smekmånad - mm

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Heja, duktiga familjen :D
Jag läste din första rapport och tänkte- det där var väl jätte bra! Och vart ännu gladare när jag läste ditt andra, där ni redan gått så fort fram! Du själv verkar ha en toppen attityd ju!

Det jag tänker lite ang. ert schema är att det kanske är aningens mycket sömn dagtid och lite kort natt. Om man ska tänka lite långsiktigt kanske det är bättre att göra lite tvärt om, färre sovtimmar dagtid och längre natt- är du med?
Ett klassiskt 2- månaders schema som vi hade här hemma är
11h natt
1.5 sova
2h sova
1.5h sova
med nattmål kl 04.

Jag bollar gärna med dig! ( kan dock få lite kort om tid)
Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej Johanna w och tack så jättemycket för dina schemaråd :heart:

Jag tänker så att det knakar, det är bra med lite hjärngympa.

Storasyster är snart 2 år så jag försöker få till scheman som stämmer in med hennes tider också. Tänker långsiktigt så jag inte behöver ändra så mycket vid 3 och 4 månader.

:arrow: Du/ni får GÄRNA hjälpa mig med detta :heart:

Lillasyster som snart ska få sitt 2 månadersschema är kvällspigg och lite morgontrött.
Sedan vill jag ta hänsyn till Storasysters kvälläggning.
Eftersom jag ofta är ensam på kvällarna tänker jag att Lillasyster ska sova när jag gör kvällspasset med Storasyster, alltså mellan 19-20. det blir lättast så.
Hmm... att det ska vara så svårt!

:?: fråga :?:
natten som gått är den 3:e på lilla kuren. Tyvärr vagnades det mellan 22-01 med 5-20 min paus. Vad kan man göra åt detta? Lillan gråter inte men vaknar oc låter och somnar inte om själv.
What to do?
kram h
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D
PappaMatte skrev:Sedan vill jag ta hänsyn till Storasysters kvälläggning.
Eftersom jag ofta är ensam på kvällarna tänker jag att Lillasyster ska sova när jag gör kvällspasset med Storasyster, alltså mellan 19-20. det blir lättast så.
Ganska snart kommer du nog att ha samma nattningstid för dina små flickor. Vet inte hur du känner inför detta men själv har jag varit ungefär skräckslagen varje gång syskonskaran utökats med ny liten bebis som också skall skötas, badas, bytas på, matas och nattas enligt alla konstens regler.

Men skräcken har lagt sig ganska omgående när jag sett att det kan inte bli mer än halvknas och oftast inte ens det. Man hittar sina små knep att sy ihop det och när barnen väl sover känner man sig som världsmästare i syskonnattning :wink: :lol:

Din fråga om den hackiga sömnen kvällstid... är lillan tillräckligt mätt :?: Tillräckligt med vakentid på dagen :?:

Vänliga hälsningar från Nancy
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

och ett tillägg till Nancys inlägg: glöm inte de tre dygnen det tar innan vanan är bruten. Innan dess kan man inte utvärdera. Men jag tippar också på ännu mer mat vid så täta uppvak :wink:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej kära Nancy och Johanna w - tack snälla för svar :heart: :heart:

Jag läser och begrundar det ni skriver.... O:)

TRUGA, truga och truga igen är vad jag ägnar mig åt! Verkligen! Men kanske är det så att det går ner lite till :shock: . Det går ner mer nu än innan vi startade tredagarskuren. Troligtvis beror det på att magen fått vila ordentligt mellan målen. Oftast äter hon bara 3 omgångar per mål, ibland 4 gånger. Ni vet... Lillan vägrar och kniper med munnen eller somnar :roll: .
Eftersom Lillan varit JÄTTETRÖTT just när hon ska äta (eftersom hon inte sovit så bra när hon skulle sova.....) har det försvårat själva ätandet.

Ikväll fick jag till matandet riktigt bra så det ska bli intressant och se hur hon sover nu på förnatten (för det är ju den som har vagnats igenom de senaste två kvällarna). Lillan blir lite "vild" när hon ska äta på kvällen, troligtvis lite övertrött. Då släpper hon bröstet lite för tidigt. Men jag har kommit på att det är bra att gå-amma, då lugnar hon sig och ligger lugnt till bröstet och äter en lång sammanhängande stund.

:arrow: men en konstig detalj är att hon sover som en stock när det är dax för nattslurk vid 03:00. Och hon är inte så där jättehungrig när hon får mat... Några gånger har hon somnat redan efter första omgången mat och sedan sover hon och vägrat äta mer.
Samma sak gäller på morgonen. Oftast får jag väcka henne och hon äter lugnt och stilla utan att kasta sig över maten.
Lite konstigt tycker jag :?

Fråga :?:
1. Ska man vagna till dess att hon somnar om eller ska man vagna till dess att hon lugnar sig? Hon är inte ledsen bara vaken..... Om vi avvaktar börjar hon gny och hoppa runt i vagnen efter 5-10 min.
När vi kurade vår första flicka skulle vi inte vagna till dess att hon sov, bara lugna. Gäller samma sak nu?
2. Ibland sover Lillan inte så mkt på sina 2 timmars sovpass. Trots detta har vi valt att ta upp henne när sovtiden är över. Är detta rätt? Det känns rätt! Men jag vill gärna veta att det verkligen är rätt väg att gå :roll:
3. Ska jag ta upp Lillan på förnatten när hon vaknar typ 45 min efter läggning och ge henne mer mat? Eller ska hon vänta på mat till nattslurken?

Hoppas att ni mår bra och att ni har god "styr" på era små juveler :heart:
/mammahanna
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

jo Nancy,
det där med att natta två små samtidigt låter sååå svårt. Man har ju häcken full, så att säga, med att amma.
Men det känns bra för mitt självförtroende att höra att du klarat det, då bör ju jag också fixa det. Hade du samma tider på dem även när du hade en liten att amma?
Jag kan tänka mig att ha samma tid på dem när jag slutat amma och det planerar jag att sluta med när Lillan blivit 4 fulla månader.

Jo, jag tror faktiskt att Lillan fått tillräckligt med vakentid de senaste 3 dygnen men innan det var det lite si och så. När hon fick styra helt själv sov hon ganska mycket men kvällarna blev väldigt sena, därför kände jag att det var nödvändigt att syra upp det hela.
/mammaHanna
ps. Har du skrivit någonstans hur du får din vardag att gå ihop och tider och sådant. Det verkar lite trixit med 4 små godingar. Jag har mycket att lära mig så tipsa mig gärna!
Tilda född 091109.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,
PappaMatte skrev: Fråga :?:
1. Ska man vagna till dess att hon somnar om eller ska man vagna till dess att hon lugnar sig? Hon är inte ledsen bara vaken..... Om vi avvaktar börjar hon gny och hoppa runt i vagnen efter 5-10 min.
När vi kurade vår första flicka skulle vi inte vagna till dess att hon sov, bara lugna. Gäller samma sak nu?
2. Ibland sover Lillan inte så mkt på sina 2 timmars sovpass. Trots detta har vi valt att ta upp henne när sovtiden är över. Är detta rätt? Det känns rätt! Men jag vill gärna veta att det verkligen är rätt väg att gå :roll:
3. Ska jag ta upp Lillan på förnatten när hon vaknar typ 45 min efter läggning och ge henne mer mat? Eller ska hon vänta på mat till nattslurken?

Hoppas att ni mår bra och att ni har god "styr" på era små juveler :heart:
/mammahanna
1. Du skall inte vagna bök, gnäll, gnöl osv.. BAra ledsamheter, sorgliga läten och upphakningar. Man vagnar LUGN och gå med skak i handtaget. Inte till sömns. Ge förutsättningarna.

2. Ja, det är rätt, men om hon somnar mot slutet så kan du ge en marginalkvart om det skulle behövas.

3. När du inför 2 mån schemat så ger man inte mat när de skarvar vid 45 min. Utan då har du dina 8 tim natt. Oftast är då den natten mellan säg 20-04 sen 04-07. Men detta kan variera för en del. Andra har natt 20-23 sen 23-07 om man så vill. Det vanliga är att man har 04 målet kvar sist, men för vissa funkar de andra varianten bättre. Du säger ju att hon inte äter nämnvärt på morgonkvisten och morgon aptiten är dålig, då kan nattmål 23 vara en bättre lösning för er.

Tänk efter gör ett schema efter just ert barns preferenser. Det skall passa er.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Hippo

Inlägg av Hippo »

TorsMamma, Tusen tack för handfasta och tydliga svar :heart:

Nu känner jag mig säkrare än någonsin! :lol: (vi får hoppas att det håller i sig i alla fall ett par timmar... eller vad säger ni :wink: )

Dygn nr 4 är vi på nu..... och vet ni... nu börjar jag se ett riktigt gott resultat! Jag (vi) är så himla glada för detta :!: . Har verkligen kämpat med matning och att hålla vaken.... och idag går det liksom som på räls!

TACK FÖR STÖTTNING ALLA :heart:

:idea: Tror ni att vi vågar åka på nyårskalas imorgon? Jo, jag är jättenervös att jag ska förstöra nått bra.
:?: Hur skulle ni gjort i detta läget :?:

kram mammaHanna
Tilda född 091109.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

PappaMatte skrev:TorsMamma, Tusen tack för handfasta och tydliga svar :heart:

Nu känner jag mig säkrare än någonsin! :lol: (vi får hoppas att det håller i sig i alla fall ett par timmar... eller vad säger ni :wink: )

Dygn nr 4 är vi på nu..... och vet ni... nu börjar jag se ett riktigt gott resultat! Jag (vi) är så himla glada för detta :!: . Har verkligen kämpat med matning och att hålla vaken.... och idag går det liksom som på räls!

TACK FÖR STÖTTNING ALLA :heart:

:idea: Tror ni att vi vågar åka på nyårskalas imorgon? Jo, jag är jättenervös att jag ska förstöra nått bra.
:?: Hur skulle ni gjort i detta läget :?:

kram mammaHanna
Hej, håll tiderna så gott du kan, gå in i eget rum när du skall amma om du behöver lung. Skiter det sig så se det som "en gång ingen gång" återuppta rutinerna snarast möjligt. Lägg i vagnen till natten med pyjamas och allt. Lägg sen över lugnt (gärna i mörker) i bilbarnstolen. När du sen kommer hem, bär den i mörkt hem och in i sovrummet och lägg över när det är mörkt. Detta stör minst. Händer något så bete dig som vilket uppvak som helst, det är HELT NATRULIGT att vi råkar göra så här just idag, men i morgon är vi på banan igen, "attityden".

Hänger du med? Man gör vad man kan med schemat, men spårar det ur, så gör det. Ta det lugnt och upp på banan i morgon.

Ni kan ju detta nu, så det är bara att köra på. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Smyger bara in här och säger Heja MammaHanna och PappaMatte och Lillan :thumbsup:

:heart: Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

PappaMatte skrev:jo Nancy,
det där med att natta två små samtidigt låter sååå svårt. Man har ju häcken full, så att säga, med att amma.
Men det känns bra för mitt självförtroende att höra att du klarat det, då bör ju jag också fixa det. Hade du samma tider på dem även när du hade en liten att amma?
Jag kan tänka mig att ha samma tid på dem när jag slutat amma och det planerar jag att sluta med när Lillan blivit 4 fulla månader.

Jo, jag tror faktiskt att Lillan fått tillräckligt med vakentid de senaste 3 dygnen men innan det var det lite si och så. När hon fick styra helt själv sov hon ganska mycket men kvällarna blev väldigt sena, därför kände jag att det var nödvändigt att syra upp det hela.
/mammaHanna
ps. Har du skrivit någonstans hur du får din vardag att gå ihop och tider och sådant. Det verkar lite trixit med 4 små godingar. Jag har mycket att lära mig så tipsa mig gärna!
Hej mamma Hanna :D

Vad bra ni jobbar, härligt :thumbsup:

Amma har jag aldrig gjort mer än några veckor i början då Lussi var nyfödd. Har aldrig haft mjölk så det räckt. Men flaska tar ju tid det också och särskilt i början.

Amma eller inte så kommer du säkert att fixa kvällarna alldeles utmärkt.

Här har jag skrivit lite om SM och syskon:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Kram och Gott Nytt år från Nancy

ps. Igår var jag ensam att natta alla fyra och jag var väldigt trött efter en lång dag. Jag struntade i bad (de badar inte varje dag nu på vintern) och tog med pyjamaser, blöjor, våtservetter och salvor till vardagsrummet och bytte på barnen i soffan. Välling och ersättning hade jag förberett innan när Leo sov em-lur så det var bara att värma. När jag lagt Leo att sova i sin vagn bar jag in Lani och föste in Leia och Lussi i sovrummet :wink: ds.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej där! Välkomna och grattis (herregud jag är så disträ, ifall jag inte har sagt det än!) :heart:

Tänkte bara flika in om hur jag gjorde när Smulan var ny och nattning skulle till. I början la jag henne 30min efter Klimp. Klimp först och då fick Smulan helt enkelt titta på och 30 min. senare ca. la jag henne.

Allt eftersom hon blev äldre (och mer kvällstrött) justerade jag det hela. La Klimp och la henne strax därpå.
Nu delar de rum och läggs samtidigt. Är jag ensam (vilket jag för det mesta är) så bär jag in henne och Klimp går för egen kareta. Är vi två bär vi varsitt barn.

Ni kommer dit, var så säker! Och som Nancy säger, när man grejar det själv i början - vilket man faktiskt gör, så ÄR man bara en Superhjälte. På riktigt :lol: !
Hippo

Inlägg av Hippo »

Nancy och Kalaskakan,
Kan ni så kan jag! Eller hur :D, visst måste det ju bara vara så. Mammor är de sanna hjältarna 8) .
Vet ni, det är så himlans skönt att känna sig så trygg som jag gör just nu. Lillan var det bästa som kunde hända mig.... överfokuseringen på den stora hönan avtog rejält.
Och jag har ju läst på ordentligt, tänkt massor och fått så bra stöd från er alla här på forumet så det kan liksom inte skita sig mer än lite nu och då men det är ju ok!

Nyårsafton gick väldigt bra, vi var iväg och allt gick enligt planen - också väldigt bra för mitt självförtroende.

I övrigt kan sägas att Lillan somnar själv och någon gång har vi vagnat, de senaste dagarna, för att lugna och avslutat med det berömda skaket i handtaget! Själva skaket är väldigt effektivt :shock:

AW, ett stort TACK till dig :heart: O:)

Ha det allra bäst så länge! :heart:
mammahanna
Tilda född 091109.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, försök ha denna känslan i kroppen när vi ber dig att hitta "attityden" för det är precis så här det skall kännas och förmedlas. Grattis! :lol:
Vet ni, det är så himlans skönt att känna sig så trygg som jag gör just nu. Lillan var det bästa som kunde hända mig.... överfokuseringen på den stora hönan avtog rejält.
Tor 2006

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande, PappaMatte :wink: :lol: Pris och beröm :-({|=

Och tack för tacket :heart:

Jag tackar tillbaks å det avundsvärda lilla barnets vägnar O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"