Säker sovare med ny säng! Snart 3 år

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
moasmamma

Säker sovare med ny säng! Snart 3 år

Inlägg av moasmamma »

Hej!

Kommer nu tillbaka med mina frågor efter nästan ett helt år med bra sömn. Vi återinförde spjälsängen som vi nu har tagit bort när vår dotter snart blir 3 år. I natt, första natten i den nya sängen vaknade hon vid 12.15 var ledsen och ville sova i sin spjälsäng igen. Hon ville absolut inte ligga i den nya sängen själv. Visste inte riktigt hur vi skulle hantera läget så jag sa att jag skulle lägga mig hos henne en stund och att jag sen skulle gå och lägga mig i min säng igen. Hon somnade om med en gång och då gick jag tillbaka.
Hur ska vi göra i fortsättningen om hon är så ledsen. På kvällarna ramsar vi alltid och det brukar funka jättebra, men inte när hon är så ledsen... (Kanske ska nämna också att det har varit en tuff höst för vår dotter då hon fick en lillasyster i september...)

Sov sen lugnt enda till 5.45 då tyckte hon att det var dags att vakna. Den senaste tiden har hon sovit till ca 7 och ibland tom 8. Har hon vaknat tidigare har hon fått en napp till och kunnat ligga kvar en bra stund. Hur gör vi nu när hon kan gå upp själv?

Hoppas att någon har några bra tips att ge oss. Vi är så otroligt tacksamma för den hjälp vi fick förra gången och hoppas på bra tips denna gången också! :D

MVH Moas mamma
Mamma till dotter född februari 2007
och en dotter född september 2009
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej moasmamma!

Kort och gott: byt tillbaka till spjälisen!

Jag har själv gjort samma misstag som ni och tagit in växasängen för tidigt, och efter en veckas spring och gråt och störd nattsömn insåg jag att det var för tidigt, bar in kära gamla spjälisen och nattfriden kom åter! Min minsta pingla fyllde tre i november och får ha spjälisen till trotsen är över, mot hösten.

Sen tycker jag ni ska ha samma vaknatid varje morgon, allt innan är natt. Vi använder väckarklocka och det funkar superbra för oss, den ringer samma tid varje morgon, helg som vardag. Väldigt snabbt lär sig barnen att sova till klockan ringer, jag vet många som blivit hjälpt av den. Det är inte lätt för tösen att veta om klockan är fem eller sju när hon vaknar till, och ligger ansvaret på henne att se till när dagen börjar så är risken stor att morgonsömnen blir orolig. Tänk på hur illa man själv sover om /när man vet att man måste vakna och inte har nån väckarklocka att ställa :wink:

Så mina råd: återinför kära spjälsängen och införskaffa en väckarklocka!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "