Hugo nastan 9 mander - hjalp att starta kura!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
anjalenner

Hugo nastan 9 mander - hjalp att starta kura!!!

Inlägg av anjalenner »

Hej, vi bor pa Nya Zeeland och har lange haft problem med lilla Hugos sovande. Hugo ar nastan 9 manader, och har upp till for nagra veckor sedan sovit i varan sang, vilket har varit supermysigt, men resultatet ar att jag har en valdigt om axel, da en gammal skada borjat spoka, och varken jag eller min partner far sa mycket somn, och det far nog inte Hugo heller... Har rekomenderas endast lat babyn grata metoden, men min mamma skickade SHN boken till mej, som anlande haromdagen, och som jag nu har stracklast. Sa nu vill har borja kuras!! sa har ser schemat ut som vi har lagt upp:

Natt 20.00-07.00
Frukost 07.15
Sova 9-10.30
Snack 10.30
Lunch 12.00
Sova 13-14.30
Snack 15
Sova 17-17.20
Middag 18.00
Amning + skratt 19.00

Vad tror ni om det?

For nagon vecka sedan startade vi lata babyn skrika metoden, men jag pallar inte det... Det har gatt ganska bra, da Hugo har somnat pa kvallen for det mesta utan alltfor mycket problem, han vaknar sedan vid 22-tiden, jag ammar, han sover sedan till 4 tiden, da han brukar vakna, men vi later han skrika en liten stund, och sen somnar han oftast om pa egen hand. Sen vaknar han vid 5 tiden, dp jag ammar igen, och har vi tur somnar han om till nan gang mellan 6-8, da han vaknar for dagen. Detta har forbattrats mycket, da han brukade vakna varannan timme hela natten igenom. Dagtid sover han ganska bra, somnar for det mesta pa egen hand, och inga problem, ibland kanns det dock som att han inte sover tillrackligt lange...
Vore tacksam for alla svar och all hjalp vi kan fa!!!
Mamma till Hugo darlingen
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Så skönt för lilla Hugo att få sova så gott. Det väntar er ett alldeles underbart liv bakom hörnet :-({|=

Jag antar och hoppas att det är Internationella Sova hela natten du fått :?: Hälsa mamma och tacka från mig (och Hugo) :wink: :lol:

Som du ser i boken kommer den riktigt goda aptiten i regel på tredje dagen av kuren. Då har du alltså slopat nattamningarna. Och då är det fyra stora mål på dagen som gäller plus en nattslurk. På ditt schemaförslag har du sex mål (och f n dessutom nattmål) med alltför täta intervaller, som det ju blir om man ska ha så många. Så tänk om där :idea: Han behöver ca 3,5 tim (minst) mellan målen, från start till start, och han bör äta under 45 min högst åt gången - med undantag för nattslurken, som kan komma så tätt inpå "middagen" som en timme efteråt.

Han behöver ca 14 tim sammanlagd sömn / dygn; ditt schemaförslag ger 14.20. Det kan man gott börja med, eftersom han säkerligen har hunnit dra på sig en avsevärd sömnbrist. Bra :lol:

Läs gärna nyårskrönikan, apropå Cry It Out :roll: som ju inte gör någon människa glad. Allra minst barnet :cry:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anjalenner

Inlägg av anjalenner »

Tusen tack för ditt svar, håller som bäst på och börjar med kuren ikväll. Hugo somnade dock utan problem, vilket han brukar göra, det är mer alla dessa uppvaknanden genom natten som vi vill ta oss ifrån... Ska snart gå och lägga mej själv så att jag kanske får lite sömn innan han vaknar. Med matningen är tanken att han äter tre ordentliga mål, frukost, lunch, middag, och nattslurk. De andra två är mellanmål som är inlagda, brukar bli något enklare, lite frukt, eller yoghurt, eller ett kex.
Har doxk ändrat schemat till följandeÖ
Natt 20.00-07.00
Frukost 07.15
Sova 9-10.30
Mat 10.45
Sova 12.45-14.15
Mat 14.15
Sova 17-17.20
Middag 17.45
Amning + skratt 19.00

Låter detta bättre?
Tror det svåraste kommer att bli på morgonen då han vaknar runt 5 och jag brukar amma... Hugo brukar även vakna vid 22.30 och vilja ha en slurk bröstmjölk... Känns lätt på dagtid att tänka på hur det ska gå på kvällen, men nu när det är kväll och jag sitter här känns det som att det kommer att bli mycket jobbigt... Speciellt när man redan är så trött--- :shock:
Mamma till Hugo darlingen
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Schemat ser bra ut! Hoppas det går bra för er de här dagarna!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"