VAR skall hon sova?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
rebekka4

VAR skall hon sova?

Inlägg av rebekka4 »

Godmorgon,
Om en vecka börjar Rebekka på dagis. Där har de valet mellan att sova ute i en stor trävagn/säng eller att sova i ett rum på golvet på en madrass. :?

Rebekka är ju van att sova ensam i sitt rum. Hemma. På magen.

I trävagnen är hon naturligtvis fastspänd och kan därför inte sova på magen. :? Hon sover också ute, vilket hon inte är van vid. Men det verkar som om det skulle vara mindre störigt för henne att sova där ute :!: :!: Och dessutom tänker jag att det kan vara bra att sova ute för att man inte blir smittad med alla möjliga förkylningar på samma sätt som när man ligger ihop på ett golv... :?:

I rummet med madrasserna är det säker fröknar som kommer och går för att hämta barnen när de vaknar. Och Rebekka är ju bara van vid "trafik" när hon skall upp. Så det verkar heller inte som ett bra alternativ. :? :?

Nån som har ett gott råd?

Tack
Ulrika

PS. Vi har vargtimmestrul ganska ofta - i morse vrålskrek hon och stod upp i sängen. På nolltid skrek hon upp sig och blev jätteledsen. Det brukar hon inte göra. Hon snyftade och klagade rätt rejält och blev bara lugn när jag buffade och solfjädrade. Men blev jätteledesen när jag gick ut. :cry:

Känner mig lite osäker på hur jag skall tackla vargtimman när hon börjar på dagis nästa vecka. Hon behöver ju sin sömn, men har säkert en hel del intryck som skall bearbetas och därför kanske otäcka drömmar eller annat. :? Nån som har ett gott råd här också? Och så är det ju det här med vintertiden som sammanfaller med detta. Just nu skjuter vi schemat 10 minuter varje dag, så att hon på lördag skall lägga sig vid åtta istället för vid sju. Samma förskjutning på dagen. Låter det som en bra idé :?: :?:
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!

Kan bara svara lite från min erfarenhet som förskollärare..
jag jobbar vanligtvis på en småbarnsavd 1-4 år och där sover vissa barn i tvillingvagn ( har aldrig hört ordet trävagn vad är det :?: )
eller inne på madrass, på mage eller inte spelar ingen roll...;) Vi brukar spela en avslappningsskiva för att barnen ska varva ner ( 5 barn i vilan )
oftast inom 20 minuter sover alla barnen, vissa barn måste tas upp för att föräldrarna vill att just deras barn ska sova en viss tid, i början så störs en del barn som INTE borde vakna, men efter en månad är det som bortblåst.

Det är juh upp till personalen att det ska bli bra för barnen, se till att de får sova, äta, få det pedagogiska, för inte är det kul för oss heller om barnen blir missövda...;)

Barn som går på förskola kommer in i det ofattbart fort (sovrutinerna )det är oftast föräldrarna som har problem pga att man gör si och så hemma.

jag skulle rekommendera att hon ska sova inne på madrass, hon vänjer sig ska du se...vissa barn sover bättre än vad man tror.

Berätta för personalen hur du gör och hur du tänker så får du även deras sida på saken och tipps och ideer hur ni kan gå tillväga för att just ditt barn ska få en tillfredställande dag på förskolan ( vila m.m )

Vargtimmen ...ja du..där har jag inget bra att komma med... :(

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
rebekka4

Tack Lillan

Inlägg av rebekka4 »

Tack Lillan,
Jag känner mig dock förfarande lite osäker på hur vi bör tänka. Men du har ju verkligen erfarenheten... :!: :!:

AW skriver ju så mycket om hur viktigt det är att de sover på magen och att det inte är för mycket trafik. Men här skall jag alltså välja mellan trafik och magsovning (madrassen) eller sida/ryggläge och lugn och ro. :? :? :? :?

Nån annan som har andra tankar/erfaranheter angående dagissovning?

Och så det med vargtimman... Har själv kommit fram till den slutsatsen att jag inte bör ändra på något här hemma när hon skall börja på dagis. Tycker bara att det är så fruktansvärt jobbigt när hon gråter och är ledsen. Och ledsen det är hon tyvärr. Bestämde mig i förra veckan för att jag inte ville låta henne vara ledsen i sängen på morgonen. Vill hellre gå upp en halv timma tidigare... Nån som har kännt på samma sätt :?: :?:

Ulrika

PS. En "trävagn" är en slags vagn på ben, som man anänder överallt här i Köpenhamn där jag bor. Det liknar en vagn, men den är byggd av trä. Och kan inte köra iväg. :) Man kallar det lustigt nog för en krubba även om man också kallar det Jesus låg i för en krubba. Tror inte att det var en sån slags han låg i.... :lol:
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
lillan

Inlägg av lillan »

Tack!
Då vet jag vad det är...*leeeeeeeeeer*
Vi är vana här uppe att använda deras egna vagn eller våra egna tvillingvagnar...;)

På mage sover de barn som vill sova/ska sova på mage det är det ni föräldrar bestämmer....:)
Kom bara ihåg det, det är DU som ska ställa krav på personalen inte dom på er...
Dom tar hand om det mest värdefulla ni har... :heart:

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... t=sova+ute

Läs denna tråd! :D
Jag frågade LITE liknande fråga, och fick mycket tankar.

Har dock fortfarande henne inne i sängen vid middagssömn (hon har ju inte börjat dagis än) och hoppas febrilt på att det löser sig.
När man är på dagis är det på ett vis, och när man är hemma är det på ett annat... Attityden av självklarhet, du vet! :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"