Jag - en slöhög

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
chokladkaninen

Jag - en slöhög

Inlägg av chokladkaninen »

:!: Jag har försökt allt för att vi ska komma ut på morgonen: stämma möte med kompisar, mutor, doping - ja, för mig själv, alltså! :D Men jag släpar fötterna så att det inte finns maken - trots att jag ju inser att det inte är upp till Herr 1-årig och Fröken 3-åring att ta ansvar för vår rutin. :shock: Det ankommer alltså mig att se till att vi kommer ut.

Mina barn är "vanligt" tjorviga på morgonen - dvs det krävs ibland lite övertalning och teater (i alla fall för Storasyster) för att få på alla vinterkläder, men i princip är de positiva till att gå ut. O:)

Men jag själv... är morgontrött och en osannolik slöhög. Skulle lyckligt sitta inne och göra inget (eller till och med göra något, typ städa, :mrgreen: bara jag slipper gå ut!) hela förmiddagen. :cry: Vilket inte är lämpligt eftersom det redan är mörkt när barnen vaknar efter middagsvilan. Så det är alltså läge att passa på att gå ut på förmiddagen.

Finns det fler latmaskar här? Vad gör ni för att övertyga er själva om att göra rätt? :idea: Hur kommer man åt att ge sig själv en riktigt effektiv spark i häcken? :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nu vet ju inte jag hur du bor men det som har hjälp mig på RIKTIGT är att flytta till kåk i skogen. 8)
För nu måste ju inte bara ungarna ut och vallas, nu måste det göras en massa riktiga sysslor utomhus! I dag skottade vi.
Det är alltså känslan av att vara behövd på riktigt. :lol: :lol: Lekparker ruttnar jag på, ärligt talat.
Men om du är stadsbo kanske en riktig utflykt till skog eller äng med en picknickkorg kan vara en morot?
Ett annat tips är en termosmugg med en halv liter kaffe i. :D

Kram!
Ewa

Inlägg av Ewa »

kattklo skrev:Lekparker ruttnar jag på, ärligt talat.
Jo 8)
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
chokladkaninen

kattklo skrev: Det är alltså känslan av att vara behövd på riktigt. :lol: :lol: Lekparker ruttnar jag på, ärligt talat.
:idea: JAAAAA! Det är precis där det kniper. Vi bor i stan men har en trevlig park (med både lekpark och gräsmattor och träd) i kvarteret. I parken finns även ett museum med kul aktiviteter för barn samt ett fik. :oops: Så rätt ofta kan jag muta mig själv med en kopp kaffe på fiket efter en stunds lek. Eller åtminstone att vi ska gå in på museet efter en stunds utelek. Men när man väl kommer ut är det ju oftast rätt trevligt, eller åtminstone OK att vara ute, grejen är att TA OSS UT. :evil:

Idag blev det riktigt surt - Herr 1-åring, som alltid är pigg på att gå ut, gick och demonstrerade var ytterdörren är ett par gånger och hämtade olika skor, medan Fröken 3-åring ville titta på Nicke Nyfiken på TV, såsade och rent allmänt försåg mig med ursäkter för att inte komma ut. :roll: Sedan kom vi ut, och det var 2 dm snö på vår innergård, så 3-åringen började genast roa sig kungligt (och vi kom inte ens till parken) medan 1-åringen ramlade med ansiktet i snön och grät och försökte gå ut på gatan och ramlade med ansiktet i snön igen och grät igen och ville gå in. ](*,)

Jag känner mig som en riktigt sämpig förälder (och en slöhög då, förstås, men det hade vi ju redan konstaterat :mrgreen:) för den enda förklaring jag kan komma på till att något som borde vara så skoj som den första riktiga snön blir en sån misär är min egen taskiga attityd. :cry: Men det ÄR ju precis som ni skriver - jag HATAR lekpark! Det känns inte meningsfullt nånstans, särskilt när jag har huvudet fullt av viktiga saker som jag "borde" göra. :? (Detta förklarar även den lätt absurda reflektion jag gjorde ovan, att jag hellre städar än går ut - ja, för städa är ju meningsfullt och BEHÖVS helt klart! 8))

Så, social delaktighet - för mamma - är alltså grejen? :D Kommunen kanske anlitar ett gäng snöröjare? Eller vi kanske kan få i uppdrag att mata änderna i ån? Eller kolla på grannar.se efter nån hund eller pensionär som behöver få hjälp ut på morgonpromenad (fast det blir väl bara samma sak - dvs att gå ut för att någon annan tycker att det är skoj, inte för att något behöver göras :?)? För skogen, ja, den ligger inte jättelångt bort, en halvtimmes promenad kanske. Och det är ju skoj när man väl kommer dit. Men att ta sig dit är minst lika jobbigt som till parken. För det finns ju inget där som jag MÅSTE göra, heller. :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

kattklo skrev: Men om du är stadsbo kanske en riktig utflykt till skog eller äng med en picknickkorg kan vara en morot?
Tar man gul buss 181 så kommer man till jättefina hagar, skogar och torp. 8) Skämt åsido, jag kommer ut för att annars DÖR jag på eftermiddagen. Av tristess, leda och understimulerad son. Däremot har jag lagom ambitioner, har jag verkligen ingen lust räcker 45 minuter, men DET ska jag åtminstånde fixa, tänker jag. Då hinner man både såsa inne ordentligt och gå ut en stund.
Fd Medlem

Re: Jag - en slöhög

Inlägg av Fd Medlem »

chokladkaninen skrev::!:
Finns det fler latmaskar här? Vad gör ni för att övertyga er själva om att göra rätt? :idea: Hur kommer man åt att ge sig själv en riktigt effektiv spark i häcken? :lol:
Nej. Inte alls. Jag förstår inte vad du pratar om.
Själv skuttar jag upp, glad som en lärka, vareviga morgon. Resten av familjen också. Barnen väcker mig med frukost på sängen och ett glatt: "God morgon mor! Idag har vi strålande väder, perfekt för en skidtur!"
Och så tittar jag ut och vädret är alltid strålande, så vi åker skidor genom stan och stannar och äter clementin och tar en liten bit mörk choklad, konverserar och ler.
Gör inte alla det, alltid?
chokladkaninen

Nya mamman skrev: Själv skuttar jag upp, glad som en lärka, vareviga morgon.
:lol: :lol: :lol:

Nä, jag väntar mig inte att livet hela tiden ska vara en dans på rosor, :roll: men däremot ser jag det som ett problem att jag tycker att det är trist att gå ut med mina barn, och i princip har tyckt det sedan Storasyster blev för stor för att bara sitta i vagnen och vara med på promenader (som ju kändes meningsfulla för mig). :cry: Det måste ju inte vara kul jämt, men jag vill verkligen att tiden jag tillbringar med mina barn ska kännas meningsfull och inte i någon bemärkelse som förlorad tid (= då jag inte ägnar mig åt det där viktiga som jag borde göra egentligen). Det är liksom det jag jobbar på. :mrgreen:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag var ju ironisk, förstås. Den här årstiden är inte min årstid. Jag gillar snö, men inte halka, tjocka kläder, elektriskt hår, torra läppar och allt det där.
Är det egentligen någon som gillar detta, om man inte är skibum..?
Jag tvingar mig ut på förmiddagarna. Ljusterapi, välbehövligt.
Det är lite som träningn: det tar emot, men väl ute - och efteråt - känns allt bättre.
På eftermiddagarna sover barnen och jag får göra vad jag vill.
Snart är det sommar. Då blir allt lättare.
Sen blir det vinter igen... :roll:
Man få ha en mekanisk inställning ibland...
Ulrika
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jag är en extrem morgonhög. Vet ni vad jag gör, jag handlra bara pyttelite varje gång vi är i affären. Så går vi inte ut och handlar på förmiddagen, så har vi inget att äta resten av dagen sen. :D . Då MÅSTE vi gå ut och Celeste MÅSTE med och hjälpa till. Så lurar jag mig själv.

Man måste ju ut tidigt nu. När jag väcker Celeste från luren så säger hon alltid " oj, nu e det natten igen", och det stämmer ju. Mörkermässigt.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

och då menar jag bara man tar sig utanför dörren så tycker jag att resten ger sig själv. Barnet hittar alltid något kul på vägen att stanna vid. En ytterst liten brunn tex härromdagen. Den tittade vi på och diskuterade lääänge.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Ewa

Inlägg av Ewa »

Nya mamman skrev: Snart är det sommar. Då blir allt lättare.
Sen blir det vinter igen... :roll:
Man få ha en mekanisk inställning ibland...
:lol: 8)
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

jag säger bara: skaffa hund. :wink:
Om det inte vore för vovven skulle vi nog inte hitta till ytterdörren denna mörka årstid. Och han skall ju ut MINST 2ggr per dag. Ibland önskar jag att nån annan kunde promenera honom så att jag och barnen kunde gå till...ja, lekplatsen kanske :roll:
Du får gärna låna honom 8) Annars tycker jag Cissiis tips om att handla var bra!
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Nya mamman skrev: Nej. Inte alls. Jag förstår inte vad du pratar om.
Själv skuttar jag upp, glad som en lärka, vareviga morgon. Resten av familjen också. Barnen väcker mig med frukost på sängen och ett glatt: "God morgon mor! Idag har vi strålande väder, perfekt för en skidtur!"
Och så tittar jag ut och vädret är alltid strålande, så vi åker skidor genom stan och stannar och äter clementin och tar en liten bit mörk choklad, konverserar och ler.
Morgonens skratt. TACK!
Mamma till 2004-08 och 2006-07
080612

Inlägg av 080612 »

Jag tycker det är sååå tråkigt.
Och det är värdelöst att gå till lekparken själv och stå där med Isabelle och bara räkna tiden tills man kan gå in igen.

Jag hatar att känna så, men jag är verkligen inte road av att gå ut till lekparken, men oftast tar vi bara en kort promenad för det tar ju ca 40 min att bara ta en kortis...

Jag måste verkligen sparka mig själv i ändan för att komma utanför dörrn när man ska ut och bara "vara".

Jag har dåligt samvete varje dag... :(
Min värld blev underbar dagen då du kom - Isabelle 2008-06-12. Finaste!
Och livet förgylldes ytterligare med er - Molly och Ida 2011-09-06.
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag är så sen med svar ibland men här kommer det.. :D

Nej du är inte helt ensam Chokonin!
Vad händer om du kastar om tiderna för utevistelsen då? Går det? (Antagligen inte för annars hade du antagligen redan gjort det).
På fm är jag inte alls pigg på att gå ut, trots att vädret och ljuset är som bäst då. Ljuset iaf.

Med ett evigt bankande dåligt samvete kompromissade jag med mig själv. Ok, inte ut på fm men på em skall vi ut. Om så bara för 30 minuter. Fm:an spenderas inne med tvätt, dusch, matlagning eller dega i deras rum.

Vi bor på LANTsidan av byn. Vår stora attraktion är kyrkogården uppför backen. Hur kul är kyrkogårdar kan man undra - och det har jag gjort ett gäng gånger nu. Men så kom jag på att det är inte JAG som skall ha skoj där, det är Klimp. Smulan klarar sig med frisk luft och ett jämt gung.

Så vi går uppfööör backen, uuuuuuppför trappan och räknar steg och sen kollar vi in kyrkogårdens samtliga brunnar, kastar ner stenar (och hoppas på att vaktmästaren inte ser oss) och kollar in kyrkan.
Med lite snö nu så drar jag runt den där pulkan fram och tillbaka, fram och tillbaka. Jag släppte den här om veckan om Klimp for som en vante över en glänta - nära döden upplevelse för oss båda men vilket äventyr!

Landet vs. stan, båda har sina fördelar och nackdelar. Vi kan ibland se rådjur och ett gäng kelna katter men bortsett från det, ja en å men, inget annat.
Ni har allt det andra men inga rådjur.

Så vad göra? Vännen, kompromissa lite nu vet jag ;) Ett himla projekt med påklädning för en kort stund ute men ni kommer ut och sen kan Nicke NYfiken få hägra tills våren kommer.

Varma häslningar från oss i väst, med kyrkogården uppför backen
:lol: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"