Hej,
vår son Gustav är 11,5 månader och var mellan 4 och 9 månader duktig på att sova om nätterna, vi har haft många hela nätter och han somnade själv på kvällarna. På dagarna fick han hjälp genom att jag vid nästan varje tillfälle gick en sväng med vagnen för att han skulle somna.
För ca 2 månader sedan började den goda sömnen bli sämre, vi började hjälpa Gustav att somna och fick hjälpa honom till ro några gånger per natt, var dessutom på semester och lät honom somna i famnen. På dagarna hade vi 45 min sova på fm och 90 min på em, men de 90 min på em fungerade nästan aldrig utan det blev 45 min. Så när vi började kuren förlängde vi natten och tänkte att på dagen får han sova 2x45 min. För 12 dagar sedan började vi med kuren och nätterna går nu riktigt bra, han gnäller till nån gång men somnar om.
Vårt schema innehåller 13,5 h sömn.
Vi började med följande schema:
7.00 god morgon och välling
8.30 mellanmål / frukost
9.30-10.15 sova 45 min
12.00 lunch
14.15-15.00 sova 45 min
15.15 mellanmål
17.30 middag
18.45 välling
19.00 god natt
Nätterna gick bra från natt 3, men på morgonen vaknar han oftast nån gång efter kl. 6.
På dagarna var det krångligare, svårt att somna 9.30 och gärna vakna efter 30 min, på em lättare att somna men även då vakna efter 30 min.
Eftersom han vaknade på dagslurarna bestämde vi oss redan i tisdags för att byta till en dagslur, vilket verkar vanligt i 1-årsåldern.
Vi vet att man inte ska ändra schemat så tidigt, men det kändes rätt.
Så nu är schemat:
7.00 god morgon och välling
8.00 mellanmål / frukost
11.30 lunch
12.30-14.00 sova 90 min
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.45 välling
19.00 god natt
Tisdag och onsdag lät jag honom få 5 minuters sömn i bilen eller vagnen på förmiddagen, och det gav verkligen resultat. Han somnade snabbt vid 12.30 och sov 90 min, båda dagarna hörde jag honom gnälla till en gång efter 30 eller 50 min, men inget mer. Idag fick han ingen 5-minutare på fm. Han somnade snabbt 12.30 men vaknade efter 30 min och började skrika, gick inte att få lugn med ramsan. Så vi buffade, solfjädrade och ramsade i en timme tills sovtiden var slut.
Vårt största dilemma är att vi känner att ramsan inte tar, vi funderar på om den gjort det sedan vi började eller om han somnar för att han är så trött.
På mornarna brukar vi avvakta och vissa mornar kommer han till ro men vaknar i omgångar fram till dess det är dags att stiga upp, går lite fram och tillbaka.
Vi måste erkänna att vi gjort ett antal misstag, natt 5 var julafton och vi sov borta vilket innebar att vi sov i samma rum som Gustav och vi inte kunde ramsa fullt ut för att vi tog hänsyn till övriga sovande. Natt 7-9 hade vi besök, som gick bra.
Våra funderingar:
När Gustav som idag vaknar efter 30 min, ramsan tar inte, han ställer sig upp och skriker, han blir mer och mer upprörd. Är det då ok att skrika långa perioder? skriket upplevs som ledset. Om vi låter det pågå, att han får skrika, dvs vi avvaktar för att låta honom reagera, känns det som att han jobbar upp sig och förknippar ramsan med att vi säger till honom (i värsta fall är arg på honom) istället för att lugna honom. Vi har lite svårt att kombinera att vi ska avvakta samtidigt som han inte ska få jobba upp sig och vara ledsen. När vi inte står ut och går in till honom är han stel som en pinne och svår att lugna.
Detta ger oss en osäkerhet som vi tror smittar av sig på Gustav.
Det är vanligt att bekräftelseramsan väcker honom och startar nya skrik.
Bör vi börja om kuren för att få igång en ordentlig dialog där ramsan fungerar? Hur gör vi då? Hur får vi ramsan att fungera?
Hur kombinerar man avvakta och gå in och lugna när han är ledsen?
Hoppas ni orkat läsa ända hit…
Tack för era kommentarer!
Problem med ramsan
-
Karin&Gustav
Problem med ramsan
Mamma till Gustav född 2009-01-15
Hej!
Jag tycker ni ska lyssna av och om det nu är ledset skrik så solfjädra lugn och gå sedan med ramsan. Sedan när ni känner att han blir lugnad så kan ni börja med att svara med ramsan och jobba med den. Han känner säkert av er osäkerhet så tänk lugna först och dialog sen. Så tex första dagen solfjäder och nästa dag tar ramsan över mer. Han ska inte skrika ledset flera minuter, arg får man vara men är man ledsen så behöver man bli lugnad.
Kram Bea
Jag tycker ni ska lyssna av och om det nu är ledset skrik så solfjädra lugn och gå sedan med ramsan. Sedan när ni känner att han blir lugnad så kan ni börja med att svara med ramsan och jobba med den. Han känner säkert av er osäkerhet så tänk lugna först och dialog sen. Så tex första dagen solfjäder och nästa dag tar ramsan över mer. Han ska inte skrika ledset flera minuter, arg får man vara men är man ledsen så behöver man bli lugnad.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
Karin&Gustav
Hej,
och tack för ditt svar Bea.
Efter att jag senast skrev hade vi en tuff natt med två timmar vaken på nyårsnatten... Vi bestämde oss då för att läsa väl valda delar av boken igen och började igår om med natt 2 med förbättrad attityd, säkerhet och ramsa. Läggningen gick då utan protester
Gustav vaknade en gång och fick ramsan och tillrättaläggande och tack vare pappas tydliga punktsättande ramsa tystnade han och somnade efter 30 min. Ett pip hördes strax efter kl 3, men då ingrep vi inte och Gustav somnade själv om
och vaknade inte förrän 6.50 i morse.
Dagsluren var lite besvärligare, men till slut förstod Gustav och la sig själ ner och somnade. Ikväll somnade han helt utan protest och här sitter vi i soffan...
Vi inser att vi ramsade för mycket och för ofta, lyssnade inte på skillnaden mellan arg och ledsen. Vi har tidigare gått in innan Gustav verkligen har bett om hjälp. Jag själv har fortfarande svårt för detta, men fungerar mycket bättre för pappa.
Pappa tillägger... Det som var upphov till vår osäkerhet tidigare, och som var upphovet till den ursprungliga frågan, var att lyssna på när Gustav står upp i sägen och skriker och vi inte känner att verktygen fungerar. Verktygen fungerade inte för att vi förmodligen använt dom fel, dvs ramsat för ofta och utan rätt attityd men framförallt gått in och lagt tillrätta innan Gustav bett om hjälp. Att läsa av skriken, dvs att skilja på en arg Gustav och en ledsen Gustav börjar vi lära oss nu men utan detta är det jättejobbigt att stålsätta sig och lyssna på vad man tror är en jätteledsen son som ropar på mamma&pappa. Kapitlet om säkerhet i boken hjälpte att läsa igen, men framförallt fanns det svar på frågor där det finns beskrivet att man kan bara hjälpa barnet efter det att barnet bett om hjälp. Vi hade satt in våra verktyg långt tidigare och då har det varit som att lägga tillrätta en fjäder i sängen, dvs Gustav står upp igen innan man hunnit ett steg från sängen. Samma sak med ramsan, det blir en dålig kommunikation om Gustav skriker för att han är arg och vi står hela tiden och svarar honom med samma ramsa.
Kram Karin & Daniel
och tack för ditt svar Bea.
Efter att jag senast skrev hade vi en tuff natt med två timmar vaken på nyårsnatten... Vi bestämde oss då för att läsa väl valda delar av boken igen och började igår om med natt 2 med förbättrad attityd, säkerhet och ramsa. Läggningen gick då utan protester
Dagsluren var lite besvärligare, men till slut förstod Gustav och la sig själ ner och somnade. Ikväll somnade han helt utan protest och här sitter vi i soffan...
Vi inser att vi ramsade för mycket och för ofta, lyssnade inte på skillnaden mellan arg och ledsen. Vi har tidigare gått in innan Gustav verkligen har bett om hjälp. Jag själv har fortfarande svårt för detta, men fungerar mycket bättre för pappa.
Pappa tillägger... Det som var upphov till vår osäkerhet tidigare, och som var upphovet till den ursprungliga frågan, var att lyssna på när Gustav står upp i sägen och skriker och vi inte känner att verktygen fungerar. Verktygen fungerade inte för att vi förmodligen använt dom fel, dvs ramsat för ofta och utan rätt attityd men framförallt gått in och lagt tillrätta innan Gustav bett om hjälp. Att läsa av skriken, dvs att skilja på en arg Gustav och en ledsen Gustav börjar vi lära oss nu men utan detta är det jättejobbigt att stålsätta sig och lyssna på vad man tror är en jätteledsen son som ropar på mamma&pappa. Kapitlet om säkerhet i boken hjälpte att läsa igen, men framförallt fanns det svar på frågor där det finns beskrivet att man kan bara hjälpa barnet efter det att barnet bett om hjälp. Vi hade satt in våra verktyg långt tidigare och då har det varit som att lägga tillrätta en fjäder i sängen, dvs Gustav står upp igen innan man hunnit ett steg från sängen. Samma sak med ramsan, det blir en dålig kommunikation om Gustav skriker för att han är arg och vi står hela tiden och svarar honom med samma ramsa.
Kram Karin & Daniel
-
Karin&Gustav
Dagsluren
Hej igen,
tänkte bara glatt berätta att vi gör stora framsteg, förstår mer och mer attitydens betydelse.
I förrgår tog det 40 min att somna på dagen, igår 20 min och idag 10 min. Idag var det lite gnäll och ett miniskrik efter 45 min, som övergick i sömn (jag är i och för sig inte säker på att han ens vaknade) och mamma kunde väcka lillkillen - det var inte han som vaknade först!
Men han blir inte glad att bli väckt, nästan så att han verkar skrämd först, hoppas det ändrar sig snart.
Kanske jag tänker fel med tiden?? Han "ska" sova 12.30 - 14.00. Idag somnade han 12.40, gnällde 13.25 och jag väckte 14.00. Skulle jag ha väckt 13.45 (20 min efter pipet) eller 14.10 (45 min efter pipet)?? I förrgår drog vi på det och använde marginalkvarten, men då hann han vakna och det är ju inte bra. Har inte riktigt klart för mig om marginalkvarten bör användas under kuren eller uppföljningsveckan eller först därefter.
Ikväll liksom de senaste två kvällarna har nattningen tagit sina 2 minuter!!! Inte ett pip till protest och kudden verkar jätteskön.
Vår kille har alltid ätit jättebra och jag trodde inte det skulle bli nån skillnad iom kuren, men idag ville han bestämt ha ännu mer
Är jätteglad för att vi bestämde oss att göra livet ännu bättre, så många tips och förklaringar vi hittat i boken och här!
Kram Karin
tänkte bara glatt berätta att vi gör stora framsteg, förstår mer och mer attitydens betydelse.
I förrgår tog det 40 min att somna på dagen, igår 20 min och idag 10 min. Idag var det lite gnäll och ett miniskrik efter 45 min, som övergick i sömn (jag är i och för sig inte säker på att han ens vaknade) och mamma kunde väcka lillkillen - det var inte han som vaknade först!
Kanske jag tänker fel med tiden?? Han "ska" sova 12.30 - 14.00. Idag somnade han 12.40, gnällde 13.25 och jag väckte 14.00. Skulle jag ha väckt 13.45 (20 min efter pipet) eller 14.10 (45 min efter pipet)?? I förrgår drog vi på det och använde marginalkvarten, men då hann han vakna och det är ju inte bra. Har inte riktigt klart för mig om marginalkvarten bör användas under kuren eller uppföljningsveckan eller först därefter.
Ikväll liksom de senaste två kvällarna har nattningen tagit sina 2 minuter!!! Inte ett pip till protest och kudden verkar jätteskön.
Vår kille har alltid ätit jättebra och jag trodde inte det skulle bli nån skillnad iom kuren, men idag ville han bestämt ha ännu mer
Är jätteglad för att vi bestämde oss att göra livet ännu bättre, så många tips och förklaringar vi hittat i boken och här!
Kram Karin
Mamma till Gustav född 2009-01-15
Vad kul att läsa om er! Vad bra ni har jobbat tillsammans
.
Om han verkligen vaknar mitt i passet tar du närmsta naturliga sömnpass som får plats inom marginalkvart, om kl är 13.25 när han vaknar och 13.30 när han somnar om hade jag väckt 14.15 för att få 45 min, men inte dragit över med mer än en kvart. Men han kanske inte ens var riktigt vaken? Bra att marginalkvarta så lite som möjligt första veckan, men det är alltid en avvägning om de vaknar sådär mitt i passet. Tror det är bäst du känner själv vad som känns bra.
Fantastiska läggningar, stort GRATTIS till er!
Kram Emma
Om han verkligen vaknar mitt i passet tar du närmsta naturliga sömnpass som får plats inom marginalkvart, om kl är 13.25 när han vaknar och 13.30 när han somnar om hade jag väckt 14.15 för att få 45 min, men inte dragit över med mer än en kvart. Men han kanske inte ens var riktigt vaken? Bra att marginalkvarta så lite som möjligt första veckan, men det är alltid en avvägning om de vaknar sådär mitt i passet. Tror det är bäst du känner själv vad som känns bra.
Fantastiska läggningar, stort GRATTIS till er!
Kram Emma
-
Karin&Gustav