Sömnproblem

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Carina-71
Kontakt:

Sömnproblem

Inlägg av Carina-71 »

Hej alla
Nu känner jag mej maktlös. Vår Hanna är född 7 aug 2005. Har somnat mellan 21-22 varje kväll och vaknat en gång ca kl 03-05 för ett mål mat på ca 10 min har sedan somnat om för att sen vakna ca kl 6-7. Allt bra tills för en vecka sedan. Nu är det omöjligt att få henne att somna på kvällen. Jag proppar i henne så mycket mat det går, hon somnar vid bröstet men vaknar direkt jag lägger henne. Fortsätter hon sova så sover hon i ca 40 min. När hon vaknar försöker jag få henne att somna om utan att ta upp henne men det går inte. Då tar jag upp henne och försöker få henne att somna utan att ge bröstet. Men det går inte heller och för att inte få henne hysterisk så får hon tillslut bröstet. Så ca 22-23 somnar hon för att sova till ca 01-02 då börjar det. Försöker ge henne så mycket mat hon vill ha men som somnar direkt vid bröstet och jag kan inte få i henne nå mer. Ner i sängen med henne och hon vaknar efter ca 40-90 min. Så har vi hållt på nu i fler nätter. Hon vaknar för morgon ca kl 6-7. Sover ca en timme 8-9. Mat ca 10. Sover ca 2-3 timmar. Mat ca 13-14. Sover 1-2 tim. Mat ca 16-17 Sover ca 1-2 timmar. Kvällstrassel! Så jag ger mat ca kl 19,30 tills hon somnar i stort sett. När hon sover på dagarna vaknar hon alltid efter ca 45 min. Om jag lyckas få henne att somna om (hon sover alltid i vagnen) så sover hon sina timmar. Men ibland så somnar hon inte om och då blir sömen ca 45 min den gången. Det ska tilläggas att hon är mycket gasig i magen och äter minofom. Hon är aldrig stilla utan armar och ben fäktas hela tiden. Hon går upp bra i vikt och hon är glad och pratig. Jag har uteslutit mjölk i min kost så jag vill nog inte ge henne tillägg. Hur ska vi få nätterna att fungera igen? :cry: :?: :?:
emb

Inlägg av emb »

hej
Välkommen hit.
Börja följa standardmodellen. Det står i Barnaboken och här på hemsidan.
Gör upp ett schema som passar tjejen och följ det stenhårt. (Det tar en tid innan schemat sätter sig - men du måste följa det med marginalkvart) Fullproppa henne med mat under dagen. Hon kan sova 8 timmars nätter nu. Bestäm dig mellan vilken tid det är natt. Ta inte upp henne under natten utan hjälp henne att komma till ro där hon ligger. Använd dig av verktygen (Finns att läsa på hemsidag och i boken) Kasta nappen om du har en.

Summan av denna kardemumma. Läs på om standardmodellen, sova hela natten och verktygen. Kura din tjej hon behöver få sova.

Läs och Lycka till.
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Har under hela dagen läst inlägg på detta forum och har fått mycket hjälp. \:D/ Skulle kanske ha gjort det innan jag "skrev av mej" :oops:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"