temperaturen i rummet på natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ellen05

temperaturen i rummet på natten

Inlägg av ellen05 »

Hej.

Vi har ännu inte fått tjejen att sova en hel natt utan gnöl och jag började just fundera på temperaturen i rummet där hon sover. Månne vi har för varmt åt henne. Läste att man bör ha fönstret öppet :?: Kan man ha upp fönstret nu fastän det blir minusgrader där ute under natten? Är det ok att ligga i drag?? Hur mycket har ni på era små älsklingar när dom sover??

Hej från mej för den här gången. Sköt om era små guldklimpar - dom behöver er! Kram
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Drag ska man väl försöka undvika, men svalt är bra.
Att det är minusgrader ute gör ju inget, det ska vara ÖPPET fönster om det ska bli det inne - fast Anna berättar om att hon knackade is från vattenglaset i något barnrum någon gång.

Amanda är ju såpass liten, så hon borde ju inte sparka av sig täcket än.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

...bara en fundering:

om vi skulle ha öppet hos Hugo hela natten skulle jag få börja morgonen med att knacka is från hela huset... vi har öppen dörr in till honom, så kylan sprider sig ju! Jag brukar öppna en halvtimma innan han skall sova, (halv sju)och stänga ungeför vid halv nio. Då är det ordentligt svalt inne i hans rum, men inte kallt. Hugo sover i pyjamas med tunnaktig filt över. Har försökt med tjockare täcke, men då hittade jag alltid honom geomsvettig på morgonen! :shock:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hehe :oops: Jo, jag hade tvättskålar inne hos första barnet på skötbordet och hade glömt tömma dem en kväll. Då var det is på dem på morgonen :oops: :shock: :lol: Det var 1963. Då talades det mycket om vikten av att "härda" små barn. Jag köpte den härdningen med hull och hår när jag märkte hur mycket bättre jag själv sov, t ex, med svalt, för att inte säga kallt, i rummet (under varma sängkläder). Detta första barn höll sig också envist friskt, trots (eller på grund av :?: ) isen :shock: :lol: Mina barn sover fortfarande svalt alla.

Det är med stigande förundran jag sett dessa varma sovoveraller erövra spädbarnsvärlden i 23-gradiga rum, där små barn ska sova. Jag skulle inte tycka det var skönt. Drag ska undvikas förstås, men härdningen, den gamla hederliga, borde inte försummas så som generellt sker nu. Jag tror verkligen att den gör nytta :idea: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
Vi har en lite tjockare pyjamas med fötter (under vintern) då vi har svalt i rummet. Vi har alltid öppet, dock olika mycket beroende på hur kallt det är ute. Vi har en sådan där ute och inne termometer som mäter temperaturen i rummet. Den har en sladd så vi kan dra den utanför rummet så vi kan se hur temperaturen är där inne utan att gå in. Väldigt skönt faktiskt, så behöver man inte undra :D

Jag säger som Anna man sover mycket bättre när det är svalt i rummet! Har erfarenhet av att de sparkar av sig när det är för varmt men behåller täcket på om det är svalt/kallt.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Inte bara sover man bättre, man mår bättre!! Jag är astmatiker och tillika dammallergiker (trots att jag ammades i 10 mån och absolut inte röker :) )! Det är min största övertygelse att inomhusluft är väldigt ohälsosamt, speciellt i tanke på eventuellt radon - Har jag inte mitt fönster på glänt vaknar jag med andnöd :shock:
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Jippieee! vad smart! Min lilla nöt. Det är ju en sådana där termometer vi har inne hos Buddan, men inte har jag använt den som man ska!!? :idea: Nu slipper jag trava in på natten när jag ska kolla temperaturen...

Jag tycker nog hon snurrar like mycket i sängen, med eller utan filt. :)
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Haha, den där härdningen har jag automatiskt anammat märker jag.
Här hemma går jag och drar ner temperaturen här hemma (har en "luft-luftare" som blåser in varm luft i huset i stället för element) mot natten och maken höjer upp den :wink:
Sen sätter han på elementet bredvid dotterns vagga "för det kändes så svalt" och jag stänger av det "i smyg" med motiveringen (om/när han märker det *S*) att hon var nog ganska varm ändå så det behövdes inte...
Ja, så där håller vi på!

Nästa steg här hemma är att köpa tjockare täcken och stänga av luft-luftaren helt på nätterna, men det har jag inte sagt något om till maken än :wink:
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Fråga: Vad har ni för temperatur ungefär??? Själv sover jag gärna i 17 grader, men så sparkar jag ju inte av mej täcket heller... Vi har ca 19 i Isaks rum, men jag vill nästan höja, eftersom jag inte vill oroa mej för att täcket åkt av och att han fryser...
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"