Sover i samma rum.. går det?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
3mamma

Sover i samma rum.. går det?

Inlägg av 3mamma »

Hej!
Nu är lillkillen på dag 6 i kuren och det går bra!!! Vi har lite vargtimmes nattklubb men i övrigt har saker gått så bra och vi är jätteglada! Under tiden har min man sovit i cellaren och jag på badrumsgolvet utanför vårt sovrum där lillkille ligger. Nu när han sover så pass bra jag börja längta in i en riktig säng igen, eller i alla fall planera bättre hur vi har tänkt för framtiden.

Just nu är spällsängen ett steg ifrån vår säng (bekvämt när man ska plocka upp hela natten.. :wink: ) Men nu, men kuren undergång känns det för närgången. Vi har två alternativ; längre bort i ett hörn av samma rum, 4-5 steg bort, eller en trappa ner i eget rum. Spontant känns det förre bättre så vi måste inte tassa en trappa ner för att ramsa och sedan tassar upp igen. Får man (så småningom, förstås) ramsa från sin egen säng?, eller blir han då sugen att komma och ligga med oss? (like the good old days :wink: ) Min man säger att jag är inte helt tyst när jag sover :oops: , vet inte om det spelar någon roll.
Vi skulle anordna i så fall ett litet sovställe, med gardiner runt och så.. har kollat lite här på forumet hur det skulle kunna gå till.

Tacksam för råd!!!!!
:heart: :heart: :heart: :heart:
3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej och grattis till kurandet :D :thumbsup:

Kan lillebror sova tillsammans med storebröderna :?:
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej Nancy!
Storebröderna sover också ner en trappa, och rummet är lite för liten att göra en egen ljustät hörn i det... borde jag tänka om?..
/3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Många på forumet har positiva erfarenheter av att barnen sover i samma rum, jag också. Sen måste man naturligtvis ta hänsyn till de förutsättningar man har i sin egen familj.

Mina barn är fortfarande ganska små, äldsta Leia är 4,5 år, och jag har lite svårt att tänka mig hur det blir framöver sen när hon är större.

Är det möjligt att ha samma läggningstid för pojkarna :?:
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Det skulle kanske gå, men jag har tyckt att det har fungerat bra med en 'ensam' timme med storekillarna på kvällen och en ensam timme med bebyn på morgonen. Jag är själv många läggningar, så det känns bra att det funkar och jag kan koncentrera mig på deras olika behov. 8-åringen och 5 åring sover tillsammans- det funkar toppen, men jag tror jag väntar lite med lillkillen... det känns så just nu. Men tack för tanken, jag ska tänka till igen när han är lite äldre/sömnstabilare.

Så egentligen har jag kvar en fråga.. har någon bra erfarenhet av att själva dela rum med bebisen?

3mamma
nimi

Inlägg av nimi »

Hej!
Med vår stora tjej bodde vi i en 2:a och hon sov i samma rum som oss. När vi tagit bort nattmålen vaknade hon i början i vargtimmen och jag tyckte att det var bekvämt att ramsa från vår säng. Funkade bra för oss i alla fall! Men nu längtar jag tills vi får ett eget vuxensovrum...
Lycka till med ditt beslut!
Stortjejen född aug 06
Lilltjejen född juli 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"