smekmånad - mm

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

PappaMatte skrev:Lilla skatten är nu två månader gammal. Schemat spikades för en dryg vecka sedan.
Nattslurken är tänkt 04:00. Det gick bra och jag fick väcka henne de första nätterna, då hade hon sovit 7½ timma (sova natt 20:30).
MEN de senaste 5 nätterna har hon vaknat till redan vid 02:00, då vill hon ha mat. 3 av dessa nätter har hon somnat om på egen hand, de andra 2 nätterna har jag vagnat upprepade gånger. Hon har då somnat om max 20 min i stöten.
I natt gav jag upp och gav henne mat vid 03:00

RÄTT eller FEL?

Ska jag vänta till dess att klockan slagit 04:00?
Vagna till sömns?
Hon äter bra och mkt under dagen och äter länge länge på kvällen?

Tacksam för råd!!
kram
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Jag tänker ökningsperiod! :wink: Har du märkt av nån sån kring 7-8 veckor? Annars är det nog dags nu. Se om du kan mata fler omgångar inom varje SM-mål först och främst, och bjud kanske på en marginalhalvtimme, eller t o m marginaltimme på natten i ett par dagar, så tror jag att det strax stabiliserar sig. :D

Od du vill kan du ju testa Torsmammas nattmacka också, utpumpad bm på flaska blandat med lite ersättningspulver. 8) Mer kalorier på samma matmängd, liksom.

Kom ihåg att vila, dricka mycket och äta ordentligt själv också, så brösten har en chans att hinna med (jag utgår från att det är mammahanna som ligger bakom inlägget, alltså, annars får det sista rådet vidarebefordras! :lol:).
Hippo

NAPP - det är frågan det!

Inlägg av Hippo »

Chokladkaninen! Tack för svar :heart:
pappaMatte är i själva verket mammaHanna (förvirrande??) Hur ändrar man?

Jo, ökningsperiod verkar stämma bra in på Lillan. Har använt marginaltimma på natten och marginalhalvtimma på dagen. Hon äter väldigt länge, speciellt på natten. Vakenpasset på kvällen ska vara mellan 18-20:30 men det dras ut till 21 eller ibland ännu längre för att hon äter.... Det gäller att inte bli stressad :wink:

Lillan har inte haft någon napp under sina 2 månader MEN nu börjar jag ana ett ökat sugbehov.
Hon har svårt att komma till ro på kvällen och ibland även efter nattslurken. Ibland får jag lugna henne med vagning många gånger. Igårkväll tog det dryga timman för henne att komma till ro. Hon gnyr, smackar och vrider sig i sängen....

:arrow: SKA JAG GE HENNE NAPP för att underlätta insomningen?

Äldsta dottern behövde aldrig natt så mina erfarenheter är små vad gäller just nappen. Jag har tyckt att det har varit skönt att slippa den, ett bekymer mindre :wink: .

/mammaHanna
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej MammaHanna!

Gör en egen profil med eget användarnamn, så kan ni ha varsin, du och pappan!

Jag skulle inte ge napp, jag har haft både napp- och ickenappbarn och tycker det har varit betydligt jobbigare att sluta med nappen än att lära dem från start att somna utan. Visa henne på tummen istället tycker jag :wink: .

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hippo

Inlägg av Hippo »

Miar tack för suuupersnabba svaret!
Ska fixa egen profil....

:arrow: Men du.... hur gör man då när man vill att Lillan ska sluta suga på tummen?
Brukar det lösa sig av sig själv?
Ibland ser man ju ganska gamla barn som suger på tummen :roll:

Ja, hur man än vänder sig så har man ju ändan bak, eller...?

/mammahanna
Tilda född 091109.
ElinN

Inlägg av ElinN »

PappaMatte skrev:Miar tack för suuupersnabba svaret!
Ska fixa egen profil....

:arrow: Men du.... hur gör man då när man vill att Lillan ska sluta suga på tummen?
Brukar det lösa sig av sig själv?
Ibland ser man ju ganska gamla barn som suger på tummen :roll:

Ja, hur man än vänder sig så har man ju ändan bak, eller...?

/mammahanna
Ja du... Vi har en liten tummsugare här hemma, men det där med att sluta får vi ta senare! :D Det finns det barn som nöjer sig med beskedet "nu är du 3 år och stor och då suger man inte på tummen", kanske i kombination med plåster på tummen eller stopp-och-väx, men jag vet andra som aldrig kunnat sluta :shock: (dvs har slutat suga på tummen medvetet, men den åker in i sömnen fortfarande vid 60 års ålder :shock: I'm serious! :D). Men det är extremfall och jag oroar mig inte, även om vi har starka tum-sugar-gener i släkten! :roll: :D

:thumbsup: :heart:
Hippo

Inlägg av Hippo »

ok Elin N då får jag nöja mig med att det löser sig senare... Rätt typiskt mig att redan nu tänka några år framöver.... Störande mkt framförhållnin :lol:

Lillan tar inte riktigt tummen men hon suger lite på sin snutte och lite på hela handen så sugbehovet kanske inte är jättestort.

Ökningsperioden har gått över.
Nattmålet är 04:00 MEN ungefär varannan natt vaknar hon vid 02:00 och frågar om hon får mat.... När jag säger "Nej det får du inte" under ungefär en timma så sover hon vidare till 04:00 då jag får väcka henne.

Det är väl inget annat att göra än att fortsätta vagna på nätterna?
/mammahanna
Tilda född 091109.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hur har det gått :)?

Vaknar hon ännu vid 02 och efterfrågar mat?
Hippo

Inlägg av Hippo »

jo tack det går ganska bra :)
Några små frågor men man kan nog kalla dem för lyxproblem :oops:

1. Lillan vaknar någon gång mellan 02-03:30. De senaste nätterna har hon varit lättövertalad.... och det har räckt att vagna helt kort en eller ett par nätter, så man kan nog säga att det efterhand blir lite bättre. För en vecka sedan fick jag vagna från och till i ca en timma innan hon bestämde sig för att somna om. Jag ska pröva "nattmackan" och se om det hjälper till. Jag har massor med mat :!: men Lillan blir ofta jättearg :x när jag erbjuder omgång 2 och 4. Hon känner sig ganska mätt och orkar/har inte lust att äta mer just nu..... Så ofta får jag henne bara att ta bröstet 2-3 gånger.

2. Juvelen blir ofta arg när jag lägger henne dagtid.... Lättövertalad där också, vagnar henne lugn en eller ett par gånger sedan somnar hon själv.

Vill bara lägga till att barn är fantastiskt goa! Storasyster är 2 år nu lyser som solen med sitt leende och glada humör! Och Lillan växer (påminner om en valross :lol: ) och har börjat skratta högt :heart:
/mammahanna
Tilda född 091109.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Ni verkar ha det underbart! :heart:

Förstod inte riktigt vad du ville ha svar på -du verkar ha koll på läget själv! :wink: Hur har det gått med nattmacka etc? :?:

KRAM :heart:
Hippo

Inlägg av Hippo »

hej!
Elin N det är nog som du skriver.... rätt bra koll på läget just nu :D

Återkommer!
kram mammahanna
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Imorgon blir Lillan 3 månader. Vägen hit har varit oförskämt rak (bara några "snedsteg" åt höger och vänster) :lol:

Nu är det dax för 10 timmars natt.
Dagens schema ser ut så här:

07 go morgon
08:30 sova 2 h
10:30 mat
12:30 sova 2 h
14:30 mat
16:30 sova 1½ h (här har hon lite svårt att sova... ett par sömnskarvar)
18 mat
20:30 god natt
04:00 nattslurk

Mitt förslag på nya schemat:
08 go morgon
9:30 sova 45 min
10:45 Mat (11:15)
12:45 sova 2 h
14:45 mat
16:45 sova 45 min Mat (18:00)
20 god natt
05:00 nattslurk

Fråga 1: :arrow: Det blir 9 timmar natt.....innan nattslurken.... Hon behöver 2½timma vakentid på kvällen eftersom hon gärna ligger lite längre tid vid bröstet (dagtid är hon snabb med maten, äter bra men snabbt). Invändnningar? Vi går från 2 h sova på fm till 45 min. Ok att skära ner så mkt så plötsligt??

Fråga 2: :arrow: Lillan sover ljust under dagtid(hänger inte för något över vagnen). Bör jag mörklägga lite på dagen? Eller vad har ni för erfarenheter?

Fråga3: :arrow: Vill lära Lillan att äta ur flaska (praktiskt och snart är det dax för välling. Jösses vad snabbt tiden går.... :shock: )
Har försökt typ 10 dagar. Vill inte! Bröstet är goare morsan! Känner mig avslappnad och ler uppmuntrande mot henne men NEJ! Ta hit mitt bröst! Använder en vanlig napp? Byta till en annan form? Märke??

:heart: Som alltid.... AW i våra hjärtan :heart:
Forumet är en guldgruva!
/mammahanna
Tilda född 091109.
chokladkaninen

Hej Mammahanna! :D

Jag tycker schemat ser fint ut (du glömde skriva ut kvällsslurken, va?). Med tanke på att morgonen kommer 1h senare nu blir det nog inga problem att korta ned morgonluren. Men det kanske tar sina 3 dagar innan det sitter. 8)

Mörkläggning kan vara bra mot skarvar, annars behövs det ju inte om allt funkar som det ska. Även på morgonen kan det vara juste med lite mörkläggning nu - jag vet inte var du bor men här är det ljust kl 8 nu. :lol:

Flaskmatning brukar funka bäst när brösten inte sitter precis framför ögonen på barnet, så mitt bästa tips är att låta pappa sköta det. :D Försök helst tidigare på dagen så hon inte är så trött, och kanske 10 min före ordinarie mattid så att hon har lite tålamod med konstigheterna. :wink: Här på forumet gillar många Dr Browns nappflaskor - jag har kört med Aventflaskor och det har gått bra det med.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej chokladisen! (blir godissugen :D )
Tack snälla för råden!
Efersom jag skrev att allt går bra så blev natten inte så bra - hoppsan :oops:
Jag hade det lite på känn faktiskt. Lillan har lite svårt att koncentrera sig nu för tiden när hon ska äta. Det finns ju så fantastiskt mkt fint att upptäcka så "jag har inte tid med att äta" - typ.
Tidigare har det varit si och så med att få i henne 4 omgångar mat och sista veckan har det mest blivit 2 omgångar inom timman. Jag har försökt och försökt men inte lätt när liten INTE vill ha mer mat!
Så natten som gick vaknade hon 01:30. Gnyr, "hoppar runt" i vagnen, smackar, gråter lite (bara lite lite ledsen). Detta har hänt tidigare, kanske 4-6 gånger. De flesta gånger har hon klarat av att somna om helt på egen hand och någa gånger har vi vagnat av och till under ca en timmas tid. Sedan har jag väckt henne för nattslurken.
MEN inatt höll jag på i en timma .... och varje gång vagnen stannade så forsatte "kalaset" i vagnen. Inget sova här inte :roll:
SÅÅÅÅÅ GAV UPP OCH GAV HENNE MAT EN TIMMA FÖR TIDIGT. suck!
Sedan sov hon till strax före 7 då det är morgon för henne.

Tankar om detta?
Jag tror jag har svaret själv på problemet och det är MAT! Men hur göra när liten inte tar bröstet gång omgång 2 och 4 samt inte tar nappflasan (ännu i alla fall... har bytt nappflaska till MAM men det lyckades inte. Försöker igen imorgon) Pappan är inte hemma under en period så det blir nog mamma som måste få Lillan att ta nappflaskan!

Hoppas nu på en god natt. Har fått i Lillan lite mer mat under dagen än dagen innan och det är ju positivt :lol:

love/mammahanna
Tilda född 091109.
chokladkaninen

Du, många 3-månadersbebisar upptäcker världen och blir trötta på att ligga vid bröstet hela dagen! :lol: Det som funkade här, och som jag brukar råda andra, är att mata båda brösten i ett svep direkt efter sömn, gärna med halvvaken bebis.

Vid det här laget har de ju fått till sugtekniken och tömmer ett bröst på ett par minuter! :shock: Sedan kan du ju erbjuda påfyllning inom timmen, men noja inte om hon avstår. Och om ett par veckor drar du igång med smakisar! :D

PS Se det inte som ett nederlag om du flexar lite med nattmålet - både du och lilltjejen behöver ju sova, och vad gör det om hundra år om det blir kl 3 eller kl 4? 8)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"