Inför kur, nervös och förvirrad!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Tack för ditt svar!

Har också tänkt på att det kan behövas mer mat.
Så här ser schemat ut:
7.00 Vakna, amning.
Ca 7.45 Grötfrukost (brukar tyvärr inte få i honom så mycket gröt vid denna tid)
8.45-9.30 Sova
10.45 Lunch: puré, brukar få ner nästan en hel liten burk, lite fruktpuré och amning
12.00-13.30 Sova
14.15 Mellis: amning, yoghurt eller fruktbägare, lite banan och majskrok
15.45-16.30 Sova
17.15 Gröt och ersättning ca 100 ml brukar vara max som går ner
18.30 Nattslurk amning

Välling har han inte gillat förut men kanske ska prova igen, när ska jag lägga in det tro?

När jag ska minska på sovtiden en halvtimme, får det väl bli så att jag kortar ner e.m passet till 20 min för att det ska bli ett naturliga sömnrytmpass väl?
Vi har förresten inte direkt använt oss av sömnrytmpassen än för kändes som om tiderna behövde sätta sig först, men ska nog börja tänka efter dom nu.

Ang. mörkläggning har vi sovsäckar över hela fönstret så det är kolsvart dygnet runt ;)

Men när han vaknar under lurarna, ska vi ramsa på en gång och sedan göra husljud, är det bästa strategin? Oftast vaknade han efter en halvtimme innan kuren också, han brukade aldrig sova längre än så.
Nu har han också ofta vaknat några minuter innan väckning så då har jag gått in och tagit upp honom då..(Dock låstas som att det var jag som väckte honom)

Nu har han blivit förkyld här, så vi får se hur natten går...!
Mamma till Casper född 090724
Kurad februari 2010
http://www.smultronkatt.blogg.se
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jo, sista luren till 20 min förutsättningar brukar man ha. Jag hade faktiskt den luren i vagnen på promenad för den var så svår under 8-mån ångesten att ha, men jag märkte att sonen behövde vilan, så ibland vart det 20, ibland 5 min ibland 2x5 min, det viktiga är ju inte att man sover varje minut man skall utan att man har förutsättningarna.

Sen tycker jag ramsa med husljud låter förträffligt! Jättebra strategi.

Tänk på att sömnen är läknade när man är sjuk, är du rädd för att förstöra schemat kan man ge längre lurar vid sjukdom genom att använda marginalkvartarna. Du lägger 15 min tidigare och tar upp 15 min senare. På så sätt får de 30 min mer sömn/lur och kan sen läggas upp till 30 min tidigare på kvällen vid behov.

Höj huvudändan med några böcker, ställ in hackad lök under sängen vid snuva och ge allt som han äter, frukt är inte fy skam.

Eftersom du amma fortfarande så kanske välling är att ta i, men du skulle kunna ge gröt till mellis och riktig mat till middag om du vill. En "liten burk" mat är inte särskilt mycket för en 6,5 mån, min son åt nog det dubbla kan jag tänka mig. så mata på för fulla muggar och gäran fort. 8)

Under ca. 2 veckor, prova att ge lite mosad banan precis innan långluren är mitt heta tips. Se om det gör någon skillnad på långluren. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Okej, ja kanske ska börja med det.
Känner sig ganska fast här i lägenheten, antingen ska han äta eller sova liksom.
I eftermiddags hade vi tid hos BVC och jag var lite orolig att vi skulle hinna hem tills han skulle sova, den enda tiden som passade någorlunda med schemat var 15.00 och han ska sova 15.45. Jag fick ta honom i bärselen för att det skulle gå fort, men såklart var bussen sen och sen var det massa folk som höll på att krångla på vägen hem så vi blev sena. Jag var upptagen med att irritera mig på dessa krånglande människor och hade inte koll på Casper i selen :oops:
När jag kollade ner hade han somnat djupt! Så jag fick gå runt med honom i 45 minuter, aj i ryggen! ;) Men vågade inte chansa, ta upp honom och lägga honom i sängen och söva om honom kändes inte som en bra idé. Men han sov gott i alla fall. Hoppas inte detta strular till nåt? Han är ju inte riktigt en säker sovare än..
Men han måste ha somnat precis på rätt tid enligt schemat, och jag som inte ens tyckte han verkade trött :P
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Jag tror bestämt du gått och fått en "skalman" kan bara applådera till detta. =D>

Fortsätt nu det fantastiskt fina arbete du gör, det går ju strålande! :D

En tråd som jag gillar för pepping, lite är glaset haltomt eller halvfullt liksom. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21744
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Tack, vilken UNDERBAR tråd! Precis vad jag behövde :D
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, njut nu av livet en aning så skall du se att många saker kommer att falla på plats. :D
Tor 2006

ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Samma sak hände idag på väg hem från Öppna förskolan skulle en hel skolklass med bussen och vi skulle aldrig hunnit hem i tid. Såg att Casper höll på att somna i vagnen så la bara över en filt och så promenerade vi 1,5 tim. Det gick bra, fast han somnade nästan 10 min innan schemat, så väckte 10 min tidigare också. Det är väl okej? Det vore underbart om vi kan börja ta promenader under vissa lurar, han sover bra i vagnen och som det är nu är vi så fast i lägenheten och kan aldrig göra nånting, det funkar ju inte.
Jag undrar om det finns nåt man kan göra för att han ska kunna sova vidare om vi stannar vagnen, han kan ju inte ligga på mage i vagnen så kan inte göra vagning...?
Kurad februari 2010
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Vill bara tillägga, njuta av livet gör jag så gott jag kan men det är lite tråkigt när man känner sig som en fånge i sin egen lägenhet och aldrig kan komma ifrån längre än nån timme högst. Får tacka nej till allt för att han måste sova hemma. Men det kanske ändå är lite för tidigt med lurar ute på promenad? Vi har ju gjort stora framsteg men har inte 12 timmars natt än och inte skrikfria läggningar heller.

Men, allt för min bebis, vi jobbar på! (just nu ligger fokus mycket på glädjen, mer skrattet till gonattet och glada väckningar)
Full fart framåt :D
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ÅsaT skrev:Samma sak hände idag på väg hem från Öppna förskolan skulle en hel skolklass med bussen och vi skulle aldrig hunnit hem i tid. Såg att Casper höll på att somna i vagnen så la bara över en filt och så promenerade vi 1,5 tim. Det gick bra, fast han somnade nästan 10 min innan schemat, så väckte 10 min tidigare också. Det är väl okej? Det vore underbart om vi kan börja ta promenader under vissa lurar, han sover bra i vagnen och som det är nu är vi så fast i lägenheten och kan aldrig göra nånting, det funkar ju inte.
Jag undrar om det finns nåt man kan göra för att han ska kunna sova vidare om vi stannar vagnen, han kan ju inte ligga på mage i vagnen så kan inte göra vagning...?
Hej, många har lurar i vagn på mage ute, så jag vet att det går, bara vagnen kan så att säga. :wink:

MEN, annars rekommenderar jag att du har de "korta" lurarna i vagn och om du har den långa så får du väl se det lite som det blir helt enkelt.

Dock en bra regel... Lägg i vagn och försök få honom att somna i stillastående vagn, gå när han sovit i 10 min, då är chansen större att han kommer att sova vidare om du stannar. VAgna på rygg går alldeles utmärkt, men även där, man vagnar inte till sömns. bara som svar på frågor och lugn/tyst. Inte sovandes. :wink:

Så klart ni skall vara ute mer, man kan väl äta ute också? :D Jag har spenderat många stunder i shoppingcentrat och då haft min son sovandes på mage 1år, 2 år och även 3 år gammal i paraplysulky. Så allt går med attityden. Häng över ett skynke och kör bara. 8) :lol:
Tor 2006

ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Men han kan inte ligga på mage i vår vagn...Vi har inte heller nån balkong att ställa honom på. Men man kan vagna fast han ligger på rygg alltså? Ska jag liksom köra nånslags "minikur" med vagnen då först? Vagna lite lugn och sedan ramsa typ..
Annars sover han alltid bra i vagnen på promenad men som sagt finns ju risk att han vaknar om man går in eller stannar. Innan kuren var jag tvungen att ta tre vagnpromenader per dag för att han överhuvudtaget skulle sova och det visste jag ju att han behövde..Då var DET jobbigt, nu klagar jag över att vi är fast hemma i stället :P Haha, nej men man vill ju kunna välja såklart.
Äte ute har vi gjort några gånger men det blir ändå en stress för att hinna hem innan läggdags.
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Visst vagna på du bara, går lika bra på rygg. :wink:

Ingen minikur skall behövas tycker jag. Är man skalman så är man. Tänk bara tydlighet. Eller en gång ingen gång om det inte sker regelbundet. 8)
Tor 2006

Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jep. Min ligger på rygg i sittvagn. Vagnade honom i den när han var 8 mån. Nu är han snart tio mån och sover som en stock i den oavsett ställe eller om den rullar eller står still. Vagnade honom inomhus oxå. Han sover inomhus finfint.

Håller med ovanstående. Kör bara.
8) Stay cool. //Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och lita på dygnsrytmen. Även om mna sover bättre på mage så MÅSTE man ju inte, speciellt inte korta pass. 8)
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Idag har vi börjat med att korta ner sista passet till 20 min. Istället för 15.45-16.30 ska han sova 16.00-16-20 tänkte jag. Men lyckades inte få honom att somna alls, han skrek sig igenom hela passet och började lugna ner sig precis när det var dags att gå upp. Är det vanligt att det blir så när man gör schemaändringar eller? Kan tillägga att han varit gnällig flera dagar, så fort man går ifrån honom, så det kanske har med nåt annat att göra. Sen tre nätter tillbaka har det varit mer skrik vid nattlägning också, iförrgår tog det 40 min för honom att somna! Vet inte alls varför..
Kurad februari 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Kanske har du lite 8-mån ångest i antågande. Gå in på "späda och små" så finns där "våra favoriter" där kan du läsa om 8 mån ångesten. Eller så tar du och läser det fantastiska stycket i BB för det är oslagbart med boken. :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"