Höstbarn 09

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Sofiapia

Höstbarn 09

Inlägg av Sofiapia »

Jag inspireras av Höstbarn 07 och startar en tråd för alla höstbarn årgång 09. Jag har sett i späda barn trådarna att vi är några stycken.

Ska vi dela med oss av erfarenheter och glädjas åt våra små som växer så snabbt tillsammans?
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ha ha :D Då kan jag vara med i båda 8) Det vill säga om min lilla tös kan räknas som höstbarn eftersom hon är född i slutet av augusti :wink: Jag hakar på i alla fall! Kul,
kram Tina
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Skoj! Då kan Fantastiska Ingrid visa vägen, tidigt höstbarn :wink: som hon är. Klart lillsyrran ska vara med i en tråd precis som storebrorsan!

Hoppas ni alla har en God jul. Lillkillen kommer att gilla julafton mycket bättre nästa år. I år tyckte han att det blev för varmt och för mycket folk. Inte roligt alls. Så han KAN gråta och vara ledsen blev kommentaren från släkten. Han är ju för det mesta ett litet charmtroll, så det är klart att ibland måste man tala om att det bara blir för mycket. Men, när jag matade vid minsta pip och trugade när han var nyfödd, så hade de så klart åsikter om att han fick för mycket mat, för ofta. :roll:

Jag önskar er avkopplande juldagar! :santa:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Men åh va roligt. Har tänkt tanken att starta en sådan här tråd men inte fått tummen ur. Va KUL rent ut sagt! Jag kommer definitivt hänga på här!

Har ju Storebror i "Höstbarn 07" och Lillebror här då. :P

Hoppas att vi blir många fler!! :thumbsup:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Skoj att fler vill hänga på :D ! Välkomna är ni och fler som kanske hittar hit så småningom.

I veckan har vi börjat ge lillkillen smakportioner. Jag valde banan eftersom han är en storkräkare och banan luktar rätt så ok blandat med mjölk :) och sen följer jag ju såklart rekommendationerna i Barnaboken :wink: . Äta går rätt så ok. Såklart har han inte full koll på vad man ska göra med tungan, så ibland åker det mesta ut igen, men så småningom har vi fått i en 1/2 banan. Igår kom en hel banan :roll: i retur när vi övade ålning efteråt. Inspirerad av Nancy tänkte vi testa välling också. Flaskan är en stor skymf tycker lillkillen just nu. Inte spelar det någon roll om det är kvällslurk med mjölkersättning eller välling. Vi testar varje kväll för helt plötsligt chockerar han oss en dag och äter 100-180 ml. Ikväll vägrade han.

Har ni också börjat med smakportioner? Hur mycket och vad?
God fortsättningen på det nya året!
LaQ

Inlägg av LaQ »

Här har vi en till som smygstartat lite med smakisar. Banan it is! Har provat 4-5 dar nu till middagsmålet. Tekniken är väl sådär kan man säga. Mycket åker ut igen och ibland får man kväljningar hälsar Lillebror. Några större mängder har vi inte kommit upp i. 1/4 banan max. Känns som att han inte kopplat riktigt att man måste öppna munnen och gapa. :o Det är ju inte som att mata en 1-åring precis. :P Jisses va fort man glömmer hur det är att ha en sån här liten skrutt.

Det hade varit toppen att kunna trycka i lite ersättning eller välling inför natten, särskilt om man ska plocka sista nattmålet snart. Men här säger Lillebror stopp och belägg när man kommer med nappflaskan. Gav honom flaska när han var några veckor gammal bara och då tog han den utan att knussla och käkade på. Men sen blev det sämre och sämre och sedan han blev 2 månader har han vägrat helt och vi lessnade lite på att hälla ut den där skvätten ersättning varje kväll så vi bestämde oss för att ta en paus. När jag testat nån gång efter det har han inte velat ta flaskan alls då heller. Hoppas det funkar bättre när han blir äldre. Storebror är en vällingätare av rang, har aldrig varit förtjust i gröt.

När Storebror var liten började vi ge välling runt 4 mån. (Sempers risvälling (glutenfri och snäll mot magen) som numera utgått ur sortimentet tyvärr.) Blandade ersättningen med den. Helammade bara till 2 månader. Pumpade sedan och flaskade resten i kombination med ersättning. Lillebror är av ett annat virke. Tutte tutte mmm tycks han säga.

Tycker att amningstiden blivit väldigt förkortad. Han käkar inte många minuter förrän han är nöjd och någon påfyllning ur samma bröst innan paus vill han sällan ha. Man märker tydligt att han inte njuter på samma sätt av själva sugandet längre (förut tackade han aldrig nej till tutte och man kunde truga i honom femtio portioner om det var så och han åt och åt och åt tills han kräktes (vilket han gör en del) och åt igen).

Är lite feg att starta med gröt, Lillebror är ju inte 4 månader än. :-k Men har iaf handlat hem Hipps risgröt med persika och banan. Den är glutenfri och ska visst vara bra att starta med. Har nog tänkt köra på lite med bananen så att tekniken sitter lite bättre först.

Va kul förresten Sofiapia, jag såg att våra pojkar är födda på samma dag! :D
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej hopp efter långt juluppehåll!
Lillasyster har börjat med gröt (banangröt) och det har gått över förväntan. Vi började på annandagen och nu är hon nästan uppe i hel portion. Hon verkar tycka att det är smaskens även om mängden varierar från dag till dag. Ca 11,5 vecor innan jul började hon "strula" ganska mycket både med mat och sömn. hon har ju alltid sovit som en stock och bara ätit en gång per natt sedan hon var 1 vecka gammal. Men nu ville hon helt plötsligt äta både två och tre gånger... Hon ammar sämre och det tar inte många minuter innan hon anser sig färdig vid bröstet. Hon störs av alla ljud och kan helt enkelt inte koncentrera sig! Bara om jag ligger i sängen kan hon amma ordentligt :? Jag vet ju att det är en utveckligsfas runt den här tiden så jag har haft is i magen. Men det här med amningen är ju liiite struligt :roll: Nu kör jag med en filt över henne och det verkar avskärma det värsta så att hon kan fokusera lite bättre. Hur funkar det för er? Storebror kunde amma överallt och närsomhelst!

Ikväll återgår vi till ett nattmål och när hon blir 5 mån tar jag bort det helt. Vill inte göra ddet riktigt ännu eftrsom hon har dippat lite i vikt under denna strulfas. Annars är hon ett solsken!!!! :D Flörtar med allt och alla och kluckar av skratt när man busar med henne på skötbordet.
kram, Tina
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Hej!

Jag känner precis igen mig. Att tekniken kunde övas upp så mycket så att amningen går så fort nuförtiden?! Amningen som förr tog lång lång tid, tar idag bara 5-10 min (har inte klockat). Endast kvällslurken kan ta längre tid, men då är han trött och suger helt enkelt inte så frenetiskt. Jag har också märkt att han är mer intresserad av att titta på omgivningarna. Jag har resonerat som så att jag ger honom lite mer tid om han snurrar runt huvudet och tittar på annat. Vi bryter lite och så trugar jag några fler gånger. Är han då inte intresserad, så förlitar jag mig på att han hunnit få i sig så mycket som han behöver. Jag har inte brytt mig om att skapa en miljö utan för mycket intryck för honom, eftersom jag inte alltid kan erbjuda det. Jag testade med avskärmning, men det gjorde inte saken bättre. Jag antar helt enkelt att han äter snabbare och sedan intresserar sig för annat. Eller så äter han kanske lite extra mycket nästa mål.

Fler uppvak på nätterna från 3 månaders ålder känner jag också igen. Fick också bjuda på två nattmål rätt så ofta. Jag hoppades på matintroduktionen, men märkte ingen större skillnad med ett mål banan, majs eller liknande, även om vi snabbt kom upp i en ordentlig portion. Då introducerade vi ytterligare ett mål, med gröt (Hipps som jag läst om på forumet), och det gjorde verkligen susen. Efter bara ett dygn bestämde jag mig för att jobba bort nattmålen helt. Det är för tidigt att säga att vi har gjort det ännu, men han har klarat sig utan någon mat på natten 2 nätter i rad. Inatt var det bara ett uppvak (som jag märkte av), då en ramsa räckte bra :D . Jag tänker att gröten ersätter toppningen med mjölkersättning på kvällslurken och det känns så skönt att slippa strula med flaskan. Jag hoppas att han kan börja uppskatta välling i flaska på sikt, men just nu ligger vi lågt.

Jag tyckte det blev lite trångt för lillkillen i vagnen och dessutom störde vi honom och råkade väcka honom ibland när vi gick och la oss. Därför flyttades han till eget rum och spjälsäng när vi bestämde oss för att jobba bort nattmålet. Himla skönt tycker lillkillen! Hur gör ni andra när de sover i vagnen? Har ni en extra madrass? Jag läste om behovet av extramadrass i resesängen om de ska ligga ofta där, vilket fick mig att fundera på vagnen. Vår madrass är inte direkt tjock. Jag skulle vilja att han sover ute i vagnen på långluren när det inte är så kallt längre, så jag funderar på att skaffa en större liggvagn.

Lillkillen är också en glad kille mest hela tiden. Han har ännu inte fått till det där hejdlösa skrattet. Det väntar jag på....Han övar på att åla och det innebär stor ansträngning och ibland frustration, men inga stora genombrott ännu. Ålning direkt efter maten försöker vi undvika eftersom så mycket mat kommer i retur då. Kräket är ju inte roligt längre (om det någonsin varit det :roll: ). Hur går det för er med förflyttning? Hjälper ni till på något sätt när de ålar?

Ja, LaQ, visst är 090916 en suverän dag! :heart:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Här kommer ytterligare en höstgoding. :D Lilla tösen föddes 31/10 och blir 3 månader på lördag. Helt otroligt vad tiden gått fort.

Hon föddes med höfledsluxation på vänster ben vilket innebär att gropen som höftkulan ska ligga i var omogen. För att få den att bli djupare och inte vara så flat så lägger man barnet i en von Rosen skena i tre månader för att hålla kulan på plats. Varje vecka har vi varit på ortopeden där de tagit av den och hon har fått sitt bad. Man får inte ta av den hemma och barnet har den dygnet runt. Denna skena verkar inte ha bekymrat henne alls men hon har ju haft den sen hon var 2 dygn gammal så hon vet inte så mycket annat. Nästa måndag har de 3 månaderna gått och då ska höften röntgas och skenan förhoppningsvis plockas av. :D Ska bli så skönt.

Jag tänkte tjuvstarta med gröt nästa vecka. Har försökt ge henne ersättning i flaska men det har inte gått alls. Hon drack första gången vi provade flaskan men då var det bm i. Ersättning verkar hon inte alls gilla. De 2 sista gångerna vi testat har hon oxå blivit rödflammig runt munnen efteråt. Kan det vara en reaktion på de dropparna som hon får i sig?

Hon är en trött lite dam. Några 2 timmars vakentid har hon haft kanske 3 ggr på dagtid. Kvällen däremot pallar hon 3 timmar med en lite lur på 5 eller 20 minuter. Vi har inte upprättat ngt schema än men har en hyfsat jämn rytm.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vad roligt! Kul att vi blir fler :D
Idag har Ingrid ätit potatis & blomkålspuré för första gången och det slank lätt ned. Hon äter som om hon aldrig gjort annat 8) Gröten går bättre nu när jag på experternas inrådan ger den lite tidigare på kvällen då hon inte är så trött.

Susanne, vad jobbigt med höfledsluxation! Hoppas att lilla tjejen blir av med den snart så att hon kan sprattla fritt!
Ingrid är fortfarande en tröttis som har svårt att klara 2h på raken men vi kämpar :wink: Trots sina 4,5 mån så äter hon fortfarande en gång per natt (jag får oftast buffa henne en gång vid 02 oxå :roll: ) men jag gör ingen stor grej av det ännu. Kanske om en månad? Tror ni det är dumt?

Bästa grejen just nu är kompisen i spegeln, den bara måste man skratta åt! Funkar som en humörhöjare på hela familjen 8) Vi började på babysim förra veckan men det är hon inte lika såld på. Kände att jag ville göra något bara Ingrid och jag och eftersom storebror gillade badet så körde vi det nu med. Men, som sagt, inte riktigt samma respons. Det kan ju iofs ändras!

I söndags hade vi dop och kalas och det var jättemysigt! Tjejen skötte sig exemplariskt och charmade alla. Man kan liksom inte låta bli att älska någon som bara ler :D :D och skrattar när man pratar med henne
(på natten är det dock en annan visa när man vägras tidiga nattmålet :shock: :evil: :shock: )
Kram, tina
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Välkommen Susanne G! :D Ja, visst går tiden fort! Tur är väl det, nu när borttagning av skenan närmar sig. Vad skönt att den inte har bekymrat henne ändå.

TinasDag, jag tror att det bästa är att göra som du känner för med nätterna. Min erfarenhet hittills är att det går att ändra på (o)vanor när man bestämmer sig för det. Det gäller att investeringen i att ta bort nattmålet ska vara värt det för dig för att du ska göra det med övertygelse. Så jag tror inte det är dumt, vad du än väljer att göra.

Jag hade själv målat upp att det skulle vara en stor ansträngning att få bort nattmålet. Att ta bort ett av två nattmål tog tid för oss, så jag bara antog att det skulle bli likadant med det sista. Jag är fortfarande i chock :D . Lillkillen är så nöjd med maten han får på dagen och har inget intresse alls av att störa den goda nattsömnen. Han sover 12h natt i spjälsäng i eget rum, utan några frågor som behöver min hjälp. Jag var lite nöjd i veckan när vi hade besök som skulle sova över i lillkillens rum. Han fick då flytta tillbaka för en natt till vagnen i vårt sovrum. Jag saknar allt snusandet och sugandet lite.

Jag fick lite bannor på BVC för att jag hade börjat med banan, majs och gröt. För mycket sött tyckte sköterskan. Man ska vänja dem vid potatis och grönsaker som inte är sött först tyckte hon. Jag tänker att bröstmjölken är ju söt, så det är de redan vana vid. Därför kan det vara lättare att börja med banan när man ska lära sig sked, tugga och svälja? Ska det dessutom vara en ny smakupplevelse av det beskare slaget blir det kanske lite mycket på en gång? Jag vet inte, men jag är inte så orolig för att jag vant lillkillen vid söta saker i och med matintroduktionen. Nu när han vant sig vid att äta med sked introducerar jag fler sorters mat. När tror ni att det är dags att börja med kött eller fisk? Barn behöver inte mat förrän vid 6 månaders ålder, annat än som smakisar, tyckte BVC, så det var inte direkt någon idé att diskutera vidare. Jag tror att lillkillen sover gott på nätterna för att han får mat och ett grötmål. Mycket möjlig att jag inbillar mig och egentligen kanske det handlar om att jag sover bättre på nätterna om han får riktig mat :roll:

Annars flyter schemat på så bra så bra. Jag tycker det har blivit lite svårare att komma ut från hemmet eftersom lillkillen äter mat 11 och 17. Det är inte bara att slänga fram bröstet längre. Sen alla vinterkläder och att det blir lite trångt att sova i vagnen. Fast snart är det vår, lättare kläder och då har säkert lillkillen lärt sig att äta med lite mindre kladd. När allt kommer till kritan handlar det nog mest om min lathet just nu :roll:
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Nu har lilla godingen blivit av med sin skena. :D Allt gick bra på sjukhuset idag och nästa besök blir när hon är 1 år.

Jag tänkte börja med gröt denna vecka men måste avvakta lite tills damen har bajsat. Hon har inte bajsat sen förra måndagen, alltså 1 vecka. :? Men det ska väl inte vara ngt konstigt eller farligt om man ammar tror jag. Fisarna luktar inte rosor direkt om man säger så. 8)

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vad skönt Susanne G! Vad lilla tjejen måste njuta av att kunna ligga och sprattla! :D
Ang. bajsandet så är det helt normalt. Min store grabb bajsade var 6-10 dag när han ammades... 8)
Sriver mer sen, måste laga middag :wink:
Kram
Hege

Inlägg av Hege »

Hej

Inga höstbarn har jag, det är länge sedan mina små var bebisar, men jag slinker in här ändå, om jag får.

Jag talar gärna varmt och länge om vikten av att få ligga på mage (i vaken tillstånd), och då få ligga MYCKET på mage från man kommer hem från BB i princip.

Det påverkar hjärnutvecklingen på många och viktiga sätt, och ni som känner mig från IAHP-forumet vet vad jag talar om.

Hur är det med era höstbarn, ligger de på mage, och hur mycket kan det röra sig om? Någon av dem som har börjat åla?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Hege vad trevligt att du skriver här. :D Jag brukar vara inne på ditt forum och läsa.
Min lilla ligger hyfsat mycket på mage. Fastän hon haft skena så har hon lyckats förflytta sig lite. De senaste dagarna har vi satt händerna mot hennes fötter för att hjälpa till lite. Jag har inte velat sätta ner hennes fötter i golvet innan eftersom hon haft skenan och den i sig gjorde att hon kom upp lite. Nu blir det andra bullar. :lol:

När vi varit på ortopeden en gång i veckan och badat henne så har vi ju träffat andra bebisar. Det är skrämmande hur lite på mage barn ligger idag. De andra har blivit chockade över min lilla och att hon har lyft hela sin överkropp. Jag talar mig varm för magläge till dem som jag märker är mottagliga. favorit här hemma är att ligga på diskbänken och kontrollera att allt blir tillräckligt bra diskat. :wink:

:D Tack Tina. Det känns jätteskönt att skenan är väck. Hon har inte reagerat alls på att den är borta. Det var så sött när hon låg i vagnen och sov idag när vi kom hem och hon riktigt sköt upp den lilla rumpan i vädret. :heart:
Angående bajsningen så kom det en del nu ikväll så imorgon ska jag ut och köpa hipps gröt. :D

Kram
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"