vargtimmen och bekräftelser

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jessinell

vargtimmen och bekräftelser

Inlägg av Jessinell »

Hej!

Vi är lite förvirrade här :roll: Kuren genomfördes på Joar för tre veckor sedan.

Vi har förstått det som att MÅLET med kuren är att göra INGENTING. Men frågan är om vi är där nu eller om vi inte fått Joar att förstå sakernas tillstånd.

1) På kvällen ger vi besked och ramsarx4 och sedan gör vi INGET mer. Vi väntar inte vid dörren och vi ger ingen bekräftelse när han efter lite stök och bök somnar efter 1-10 min.
:?: Är det fel att INTE invänta honom och således INTE skicka med en bekräftelse?

2) Vi vill göra morgon kl 6.00 men Joar vaknar 4.30. Fram till nu har vi ramsat DIREKT han piper under vargtimmen och om det blir svärande krig så har vi buffat. Och sedan inte gjort mer. Han somanr ofta om efter 10 min men vaknar igen efter 5. Då upprepar vi proceduren. Igen och igen. Tills kl är 5.45 för då står vi inte ut längre. :oops:
:?: Vad gör vi för fel som gör att vargtimmen fortfarande är så gnölig?

:?: Är det viktigt att man ramsar så FORT HAN VAKNAR? Då får man ju ligga på helspänn. :shock: Är det under vargtimmen meningen att man ska ge en bekräftelseramsa? Om så är fallet måste man ju också vara på vakt.

:?: Är det viktigt att han SOMNAR om innan vi tar upp honom? Eller räcker det att han är NÖJD och tex ligger och pratar glatt?

/Jessica
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
arvids mamma

håller med!

Inlägg av arvids mamma »

Jag har exakt liknande "problem" och frågor... :D

Hoppas du får många bra svar! Vi har kört i 9 veckor och vi har fortfarande vargtimme. och inte somnar han om inte. Han kan vara vakan 90 min utan problem, så vad gör man? :roll:
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Vi har också samma problem. Men jag tror att vi har förvirrat för honom pga diverser resor som gjort att vi gett välling under vargtimmen när han började bli förbannad. För ca 2 veckor sen trodde jag polletten äntligen trillade ner (kurade för ca 2månader sen) för han sov tre nätter ända till 06.45 då han ska vakna. Sen fick vi väcka honom halv fyra på morgonen när vi skulle med flyget och sen var problem nästa morgon igen. Sen blev det två bra nätter i slutet på veckan på Cypern men när vi kom hem blev det tjafs igen. Jag ihärdar och ihärdar och ger mig inte.... tills inatt... Då kände jag att jag orkar bara inte med detta längre. Men ikväll fortsätter vi, men min man får ta drabbningen.

Jag tror det är okej att han låta honom böka lite i 10 minuter. Det gör vår son också ibland. Oftast inte men vissa kvällar. Så länge de inte är ledsna. Jag tror det ger sig med tiden.

Vargtimmen kan ta flera veckor innan man blir av med har jag förstått. Det är nog bara att ihärda. Inskränka trafiken så mycket som möjligt. Ramsa direkt och sen låta barnet vara tills det är riktigt ledset. Sen är det som med allt annat. Vi måste lära oss att känna av och det är det som är det svåra. När vi var på resa så märkte jag att vår son blev mer förbannad när jag drog ramsan. Han somnade ändå sen. Så det är olika hela tiden och det är svårt att hänga med på vad de små vill...

ja, du kanske inte blev så mkt klokare av detta. Hoppas att några av "experterna" svarar också.
/Madeleine
Mamma till Nikola 030701 (ej kurad) och
Alexander 050319 (kurad 050901)
Sanna T

Inlägg av Sanna T »

Vi kämpar på med samma problem!
Vår pojke vaknar också fortfarande ofta vid 4.20 - 4.40 och somnar oftast inte om fram till kl 5.45 då vi tar upp honom(innom marginal kvarten! han skall ju sova till kl 6). Somnade han om skulle jag tycka att det inte var något problem, även om han vaknade igen efter en stund och så somnade om igen efter ramsning. Men det gör han inte. Som jag ser det så finns det inget annat alternativ än att troget ramsa på directen och sedan så litet som möjligt fram till morgonen. Han vet ju vad som gäller och det är min tröst för han kan ju bli riktigt ledsen ibland. Men jag vet att han är ledsen över att han inte kan somna om eller att han inte vill vara ensam utan med oss och det går ju tyvärr inte. Det är ju sovtid och hur gärna jag än skulle ta upp honom och ha honom hos mig vet jag ju att det inte alls skulle gå, det ända jag kan göra är att visa att jag finns där för honom, men att det fortfarande är natt och att inget händer på natten. Det gäller att vara väldigt envis med envisa och starka barn. Men det är ju jobbigt, önskar att ramsan skulle ta och att han skulle somna om!!!
Ja, hoppas att någon av experterna kan ge oss råd!
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Lite uppmuntran kanske. Vår son har nu (trots vintertid) fattat galoppen och sovit som han ska i fyra nätter! Som sagt, det är nog bara att vara ihärdig.

Lycka till!
Madeleine
/Madeleine
Mamma till Nikola 030701 (ej kurad) och
Alexander 050319 (kurad 050901)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"