska kunna vända sig mot mig (vilket han försöker) och så buffar jag en kort stund tills han slappnar av i kroppen, MEN inte tills han sover utan släpper när han är lugn och avslappnad. Ska jag sluta med detta tills vi ska kura? (start kommer bli natten till fre den 19 mars). Känns dock tungt att behöva vagga uppe igen då han är en stor kille på hela 7,2 kg till sina fyra månader :shock:

Jag håller med dig om att kl 7 är en bra tid för god morgon och bestämde därför att ta en promenad imorse på den första långa luren och då sov han hela 1,5 h.. men då rörde vagnen på sig förstås. Jag ska testa att lägga honom inne igen och se om han fortfarande vaknar och skriker efter 45-60 min, isåfall kan man förlänga middagsluren som du föreslår. Han har dock aldrig lyckats sova 2 h på dagen, inte ens i vagnen, utan vaknar efter max 1 h 45 min.. Vi får nog pröva oss fram där.

Han ligger på mage under alla vakna stunder. Inte hela tiden förstås, men vi har alltid en stund i babygymmet, en stund i sittern vid matlagning/tvätt/badrummet och sedan minst 15 min på mage innan det är dags att sova igen. Jag har prövat att flytta honom till mage när han sover, men han vaknar och "hoppar då fallskärm" och verkar inte kunna slappna av i den ställningen tyvärr.

Tack för din respons! Känns otroligt att kunna ha lite rutiner. Befriande för hela familjen på många sätt och vis.
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Missade din fråga, så som du beskriver att du buffar lugn och går ut låter väldigt bra, så tror inte det påverkar något. Gör du det fortfarande?

Här är lite viktig läsning som du kan ägna dig åt "i väntan på kuren"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Annas krönika
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Fortsätt gärna rapportera :D

simi

Några funderingar inför kurstart torsdag natt

Inlägg av simi »

Nu är vår son 4,5 månad gammal och på torsdag kväll ska vi börja kura! Jag har skickat länkar med lathunden, säkerheten m.fl. bra tips till min man som har läst de på jobbet medan jag har läst om SHN boken för att vara så beredda som vi bara kan. Om man har orkat läsa det som jag skrivit tidigare så har vi sedan två veckor ett schema (se ovan!) som vi följer och vår son är en mycket gladare kille under vakentiderna. Tyvärr har han så svårt att komma till ro när det är dags att sova. I dagsläget går jag ut på promenad med vagnen alla lurar förutom den sista. Det är visserligen bra träning och det har varit ok väder, men det är inte hållbart i längden. Han sover bra alla lurar bara vagnen rör på sig!

Ja, vi har buffat lugnt och slutat när han slappnat av men innan han somnat, men tyvärr så fungerar inte buffandet på sidan för att få honom att slappna av längre. Om man försöker lägga honom på sidan i sängen sparkar han ut med benen så man inte kan komma åt att buffa och gallskriker tills han sätter i halsen så man måste ta upp honom och rapa för han har svalt så mycket luft. De två senaste kvällarna har min man buffat på honom när han ligger på rygg genom att lyfta upp benen, och det har fungerat bra. Det märks att han blir starkare och har en starkare egen vilja och dessutom är han mer rörlig nu än tidigare. Han vet ju nu vad som gäller när vi lägger honom på sidan så det är väl därför han protesterar också. Man förstår absolut fördelarna med att kura på mage, men som jag tidigare skrivit så funkar det inte alls att få honom avslappnad på mage.. då får man nog hålla ner honom hårt och länge..

Vore oerhört tacksam för respons på följande frågor:

1. Bör man köra alla lurar inne under kurandet för att vänja vid stillastående?

2. När ska man lägga ner barnet inför sovstund? En stund innan? Hur länge innan?

3. Hur mycket ska man mata en snart 5 månaders? Han äter enligt dagens schema:
Natt: 20-7 (äter minst 1 gång/natt)
7 (bröstmjölk)
10 (bröstmjölk)
13 (smakportion av rotfrukt + 1 msk katrinplommon + bröstmjölk)
16 (bröstmjölk)
18.30 (bröstmjölk) har försökt att vänta längre men han blir tokig om han inte får mat här
19.00 (smakportion av mild havregröt + 1 msk katrinplommon).

4. Han vaknar fortfarande 1-2 ggr/natt av hungerskrik. Hur gör man med hungern på natten? Går inte att trösta då.

5. Ska vi skippa babysimmet på tisdag nästa vecka pga att det blir uppföljningsveckan eller kan vi gå på den då vi ska det även i fortsättningen? Simmet börjar kl 15.30 och vi var hemma till 16.45 idag. Han gillade att bada men blev så trött så han gallskrek i duschen och orkade inte ens äta kl 16 utan sov i bilen på väg hem och åt 16.50 istället. Detta slänger runt tiderna i hans schema.. är det ok en gång/vecka?

Nu är det inte många dagar kvar tills vi startar, ser fram emot det! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"