liten argsint med vilja som en hel karl..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lindamaria

liten argsint med vilja som en hel karl..

Inlägg av lindamaria »

hej
länge sen nu ,vår tjej börjar bli stor...tycker hon.
hon har varit sjuk i hög feber och hostat och kräkts i ca en vecka och
därav lagt sig till med lite ovanor..stackarn.
vi har gett henne lite vad som att äta och dricka bara för att hon ska få i sig nåt
etc..
nu är hon nästan frisk med undantag för hostan som fortfarande spökar och får henne att kräkas då och då..
men tricket är att nu är hon inte så mysig längre alls !allt ska hon bestämma tycker hon.. hon har ju fått det hitills .
en! kissning på pottan har resulterat i ren blöjvägre hysteri..
kan det vara så att hon är redo att börja kissa på pottan eller är det bara ett uttryck för den upp och nervända ordningen och vanmakten att var inlåst dag som natt
frågar jag mej..??
vi talar om ren och skär vansinnes hysteri så stark att hon kräks av ilska
när jag satte på henne blöjan..
planen var att försöka sig på den första utomhus vistelsen sen förr förra torsdagen .
blöjan fick jag på men inget mer och ungen somnade helt utmattad efter att ha skrikit sig blå och kräkts upp lite slem i min famn..
att brottas med den lilla starka oxen känns både fel och misslyckat..
men samtidigt håller det helt på urarta på alla plan!
både sömn mat och sitt platser vantras runt med.
hon är en viljestark och bekymmerlöst klättrande liten dam..
mycket tidig rent fysiskt (började gå vid 10mån ..)
och talet har precis satt pappegojjefart dom senaste veckorna.
men dessa totala helvetesutbrott är helt nya!!
känner mej helt överrumplad..
gör jag rätt som tvingar på henne blöjan??
jag vill inte nära en liten diktator vid min barm!!
tacksam om svar snarast!
mamma till 2 underbara livsförändrare..
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

hej lindamaria

Uppfattar att din fråga inte direkt har något med kuren att göra, jag tror att du borde ställt den under "baranfostran" istället. Hoppas att någon vämlig själ kan flytta den.

Det står massor av matnyttig i klistrade favoriter i den delen av forumet med (kanske läsa lite om förtrots/trots?).

Lycka till!!
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
lindamaria

Re: liten argsint med vilja som en hel karl..

Inlägg av lindamaria »

lindamaria skrev:hej
länge sen nu ,vår tjej börjar bli stor...tycker hon.
hon har varit sjuk i hög feber och hostat och kräkts i ca en vecka och
därav lagt sig till med lite ovanor..stackarn (pga av oss vill jag tillägga)
vi har gett henne lite vad som att äta och dricka bara för att hon ska få i sig nåt
etc..
nu är hon nästan frisk med undantag för hostan som fortfarande spökar och får henne att kräkas då och då..
men tricket är att nu är hon inte så mysig längre alls !allt ska hon bestämma tycker hon.. (hon får ju det verkas det som) .
en! kissning på pottan har resulterat i ren blöjvägre hysteri..
kan det vara så att hon är redo att börja kissa på pottan eller är det bara ett uttryck för den upp och nervända ordningen och vanmakten att var inlåst dag som natt
frågar jag mej..??
vi talar om ren och skär vansinnes hysteri så stark att hon kräks av ilska
när jag satte på henne blöjan..
planen var att försöka sig på den första utomhus vistelsen sen förr förra torsdagen .
blöjan fick jag på men inget mer och ungen somnade helt utmattad efter att ha skrikit sig blå och kräkts upp lite slem i min famn..
att brottas med den lilla starka oxen känns både fel och misslyckat..
men samtidigt håller det helt på urarta på alla plan!
både sömn mat och sitt platser vantras runt med.
hon är en viljestark och bekymmerlöst klättrande liten dam..
mycket tidig rent fysiskt (började gå vid 10mån ..)
och talet har precis satt pappegojjefart dom senaste veckorna.
men dessa totala helvetesutbrott är helt nya!!
känner mej helt överrumplad..
gör jag rätt som tvingar på henne blöjan??
jag vill inte nära en liten diktator vid min barm!!
tacksam om svar snarast!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: liten argsint med vilja som en hel karl..

Inlägg av annawahlgren »

lindamaria skrev: --- tricket är att nu är hon inte så mysig längre alls! --- är det bara ett uttryck för den upp och nervända ordningen och vanmakten att var inlåst dag som natt frågar jag mej..?? --- vi talar om ren och skär vansinnes hysteri så stark att hon kräks av ilska --- att brottas med den lilla starka oxen känns både fel och misslyckat.. --- dessa totala helvetesutbrott är helt nya!! --- jag vill inte nära en liten diktator vid min barm!!
:D Helvetesutbrott :?: Vansinneshysteri :?: Inlåst dag som natt :?: Diktator :?: Driver du med mig :?: :!:

Det framgår inte hur gammalt lilla barnet är. Det som framgår är att hon har varit sjuk och att du har ballat ur fullständigt. Bedrövlig läsning som jag inte kan tolka som annat än utslag av akut gnällbehov. Förlåt att jag säger det, men SKÄRPNING nu. Det är ett (uppenbarligen, eftersom hon har blöja) mycket litet barn du talar om. Det var inte så väldigt länge sedan hon kom till världen genom dig. Och nu talar du om henne som en tvättäkta fiende, hon som är totalt beroende av dig för sin överlevnad och (förhoppningsvis) också för sitt välbefinnande i den här konstiga världen, din värld, den där hon råkade hamna. I stället för att fint och inkännande visa-leda-lära-hjälpa - som hennes allra bästa vän i världen - bedriver du maktkamp med henne. Det är lika förkastligt som verkningslöst.

Välkommen åter när du sansat dig, och läs gärna några insiprerande stycken i Barnaboken under tiden - det brukar hjälpa, om man säger :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lindamaria

Inlägg av lindamaria »

okej då förstår jag att du inte alls förstod ironin eller förtvivlan i mitt inlägg..
jag bedriver ingen som helst maktkamp med min dotter som fyller 2 nu i maj..
utan bad helt enkelt om hjälp i en fråga där jag vet du borde ha kunskap i..
har din barnabok och försökte hitta något som hjälpte mej att se hur man ska vägleda denna lilla..
hon har som sagt varit sjuk och rutinerna vi har och följer har kommit på skam då hon varit mer sjuk än tidigare..
vad jag frågar är hur hanterar man blöjoviljan?
i stället för att läxa upp mej och citera delar ur min text..så ge mej då handfasta råd!
en "diktator" bla har jag tagit från dina texter då jag trodde du förstod att det var med en skämtsam ton.
men hon har haft vansinnesutbrott och hur gör man då med en liten som måste ha på sig blöja för att gå ut?
och inte överhuvudtaget vill bortledas till annat, ingenting man försökt hjälper
och så fort man lirkat på den är den av igen?
men jag förstår nu att det kommer jag inte få hjälp med här.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej lindamaria!

Ibland blir det tokigt med det skrivna språket, ironi och skämt kan lätt missuppfattas... AW är tydlig i introduktionen till forumet:

Är man ute efter att beklaga sig över det helvete man har som förälder till barn som faktiskt inte bett om att få vara till besvär, är man fortfarande välkommen men kan kanske inte räkna med mycket annat än en spark i häcken… Någon offermentalitet odlas inte här. Det är alltigenom den goda viljan som är bestämmande. Utgångspunkten måste vara att man vill lära, förändra och förbättra, inte klaga.

Jag har själv fått mig några tänkvärda sparkar i baken, känns lite jobbigt när man får dem men gör nytta när man tittar i backspegeln :wink: .

Två frågor som är rätt viktiga:
Hur gammal är tösen?
Har du Barnaboken?

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

lindamaria skrev:men jag förstår nu att det kommer jag inte få hjälp med här.
Jo det får du visst det. Om du vill.

Med risk för att låta riktigt överdrivet präktig så vill jag dela med mig av en sak jag lärt mig från Barnaboken och detta forum - att tänka på hur jag omtalar mina barn inför andra. Ja må vara hur sur/ilsk/frustrerad som helst inombords men om jag strävar efter att omtala mina barn med respekt så är det mycket lättare att sansa sig och tänka konstruktivt. För mig smittar det av sig till hemmet och vardagen. Det blir en slags bromskloss som gör stor nytta i min relation till barnen.

Vänliga hälsningar från Nancy
Ewa

Inlägg av Ewa »

Smyger bara in och säger att 2 år låter väl som en alldeles ypperlig tidpunkt att göra sig av med blöjan. Annas goda råd i BB ger fenomenala råd om hur det lättast görs. Tog ca 1 vecka här för att blöjan skulle vara ett minne blott. Och då var barnen som ditt är nu :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar70 :heart: Tack, Nancy :heart: Tack, Ewa :heart:

:D lindamaria: Man ska aldrig underskatta mutans betydelse :wink: :lol:

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"