Jaha, så har första natten på SHN-kuren förlupit. Jag kan sammanfatta den så här: Fram till halv 5 gick det MYCKET över förväntan. Från halv 5 och fram till morgon klockan 7 var det jobbigare än förväntat, eller rättare sagt, Isak sov lite mindre än förväntat.
Läggningen gick som en dans. Han är van vid att sova på mage, största omstälnningen var att han inte fick napp. Jag buffade några gånger, som markering, trots att han inte frågade. Sen ramsade jag mej ut. Inte
en enda fråga ställde han! Jag bekräftade ändå, men jag hade ju lika gärna kunnat baka in bekräftelsen, eftersom han var helt tyst (bökade bara lite) och somnade på nån minut.
Sen gnydde han i sömnen vid 23.30 och 02.20, men jag hann inte ingripa alls. Tror knappt han var vaken. Vid 1.30 gnäller han lite och jag ramsar och avvaktar. Han tystnar snart och jag bekräftar. Samma sak vid 3 och samma sak vid 4. Jag behövde alltså inte ens in och buffa. Vet inte om det var pga ramsan, eller om han kanske hade somnat om av sej själv.
Men sen vaknade han 4.39, och sen gick det inte lika lätt. Mellan 4.39 och 6-tiden sov han en kvart vid nåt tillfälle, övrig tid låg han och pratade, jollrade ibland, gnällde och gnölade ibland. Jag ramsade ibland, men lät honom mest hållas. Var det rätt?
Vid 6 började han fråga för första gången. Jag buffar en gång, ramsar och bekräftar, men han somnar inte. Vid halv 7 börjar frågorna på allvar, han skriker och skriker. Tystnar vid buffning, men skriker upp sej när jag går ut. Nu börjar jag fundera på hur sjutton jag ska få honom att sluta skrika så att jag kan göra morgon. Han verkade rätt otröstlig. Kvart i sju blir han tyst en sekund och jag störtar in, men går ut på en gång, när jag ser att han sover (med tummen i munnen!) Missade bekräftelsen tyvärr, vågade inte ge den eftersom jag han sov och jag var rädd att han skulle vakna och skrika då. Tyckte det var viktigare att väcka när han sov. 6.52 hör jag hur han rör sej och jag skyndar mej in och gör morgon. Isak jätteglad!
Summa summarum: Han har sovit ca 9,5 timmar av sina 11,5. Morgonkvisten var jobbig, men jag antar att det var bra att han somnade, även om det bara handlade om 15+5 minuter på nästan 2,5 timme...
Morgonen har varit hyfsad, fast han somnade nästan vid morgonflaskan, så trött är han ju. Sista kvarten innan morgonluren var han grinig, men somnade utan en enda fråga när jag la honom i vagnen. Så nappen för insomning verkar han redan glömt! Gissar att det tar längre tid innan han "glömt" den för OMsomning.
Men va trött JAG är då!!! Men snart snart ska vi sova så gott HELA familjen!!!
En fråga bara: Behöver jag bekräfta när han är på väg att somna om han inte gnäller eller gråter??? T ex om han ligger vaken och bökar, och jollrar och sen blir tyst, ska jag bekräfta då?
Förresten, jag för ganska detaljerad SHN-dagbok. Om nån är nyfiken finns den här:
http://www.familjenlofberg.se/SHN/visa.asp