Jag tror absolut att det är idé att dra ihop till en lur! Det känns som väldigt kort tid hon är vaken fram till första luren. Vår son fyller snart ett och vi är på väg mot en lur men måste fortfarande lägga in en 5-minutare vid promenad i vagnen på eftermiddagen.
Om ni vill ha kvar 11,5 tim natt så kan hon ju sova 2 timmar mitt på dagen, alternativt 12 tim natt och 1,5 tim dagslur. 5-minutare kan du ju alltid lägga in varsomhelst utan att störa schemat om hon svackar (enklast att få till i vagnen?)

Inför den enda långa luren, försök se till att vara UTE och röra sig mycket innan. Det är helt överlägset med frisk luft tycker jag. Då blir de härligt trötta och du kanske t o m får tillfälle att väcka henne? Det tror jag skulle vara bästa medicinen mot hennes ledsenhet (att få väcka henne alltså). En lur kommer säkert att få henne att sova bättre när hon väl sover.

Vi har verkligen inte gjort någon grej av tandborstningen utan stuckit åt honom en tandborste medan vi själva borstat tänderna. Han vill ju göra som vi, borsta alltså gärna tänderna samtidigt. Låt henne borsta dina och sen får du borsta hennes?

ELTANDBORSTE?

Vår son ÄLSKAR den.

Jag vet inte om det är bra eller inte, men det måste ju vara bättre än att inte borsta alls.

Mathistorien; samma här. Avdramatisera. Hon ska absolut inte behöva några saker för att äta. Fasta måltider, 4 timmar mellan. Inget småätande mellan målen är bästa medicinen för att vilja äta när maten serveras. Alltså när man är hungrig. Restriktioner på vatten också!
Ät gärna samtidigt själv och gör det som om det vore den naturligaste saken i hela världen (och det är det ju). Beröm inte att hon äter utan passa på att säga "så gör man, precis så, du vet ju" t ex när hon äter fint med bestick (

existerar inte här ännu). Så att du uppmuntrar tekniken hon äter med typ, inte ATT hon äter (för det gör ju alla människor). Äter hon själv? Plockmat? Det stimulerar lusten att äta! Eller kanske hon är en sån där liten rackare som äter soppa med sked utan att spilla en droppe?
Skapa en trevlig stämning kring middagen. Tänd ljus, samtala med någon annan (om det finns någon) och låtsas inte om hennes förehavanden. Äter hon inte så känner du själv när måltiden bör vara avslutad. Tacka så mycket för maten och ta bort tallriken. MEN kom i håg, det viktigaste är att hon är hungrig när maten serveras.
Vårt schema om det kan vara till hjälp:
7.30 Morgon/välling
8.30 Smörgås och frukt vid vårt frukostbord
11.00-12.30 Sova, därefter lunch direkt
15.30 Frukt och vatten (vår son har mkt god aptit

)
17.30 Middag
18.30 Bad
19.15 Välling och godnatt 19.30
Lycka till!
17.30