Rapport, SHN-kurning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
kattis73
Kontakt:

Rapport, SHN-kurning!

Inlägg av kattis73 »

Vi har laddat en månad eller nåt, men i kväll är det dax! :shock: Min man är ledig ons-sön, och det passar ju bra. Vi har värmt upp ett rum i källaren där han och vår store pojk ska sova. Mest för att jag inte ska oroa mej för att de blir störda och släppa in vargar i onödan.

Ska bli väldigt spännande och jag är väldigt laddad! Isak är van vid att sova på mage, och att ha fasta mat- och sovtider. Den största förändringen är att nappen ska bort, och att vi inför ramsan, förstås. Min gissning är att natten kommer att gå rätt bra fram till vargtimmen, när han normalt sett ammas och nappas tuttifrutton gånger. Men vi får väl se...

Jag rapporterar i morgon! Wish me luck! :D
Senast redigerad av kattis73 den lör 05 nov 2005, 08:27, redigerad totalt 4 gång.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej och god morgon!!!
Allt har gått bra förmodar jag :P

Mina tummar har jag hållt i alla fall
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det här klarar du fin-fint! :thumbsup:
kattis73
Kontakt:

Dags för rapport!

Inlägg av kattis73 »

Jaha, så har första natten på SHN-kuren förlupit. Jag kan sammanfatta den så här: Fram till halv 5 gick det MYCKET över förväntan. Från halv 5 och fram till morgon klockan 7 var det jobbigare än förväntat, eller rättare sagt, Isak sov lite mindre än förväntat. :-)

Läggningen gick som en dans. Han är van vid att sova på mage, största omstälnningen var att han inte fick napp. Jag buffade några gånger, som markering, trots att han inte frågade. Sen ramsade jag mej ut. Inte en enda fråga ställde han! Jag bekräftade ändå, men jag hade ju lika gärna kunnat baka in bekräftelsen, eftersom han var helt tyst (bökade bara lite) och somnade på nån minut.

Sen gnydde han i sömnen vid 23.30 och 02.20, men jag hann inte ingripa alls. Tror knappt han var vaken. Vid 1.30 gnäller han lite och jag ramsar och avvaktar. Han tystnar snart och jag bekräftar. Samma sak vid 3 och samma sak vid 4. Jag behövde alltså inte ens in och buffa. Vet inte om det var pga ramsan, eller om han kanske hade somnat om av sej själv.

Men sen vaknade han 4.39, och sen gick det inte lika lätt. Mellan 4.39 och 6-tiden sov han en kvart vid nåt tillfälle, övrig tid låg han och pratade, jollrade ibland, gnällde och gnölade ibland. Jag ramsade ibland, men lät honom mest hållas. Var det rätt?

Vid 6 började han fråga för första gången. Jag buffar en gång, ramsar och bekräftar, men han somnar inte. Vid halv 7 börjar frågorna på allvar, han skriker och skriker. Tystnar vid buffning, men skriker upp sej när jag går ut. Nu börjar jag fundera på hur sjutton jag ska få honom att sluta skrika så att jag kan göra morgon. Han verkade rätt otröstlig. Kvart i sju blir han tyst en sekund och jag störtar in, men går ut på en gång, när jag ser att han sover (med tummen i munnen!) Missade bekräftelsen tyvärr, vågade inte ge den eftersom jag han sov och jag var rädd att han skulle vakna och skrika då. Tyckte det var viktigare att väcka när han sov. 6.52 hör jag hur han rör sej och jag skyndar mej in och gör morgon. Isak jätteglad!

Summa summarum: Han har sovit ca 9,5 timmar av sina 11,5. Morgonkvisten var jobbig, men jag antar att det var bra att han somnade, även om det bara handlade om 15+5 minuter på nästan 2,5 timme...

Morgonen har varit hyfsad, fast han somnade nästan vid morgonflaskan, så trött är han ju. Sista kvarten innan morgonluren var han grinig, men somnade utan en enda fråga när jag la honom i vagnen. Så nappen för insomning verkar han redan glömt! Gissar att det tar längre tid innan han "glömt" den för OMsomning.

Men va trött JAG är då!!! Men snart snart ska vi sova så gott HELA familjen!!!

En fråga bara: Behöver jag bekräfta när han är på väg att somna om han inte gnäller eller gråter??? T ex om han ligger vaken och bökar, och jollrar och sen blir tyst, ska jag bekräfta då?

Förresten, jag för ganska detaljerad SHN-dagbok. Om nån är nyfiken finns den här: http://www.familjenlofberg.se/SHN/visa.asp
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vilken härlig berättelse, vilken härlig Attityd, vilken laddning - läste dagboken och skrattade med Magnus... Man kan inte säga annat än att du var förberedd ordentligt :!: :lol:

Pris och beröm för det hela :lol: En suverän start :lol:

Bekymra dig inte för den missade bekräftelseramsan - den bakar du snart in med påminnelsen och du lär dig också att vid behov "kasta in" den lite mjukt när du hör att han gör sig redo att sova, dvs småpratar och låter, kanske, men inte skriker och inte är arg (längre).

Nappen glömd och borta. Grattis alla :wink:

Emotser med spänning nästa rapport :P om lille alltmer sovande Isak :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:P :P :P :thumbsup:
DUKTIG är du, kämpa på, snart sover alla ni GOTT!!!

Kramar
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
kattis73
Kontakt:

Andra natten avklarad

Inlägg av kattis73 »

I natt gick det jättebra. Tror jag i alla fall. Isak vaknade dock väldigt ofta, oftare än första natten. Men han somnade om jättesnabbt! Flera gånger gnällde han till, jag gjorde ingenting och han somnade om direkt. Andra gånger räckte en ramsax4 med bekräftelsen inbakad. Han gnällde till, jag ramsade, han tystnade och var tyst. Det var bara vid ett tillfälle han var vaken i ca 10 minuter, men han var inte förtvivlad på något sätt utan gnällde och grymtade mest. Vargtimman gick jättebra även den, han vaknade 6.52 (morgon kl 7) och då störtade jag in.

Summa summarum, jag är jätteglad eftersom han somnat om så himla lätt! Ingen kristilldelning var nödvändig. Han frågade, jag svarade och han nöjde sej. Men han vaknade varje timme natten igenom, första natten sov han fler timmar i streck, även om vargtimman var bedrövlig.

I natt ska Magnus ta över. Jag gissar att det som gäller nu är att backa!? Inte ramsa när han gnäller och gnyr utan avvakta lite?

Dagboken uppdaterad också.
Senast redigerad av kattis73 den tor 03 nov 2005, 08:48, redigerad totalt 1 gånger.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat :lol: Och vilket intelligent barn :lol: :lol: Svarar på ramsan och skippar vargtimmen :lol: :lol: :lol:

Svårt att ge generella förhållningsorder här :shock: :roll: Det gäller att lyssna, ja. Lyssna in och lyssna av. Magnus ska jobba in SIN ramsa och den ska ta. Det kan bli en del nya frågor där :!:

Jag föreslår en (eller tio) omläsningar av Lathunden, till pepp och kunnande och repetition :wink:

Mycket spännande att få följa den rafflande fortsättningen :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattis73
Kontakt:

TACK

Inlägg av kattis73 »

Tack för all peppning!!! :-) :-) :-)

Nu har Magnus precis lagt inför tredje natten. Det gick bra, han svarade på ramsan, trots att det var första gången Magnus ramsade!

Det enda bekymret är att han vägrade äta... :cry: Han brukar äta 150-180 ml babysemp, men nu fick han bara i sej 30 ml... Så nu kom det ju in några vargar, :oops: tänk om han blir jättehungrig i natt!? Men han åt gröt på 1,5 dl vatten två timmar innan läggningen, så han står sej ju! Hallå, dumma vargar, bort med er!!!!!!!! :evil: :evil: :evil:
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Smyg i en "hundring" (eller vad du tror han behöver) i sömnen vid 21-snåret. Det märker han inte och gör varken till eller från för honom. Men är ett botemedel mot dina vargar! Lägg honom i sängen på sidan och tippa tillbaka på mage igen efter avslutat måltid! :sleep:
kattis73
Kontakt:

Åååå tack!

Inlägg av kattis73 »

tack vilket alldeles underbart bra tips! Det gick superbra, han sög i sej ca 100 ml i sömnen. Jag vände över, han gnydde till och sov vidare. Han märkte nog ingenting, men vargarna sprang hem! Tack! Det hade jag aldrig kommit på själv, och även om jag hade kommit på det så hade jag inte vågat prova om inte nån sagt till mej att det var okej... :-)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Toppen! Ett knep som är väl beprövat i Mammutborgen.... 8) Just vid sådana tillfällen då de inte orkat äta sista slurken av någon anledning - typ trötthet, ätit för mycket innan nattslurken och vid sjukdom med snålt matintag under dagen. Bara för att stilla sin egen oro och helgardera att barnet verkligen är mätt inför natten. Även om det för barnet säkert bara är lite stekta sparvar som flyger in på nattkröken :wink: !
kattis73
Kontakt:

Helt otroligt!!!

Inlägg av kattis73 »

Nu ska ni få höra, detta är helt otroligt! Isak helt tyst fram till 1.45. Mellan 1.45 och 4.20 gnölade/gnällde han 4 gånger, men tystnade SJÄLV på mindre än en minut!
Klockan 4.45 och 5.50 gnölade han och fick en ramsax4 inkl bekräftelse båda gångerna, vikla han svarade direkt på. Sen vaknade han 6.45 och Magnus gjorde morgon!

Alltså han har inte legat vaken nånting!!! Och han har somnat om själv fleeeera gånger! Bara två ramsor på hela natten behövdes! Och ramsan tar! Hade ju förberett oss på nya frågor eftersom det var Magnus första natt. Jag är helt mållös! Jag har trott och tror stenhårt på detta, men jag hade förväntat mej att det skulle bli mycket jobbigare!

Vi är förstås beredda på bakslag, men dom vet vi ju hur vi ska hantera!
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Gud va bra, måste kännas underbart :D :D :!:

Hoppas vi kommer dit en dag också, går tyvärr inte lika lätt här :cry:

Bra jobbat av Er :heart:

/Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
kattis73
Kontakt:

Rapport fjärde natten

Inlägg av kattis73 »

Fjärde natten har just fölupit. Isak somnade igår på 8 minuter utan en enda fråga! Han har gnällt till tre gånger och tystnat direkt utan ramsa. Ytterligare ett oerhört kort uppvaknande med ramsa. Sen vaknade han under vargtimmen, fick ramsa, men låg vaken och pratade i 20 minuter, sen somnade han om. Magnus försov sej och väckte 7.15!!! :!:

Jag är så glad! Jag ska erkänna att jag trodde vargtimmen skulle spöka myyyyycket mer. Kunde inte förstå hur han skulle somna om under den utan napp eller amning. Ramsan funkar så otroligt bra!

Dagarna går också fantastikt bra. Vi har kört scehma en månad eller så, så det är inga alls problem att följa det. Han sover sina tider (dock med hjälp av vagning ibland), förutom eftermiddagsluren när han sover 10-15 minuter för kort. Men vad gör väl det.

Om min nästan-4-åring vaknar på natten frågar han alltid "Är natten slut nu?". Vi svarar nej, och han somnar om. Nu är det ju samma sak med Isak! Han frågar om natten är slut genom att grymta och gnöla, och vi svarar att det fortfarande är natt med ramsan, och han somnar om!

Vi drack ett glas vin i går kväll och skålade för dej, Anna! :D :D :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"