Tappat styrningen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

nimi skrev:Tack för tipset Miar 70.
:heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: till er alla forumister.
:D :thumbsup:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
nimi

Inlägg av nimi »

Trots att det funkar bättre m maten nu blir nätterna inte bättre. Är rädd att den dåliga vanan med två nattmål liksom satt sig för hårt. Natten till idag ramsade jag när liten vaknade vid 01 och det kändes som att hon lyssnade, men när gråten inte avtog helt efter några minuter tog jag upp och matade. Min magkänsla är att jag är mer napp än att hon är riktigt hungrig. Anl t att jag matade var för att inte väcka maken och storasyster. Hon vaknade igen vid 4 och åt och sen igen vid 5, men då tänkte jag att det fick vara nog. Sa bestämd ramsa och hon somnade om. Jag och min man har en viktig grej på söndag så vi kan inte ta bort nattmål i helgen, men jag är grymt sugen på att försöka ta bort det tidiga målet kl.1.00 redan i natt för att förhoppningsvis få mer sammanhängande sömn så länge (hon har ju ätit en gång per natt tidigare). Vad tror ni kloka om det? Blir det förvirrande för lilla damen eller kan det fungera?

Trötta hälsn nimi
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ska inte välkomna dig igen :lol: (Bara lite :wink: :heart: )
nimi skrev: Är rädd att den dåliga vanan med två nattmål liksom satt sig för hårt. --- när gråten inte avtog helt efter några minuter tog jag upp och matade.
Det här är en gammal dam :shock: Hon behöver verkligen inte 2-3-4 nattmål :!: Du måste försöka lära dig att inte störa henne med allsköns nattaktiviteter. Hon behöver få sova. Precis som du.
nimi skrev:Min magkänsla är att jag är mer napp än att hon är riktigt hungrig.
Små barn gör som vi lär dem :!: Så länge du tar upp henne på nätterna, fogar hon sig naturligtvis och tror att det ska vara så, eftersom det alltid varit så. Hon är inte nyfödd längre :roll: Hon måste få sina hela nätter :sleep:
nimi skrev:Anl t att jag matade var för att inte väcka maken och storasyster.
Du har fått vackert svar på detta. Så länge make och storasyster vet att någon annan - du - tar hand om lillan och säkrar hennes överlevnad och SÄKERHET, vaknar ingen, hur mycket hon än möjligen frågar om vad som gäller.
nimi skrev:Hon vaknade igen vid 4 och åt och sen igen vid 5, men då tänkte jag att det fick vara nog. Sa bestämd ramsa och hon somnade om.
Gör precis så. Vänligt men bestämt. Ta bort nattmålen :!: Barnet kommer att reagera med lättnad, när väl budskapet gått in: "Nu är det natt, och på natten hönder ingenting - annat än att alla människor sover som grisar."

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
nimi

Inlägg av nimi »

Tack för svar och nytt (litet) välkomnande Anna!
Det låter så självklart när du skriver det. Att vi båda vill sova ostört. Jag är verkligen sugen på att ta itu med nätterna, men kan inte förrän efter helgen. Börjar känna mig riktigt snuvig nu tyvärr, men det ska inte få stoppa mig. Och med risk för att vara trög och tjatig. Att ta bort 1-målet redan i natt var ingen bra idé eller? :? :)
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:arrow: Att ta bort 01-målet var en bra idé :D :!:
annawahlgren skrev:Det här är en gammal dam Hon behöver verkligen inte 2-3-4 nattmål Du måste försöka lära dig att inte störa henne med allsköns nattaktiviteter. Hon behöver få sova. Precis som du.
:)
nimi

Inlägg av nimi »

Hej igen!
Jag kunde inte bestämma mig i torsdags så 1-målet blev kvar i alla fall.

Men så hände något väldigt positivt i natt. Jag vaknade av att skrutten pep och det kändes som att jag bara sovit en minut. Hade glömt min mobil utanför sovrummet och kunde inte kolla klockan, men det kändes inte som matdags i alla fall. Jag kastade mig ut ur rummet med en ramsa och gick på toa. Såg då att klockan var 00.45, men eftersom jag redan var uppe bestämde jag mig för att inte ge med mig denna gång. Maken var precis på väg att gå och lägga sig så jag fick lite pepp från honom. La mig och kollade på tv en stund. Slängde iväg nån ramsa vid behov och var inne och buffade en gång eftersom hon tog så lång tid på sig att somna om. Tror att klockan var runt 2 när hon somnat ordentligt. Sen låg jag såklart klarvaken nån timme till, men somnade tillslut om och vaknade sedan 05.15 av att hon rörde sig i sängen. Jag tog upp och matade innan hon började låta för att visa att jag hade ledningen och sedan sov vi vidare till 07.00 (egentligen morgon 07.30), men jag ville verkligen göra glad godmorgon så det fick bli 07 idag. Känns otroligt bra och hon var aldrig ledsen bara gnydde för att hon inte kom till ro.

Nu är saken den att jag och min man ska ut och äta och på konsert imorgon. Mormor och morfar ska vara barnvakt för första gången till båda barnen och jag vill ju gärna ha sovit lite imorgon då detta varit planerat så länge (födelsedagspresent från maken). Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig i natt om hon vaknar tidigt på natten. Om jag tar upp henne får jag då börja om från början igen. Eller har natten till idag ändå gjort nytta?
Är så otroligt tacksam för att ni här på forumet ger av er tid och energi till oss som undrar. Och bara att skriva av sig hjälper en att ta egna beslut! :D :heart:
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

nimi skrev: Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig i natt om hon vaknar tidigt på natten. Om jag tar upp henne får jag då börja om från början igen. Eller har natten till idag ändå gjort nytta?
Den har gjort stor nytta - om du fortsätter på den inslagna vägen. På tre nätter är hon av med nattmålet, som hon VILL slippa, därför att hon vill sova. Tar du upp henne går du tillbaka i utvecklingen om man säger, och varför skulle du göra det :?:
nimi skrev: Och bara att skriva av sig hjälper en att ta egna beslut! :D :heart:
Underbart :wink: :lol: Så ska det låta.

:heart:
nimi

Inlägg av nimi »

Ok!
Då tutar vi och kör. Tack än en gång för allt engegemang :heart: :heart: :heart:
Barnaboken har varit stommen i uppfostran av båda mina barn, har bara fegat med nattamaten båda gångerna och dröjt kvar med nattamning lite för länge. Men blir det ett tredje barn vet jag precis hur jag ska göra :D
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
nimi

Inlägg av nimi »

:( Natten gick åt pipsvängen. Pyret hat blivit sjuk och ingen ramsa i världen eller buff fick henne att somna om (trodde mamman i alla fall). Så ett steg fram och fjorton tillbaks känns det om just nu. Ursäkta den negativa tonen... Jag vet att det bara är jag som kan styra upp allt igen. :!:
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D En gång är ingen gång. Två gånger är en dålig vana :wink: :lol:

Så länge du tror att hon är betjänt av att du tar upp henne, kommer du inte att kunna lugna henne där hon ligger på något vis i världen, därför att du - som sagt - egentligen, innerst inne, tror att hon "vill" komma upp och matas och bäras omkring på nätterna... Så är det bara :roll:

Så det är din egen övertygelses röst som måste tala här. Det är den enda både hon och du följer i vilket fall O:) :heart: O:)

:arrow: Små barn gör som vi lär dem. Så enkelt är det, och så svårt :shock:
nimi

Inlägg av nimi »

Tack för kloka lugnande ord Anna :heart:

Ja, min övertygelses röst är nog den som sviktar. Just nu tror jag att det mest har att göra med en fruktansvärd trötthet och att vi liksom inte har bestämt oss på riktigt om att plocka bort nattaktiviteterna. Jag tror det bästa är om vi pausar tills vi alla är friska eller i alla fall tills det blir helg och jag och maken kan hjälpas åt. Och då kör så att det ryker utan den minsta tveksamhet! Jag känner att jag tror på att detta kommer att gå bra mkt tack vare er på forumet :heart:

En liten fråga inför helgen: Räcker amning som kvällsslurk? Det där med välling verkar inte vara pluttens melodi ändå. :wink:
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Äter man bra på dagen så räcker amningen toppen! :D
nimi

Inlägg av nimi »

Tack Torpsara :)
I natt har vi verkligen fått bevis på att det räcker med amning som kvällsslurk. Det åts inte på hela natten och det helt utan styrning från oss föräldrar. Jag vaknade vid 5.30 och tittade förvånat på klockan och låg sedan och väntade på att pyret skulle vakna vilket skedde kl 6.45. Så inget käk mellan 19.15 och 6.45. Hon hade i och för sig varit vaken mellan 20.30-22.30 från och till pga hosta, men somnade om själv förutom nån gång när maken gick in och la till rätta.

Nu är vi verkligen på rätt väg. Tänk att maten kan vara så avgörande ändå. (Både för pyrets sömn och mammas vargar) :D :D :D

En annan sak som vi gjort är att vi ändrat till två dagslurar. Känns som att hon behövde ett längre vakenpass innan natten. Har kört så några dagar nu och hon börjar fixa kvällarna bra.
:D :sleep: :D
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
nimi

Inlägg av nimi »

Grannarna borrar. Pyret kan inte somna pga av detta samt hosta. Mannen sa: "Hon kanske behöver närhet nu när hon är sjuk." när jag sa att jag tänkte fortsätta på de matfria nätterna redan ikväll istället för att vänta till helgen.

Den morska mamman är inte så morsk längre. Jag är bra på så mycket när det gäller mina döttrar, men inte att få de att sluta äta på nätterna. Det var maken som fixade biffen sist. Nu kände jag mig så övertygad, men när kvällen nalkas kommer vankelmodet krypande :(

Hoppas det vänder...
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och hopp, inte deppa ihop för att grannarna borrar. Det är ju inte ens säkert att det är det som stör sömnen, kan ju vara något helt annat faktiskt. Även om vi vuxna är helt övertygade om att borrande grannar stör så behöver det inte alls störa små bebisar.
nimi skrev: Hoppas det vänder...
Vad är det nu du hoppas ska vända? Är det vankelmodet som ska vända bort och försvinna eller nattmatningen. Nu är det dags att ta fram den stora burken med attityd som du har gömt någonstans. Du måste tänka om, bestäm dig och sluta hoppas. För det man hoppas på inträffar ju inte alls med samma säkerhet som det man bestämt sig för att göra.

Så tänk om, så kommer du fixa att sova hela natten lång utan några nattmatningar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"