tips om schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arvids mamma

tips om schema

Inlägg av arvids mamma »

Jag försöker göra ett bra schema till arvid 9 mån imorgon.
Han har alltid sovit 3 lurar på dagen men de börjar bli kortare och kortare.
så jag funderar på det här: :idea:

6.30 vakna och amma lite
8.00 gröt
8.30 ut med hunden
9.30 sova 90 min
11.00 lunch
14.00 mellanmål
15.00 sova 45 min (eller 14.30?)
17.00 middag (mat istället för dubbel port. gröt- blir de lika mätta då?)
18.30 sova. försöka få i honom välling men funkar dåligt. ammar lite.

:?: Är det osmart att lunchen kommer direkt efter ena luren? Han kansk hinner blir så hungrig att han vaknar av det?

:?: Hur lång tid tar det innan ett schema sätter sig? Ska man vara hemma hela tiden? Inte ens handla? Kan det komma besök hem till oss eller ska man bara hålla sig för sig själv och köra rutinerna?
JH

Inlägg av JH »

Hej! :D

Jag skulle lägga eftermiddagsluren 14.30 om han somnar redan 18.30 på kvällen. Det verkar som att du har lite tätt mellan målen (bara 3 timmar) Kanske är det därför som han inte vill ha välling? Jag tror absolut inte att det är några problem att han äter lunch efter han vaknar, så har vi gjort med Elsa länge nu.

När du ska sätta schemat så kan det vara bra att ta det lugnt och se till att man verkligen kan göra samma sak varje dag vid samma tid. När vi spikade schema så var jag ute med Elsa och träffade andra när hon skulle vara vaken, men såg till att gå iväg (hem ellerpå promenad) när hon skulle sova. Jag blev i alla fall stressad om andra personer hängde över mig och Elsa när hon skulle sova... Det brukar ta ca 1 vecka innan schemat sätter sig, men det kanockså gå lite fortare eller långsammare.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"