Orolig liten tjej m sömnproblem

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sprallan

Orolig liten tjej m sömnproblem

Inlägg av Sprallan »

Hej! Jag har en tjej på snart två månader som det är ganska struligt med. Har börjat läsa in mig på allt som står här och väntar ivrigt på att få hem BB i posten. Desto mer jag läser desto mer inser jag att Annas metod övernsstämmer med hur jag vill hantera min dotter. Nu ska jag göra en lång historia kort. Vi började med att hamna på neontal 12 h efter födseln pga en AB0 immunisering och gulsot. Vår dotter fick sond och blev lagd själv i kuvös. Efter några dagar fick vi börja ta upp henne till oss. Personalen uppmanade oss att försöka amma, hon skrek som en galning. Allt kändes så fel men vi lydde personeln. Det hela resulterade i att det tog 2 h att ge henne mat och få henne att somna för att vi sedan skulle väcka henne igen efter en h eftersom hon skulle ha mat var tredje timme. När vi kom hem så matade vi henne m flaska samt ammade. Det var en kamp att få igång amningen men det gick till slut dock har jag inte tillräckligt med mat så hon får fortfarande ersättning också. Hon har hela tiden varit allmänt missnöjd och har tom sovit så lite som 2 h per dygn. Detta har känts hemskt! På BVC har man sagt att närhet är bra men vi har kommit fram till att det kvittar om hon får vara nära eller inte hon är ändå missnöjd. Enda sättet vi har fått henne till att sova någorlunda på natten är att ammas och sedan somna vid bröstet. Inget jag tycker är bra men i desperation att få sova har det fått bli lösningen. Vår önskan har hela tiden varit att hon kunna sova i egen säng. Vi har experimenterat fram och tillbaka och idag har jag ökat hennes matdos rejält efter att ha läst lite här på sidan. Hon är besvärlig och jag får "trycka" ner maten. NU har hon somnat själv och hittills sovit i över en timme helt för sig själv. Så underbart!! Min fråga är dock, hur påbörjar jag standardmodellen nu när hon är två månader? Vilka regler gäller då? Tänkte även köpa ett andningslarm så att hon kan ligga mer på mage. I dagsläget sover hon mycket på sidan. Har ni något larm ni kan rekommendera? En sista fråga gäller amningen. Jag vet inte riktigt hur mycket mat jag har, vi har låtit henne ta brösten och sedan kompletterat med ersättning tills hon inte verkar ha velat ha mer. Min tanke är att hon kanske har legat för länge vid brösten för att sedan orka ta den ersättning hon behöver också. Det tar henne minst en timme vid brösten. Har ni något råd gällande det? Många frågor blev det :) Tacksam för svar.
MVH Sprallan

Stolt mamma till dotter född 091023 och son född 120303
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Sprallan, välkommen till Forumet och grattis till lilla tösen.

Vilken rockig början på livet för tösen, och för resten av familjen också förstås. Det är ju alltid en enorm omställning när man får ett barn, på många olika sätt och plan. Blir det sen olika komplikationer så blir det försås mycket jobbigare.

Men från och med nu kommer det bara bli lättare och härligt, det kan jag gå i god för. :)

Införskaffa ett larm bums, det finns en länk på Forumets startsida där du hittar massor av info. Antingen hyr man ett eller så köper man ett som man sedan har ifall det blir fler barn i familjen. Vi har ett Babysense II, det är två larmplattor som man lägger i sängen, vi har haft en i vagnen och en i sängen tills liten är runt 7mån då blir det två plattor i sängen, och en liten larmdosa som man hänger på sängkanten. Har fungerat och fungerar jättebra.

Lägg sen liten att sova på mage, det främjar både hjärnans och den motoriska utvecklingen. Och så sover de små mycket bättre i den ställningen. Jag föredrar att ha så små bebisar sovandes i vagnen, då är det lätt att vagna lite när det behövs och så är det en ganska trygg miljö, litet och mysigt.

Börja med att läsa om SM-modellen som är en modell att ta stöd emot och inget slaviskt schema att följa. ”Standardmodellen. Ett kompendium, 0-2 månader” http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Sen börjar du med att sträva efter 2 tim vakentid och så sova 2 timmar. Ha inte för bråttom med att få bort nattmålen, i ert fall är det ingen brådska, det gäller först att få skutan på rätt köl.

Så här kan en dag se ut. 7 väckning och mat, 9-11 sova, 11 mat, 13-14 sova, 14 mat, 16-18 sova, 18 mat och så lite nattslurk innan läggning som sker runt 21 eller något tidigare, två nattmål som infaller vid 1 och 4 brukar funka fint.

Jag tror att du är helt på rätt spår när du misstänker att hon ligger för länge och kämpar vid bröstet och blir för trött för att äta ur flaskan. Här handlar det om hur viktigt det är för dig att amma? Många bebisar är uppfödda på flaska och mår toppen, att amma är inte nödvändigt för barnets skull, det viktigaste är att de blir mätta i lilla magen.
Så jag föreslår att du ökar flaskmatningen och kortar amningstiden. Det finns ju inget som säger att du inte kan amma längre stunder när liten blivit mättare, piggare och starkare.

Ska vi börja där så går vi vidare sen?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sprallan

Inlägg av Sprallan »

Hej!

Stort tack för ditt svar. Vi har börjat försöka nu och det går ganska bra. Vi har en del problem att få in henne så mycket mat som hon behöver för hon själv vägrar ta men vi fortsätter tvinga. Nu kämpar vi på i några dagar enligt dina råd så återkommer jag säkert m lite frågor efterhand :) .

Kram Diana
MVH Sprallan

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Fint att det börjar gå åt rätt håll. Kom ihåg att njuta av lilla tösen också och av varandra såklart så ni inte drunknar i det som inte fungerar till hundra procent.

Du är så varmt välkommen om du har fler funderingar.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Sprallan

Inlägg av Sprallan »

Hej!

Inatt sov hon första natten själv i vagnen och det var underbart. Blev väckt tre gånger men det känns bra. Hon söver även mer på dagarna nu och verkar få mer ro. Vårt problem nu är matningen. Hon är hopplös med att ta flaskan och bara skriker. Bröstet går däremot nästan alltid bra. Trots att hon tydligt visar att hon är hungrig så är det vilda protester och huvudet går från håll till håll. Vi ger oss inte men det är så tråkigt att hålla på så här. Nu verkar det nästan som om det har gått troll i det hela för nu är det skrik varje gång och hon vägrar äta. Jag provade att pumpa ut idag och erbjuda min bröstmjölk i flaska men det gick inte bättre. Vi har testat ömma järngreppet, gå samtidigt som vi matar, gunga mm men inget funkar. Nu när det kändes som om allt började bli bättre så börjar alltså detta problem istället. Kan vi ha pressat för hårt för att få i henne mat? Men samtidigt så har hon behövt det för att bli lugn, det märks direkt om hon inte fått tillräckligt. Dessutom sover hon bara korta stunder då. Tacksam för råd igen.
Kram
Diana
MVH Sprallan

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Är det inte det ena så är det det andra :wink: : Skojade bara lite.

Nu börjar sömnen falla på plats, skönt för er alla. Har hon ätit ur flaskan tidigare utan problem?

Så här har det varit med mina små, kanske är det så för din lilla med, de har ätit ersättning ur flaskan upptill amningen de två första månaderna utan problem. När de sen fått riktig koll på hur man tuttar på bröstet, vilket tar tid först att få in tekniken och sen begripa hur man gör när bröstet är proppfullt och när det är halvfullt, så har de ratat flaskan allihopa. Då har bröstmjölken räckt till och de har föredragit den framför flaskan.

Sen har vi fått trixa och fixa lite för att få dem att dricka ersättning ur flaskan för att pappan skulle kunna ta hand om kvällsslurkar och mata när jag inte varit tillgänglig.

Vad tror du?

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Sprallan

Inlägg av Sprallan »

HEj!

Är så tacksam för att du svarar så snabbt. Ja hon har ätit bra ur flaskan fram tills de sista dagarna. Jag har hela tiden haft för lite mjölk till henne och igår pumpade jag för att få en uppfattning ungefär hur mycket jag har (blev ca 100 ml). Igår åt hon senast ersätning kl 15 och sedan har hon bara fått amma tills kl 13 idag (ganska lite amning kanske 3-4 ggr på denna perioden)när hon tog 60 ml ersättning ur flaskan utan problem och sedan ammade. Nu sover hon så det ska bli spännande att se hur länge hon sover nu. Kanske har du rätt att hon hellre tar brösten men igår var hon lika gnällig och hopplös igen som hon var innan vi "tvingade" i henne massor av mat. Tyvärr är vi båda trötta och slitna efter alla kamper vi har haft men henne så tålamodet har minskat och hon känner säkerligen av vår stämning. Men det verkar faktikst som om hon klarar sig längre på att bara amma nu. Nu känns det som att hon måste vara riktigt hungrig för att ta flaskan. Jag kämpar på och skriver igen efter att ha utvärderat denna dag och natt.

Stort tack för ditt stöd.

Kram Diana
MVH Sprallan

Sprallan

Inlägg av Sprallan »

Hej!

Tänkte skriva vårt schema för sneaste dygnen också så att du får ett hum om hur det varit och kan ge råd efter det.
kl. 15 Mat 180 ml +bröst ca 15 min
16-19 sömn
19-22 Mat 120 ml+ kort maning+ bad
22-02 Sömn
02-02,40 Amning ca 30 min
02,40-04,20 Sömn
04,20-05 Amning ca 30 min
05-07 Sömn
07-08,30 Försök med ersättning som inte lyckades, lite amning. Svårt att somna om
08,30-9,30 Sömn
9,30-12 Mat 185 ml ersättning+ lite amning
12-15 Sömn
Nu börjar problemen efter att ha fått ett underbart första dygn.
15 120 ml ersättning+ amning
UNder perioden 16-00,30 har hon mest varit besvärlig, sovit några gånger i korta omgångar, ammat lite då och då. Vi har försökt ge ersättning utan att lyckas och hon har varit vansinnig.
00,30 Somnar efter att till sist ha tagit ena bröstet. Jag är själv utmattad och har dålig koll på vad som händer på natten. Jag vet att hon vaknar en gång och att jag ammar henne i ca 10 min.
08-10 amning båda brösten ca 1,5 h
Sen har vi besök på BVC som står det hela men hon somnar där och när vi kommer hem sover hon i ca 1.5 h.
12,30-14,30 60 ml ersättning+ 1 h amning
14,30 Somnar och nu får vi se hur länge det varar, jag håller tummarna.

Som du ser så har det gått upp och ner under denna period. Vi har köpt ett larm idag så nu ska vi prova att få henne att sova på mage.

Kram Diana
MVH Sprallan

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Diana, jag tror att det faktiskt är så att bröstmjölken din nu mognat och blivit mer mättande, det är nog det tösen din också känner. Jag förstår att ni när ganska utmattade och då är det ännu viktigare att få tillräckligt med sömn för er alla, med god sömn kommer också god aptit, det hela hänger ihop helt enkelt.

När jag ser tiderna så tycker jag att du ska styra upp det ytterligare mot 2 tim sömn, väck sedan och mata, är det lättare tar du upp sovandes och ammar, sen är det vakentid två timmar innan det är dags att sova 2 tim igen. Det är viktigt att magen får vila mellan matningarna och sen är det hela dygnets intag som räknas. Äts det sämre ett mål så är det ingen katastrof i det stora hela.

Här är ett förslag som du kan fundera lite på:

7.00 Väckning och matning och vakentid
9-11 Sova
11.00 matning och vakentid
13-14 Sova
14.00 matning och vakentid
16-18 Sova
18.00 matning och vakentid, amma en sista gång halv nio
21 läggning för natten
Sen beror det ju på hur länge liten brukar sova men om det brukar ätas två gånger på natten så håll fast vid det tills ni fått lite ordning på tillvaron, då kan du ta bort ett nattmål
Ca 01 matning
Ca 04 matning
Och sen väcker du klockan sju igen och så rullar det på.

Boka dina BVC tider så att de passar er, har de dropp in på fm och det inte passar bokar du en tid på em när det passar. De brukar vara väldigt tillmötesgående om du förklarar att din lilla sover då och då och att det passar bättre men en tid då eller då istället.

Bra med larm och jag kan lova att när hon får korn på magläget kommer det främja sömnen alldeles väldigt mycket.

Kram Susan
Sprallan skrev:kl. 15 Mat 180 ml +bröst ca 15 min
16-19 sömn
19-22 Mat 120 ml+ kort maning+ bad
22-02 Sömn
02-02,40 Amning ca 30 min
02,40-04,20 Sömn
04,20-05 Amning ca 30 min
05-07 Sömn
07-08,30 Försök med ersättning som inte lyckades, lite amning. Svårt att somna om
08,30-9,30 Sömn
9,30-12 Mat 185 ml ersättning+ lite amning
12-15 Sömn
Nu börjar problemen efter att ha fått ett underbart första dygn.
15 120 ml ersättning+ amning
UNder perioden 16-00,30 har hon mest varit besvärlig, sovit några gånger i korta omgångar, ammat lite då och då. Vi har försökt ge ersättning utan att lyckas och hon har varit vansinnig.
00,30 Somnar efter att till sist ha tagit ena bröstet. Jag är själv utmattad och har dålig koll på vad som händer på natten. Jag vet att hon vaknar en gång och att jag ammar henne i ca 10 min.
08-10 amning båda brösten ca 1,5 h
Sen har vi besök på BVC som står det hela men hon somnar där och när vi kommer hem sover hon i ca 1.5 h.
12,30-14,30 60 ml ersättning+ 1 h amning
14,30 Somnar och nu får vi se hur länge det varar, jag håller tummarna.

Som du ser så har det gått upp och ner under denna period. Vi har köpt ett larm idag så nu ska vi prova att få henne att sova på mage.

Kram Diana
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

För att du ska se lite hur jag resonerar och tänker och hur det kan ändras beroende på det lilla barnet kan du kika på Sigges röda tråd och Mikas röda tråd.

"Sigges röda tråd!" (Livet från den ljusa sidan. Är glaset halvtomt eller är det halvfullt?)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Mikas röda tråd hittar du under Späda barn och små lite längre ned.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Sprallan

Inlägg av Sprallan »

Hej igen!

Har läst din tråd men känner att jag har svårt att ta det till mig och behöver nog gärna få handfasta råd anpassade till vår dotter. Känner mig seg i hjärnan :D .

Nu är vi inne på vårt femte dygn efter det schema vi fick från dig. Det går så mycket bättre än innan vi hade schemat och det märks verkligen att hon behöver sova. Men det är två steg fram och ett bakåt hela tiden så vi behöver nog mer råd. Efter tre dygn så tyckte vi att det började gå mkt bättre men idag har det inte gått så bra. Hon har vaknat två pass efter ca 45 min och det har inte gått att få henne att somna igen, inte ens på promenad där hon i vanliga fall brukar sova ganska gott. Märks direkt att hon får sova för lite får då blir hon grinig igen.

Ungefär så här har dygnen varit:
Det går hysat med två timmar vaken och två timmar sömn men hon vill sällan somna trots att hon är trött. Vi får vagna mellan 10 min till 1, 5 t. Har tittat på klippet och tycker vi gör rätt med vagningen. Hon är på väg att somna men startar snabbt upp och blir orolig igen. När jag läsar i BB så står det att de vagnar i en kvart osv, men så ser det alltså inte ut i vår värld. Hon ligger på mage med larm. Vi har även testat att buffa henne. På natten vid 1 brukar det gå ganska på att somna henne, tar bara ca 10-15 min, fm går också hyfsat OK men em och kvällar samt efter nattmålet vid fyra är hopplöst. Kan vi ändra detta på något sätt?

Vi får nästan alltid väcka henne på fm passet men annars är det varierande att hon vaknar själv i någorlunda rätt tid eller att vi får väcka.

Vakenpassen ser ut så här: Amning 1 bröst ca 30-45 min därefter byte, social tid mm. Hon brukar då vara glad i mellan 30-60 min för att sen blir lite ledsen och vilja ha mer mat. Hon får då bröstet igen i ca 30 min och därefter erbjuds hon ersättning vilket hon nu har börjat ta ganska mycket igen på passen mitt på dagen (inte fm passet och på natten). Sen är det rapning och läggning i vagnen. På dagen sover hon i TV rummet med TV på i bakgrunden, på natten är det tyst i vårt sovrum. Kan vi ändra något i detta?

Upplever att hon ofta vaknar till vi rapning som hon dessutom har blivit enormt seg med. Hon är alltid trött efter maten men kommer igång igen innan hon rapat eller om vi behöver byta på henne på natten.

Undrar även hur lång tid man ska hålla på med två pass på natten, vid ett har vi fått väcka henne men i och för sig somnar hon alltid alldeles för sent eftersom hon inte kommer till ro. Känns konstigt att behöva väcka henne då när hon sover gott. Har funderingar på att låta henne sova över och sedan gå upp vid 6 och försöka få i henne fem mål per dag. Är det för tidigt när vi inte stabiliserat det första schemat än? Hur ska schemat se ut om man bara har ett nattmål?

Tror det var alla frågor för nu, förlåt för att jag plågar på. Vi känner bara tyvärr att så fort det går dåligt faller vi tillbaka lite i hopplösheten som vi kände så starkt innan. Vi försöker dock hela tiden påminna varandra att det går mycket bättre även om vi inte är framme än.

Kram
MVH Sprallan

chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sprallan! :D

Hur gammal är hon nu :?:
:idea: Skriv in hennes födelsedatum i profilen sà blir det mycket lättare för oss att försöka hjälpa! :wink:

För mig làter det som om ni genomgàr en ökningsperiod, dà barnet blir hungrigare än vanligt, och vill äta mer än vanligt för att stimulera mjölkproduktionen. 8) Det ligger en sàn kring 7-8 veckor, och en annan vid 3 màn. Kan det stämma? Om vagningen inte "tar", som du upplever det nu, sà är det nästan alltid fràga om hunger - det finns liksom inga andra skäl för sà smà minibarn att INTE somna av vagning... :lol:

Jag är glad att läsa att det funkar bra med schemat - men om jag ska vara petig sà fàr jag det till att ni fàr lite för lite sömn i alla fall. :roll: Det ska vara 16h vid 2 màn och 15,5h vid 3-4 màn. Men det betyder inte att du behöver göra om schemat, bara att det kan vara smart att erbjuda en eller flera mariginalkvartar där det passar för att fà in lite extra sömn. O:) Om hon t ex lätt börjar trassla under andra vakenpasset sà kan du satsa pà att försöka lägga henne 12.45 eller rentav 12.30 där istället sà att hon inte hinner bli övertrött.

Ang ökningsperioderna sà kan det krävas fler omgàngar per màltid dà (= mer trugande) eller t o m tätare màltider. Dà kan ju schemat bli lite ur spàr men eftersom ökningsperioden är över pà ett par dagar (förutsatt att du verkligen ger mer mat! ) sà är det ingen katastrof och det är bara att ta sig tillbaka upp pà banan igen! :D Om du känner dig mogen för det kan du ocksà börja med gröt (här pà forumet är vi mànga som har god erfarenhet av att börja vid lite drygt 3 màn! :wink:), Hipps är bäst. Eller sà kan du satsa pà Torsmammas nattmacka för lite extra mättnad, dvs att du blandar ersättningen i utpumpad bröstmjölk istället för i vatten.

Jag tycker inte att du ska förtvivla om amningen heller, för brösten är inte alls lika intresserade av att "släppa till" :lol: för en mjölkpump som för en bebis.... sà satsa pà att äta ordentligt (gärna fet mat), vila sà mycket det gàr, DRICKA MYCKET, och gärna dricka luzernté som stimulerar mjölkproduktionen sà är det inte alls omöjligt att det tar sig ännu mer om du vill! :D

Ang flaskor sà har jag inte sà mycket erfarenhet, men mànga här byter till större hàl i nappen innan man "ska", sà slipper man frustration och det blir làttare för bebisen att suga. 8) Har du sett filmklippet av "ömma järngreppet"? Jag vet ocksà att Johannaw brukade gà omkring och distrahera medan hon flaskmatade, t o m dammsuga, för att avleda bebisens uppmärksamhet fràn ätandet. :wink:

:idea: Slutligen vill jag rekommendera dig att läsa i BB om överlevnadsàngest, skrik etc i kapitlet om nyfödda, för eftersom ni hade en sà trasslig start :cry: sà är det ju inte konstigt om ni liksom har blivit kvar lite pà det stadiet. Sà det kan säkert ge en aha-upplevelse eller tvà! O:)

Forsätt bara att kämpa pà nu; ni är pà god väg att fà rätsida pà det hela! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sprallan

Inlägg av Sprallan »

Hej!

Tack för de kloka råden. Skulle fylla i profilen med hennes ålder men hittar inte var. Hon är nu 11 v. Efter att jag hade skrivit här sist så ändrade vi schmemat en del samt tog bort ett nattmål och nu ser det ut så här.

6 Väckning. Amma. Social tid samt egen tid.Amma
7,45-10,15 Sömn
10,15-12,15 vaken
12,15-13,30 Sömn ofta på promenad
13,30-15,15 Vaken
15,15-17 Sömn
17-18,30 vaken
18,30-20 Sömn
20-21,30 Vaken
21,30 Läggning
ca 02,15 Nattmål m ca 10 min amning och ersättning

Vi har inte vågat ta bort nattmålet än eftersom att vi tidigare hade två och det känns som att det är bättre att skynda långsamt. Hon sover ganska bra på de flesta pass. Vissa dagar vaknar hon under passen men oftast inte. Vagningen har också börjat ta form mer och mer, nu slipper vi stå i timmar som innan. Hon äter ganska flitigt vid alla mål (vi får dock truga i henne och hon är ofta ledsen ) och vi erbjuder både bröst och ersättning (får kasta mycket ersättning men ibland vill hon ha massor) :D .

Har dock några frågor som jag är tacksam om jag kan få svar på?
1. Är det viktigt att väcka henne en fast tid på natten el är det OK att hon får vakna själv?
2. Hon konstrar ganska mycket med maten, ibland vill hon bara ha bröst, ibland bara ersättning och ibland en mix. Är det fel att blanda?
3. Vi måste vagna henne till sömns vid alla sovpass men tiden har börjat minska. Hur lång tid brukar det ta innan man kan upphöra med vagningen för jag antar att det är målet?
4. Vissa dagar vaknar hon mitt i sovpassen. Vi vagnar då om henne. Kan det vara fel i vårt schema el ska man bara acceptera att det är så ibland?
5. När man ska ta bort nattmålet, gör man då det gradvis, ex att hon får sova till 3 och sen till 4 osv? Har en känsla av att vi kommer att få vagna henne mycket och det är ett ganska stort steg från 2 till 6 på morgonen.
6. Till sist, hon är inte förtjust i att åka bil (är ganska mycket hysteriskt skrik). Har ni något tips i detta avseende?

Vill slutligen säga att jag är så enormt tacksam för detta forum och så glad att vi börjat med denna metod. Vi får en del klagomål från omgivningen om att vi blir låsta pga tider osv. Vi tycker dock att vi har möjlighet att göra så mycket mer nu bara vi anpassar oss efter tiderna. Innan bara skrek och grät hon alltid, nu är hon ofta en nöjd och glad liten sötnos. Det är ingen tvekan om att hon behöver äta och sova mycket.

Kram
MVH Sprallan

Sprallan

Inlägg av Sprallan »

Hej igen!

Kom på några grejor till som jag gärna vill ha råd om förutom alla frågor ovan :D
För det första så glömde jag skriva in att hon nu sover i eget rum, vilket verkar fungera ganska bra. Hon stör inte oss och inte vi henne.

Inatt har det dock inte gått så bra. Hon hade väldigt svårt att somna igår kväll (somnade ca 22.20). Vaknade sedan 01.15 igen och fick vagnas i ca 15 min. Därfter sov hon till 02.30 och fick då mat. Sen var det dags att vakna igen strax efter fem och då fick vi vagna henne fram tills det var dags att vakna vid 6. Hon somnar om vid vagningen för attt sedan vakna igen var 5 eller 10 min. Har ni något tips ?

Tacksam för svar.
MVH Sprallan

ElinN

Inlägg av ElinN »

Hej :D

Nu har Lillan blivit stora damen på snart 4 månader och då tycker jag att det är dags att förlänga natten samt bjuda på matigare mat! Tycker schemat känns aningen duttigt just nu. Själv skulle jag satsa på 11 timmars natt och 4,5 timmars dagssömn fördelat på 3 lurar (tex 2h + 1,5h + 45 min).

Jag tror att ”nattstrulet” nu beror på att hon, liksom många små i hennes ålder behöver nått stadigare i magen på dagen. Mera matigare mat är mitt stalltips! Jag brukar börja med HiPPs risgröt eller majsvälling (kan ges redan nu, trots att det numera står 6 mån på förpackningen). Både gröt och välling kan blandas på utpumpad bröstmjölk om man vill ha ännu mer näring på en gång.

Klokt att vänta med att ta bort nattmålet tycker jag. Om de inte sover över självmant, tycker jag att man ska ha kommit igång med kvällsgröt/välling och kanske även puré-smakis-lunch innan dess. Vi vill inte ha matvargar svansandes då det beger sig! :wink:

Och så till dina övriga frågor:

1. Det är en smaksak!

2. Inte fel att blanda tycker jag –det har jag gjort!

3. Man får backa mer och mer. Avsluta varje vagning med ett skak i handtaget för att så småningom gå över till bara skak i handtag och vagning vid kris. Betryggande husljud och påminnelse med några vagndrag vid behov. Ramsan kan nu komma in som ett huvudverktyg. Läs i verktygslådan!

4. Många små skarvar vid dagslurarna. Genom att ni backar med vagning vid insomning och även omsomning så kommer skarvarna försvinna med tiden, då Liten lär sig somna och somna om SJÄLV. I den åldern flyttade vi vår lilla till spjälsäng på långlurar och det hjälpte också mot skarvarna (efter en liten inkörningsperiod med nya sovplatsen).

5. Om ni brukar ställa klockan för nattmat kan ni prova att ställa fram klockan och se om hon sover över själv, men annars är det nog bäst att bara plocka bort det rakt av när ni bestämt att nattmålet ska bort.

6. Tyvärr inga tips här... Min lilla var likadan. En dag slutade hon bara skrika, men innan dess var det inget kul med bilresor...

Profilen hittar du i raden under "flikarna" högst upp på sidan.

Fortsatt lycka till! :thumbsup:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"