Några frågor inför kur av andra barnet... ;)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

1. Barnet brukar själv visa när det är dags att ta bort en lur med att inte somna eller vakna tidigare osv. Det finns ingen anledning att ändra något innan barnet visar att det är dags. Här är det olika på barn förstås, vissa är piggisar och vissa är tröttisar. :wink:

2. Ni följer dagarna som nätterna. Första natten och första dagen är lika när det gäller att använda verktygen, andra natten och andra dagen lika osv. Glöm inte att det ska skrattas innan dagslurarna också. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Nu är vi inne på andra dygnet av kuren, och peppar peppar - det går otroligt bra! :D :D

En fråga dock som dök upp var idag på den sista dagluren (som ska vara 45 min). Det tog Nils ca 7 minuter att somna men vaknade sedan prick 30 minuter efter han somnade (han är en sk 30-minuters baby liksom hans syster, väcker man dem efter 20 minuter skulle de vara sjukt griniga) => vilket innebär att det är 8 minuter kvar på ordinarie sovpass. Jag har hittat olika uppgifter på olika ställen (forumet / boken) om man kan använda sig av marginalkvarten under kuren. Vad säger ni, kan jag göra "glatt uppvak" eller ska jag hålla tiden exakt under kuren (och isåfall - ska jag verktyga resterande 8 minuer....)? Tack på förhand!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Helst ska man inte använda marginalkvart under kuren, och sen är ju det fina med kråksången att vi ska visa att vi föräldrar har koll och då är det inte så bra om det är han som bestämmer när han ska upp. Men när det handlar om några få minuter hade jag nog blixtsnabbt varit där och tjoat innan han riktigt vaknat till på egen hand.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"