kattklo skrev:
Det är alltså känslan av att vara behövd på riktigt.

Lekparker ruttnar jag på, ärligt talat.

JAAAAA! Det är precis där det kniper. Vi bor i stan men har en trevlig park (med både lekpark och gräsmattor och träd) i kvarteret. I parken finns även ett museum med kul aktiviteter för barn samt ett fik.

Så rätt ofta kan jag muta mig själv med en kopp kaffe på fiket efter en stunds lek. Eller åtminstone att vi ska gå in på museet efter en stunds utelek. Men när man väl kommer ut är det ju oftast rätt trevligt, eller åtminstone OK att vara ute, grejen är att TA OSS UT.
Idag blev det riktigt surt - Herr 1-åring, som alltid är pigg på att gå ut, gick och demonstrerade var ytterdörren är ett par gånger och hämtade olika skor, medan Fröken 3-åring ville titta på Nicke Nyfiken på TV, såsade och rent allmänt försåg mig med ursäkter för att inte komma ut.

Sedan kom vi ut, och det var 2 dm snö på vår innergård, så 3-åringen började genast roa sig kungligt (och vi kom inte ens till parken) medan 1-åringen ramlade med ansiktet i snön och grät och försökte gå ut på gatan och ramlade med ansiktet i snön igen och grät igen och ville gå in. ](*,)
Jag känner mig som en riktigt sämpig förälder (och en slöhög då, förstås, men det hade vi ju redan konstaterat

) för den enda förklaring jag kan komma på till att något som borde vara så skoj som den första riktiga snön blir en sån misär är min egen taskiga attityd.

Men det ÄR ju precis som ni skriver - jag HATAR lekpark! Det känns inte meningsfullt nånstans, särskilt när jag har huvudet fullt av viktiga saker som jag "borde" göra.

(Detta förklarar även den lätt absurda reflektion jag gjorde ovan, att jag hellre städar än går ut - ja, för städa är ju meningsfullt och BEHÖVS helt klart! 8))
Så, social delaktighet - för mamma - är alltså grejen?

Kommunen kanske anlitar ett gäng snöröjare? Eller vi kanske kan få i uppdrag att mata änderna i ån? Eller kolla på grannar.se efter nån hund eller pensionär som behöver få hjälp ut på morgonpromenad (fast det blir väl bara samma sak - dvs att gå ut för att någon annan tycker att det är skoj, inte för att något behöver göras

)? För skogen, ja, den ligger inte jättelångt bort, en halvtimmes promenad kanske. Och det är ju skoj när man väl kommer dit. Men att ta sig dit är minst lika jobbigt som till parken. För det finns ju inget där som jag MÅSTE göra, heller.