Ändra schema... Och tandborstning!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nieida

Ändra schema... Och tandborstning!!

Inlägg av Nieida »

Hej

Jag har egentligen två frågor. Den första gäller dagslurarna, vi vill ha förslag hur man kan lägga upp det för en liten tjej på 13 månader.

Som det ser ut nu har vi:
19.30 - 07.00 Godnatt (men hon vaknar oftast före, LEDSEN)
07.30 Gröt
09.30 Litet mellanmål i form av frukt
09.45 - 10.30 Lur
12.00 Lunch
13.30 - 15.00 Lur (som ofta blir kortare än så och är ledsen när hon vaknar)
15.15 Mellanmål med t ex smörgås och frukt
18.00 Middag
19.00 Bad och välling

Ett problem är att hon "alltid" är så himla ledsen när hon vaknar. :? Gråter direkt hon slår upp sina vackra ögon! Men blir glad så fort hon får komma upp!! Tar upp henne tidigast inom marginalkvarten, det är sällan hon sover den tid hon ska! Ska man dra ihop dagslurarna till en och hur gör man det smidigast?

Tips på hur man kan göra tandborstningen rolig eftersöks också! Har från första början försökt få det roligt att borsta tänderna men det lyckas inte. Hon HATAR det!! Tips!?!?! Vi har sjungit och lekt men inte gillar hon det för det. :? Hon ålar sig i famnen, skriker och trycker ut tandborsten med tungan... :(

Har bott inneboende hos mina föräldrar p g a lägenhetsbrist. Föräldrar är toppen, men inte att bo hos med småbarn! Trodde från början det skulle bli en kort kort period, men nu har det gått nio (!!!) månader :shock: I dagarna flyttar vi till vår nya lägenhet och det ska bli såååå skönt att få uppfostra vår dotter som VI vill utan att ha en mormor som skämmer bort... Okej om de gjorde det några gånger i månaden... Men VARJE dag!!! :x Har nämligen lite problem med att hon inte kan äta något utan att skrika till sig saker. Hon "måste" ha leksaker eller något att underhålla sig med för att äta. Har ni nåt tips på hur vi kan komma ifrån detta...? Hon har börjat med att skrika till sig det mesta... Hur ska vi få bukt med det??? :?:

Förvirrad, uppgiven...
Mamma till :heart: Aila :heart: 0409 (kurad 040703) och :heart: Jon :heart: 0702.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D

:idea: Jag tror absolut att det är idé att dra ihop till en lur! Det känns som väldigt kort tid hon är vaken fram till första luren. Vår son fyller snart ett och vi är på väg mot en lur men måste fortfarande lägga in en 5-minutare vid promenad i vagnen på eftermiddagen.
Om ni vill ha kvar 11,5 tim natt så kan hon ju sova 2 timmar mitt på dagen, alternativt 12 tim natt och 1,5 tim dagslur. 5-minutare kan du ju alltid lägga in varsomhelst utan att störa schemat om hon svackar (enklast att få till i vagnen?)

:idea: Inför den enda långa luren, försök se till att vara UTE och röra sig mycket innan. Det är helt överlägset med frisk luft tycker jag. Då blir de härligt trötta och du kanske t o m får tillfälle att väcka henne? Det tror jag skulle vara bästa medicinen mot hennes ledsenhet (att få väcka henne alltså). En lur kommer säkert att få henne att sova bättre när hon väl sover.

:idea: Vi har verkligen inte gjort någon grej av tandborstningen utan stuckit åt honom en tandborste medan vi själva borstat tänderna. Han vill ju göra som vi, borsta alltså gärna tänderna samtidigt. Låt henne borsta dina och sen får du borsta hennes? :roll: :wink: ELTANDBORSTE? :shock: Vår son ÄLSKAR den. :lol: Jag vet inte om det är bra eller inte, men det måste ju vara bättre än att inte borsta alls.

:idea: Mathistorien; samma här. Avdramatisera. Hon ska absolut inte behöva några saker för att äta. Fasta måltider, 4 timmar mellan. Inget småätande mellan målen är bästa medicinen för att vilja äta när maten serveras. Alltså när man är hungrig. Restriktioner på vatten också!
Ät gärna samtidigt själv och gör det som om det vore den naturligaste saken i hela världen (och det är det ju). Beröm inte att hon äter utan passa på att säga "så gör man, precis så, du vet ju" t ex när hon äter fint med bestick ( :? existerar inte här ännu). Så att du uppmuntrar tekniken hon äter med typ, inte ATT hon äter (för det gör ju alla människor). Äter hon själv? Plockmat? Det stimulerar lusten att äta! Eller kanske hon är en sån där liten rackare som äter soppa med sked utan att spilla en droppe? :lol:
Skapa en trevlig stämning kring middagen. Tänd ljus, samtala med någon annan (om det finns någon) och låtsas inte om hennes förehavanden. Äter hon inte så känner du själv när måltiden bör vara avslutad. Tacka så mycket för maten och ta bort tallriken. MEN kom i håg, det viktigaste är att hon är hungrig när maten serveras.

Vårt schema om det kan vara till hjälp:
7.30 Morgon/välling
8.30 Smörgås och frukt vid vårt frukostbord
11.00-12.30 Sova, därefter lunch direkt
15.30 Frukt och vatten (vår son har mkt god aptit :D )
17.30 Middag
18.30 Bad
19.15 Välling och godnatt 19.30

Lycka till! :D
17.30
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag har verkligen ingen aning hur 17.30 kunde hamna längst ned. :roll: :? Menade iaf inget med det. :D

Ska också tillägga att när vi hade matkrångelperioder med vår son (innan vi insåg att han inte ville äta gröt på sked längre :roll: ) så slog jag på TV:n som distraktion (för mig OCH för honom). :oops:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Nieida

Inlägg av Nieida »

Tack för ditt svar, har bara dröjt lite eftersom flytten tagit all tid... :)

Vi har i dagarna ändrat schemat till

07.00 God morgon och gröt efter toalettbestyren (cirka 07.30)
11.30 Lunch
12.30 - 14.30 Sova
15.00 Mellanmål
18.00 Middag
19.00 Bad, pyjamas och välling
19.30 God natt :sleep:

Eftersom det bara varit i några dagar kan vi inte riktigt utvärdera det schemat än... Än så länge är det lite jobbigt att vara vaken hela förmiddagen, men hon sov desto bättre efter lunch! =D>

Har för övrigt försökt få henne att somna om när hon vaknar för tidigt. De gånger det har fungerat har hon varit mycket gladare. Alltså när vi fått väcka henne, när hon inte vaknar själv. Verkar som det börjar hjälpa för nu sover hon faktiskt fram till 07.00! :D

Tack för tipsen vad gäller tandborstningen. Det går bättre och bättre för varje gång! Eltandborste kanske är nåt att prova! :-k

Vad gäller maten har vi hela tiden varit noggrann med tiderna och att hon inte ska äta något mellan! Men det har inte varit helt lätt med andra som stuckit till henne än det ena än det andra... Har diskuterat detta med de vederbörande... Kanske har slanten trillat ner... #-o

Hon har heller "aldrig" druckit annat än vatten. Hon är känslig när det gäller mjölk (blir förstoppad...) och vi har heller inte gett henne varken saft, juice eller nåt annat i den stilen. (Förutom på hennes ettårsdag då ...)

Hon äter lite själv. Att sitta och plocka gillar hon! Jag tror det är som du säger. Vi har nog dramatiserat det lite för mycket. :oops: Alltså varit alltför koncentrerade på ATT hon ska äta och hur mycket, istället för att låta det vara vad det är; naturligt!!!

Vi har tagit bort mellanmålet på förmiddagen och nu är hon hungrig till lunch och har således mycket bättre aptit!! :thumbsup:

När jag skrivit det första inlägget insåg jag rätt snabbt vad våra problem var! Det hjälper nog en hel del att bara formulera allt i ord och sätta det på pränt så ser man problemet från helt andra vinklar! Tack för ditt svar, återigen!

Kram :heart:
Mamma till :heart: Aila :heart: 0409 (kurad 040703) och :heart: Jon :heart: 0702.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"