dags igen...
Jag vill bara om igen säga att jag omhuldar allt, läst allt o är så glad att jag äntligen låter min dotter få sova gott (vilket hon redan till stor del gör
!). Det är min son som kurades för 2 år sedan som fått trollen att stiga till ytan, då jag ser att han hade tuffare start i livet, tuffare kur med mycket skrik (förmodligen pga en då i livet trött mor som inte nådde fram med ramsan) svårare för tillit idag än mina andra barn. Allt jag vill höra är väl egentligen att "ja, då var då, men nu är nu. Han mår bäst i sin säng o oavsett livssituation då har kuren bara hjälpt honom o inte stjälpt...". Typ. Ibland behöver man bara en klapp på axeln för att trollen ska försvinna.
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
-
ilindstrom
Trollen jobbar jag på bra med!
kurnatt 1 läggning på 30 min, totalt vaken 2,5 timme varav en stor del var ganska lugnt småargt prat under vargtimmen.
kurnatt2: underbar!! Sov på 1 min, somnade om själv hela natten utom 20 min uppvak som krävde ex antal ramsor. Lite bus vargtimme, och väckarklockan fick fnatt o ringde inte!! Hon vaknade en timme för sent!! Men vi jobbade in med marginalkvartar under dagen så hon la sig i tid.
kurnatt3, 4,: lite fler uppvak som hon inte löste själv. Mer bus vargtimme.
Nu står jag här efter 5:e natten o känner att jag fastnat i ngt som inte är bra. Hon somnade klockrent igår, somnade om själv hela natten, men en förfärlig vargtimme. Vaken mellan 03.50-04.40, 04.50-05.00, 05.45-06.00, fick sen komma upp marginalkvart före uppstigning. Hon är knaaaaktrött idag.
Tyvärr missade jag direkt när hon vaknade första gången vid 4. Jag sov så djupt att hon hade hunnit gasta upp sig rejält så pangramsan tog inte. Hon hade hunnit bli riktigt ledsen vid det laget. Sen hör jag liksom de två tidigare nätterna att hon ligger på rygg o sprattlar argt som en skalbagge. Har sedan natt3 brutit mot reglerna att inte gå in efter natt 1 och lagt sakligt tillrätta, solfjädrat o gått ut. Efter en timmes ryggliggande tar inte mina ramsor alls. Bör jag arbeta bättre med mina ramsor eller är det ok att redan tidigare gå in o sakligt lägga till rätta? Det är ju så svårt att somna på rygg, men samidigt vet jag hur illa det är att gå in. Hon var blandat riktigt riktigt ledsen, arg o småmummlande inatt. Jag låg i sängen o tänkte "på natten händer ingenting"...men vet att hon ligger o sprattlar argt på rygg.
Ett annat problem är att jag var så trött att jag somnade till emellanåt. är rädd att jag missade att ge bekräftelseramsa ngn gång. hur ska man göra om de ligger länge o gruffar för att hålla mig vaken o ge bekr.ramsan?
kurnatt 1 läggning på 30 min, totalt vaken 2,5 timme varav en stor del var ganska lugnt småargt prat under vargtimmen.
kurnatt2: underbar!! Sov på 1 min, somnade om själv hela natten utom 20 min uppvak som krävde ex antal ramsor. Lite bus vargtimme, och väckarklockan fick fnatt o ringde inte!! Hon vaknade en timme för sent!! Men vi jobbade in med marginalkvartar under dagen så hon la sig i tid.
kurnatt3, 4,: lite fler uppvak som hon inte löste själv. Mer bus vargtimme.
Nu står jag här efter 5:e natten o känner att jag fastnat i ngt som inte är bra. Hon somnade klockrent igår, somnade om själv hela natten, men en förfärlig vargtimme. Vaken mellan 03.50-04.40, 04.50-05.00, 05.45-06.00, fick sen komma upp marginalkvart före uppstigning. Hon är knaaaaktrött idag.
Tyvärr missade jag direkt när hon vaknade första gången vid 4. Jag sov så djupt att hon hade hunnit gasta upp sig rejält så pangramsan tog inte. Hon hade hunnit bli riktigt ledsen vid det laget. Sen hör jag liksom de två tidigare nätterna att hon ligger på rygg o sprattlar argt som en skalbagge. Har sedan natt3 brutit mot reglerna att inte gå in efter natt 1 och lagt sakligt tillrätta, solfjädrat o gått ut. Efter en timmes ryggliggande tar inte mina ramsor alls. Bör jag arbeta bättre med mina ramsor eller är det ok att redan tidigare gå in o sakligt lägga till rätta? Det är ju så svårt att somna på rygg, men samidigt vet jag hur illa det är att gå in. Hon var blandat riktigt riktigt ledsen, arg o småmummlande inatt. Jag låg i sängen o tänkte "på natten händer ingenting"...men vet att hon ligger o sprattlar argt på rygg.
Ett annat problem är att jag var så trött att jag somnade till emellanåt. är rädd att jag missade att ge bekräftelseramsa ngn gång. hur ska man göra om de ligger länge o gruffar för att hålla mig vaken o ge bekr.ramsan?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Vill tillägga att när jag kurade första barnet föll det sig naturligt att spela musik etc då hon var enda barnet o ingen att störa. Nu är det helt ute ur mitt huvud, det slog mig inte ens i natt att starta dammsugaren. Mina äldre barn är bra sovare men skulle bli duktigt störda om jag börjar dammsuga eller spela vrålhög musik på sennatten. Är det inte lite mkt begärt att de ska köpa det? Det känns inte alls naurligt. Är det fel tänkt? Måste man göra sådana högljudda aktiviteter när det busas i gryningen? Kan man göra annat?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Hej!
Vi körde PANGramsa och sen INGENTING, jag kände att devisen "på natten händer just ingenting" var det jag ville vänja vår dotter med.
Men det är klart, pangramsan skall ju höras tydligt och glatt. Det viktigaste är att hitta en strategi som passar just er, din magkänsla, för det är din attityd som kommer göra hela grejen.
Vi körde PANGramsa och sen INGENTING, jag kände att devisen "på natten händer just ingenting" var det jag ville vänja vår dotter med.
Men det är klart, pangramsan skall ju höras tydligt och glatt. Det viktigaste är att hitta en strategi som passar just er, din magkänsla, för det är din attityd som kommer göra hela grejen.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
tack för snabbt svar! Se gärna mitt tidigare inlägg oxå som är min största fråga. När jag hör att hon ligger på rygg, o jagar upp sig. Jag har senaste tre nätterna gått in o snabbt vänt o m paketet , ramsat ut för jag vet hur svårt hon har att somna på rygg. Men det är ju idiotiskt att vänja henne vid den underhållningen samtidigt? Men att somna på rygg är svårt...
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Hej!
Kan hon vända sig själv från rygg till mage när hon ligger på dagtid? I så fall hade jag inte gått in och vänt för att hon skall kunna somna. Då kan hon ju vända sig till mage om hon vill, om det är det hon behöver för att somna.
Med vår dotter har jag inte gått in för att kolla sovställning utan ramsat att "allt är okej, du kan somna så gott så gott", och hela tiden tänkt att man kan somna lite hur som. Som vi själva säkert kan göra också utan att veta om det, visst?
Du kan dock gå in när hon somnat och sovit tio minuter och då lägga tillrätta till mage för att sömnen skall bli djupare. Men endast efter exakt tio minuter för att inte störa henne.
När jag tillämpat detta har jag ibland förvånats över vilka ställningar de faktiskt kan somna i... hihi....
Går man in och gör det till ett mönster att "behöva hjälpa" med att hitt insomningsställning gör man ju en varg i det så att säga. Lita på henne att hon kan hitta sin sömn ovasett om hon står. ligger eller sitter...
Du kan ju alltid hjälpa henne när hon sen somnat så gott själv. Det är ju det som är grejen visst?
Lycka till!
Kan hon vända sig själv från rygg till mage när hon ligger på dagtid? I så fall hade jag inte gått in och vänt för att hon skall kunna somna. Då kan hon ju vända sig till mage om hon vill, om det är det hon behöver för att somna.
Med vår dotter har jag inte gått in för att kolla sovställning utan ramsat att "allt är okej, du kan somna så gott så gott", och hela tiden tänkt att man kan somna lite hur som. Som vi själva säkert kan göra också utan att veta om det, visst?
Du kan dock gå in när hon somnat och sovit tio minuter och då lägga tillrätta till mage för att sömnen skall bli djupare. Men endast efter exakt tio minuter för att inte störa henne.
När jag tillämpat detta har jag ibland förvånats över vilka ställningar de faktiskt kan somna i... hihi....
Går man in och gör det till ett mönster att "behöva hjälpa" med att hitt insomningsställning gör man ju en varg i det så att säga. Lita på henne att hon kan hitta sin sömn ovasett om hon står. ligger eller sitter...
Lycka till!
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Ja, det känns bättre tänkt som du skriver. Även om det är mkt jobbigt o irriterande lockande att gå in o snurra om lillan efter 75 min vaken inatt, så vet jag att det luktar varg om det. Jag vet att hon kan snurra runt själv, men jag vet också vad mkt svårare det är att somna på rygg, ... Men det är ingen lösning att gå in o vända som jag gör nu ca 1 gång / natt. Långsiktig i alla fall...kortsiktigt somnar hon som en stock men det kommer stjälpa mer än hjälpa, jag vet. Jag ska ta mig i kragen
!
Som exempel hade hon ett vakenpass mellan 00.30-01.45 inatt. Hon hinner skrika rejält, småmuttra, vara tyst, hojta upp sig igen etc. Jag har inga problem att somna om under tiden. Det känns omöjligt att hålla mig vaken för att ge bekräftelseramsan varje gång. Under detta vakenpass inatt blev hon tyst många gånger efter mkt skrikande. Jag fixar bara inte att hålla mig vaken hela vakenpasset för att ge ramsan varje gång det ebbar ut o blir tyst. Jag är såååå trött. Är det fel? Är hon för nykurad för det? Det var 6:e natten inatt. Samma sak när det händer under vargtimmen. En pangramsa, men sen kan det vara ett långt vakenpass då det blir tyst många ggr då hon egentligen behöver en bekräftelseramsa, eller? Men där missar jag också ibland för att jag inte kan hålla mig vaken
eftersom jag är tröööött.
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Förutom mitt förra inlägg har jag ännu en fråga:
Har jag förstört allt???
Imorse vaknade jag , tittade på klockan o blev sååååå glad. Den visade att min tös hade sovit sin första hela natt. Trodde jag...
Min man berättade att han hade hört henne rejält ledsen, men han trodde i sin nattdvala att jag redan var uppe o ramsade, eller i min säng o hade koll...
Jag sov mig igenom hela natten! Dels kan jag sova väldigt tungt, dels hade vår dörr utan att vi märkt det slagit igen av vinddraget, vilket gjorde att ljuden inte kom fram lika bra. Jag var så trött att jag lyckades sova mig igenom hennes gråt
. Jag känner mig HEMSK. Tror min dotter att jag har gått över till 5-minuters metoden nu? Suck, känner mig lite nedslagen 
Har jag förstört allt???
Imorse vaknade jag , tittade på klockan o blev sååååå glad. Den visade att min tös hade sovit sin första hela natt. Trodde jag...
Min man berättade att han hade hört henne rejält ledsen, men han trodde i sin nattdvala att jag redan var uppe o ramsade, eller i min säng o hade koll...
Jag sov mig igenom hela natten! Dels kan jag sova väldigt tungt, dels hade vår dörr utan att vi märkt det slagit igen av vinddraget, vilket gjorde att ljuden inte kom fram lika bra. Jag var så trött att jag lyckades sova mig igenom hennes gråt
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Hej! Du kan baka in bekräftelsen vid det här laget, behöver inte ligga och vänta på att ge den! Sen tror jag att det som hände i natt inte ger upphov till något särskilt dramatiskt, inte att man ska ignorera skrik såklart men nog är det bra att sålla lite. Men en dörr på glänt och hörseln inställd på att ingripa vid kris så kommer det gå kanon!
Kram Emma
Kram Emma
Ok, dörren får stå på vid gavel inatt...
Så även om hon inte köper ramsan o fortsätter hojta, kan jag välja att ge bekräftelseramsa direkt efter ramsan?
Så även om hon inte köper ramsan o fortsätter hojta, kan jag välja att ge bekräftelseramsa direkt efter ramsan?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
(har också en fråga om bekräftelseramsa i förra inlägget)
Jag har ännu inte lyckats en natt....suck. Jag tycker att jag ger stadig ramsa, och sen är jag bra på att backa. Jag ser inte någon överhängande fara för överkoncentration. Men varje natt är det ett liknande mönster: bra läggning, bra början på natten med att hon somnar om på egen hand. Men sen kommer det ett längre vakenpass. Jag har både varit snabb med att ramsa, jag har varit långsam (när jag sovit för djupt). Sen backar jag. Inatt var hon ledsen, ordentligt, mellan 03.00-04-15. Jag ville så gärna bryta mönstret med att gå in en gång o lägga tillrätta. Men vid det laget när klockan närmade sig halv 5 var i alla fall JAG så trött att jag gick in
o la tillrätta.
Jag vet inte vad jag ska göra med verktygen, hon ligger så länge o hon riktigt hulkade inatt. Det kändes inte bra
.
Var brister jag?
Jag har ännu inte lyckats en natt....suck. Jag tycker att jag ger stadig ramsa, och sen är jag bra på att backa. Jag ser inte någon överhängande fara för överkoncentration. Men varje natt är det ett liknande mönster: bra läggning, bra början på natten med att hon somnar om på egen hand. Men sen kommer det ett längre vakenpass. Jag har både varit snabb med att ramsa, jag har varit långsam (när jag sovit för djupt). Sen backar jag. Inatt var hon ledsen, ordentligt, mellan 03.00-04-15. Jag ville så gärna bryta mönstret med att gå in en gång o lägga tillrätta. Men vid det laget när klockan närmade sig halv 5 var i alla fall JAG så trött att jag gick in
Jag vet inte vad jag ska göra med verktygen, hon ligger så länge o hon riktigt hulkade inatt. Det kändes inte bra
Var brister jag?
Matilda född 7 okt 05
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
Mauritz född 15 aug 07
Lillan född 8 juni 09
Hugo född 15 feb 11
Björn född 23 aug 13
Henry född 25 aug 15
Samuel född 10 mars 17
Amanda född 15 aug 18
-
ilindstrom
Om det är ett mönster att hon vaknar varje natt vid samma tid och är vaken en längre tid skulle jag vid första pip gå in och solfjädra henne till sömns, dvs. stå där tills jag tror att hon sover och sedan räkna till 600x3. Då är hon inne i djupsömn. Jag skulle göra det under några nätter för att därefter åter använda ramsan.
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida