några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arvids mamma

några frågor

Inlägg av arvids mamma »

Hej! Arvid är 9 mån om 3 dagar och vi kurade honom för ca 9 veckor sedan. Nätterna har blivit jättebra, men det är några :?: :?: :?: .
Han är trött på kvällen, så vi lägger honom kl 18.30-18.45 och sen sover han oftast hela natten fram till kl 6 (de senaste morgnarna kl 5.30) fast vi bestämt kl 6.30 (helst 7). Men det går inte att få honom att somna om... :?: vi har attityden, vi ramsar med en gång vi hör honom så han inte hinner skrika upp sig och vi försöker vänta ut honom. Några gånger har vi gått in och gjort solfjädern när han skrikit 30 min, men det går han bara igång på. likaså tycker jag att han går igång mer på ramsan på morgonen...vet inte hur vi ska göra annorlunda... :?: :roll: :cry:
Vaknar han kl 6 då ligger han och finurlar en stund, men när det gått 20 min då börjar illvrålet som ej slutar. Vi har gått in och tagit upp honom när han tagit en paus eller försökt vänta tills han somnat om(tar dock ibland 45-90 min).- Och jag tycker inte att det blir bättre!! :? :?

:?: En annan fråga : han vill inte ha välling på kvällen utan vill bara ammas. Jag tror inte att det beror på att han inte gillar det , för han har ätit det några gånger, utan han vill nog ha bröstet istället. Jag har även försökt med Attityden och bara stoppat den in mun, men han protesterar vilt och jag kan ju inte tvinga honom...?! Frågan är hur 17 gör jag när jag slutar amma (vilket jag vill snart), klarar han sig hela natten om sista målet är kl 17.30? :roll:

Tacksam för svar!
Emmy

Inlägg av Emmy »

Vår lille kille vaknade förut också för tidigt på morgonen. Vi försökte solfjädra och ramsa, men det gick inte. Inte förrän vi slutade med underhållningen :oops: :lol: , eller rättare sagt gav honom annat att fokusera på i form av andra ljud i huset, så blev det bättre :D. Med andra ljud i huset slutade han skrika. Vi märkte inte att han somnade om, vilket han troligen gjorde, men vips så sov han fram till "rätt morgon" :shock: :D . AW rekommenderar klassisk musik tror jag, och så givetvis en cool attityd 8) som alltid :lol: .
Angående vällingen, tycker jag du kan pröva gröt istället. Nattslurken behöver inte vara vätska.
:!: Lycka till! :!:
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
arvids mamma

jag fortsätter...

Inlägg av arvids mamma »

Ja, jag fortsätter väl...imorse vaknade arvid kl 5.25, jag ramsade glatt och påminde att det var natt med en gång. Han småmuttrade och kl 6 blev det skrik, arg! jag ramsade en gång till bestämt och sen gick vi upp och duschade, satte på tv och musik. Han låg och skrek och var arg till kl 7(!!!!) då han somnade till lite. Då gick vi in och var glada och sa godmorgon!!
Hur länge ska man egentligen hålla på så här??!!

Det känns ju inte roligt och inte får arvid mer nattsömn heller. Han somnar ju inte om!!??
mammaT

Hej

Inlägg av mammaT »

Min Noah, 9 mån, kurades när han var 5,5 mån. Han höll länge på och vaknade tidigt på morgonen, typ 5-6. Hn låg vaken ibland upp till en timme och pratade för sig själv och blev till sist trött på det och ropade på hjälp. Under en lång tid gick jag upp och ramsade när jag hörde att han vaknade, och tuppade typ av i soffan utanför hans dörr! När han protesterat rätt länge gick jag in och la honom till rätta och då somnade han oftast om direkt.

Jag ville verkligen inte börja ställa till och göra ljud kl 5 på morgonen( Då vill jag sova!) Fick rådet av AW att inte göra något, de vet vad som gäller när kuren är avslutad. Jag gav ingen ramsa eller trafik om det inte blev väldigt ledset. Jag ställde babymonitorn på lägsta känslighet och SOV. Nu vaknar Noah oftast en kvart innan han ska gå upp och ligger vaken och patar till vi kommer. Har delat rum med honom på resa och vet att han ligger vaken, ibland långa stunder, under morgontimmarna men det är inget som stör oss, och det är nog ganska trevligt att få ligga i fred och filosofera lite!
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack för ditt svar!! så jag ska alltså inte göra något? Jag håller med om att man är inte direkt pigg på att gå upp och göra ljud kl 5.30 på morgonen... :wink: Ramsade du inte heller precis när han vaknade? Just nu känns det som om jag ligger på helspänn från kl 4 och framåt OM han vaknar och börjar låta...så jag hinner dit och ramsa innan han skriker upp sig.
Problemet är att det känns så trist att börja dagen med skrik... :cry:
Emmy

Inlägg av Emmy »

Vi ramsade inte förrän han började skrika upp sig (inte ens när han ibland lät lite irriterad) och då bara en glad ramsa och inget mer. Tillslut får nog även Arvid kläm på hur skönt det är att sova på morgonkvisten, eller börja dagen med lite glatt prat :D eller en sång :wink: .
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej! verkar som att våra killar är nästan exakt lika gamla. Noah är 9 mån på mån. Kul!

Jag låter Noah vara helt om han inte verkligen ber om hjälp. Det kan vara om han är sjuk, eller hamnat i nån omöjlig ställning. Noah sover på andra våningen och det gör inte vi, så jag vaknar inte av minsta lilla. Det är skönt. Ställer babymonitorn på låg känslighet.

"Svarar "på lite av dina andra frågor när jag ändå är igång:

Vi bytte schema för snart en vecka sen till två sovpass. Körde bara igång rätt på och det var inga problem. Tog det inte särskilt lugnt eller så. Använder marginalkvartar och en halvtimma på kvällen om det behövs.

Så här ser det ut:
7 Vaknar och ammar
9 Grötfrukost med mamma
9.45 Sover 45 min
12 Lunch med mamma
13.30 Sover 90 min
15 Mellanmål
17.30 Middag med mamma och pappa
18.30 Gröt, bus och bad
19 Sova

Noah gillar inte heller välling i flaska särskilt mycket, så för det mesta funkar det med gröt före badet. (Jag VILL inte amma mer på kvällen, jag vill träna och kunna ge mig ut!) Brakar det totalt med gröt eller försök med välling med pappa sover han ändå hela natten som vanligt.

På dagarna sover Noah i sängen om vi är hemma och i vagnen om vi är ute. Det går inte att ligga på mage men det funkar ändå. Den långa luren har varit svår att sova i vagnen, men det går om jag är ute och går eller är nära så jag kan gunga lite så han somnar om.

Så är det för oss. Hoppas att det kan vara till någon hjälp för dig!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"