Några frågor inför kur av andra barnet... ;)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
skontattsova

Några frågor inför kur av andra barnet... ;)

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Har några frågor inför SHN-kuren för mitt andra barn, Nils 2 månader. Jag tänkte påbörja kuren först när han är 4 månader, men tänkte vara väl förberedd (därav mina frågor nu ;)). Vi kurade även vår äldre dotter Anna, vilket är en säker sovare sedan ca 6 månaders ålder, men trots erfarenheten av kurandet med henne och trots ägare av boken Sova Hela Natten känns det som att vi skulle behöva lite tips på vägen.

1. När vi kurade Anna var hon redan 6 månader och åt därför redan mat. Hur gör jag med Nils som jag idag helammar...? Räcker det med att börja införa kvällsgröt på kvällen som komplement till amningen för SHN eller hur mycket mat rekommenderar ni att de får i sig (utöver amning)?

2. Vi tänkte ha natt 19.00 - 06.30 och en 4-månaders behöver sova 15,5 timmar, räcker det med 3 sovpass under dagen (fm, lunch och em) för Nils eller borde jag sätta 4 sovpass under dagen?

Tack för alla inputs! ;)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej skontattsova!

Om du vill så kan ni ju införa Standardmodellen och vagning redan nu. Då behöver ni inte kura vid 4 månader. Läs mer under "Späda barn och Små" :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej Elle!

Tack för snabbt svar ;) Jag har faktiskt tittat på standardmodellen, men jag har insett att det kommer att bli mycket lättare med en kurning till i familjen (det gick så otroligt lätt o smidigt då ;))
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

Då är du välkommen tillbaka då!

Fast om jag får tjata lite så blir det faktiskt ÄNNU lättare om du börjar så smått med ett schema (eller okej, några fasta tider?) inför kuren...åtminstone dagtid. :D Men ni gör såklart som ni vill. Kul att det funkade så bra förra gången!

Ang dina frågor så är 3 sovpass på dagen utmärkt för en 4-månaders! Och gällande maten är det ju du själv som bestämmer, men ju mer käk desto bättre! Jag vet många som börjar med små smakisar redan vid 3-3,5 månader. Typ banan och gröt för 4-månaders.

Vi hörs!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej igen!

Japp, nu börjar det närma sig för Nils 4-månadersdag (med smakprotioner + därefter kurning! :D ) Tack för alla inputs, nu har jag lite att gå på - men jag har nu ytterligare några frågor inför den förestående kuren:

1. Jag förstår att det inte är så lätt att sätta någon nedre "mini-gräns" för hur mycket mat / smakportioner en baby helst ska få i sig innan man kan kura på ett bra sätt - men har ni någon riktlinje? Räcker det med att komplettera helamning med kvällsgröt - eller bör man även lägga till gröt på morgonen? Andra smakportioner? Det blir som en balansgång att man vill börja kura så snart som möjligt men ändå låta Nils få vänja sig vid smakisar i egen takt. Några rekommendationer?

2. Min äldre dotter har natt 19.30 - 06.30, bör jag använda samma läggtid (19.30) för Nils som för Anna eller rekommenderar ni att jag lägger Nils tex en halvtimme innan? Om man lägger dem samtidigt, hur gör man bäst med kvällsbuset (det känns som att en 4-mån och en 2 1/2-åring har lite olika behov av kvällsbus :) )? Ska jag busa med dem samtidigt och sedan ta en i taget och göra nattning (Nils först direkt följt av Anna) - eller bör jag kanske busa med Nils först (där Anna kan vara med) och natta honom innan jag går in och busar med Anna och gör nattning med henne (de har separata rum)?

Efter jag har bestämt läggtider kommer jag att bolla schemat med er, tack för alla era inputs (ni gör verkligen ett fantastiskt jobb! :heart: )
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Spännande att det närmar sig! Några riktlinjer finns inte, vissa har nog kurat 4-månaders på bara bröstmjölk men det hade jag själv inte gett mig på. Vi har ammat först och sen fyllt på med puré eller gröt, började med två mål om dagen med annat än bara bröstmjölk men snabbt blev det så att de fick annat efter varje amning. Så känn själv vad som känns bra, huvudsaken är ju att han är proppmätt. Se hur han reagerar på maten, vissa verkar sluka enorma mängder tidigt.

Vi har samma läggtider för båda och det har fungerar väldigt bra så jag har bara gott att säga om det. Om vi någon gång har lagt den stora lite senare så har lillen legat vaken tills store kom in, de blir verkligen tajta.

Vi brukar busa med dem samtidigt och sen lägga ner store killen först, sen tar vi lillen och så pussar vi och kramar dem och sen är det godnatt! Men de delar ju rum så det blir lite annat. Men menar du sen eller under kuren? För under kuren måste ni väl lägga storasyster först eftersom ni kommer stå och buffa ett tag?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej Emma & tack för snabbt svar!

Nej, jag avsåg nog tider efter kurning. Under kurning (åtminstonde 2 första nätterna) kommer stora tjejen och jag att sova hos min syster som bor alldeles i närheten och där jag kommer hem vid godmorgon (06.30) och avlöser min man. Han tog kurningens 2 första nätter med vår stora tjej också. För Anna kommer det att bli en fantastiskt semester (hon älskar att sova hos sin moster :) )

Om Nils (till skillnad från Anna) skulle trassla en del vid kurning / uppföljningsnätter, hur mycket påverkar detta en hyfsat medveten och tidig-trotsande 2 1/2-åring som har rummet vägg i vägg (extremt lyhört tyvärr)...? Bör jag isåfall förbereda mig på att ev behöva hantera 2 sömnstrulare?

Ang. gemensamt kvällsbus, hur lägger ni upp det? gör ni saker båda gillar eller alternerar ni buset för dem båda (men där båda deltar)?

Tacksam för alla inputs! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Tänkte bara skriva hur vi gör. Vi har gemensam läggning för alla tre barnen. Vi busar på vägen till deras rum och så går jag in och lägger lillbus. Under tiden skuttar de större i säng. Sedan går jag in i tur och ordning och pussar godnatt. Har alltid funkat klockrent här.

Sedan tror jag inte att storasyster kommer att störas speciellt myckt. Kanske första natten men sedan brukar syskonen sova lugnt trotts ramsningar.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej igen!

Nu börjar det verkligen närma sig, på fredag kväll ska här kuras storstilat! :D
Jag har dock några frågor ang det schema som jag har försökt att få ihop (då vi även har dagishämtning/ lämning att behöva tänka på i planeringen).

Schemat f n:

19.15 - 06.30 - Natt
06.30 Frukost
08.00 - 08.45 Sova
09.15 Äta
11.30 Lunch
12.00 - 14.00 Sova
14.30 Äta
15.30 - 16.30 Sova
17.00 Middag
18.45 Kvällsgröt / nattslurk
19.15 Sova

1. Att jag har valt att lägga Nils vid 19.15 är då stora tjejen går och lägger sig vid 19.30. Det känns som skönt att kunna lägga ett barn i taget (åtminstonde såhär till en början), men att man senare lätt kan korrigera detta.

2. Helst hade jag velat ha första vilan efter frukost 08.30-09.15, men då vi måste gå hemifrån vid 08.45 (dagislämning av stora tjejen) och det är kan variera mycket hur vi tar oss dit (bil, cykel, promenad etc) måste jag tyvärr sätta den så pass tidigt som jag har gjort (08.00-08.45). Det är också därför som jag valde att endast ha 45 min fm-vila medan em-vilan är 1h (istället för tvärtom). Tror ni att det kan bli problem att ha första vilan så pass tidigt?

3. Nils är ju som sagt 4 1/2 månad och äter med god aptit gröt till frukost och kvällen, potatis/rotfrukter/frukt etc till lunch och middag (ammar som efterrätt ;) ) och ammar även förmiddags- och eftermiddagsmålet. Finns det något jag bör korrigera ang måltiderna eller tycker ni att det ser OK ut?

Vad tror ni om detta schema? Några överiga synpunkter? Tack på förhand! :)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D

Håller tummar och tår på fredag

Det är nästan 3 timmar mellan vila 1 o 2 och endast 1,5 timmar mellan vila 2 o 3, försök att få det lite jämnare, sen tycker inte jag att det är konstigt med vila 1 kl 08, många är morgontrötta och sover gärna tätt inpå natten, ang em vilan så är 1 timme inte ett sömrytmpass utan 45min, 1,5timme, 2timmar är, så där hade jag valt 45min även om det kommer att saknas 15 minuter

Lycka till och fortsätt rapportera
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej Nilam & tack för blixtsnabbt svar! :)

Ja, jag är helt medveten om just det att det går nästan 3 h mellan vila 1 och 2, men jag vet inte riktigt hur jag kommer runt det eftersom han inte alltid kan sova under själva lämningen... Om jag istället skulle låta Nils sova efter lämning var avklarad (vi är hemma ca 09.15) blir det istället nästan 3 h mellan uppvaknande och första vilan :( Tror du att det kommer att bli en jobbig fm för honom?

Jag har nu iaf korrigerat sista sovvilan till 45 min:
19.15 - 06.30 - Natt
06.30 Frukost
08.00 - 08.45 Sova
09.15 Äta
11.30 Lunch
12.00 - 14.00 Sova
14.30 Äta
15.45 - 16.30 Sova
17.00 Middag
19.15 Sova
nilam

Inlägg av nilam »

Har svårt att slita mig :oops:
Kanske tidigare lägga middagsvilan, runt 11,30 :-k
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

TAAAAAAAAAAAAAAAAAAAACK Nilam!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag har tyckt mig vända och vrida detta schema i evigheter utan att riktigt få ihop det bra. Att jag satte lunchvilan 12-14 är då storasyster går och sover just vid 12 (= och därigenom få egentid) - men storasyster sover inte 2 h, så jag kan lika gärna lägga honom innan => det blir lika lång egentid i alla fall :D :D Tusen tack för tipset! :heart: :|

Nu ser sålunda mitt schema ut enl följande:

19.15 - 06.30 - Natt
06.30 Frukost
08.00 - 08.45 Sova
09.15 Äta
11.00 Lunch
11.30 - 13.30 Sova
14.00 Äta
15.45 - 16.30 Sova
17.00 Middag
19.15 Sova

Det blir kanske lite tätt inpå med måltiderna på förmiddagen efter min senaste korrigering (genom att jag lägger honom tidigare måste jag även tidigarelägga lunchen). Nu tänkte jag iofs amma på måltiden 09.15, så det kanske inte spelar ngn roll? Bör jag korrigera ngt?

Tusen tack för alla inputs!
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

OJ, såg nu att jag tydligen råkade få med ett ledsen-hjärta efter hjärtat => det var absolut inte meningen (jag avsåg att ha 2 hjärtan :D )
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej igen! Fortsätter glatt att slänga iväg frågor innan morgondagens kurning :D

1. För att kunna planera schemat i god tid, när (vid ungefär vilken månad) brukar det vara dags att ta bort em-luren? fm-luren?

2. Ang daglurarna under själva kuren, är det ramsning/ vagning / solfjäder som gäller de första kurdagarna för dagvilan? Vi hade som inget problem med Annas daglurar, och när jag nu läser i boken SHN (internationella) har jag inte lyckats hitta några riktiga direktiv för dessa (kan förstås bero på att jag "hopp-läser" - vissa kapitel läser jag om och om igen :) ) Några speciella tips? Vi tänkte ha fm- och emvilan i vagn medan lunchvilan kommer att ske i spjälsängen.

Tack på förhand! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"