Morgonpigg fyraåring med sömnbrist
Morgonpigg fyraåring med sömnbrist
Hej!
Har just kurat vår sjumånaders-bebis enl. SHN med mycket lyckat resultat, trots julfirande, släktbesök och resor. Läsningen av Sova hela natten-boken har dock fått oss att fundera på om det skulle vara möjligt att "hjälpa" vår fyra och ett halvtåriga flicka att sova längre på morgnarna.
Storflickan "light-kurades" när hon var fem månader. Vi kände inte till SHN då, utan läste delar ur Annas Stora barnbok och använde vårt eget sunda förnuft. Sova i egen säng, mörklagt rum, aldrig ta upp ur sängen och vagning under de första tre-fyra nätterna. Men inget med besked och ramsor eftersom vi inte kände till det. Sedan dess sover hon bra, går och lägger sig och somnar in utan besvär, kan somna var som helst och nattas av vem som helst, somnar om på natten utan problem om hon skulle vakna (vi går bara in och stoppar om henne och säger "sov så gott" eller liknande) MEN vaknar alldeles för tidigt. Vi har tidigare tänkt att hon inte behöver mer sömn än så, men nu känner både jag och min man att hon faktiskt lider av sömnbrist. Har läst i såväl SHN-boken och på föräldraforumet, men hittar inget som passar in på ett stort barn där allt funkar utom själva morgnarna.
Obs! Hon ligger "snällt" kvar i sin säng till kl. 6.30-7.00, läser eller leker med någon docka, så vi går inte upp och gör morgon på grund av henne. Men jag menar att hon egentligen inte är utvilad då eftersom hon bara sover 10-11 timmar per dygn.
Hur hjälper vi henne bäst?
Så här ser hennes/våra tider ut idag:
19.30 Läggning (sista tiden har vi skjutit fram det till 19.00 eftersom hon är så trött på kvällarna.)
5.30-6.15 Storflickan vaknar
7.00 Vi gör morgon och väcker lill-flickan.
Helst skulle vi vilja göra morgon först 7.30 - att vi schemalade lill-flickan till 7.00 berodde på att storasyster vaknar så tidigt. Vi har inte heller vågat flytta in lill-flickan till storasyster eftersom vi inte vill att hon ska bli väckt så tidigt.
Oerhört tacksam för hjälp till vår fyraåring!
Många hälsningar från Hanna
Har just kurat vår sjumånaders-bebis enl. SHN med mycket lyckat resultat, trots julfirande, släktbesök och resor. Läsningen av Sova hela natten-boken har dock fått oss att fundera på om det skulle vara möjligt att "hjälpa" vår fyra och ett halvtåriga flicka att sova längre på morgnarna.
Storflickan "light-kurades" när hon var fem månader. Vi kände inte till SHN då, utan läste delar ur Annas Stora barnbok och använde vårt eget sunda förnuft. Sova i egen säng, mörklagt rum, aldrig ta upp ur sängen och vagning under de första tre-fyra nätterna. Men inget med besked och ramsor eftersom vi inte kände till det. Sedan dess sover hon bra, går och lägger sig och somnar in utan besvär, kan somna var som helst och nattas av vem som helst, somnar om på natten utan problem om hon skulle vakna (vi går bara in och stoppar om henne och säger "sov så gott" eller liknande) MEN vaknar alldeles för tidigt. Vi har tidigare tänkt att hon inte behöver mer sömn än så, men nu känner både jag och min man att hon faktiskt lider av sömnbrist. Har läst i såväl SHN-boken och på föräldraforumet, men hittar inget som passar in på ett stort barn där allt funkar utom själva morgnarna.
Obs! Hon ligger "snällt" kvar i sin säng till kl. 6.30-7.00, läser eller leker med någon docka, så vi går inte upp och gör morgon på grund av henne. Men jag menar att hon egentligen inte är utvilad då eftersom hon bara sover 10-11 timmar per dygn.
Hur hjälper vi henne bäst?
Så här ser hennes/våra tider ut idag:
19.30 Läggning (sista tiden har vi skjutit fram det till 19.00 eftersom hon är så trött på kvällarna.)
5.30-6.15 Storflickan vaknar
7.00 Vi gör morgon och väcker lill-flickan.
Helst skulle vi vilja göra morgon först 7.30 - att vi schemalade lill-flickan till 7.00 berodde på att storasyster vaknar så tidigt. Vi har inte heller vågat flytta in lill-flickan till storasyster eftersom vi inte vill att hon ska bli väckt så tidigt.
Oerhört tacksam för hjälp till vår fyraåring!
Mamma till Kajsa, maj 2005
och Sonja, maj 2009.
och Sonja, maj 2009.
Hej Hanna och varmt välkommen till Forumet
Så här skulle jag göra:
Inför 12 tim natt.
Se till att rummet är beckmörkt och svalt.
Massor av skratt och bus innan nattning.
En kort läggningsprocedur.
Gå ut och säg ramsan.
Vid uppvak, markera med en ramsa att det fortfarande är natt. Om hon springer upp ur sängen, se nedan där Anna beskriver hur man gör.
Låt klockan ringa in morgonen och DÅ kommer ni in och gör glad morgon.
Prata igenom nattningen och klockans betydelse med dottern så hon är med på det nya. Kan tänka mig att det tar ett par nätter innan "poletten" trillar ner. Sedan kanske hon inte alltid sover exakt de minutrar hon "ska", men hon har förutsättningarna. Se även till att ni har rejält med utevistelse och utmanande social delaktighet under dagen.
Elle
Så här skulle jag göra:
Prata igenom nattningen och klockans betydelse med dottern så hon är med på det nya. Kan tänka mig att det tar ett par nätter innan "poletten" trillar ner. Sedan kanske hon inte alltid sover exakt de minutrar hon "ska", men hon har förutsättningarna. Se även till att ni har rejält med utevistelse och utmanande social delaktighet under dagen.
Lycka till!annawahlgren skrev:
SHN för äldre barn
Folk i tre-fyra-fem-sexårsåldern ska överhuvudtaget inte tillåtas gå ur sängen!
Gärna ligga i mörkret och ha tråkigt, men inte gå ur den. Sätt dig på en stol i dörröppningen, så att barnet ser dig, och läs en tidning eller en bok eller sticka eller skriv eller gör vad som helst som inte har med barnet att göra. Din verksamhet ska tyckas kräva din totala uppmärksamhet. Titta inte inåt barnet och säg ingenting. Vid minsta rörelse i lilla sänghalmen sätter du stopp med en barsk, punktsättande ramsa. Hinner barnet upp, hinner det i alla fall inte ut! Hugg den lilla optimisten direkt, led snabbt tillbaka till sängen, tryck till utan ord och gå ut med ramsan. Upprepa lugnt.
Hej Elle!
Tack för snabbt svar!
Några frågor bara:
Är det lika bra att köra 19.30-7.30 direkt, som är de tider vi egentligen vill ha? Lillasyster har nyss kurats till 19.00-7.00, men kanske hon kan vänjas om? Vi vill att de ska ha ungefär samma tider.
De få gånger Kajsa (stora flickan) vaknar på natten, ska vi då alltså bara ramsa i dörren? Vad gör man om hon drömmer mardröm (händer i perioder)? Får man gå in och stoppa om då (kanske ge besked eller solfjäder? - känns viktigt med någon form av kroppskontakt om hon har haft en hemsk dröm...) Ska (sällan förekommande) frågor om att gå på toaletten eller få ett glas vatten enbart besvaras med ramsande?
På morgonen när hon vaknar, ska vi då bara svara på hennes frågor genom att ramsa? Och ska dealen vara att även hon håller lampan släckt tills väckarklockan ringer?
(som nu ska gå och köpa fin väckarklocka till Kajsa.)
Tack för snabbt svar!
Några frågor bara:
(som nu ska gå och köpa fin väckarklocka till Kajsa.)
Hanna
och Sonja, maj 2009.
och Sonja, maj 2009.
Låter som en bra plan :thumbsup:hannaax skrev:Är det lika bra att köra 19.30-7.30 direkt, som är de tider vi egentligen vill ha? Lillasyster har nyss kurats till 19.00-7.00, men kanske hon kan vänjas om? Vi vill att de ska ha ungefär samma tider.
SJÄLVKLART får och ska man ta hand om barnet om och när så behövs. Vad man kanske kan vara vaksam på är att man inte i första taget plockar upp barnet ur sängen, utan att man tröstar, kurerar, lugnar på plats - i sängen. Det går alldeles utmärkt att kramas och stryka handen över barnet. Och behöver någon gå på toaletten ordnar man det. Man märker ju ganska snabbt om det blir en ritual eller ett trixande kring vissa saker och då kan man ta tag i just dessa, genom att ge förutsättningar att klara själv (vattenmugg i sängen t.ex.) Men sker det någon enstaka gång så tar man hand om det där och då, så klart!hannaax skrev:De få gånger Kajsa (stora flickan) vaknar på natten, ska vi då alltså bara ramsa i dörren? Vad gör man om hon drömmer mardröm (händer i perioder)? Får man gå in och stoppa om då (kanske ge besked eller solfjäder? - känns viktigt med någon form av kroppskontakt om hon har haft en hemsk dröm...) Ska (sällan förekommande) frågor om att gå på toaletten eller få ett glas vatten enbart besvaras med ramsande?
Låter som en utmärkt plan :thumbsup: Blir det väldigt roligt att tända lampan i tid och otid, kan man sätta timer, som gör att den går på när det blir morgon, på samma sätt som klockan ringer då. Men ordentlig genomgång med henne innan, så som Elle beskriver, så att hon är helt inbegripen med hur det går till här i världen - från och med nuhannaax skrev:På morgonen när hon vaknar, ska vi då bara svara på hennes frågor genom att ramsa? Och ska dealen vara att även hon håller lampan släckt tills väckarklockan ringer?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack Ewa för dina svar!
Vi satte igång redan i går kväll sedan en Hello Kitty-väckarklocka inhandlats (bara den gjorde att hon blev nyfiken och positivt inställd).
Nattade som vanligt men lade till ramsandet (efter att noggrant ha förklarat vad hon hade att vänta sig framöver). Kl. 05.30 ropade hon och då ramsade jag i dörren. Sedan var det tyst till 06.30 (jag tror faktiskt att hon somnade om!), då jag ramsade i dörren igen sedan hon hade ropat. Den här gången beklagade hon sig och sa "Mamma, varför svarar du inte?". Jag ramsade vidare och hörde att hon blev ledsen och började snyftade lite, men bestämde mej faktiskt för att ignorera det (det gjorde verkligen ont i hjärtat på mej, hon är ju så stor...) och ramsade några gånger till. Därefter låg hon tyst men vaken fram tills 07.25 då Hello Kitty-klockan ringde och jag hoppade in i rummet med glada skutt och kramade om henne och busade med henne.
Det märktes verkligen att hon var glad och stolt!!
Jag är full av förtröstan och tror att det här kommer att ordna sig, tack vare SHN och stödet här på forumet.
Det enda som känns osäkert är hur jag/vi ska veta om det är något "viktigt" hon vill när hon ropar så att vi ska gå in till henne, eller om vi bara ska stå kvar i dörren och ramsa och spela "goddag, yxskaft". Men det kanske ger sig med tiden?
Stort tack!
Vi satte igång redan i går kväll sedan en Hello Kitty-väckarklocka inhandlats (bara den gjorde att hon blev nyfiken och positivt inställd).
Nattade som vanligt men lade till ramsandet (efter att noggrant ha förklarat vad hon hade att vänta sig framöver). Kl. 05.30 ropade hon och då ramsade jag i dörren. Sedan var det tyst till 06.30 (jag tror faktiskt att hon somnade om!), då jag ramsade i dörren igen sedan hon hade ropat. Den här gången beklagade hon sig och sa "Mamma, varför svarar du inte?". Jag ramsade vidare och hörde att hon blev ledsen och började snyftade lite, men bestämde mej faktiskt för att ignorera det (det gjorde verkligen ont i hjärtat på mej, hon är ju så stor...) och ramsade några gånger till. Därefter låg hon tyst men vaken fram tills 07.25 då Hello Kitty-klockan ringde och jag hoppade in i rummet med glada skutt och kramade om henne och busade med henne.
Det märktes verkligen att hon var glad och stolt!!
Jag är full av förtröstan och tror att det här kommer att ordna sig, tack vare SHN och stödet här på forumet.
Stort tack!
Hanna
och Sonja, maj 2009.
och Sonja, maj 2009.
Härligt! Bra jobbat!
Elle
Här kommer er fingertoppskänsla in. Det är ni som känner dottern bäst och märker om hon behöver handgriplig hjälp eller bara kollar läget = ramsan som svar.hannaax skrev:Det enda som känns osäkert är hur jag/vi ska veta om det är något "viktigt" hon vill när hon ropar så att vi ska gå in till henne, eller om vi bara ska stå kvar i dörren och ramsa och spela "goddag, yxskaft". Men det kanske ger sig med tiden?
hej!
lite inspiration.
jag har också en 4- åring. hon är kurad och införstådd i ramsa och väckarklocka. vilket jag inte ångrat en sekund!
ett tips är att du ställer in en pipmugg till dottern som hon når/kan hantera själv så har du skjutit den orosvargen ang om hon är törstig.
min dotter hade aldrig gått ur sängen innan 4 årsdagen. men vi bestämde att sluta med nattblöjan då och i och med det så är hon uppe och kissar varje natt.
vi har en svag belysnng (nattlampa) utanför i hallen och inne på toaletten. så hon fixar toabesöken självv. går upp och kissar och kryper sen ner i sängen igen.
vaknar hon nån gång tidigare på morgonen så ropar hon ibland. jag svarar då att "det är inte morgon än" (alltså inte med ramsan) och hon håller sig då lugn tills klockan ringer. /somnar oftast om).
jag har mina två tjejer i samma rum och det funkar toppen! dem stör inte varandra alla. trots att min stora tjej är uppe och kissar i princip varje natt men hon är så duktig att skjuta igen dörren efter sig så att inte onödigt ljus kommer in till sovande lillasyster. förkylningar med hosta och lite extra gråt (och trafik från oss) från nån av tjejerna har inte heller stört den andra.
LYCKA TILL!
lite inspiration.
jag har också en 4- åring. hon är kurad och införstådd i ramsa och väckarklocka. vilket jag inte ångrat en sekund!
ett tips är att du ställer in en pipmugg till dottern som hon når/kan hantera själv så har du skjutit den orosvargen ang om hon är törstig.
min dotter hade aldrig gått ur sängen innan 4 årsdagen. men vi bestämde att sluta med nattblöjan då och i och med det så är hon uppe och kissar varje natt.
vi har en svag belysnng (nattlampa) utanför i hallen och inne på toaletten. så hon fixar toabesöken självv. går upp och kissar och kryper sen ner i sängen igen.
vaknar hon nån gång tidigare på morgonen så ropar hon ibland. jag svarar då att "det är inte morgon än" (alltså inte med ramsan) och hon håller sig då lugn tills klockan ringer. /somnar oftast om).
jag har mina två tjejer i samma rum och det funkar toppen! dem stör inte varandra alla. trots att min stora tjej är uppe och kissar i princip varje natt men hon är så duktig att skjuta igen dörren efter sig så att inte onödigt ljus kommer in till sovande lillasyster. förkylningar med hosta och lite extra gråt (och trafik från oss) från nån av tjejerna har inte heller stört den andra.
LYCKA TILL!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -
Hej !
Först tack "lilla mia" för tips! Vi kör nu pipmugg och att hon går upp på toaletten själv om det behövs...
Vill också lämna en lägesrapport som känns helt otrolig:
Peppar, peppar, men på bara sju dygn har det skett stora förändringar. Kajsas väckarklocka ringer ca. 7.25, och då kommer hon sprudlande glad in till oss. Jag vet inte riktigt hur länge hon sover, men det är i alla fall tyst och stilla där inne. Det händer att hon ropar på oss vid sju-tiden, men om vi ramsar så blir det tyst sedan. Kvällarna har blivit så mycket roligare nu när hon inte är lika trött längre. Och hon verkar lättad, på något sätt. Tänk att en ramsa och en väckarklocka kunder göra sådana underverk!
Lill-flickan sover också bra sedan kurningen i julas, så på mindre än en månad har vårt liv förändrats totalt.
Att det skulle gå att kura en liten bebis tvivlade jag inte på, men att det så "lätt" skulle gå att få en fyraåring att sova längre på morgonarna, det hade jag svårare att tro.
En stilla undran bara: varför kan inte BVC rekommendera Anna Wahlgrens metod? Är det en prestigefråga för läkarna? Så många gånger som vi frågat hur vi kan hjälpa vår dotter att sova längre på morgnarna. Sist fick vi rekommendation om ett annat föräldraforum, och när jag läste där såg jag att deras expert rekommenderade att barnet (en fyraåring alltså) skulle sova i föräldrarnas säng om det hade sömnproblem och att de skulle vända sig till psykologen på BVC om problemet kvarstod. Kan någon förstå detta?
Så nu säger jag tack, tack, tack till er som stöttat och till Anna Wahlgren själv.
Först tack "lilla mia" för tips! Vi kör nu pipmugg och att hon går upp på toaletten själv om det behövs...
Vill också lämna en lägesrapport som känns helt otrolig:
Peppar, peppar, men på bara sju dygn har det skett stora förändringar. Kajsas väckarklocka ringer ca. 7.25, och då kommer hon sprudlande glad in till oss. Jag vet inte riktigt hur länge hon sover, men det är i alla fall tyst och stilla där inne. Det händer att hon ropar på oss vid sju-tiden, men om vi ramsar så blir det tyst sedan. Kvällarna har blivit så mycket roligare nu när hon inte är lika trött längre. Och hon verkar lättad, på något sätt. Tänk att en ramsa och en väckarklocka kunder göra sådana underverk!
Lill-flickan sover också bra sedan kurningen i julas, så på mindre än en månad har vårt liv förändrats totalt.
Att det skulle gå att kura en liten bebis tvivlade jag inte på, men att det så "lätt" skulle gå att få en fyraåring att sova längre på morgonarna, det hade jag svårare att tro.
En stilla undran bara: varför kan inte BVC rekommendera Anna Wahlgrens metod? Är det en prestigefråga för läkarna? Så många gånger som vi frågat hur vi kan hjälpa vår dotter att sova längre på morgnarna. Sist fick vi rekommendation om ett annat föräldraforum, och när jag läste där såg jag att deras expert rekommenderade att barnet (en fyraåring alltså) skulle sova i föräldrarnas säng om det hade sömnproblem och att de skulle vända sig till psykologen på BVC om problemet kvarstod. Kan någon förstå detta?
Så nu säger jag tack, tack, tack till er som stöttat och till Anna Wahlgren själv.
Hanna
och Sonja, maj 2009.
och Sonja, maj 2009.
Tänk att man kan bli så glad och så ledsen över ett och samma inlägg - så glad över vad du berättar och hur bra det gått för er och så ledsen över de "råd" som BVC och andra ger. Att säga att barn behöver psykologhjälp när det enda de vill är att sova gott
...
Men mest är jag glad över din rapport, det är alltid, alltid lika roligt att få ta del av lyckliga föräldrars ord!
Kram Mia!
Kram Mia!