Fostran av 7,5åring, 2,5åring och 16månaders!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Puffen

Fostran av 7,5åring, 2,5åring och 16månaders!

Inlägg av Puffen »

Är i STORT behov av hjälp och tips!!

Har 4 barn
Douglas 7,5år
Elliot 2,5år
Sam 16månader
Elise 16månader (tvilling till Sam alltså)

Douglas är snäll, jättejättesnäll!!
Men han är en riktig drömmare. Glömmer allt möjligt. Glömmer gå hem från fritids.
Glömmer kissa innan han lägger sig.
Glömmer äte vid middagsbordet etc.
Han får ofta riktiga utbrott, som en treåring som kastar sig ner och bara skriker NEEJJ!!!
Vad gör jag?? Vill hjälpa utan att tjata...

Elliot är en underbar kille som börjar bli stor.
Han är väldigt hjälpsam och snäll.
Han ställer sällan till någon "scen".
Men han slår och puttar sina småsyskon, nästan alltid helt utan anledning. Tar deras saker, puttar, sparkar, slår.
Vad gör jag gör att slippa säga "nej elliot, inte så" jag blir så arg på honom när han gör så...

Sam är den lugna av dom.
Leker med sitt, störs inte av ljud och stök i bakgrunden.
"Fastnar" ofta med någonting som han studerar, grejar med länge.
Han är grymtbra på ensamlek med andra ord ;-)
Mne han kan ofta få riktiga attacker när han ska kläs, både kläder, pyjamas och ytterkläder. Skriker och skriker. River mig.
Det är svårt att hålla fast honom, måste ju hålla fast honom, har tid att passa så jag brottar på honom overallen varje morgon...
Vad gör jag??

Elise är en riktigt charmig tjej!
En tuff men söt tjej.
Hon styr och ställer - tror hon alla fall.
Hon har affektkramp och jag tror att vi har blivit lite mer "försiktiga" med henne för att slippa anfall.
Blir lätt att vi säger " nej, inte så mot elise, var snäll mot elise osv."
Hon har den senaste veckan blivit EXTREMT mammig. Vad gör man åt sånt?
Jag kan inte gå på toa utan henne... Stänger jag in mig så skriker hon och dunkar huvudet i dörren eller golvet.
Så gör hon när hon inte får som hon vill, dunkar huvudet...
Vad gör vi åt det??

Hur gör jag för att sluta säga "aj, aj och ajabaja" till de minsta barnen??? Vad säger man istället??
Ofta så säger jag det när jag är upptagen med tex maten, blöjbyte av ett annat barn eller liknande och inte kan gå dit och avleda. Istället ropar jag AJAJ över rummet... Fungerar aldrig - tvärtom!

Elise har lagt till med det ordet också. Hon säger AJAJ till sina syskon och till oss föräldrar om vi säger åt henne - tex Elise, gör inte så. AJAJ och en knytnäve får vi tillbaks...
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej Puffen.

Kan du ta i bruk Douglas till att passa pà de andra barnen medan du är upptagen med blöjbyte eller annat? Dà fàr han en viktig uppgift och du fàr hjälp, kampen om överlevnad i praktiken. Social delaktighet kallas det ocksà. :wink: Har barnen nog social delaktighet? De bör ha dagliga uppgifter allihopa, tillpassat sin àlder. Douglas kan ha egen lista om det underlättar.

Att 2.5 àringen slàr sina syskon (eller nàgon annan) är inte acceptabelt beteende, eller hur. Dà fàr du visa, hundratusen gànger kanske, hur man gör, du kan säga, nej inte slà, men var snabb med att säga och visa hur man gör. Ta hand om den som blivit slagen, blàs och pyssla om och se till att han ger en kram till den förnärmade. Sängdumpning för att bryta beteendet om han envisas med att slà är ok. Det är inte förvisning bara en paus, för alla.

Mammighetstràd.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20195
med tràd i tràden.

Pàklädningstips, spela teater, sätt mössan pà foten, hitta ingenting, skratta och ha kul. Här kan 2.5 àringen hjälpa till, men var ska mössan vara? Och var är hans skor och hennes och dina och mina? Tack för hjälpen, tur att du finns, dà blir det sà mycket lättare. :thumbsup:

Läs gärna syskonkapitlet i BB. Det är sà bra och vackert skrivet. :heart:

Det var lite tankar fràn mig till att börja med iallafall.
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och så lägger jag till lite läsrekommendationer här på forumet också. Titta under Favoriter här på Barnafostran, särskilt trådarna om förhållningssättet, så tror jag det väcker lite nya tankar och ny syn på hur ni kan ta er fram på ett mer konstruktivt sätt tillsammans :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"