http://www.growingpeople.se/templates/E ... x?id=15142
Vet inte vilken slags diginitet det har."
Läste och gjorde mina kackelfunderingar.
Nu är det ju så att (de namn- och ansiktslösa) experterna på growingpeople är samma personer som VARNAR för AW och detta vårt föräldraforum, som de helst skulle se nerlagt. Otaliga anmälningar hit och dit har velat sätta både tryck- och valfrihet ur spår och sopa AW av banan. Nu går inte det, gudskelov, tack vare Internet.
Jag tycker growingpeople kan hålla på med sitt, på sitt eget forum (som de så hemskt gärna önskar skulle mörda mitt
Det får bli undantaget som bekräftar regeln
Det "lustiga" är nämligen att populasen på FL, som fick barnläkarkåren att bli "läkaretiskt upprörd" och utfärda sina varningar för AW och hennes föräldraforum till vartenda hörn av hela Sveriges långa land, använde just detta ämne - huvuddunkningar - som särskilt tungt vägande exempel på vilka gräsligheter som förekom på annawahlgren.com. En mamma hade vänt sig hit för att få hjälp med SHN-kuren och hade som största bekymmer att barnet dunkade huvudet i spjälsängen. Detta beskrevs i förtalskampanjen som misshandel. (Att barnet efter avslutad kur, dvs när lilla älsklingen äntligen fick sova, slutade med sitt huvuddunkande, nämndes däremot inte.)
Om huvuddunkningar skriver jag på tre ställlen i Barnaboken. Ett är detta:
*Ritualer som tycks självplågande kommer in i bilden: barnet dunkar huvudet i väggen, rytmiskt och ibland otäckt hårt. Ofta får man lägga handen emellan. En del barn slår huvudet i spjälorna på sängen till och med i sömnen, väcker sig själva och blir olyckliga för det. För dem kan sängen behöva madrasseras.*
Andemeningen är alltså: hindra inte själva dunkandet, men förhindra att det blir hårt. Med handen emellan - och/eller madrassering.
Att dunka skallen mot hårda underlag är spänningslösande. Det är att skada sig själv för att få uppleva detsamma som tonåringar som skär sig blodiga upplever: att minsta fysiska plåga tar udden av själens mest ihållande skrik.
Naturligtvis är detta ingenting som ska betraktas som "normalt" och få pågå i åratal. Man måste både bokstavligen och i överförd bemärkelse lägga handen emellan, så att ingen spänningslösande självdestruktivitet kommer till fysisk känsla. Man måste hjälpa barnet att lära sig andra utlopp för sina spänningar, lösningar vi alla söker och måste lära oss för vårt basala välbefinnandes skull, lösningar som skadar varken oss själva eller andra.
I svaret från expertisen på growingpeople får vi nu veta att denna gräsliga "misshandel" inte alls är något att uppröras för - den kan tvärtom pågå i två och ett halvt år
Vi får också veta att eftersom det inte dunkas på dagis, är det den "vanliga, oskyldiga" sortens huvuddunkande det rör sig om, den som "brukar" börja vid sex månaders ålder (det brukar den inte alls, kan jag meddela. Däremot inte helt sällan under åttamånadersångesten). Samt att det nog inte beror på syskonsvartsjuka (
Så kommer här en intressant hypotes, som faller på sin egen orimlighet:
Nej, det är det inte. "Skojbrottning" i sig är nämligen just spänningslösande. Den unge finns inte, vågar jag påstå, som mitt i den sortens lek störtar i väg från sin skojbrottarpartner för att dunka skallen i väggen ett tag.
Lite ordbajs på det:
(Jag citerar svaret i sin helhet för att INTE ge igen med samma mynt, om man säger - vilket jag gjort i krönikan Kejsar Patriark är naken - kört med lösryckta citat enligt kampanjmodellen.) Och här kommer nu expertisens trendiga maktkampstänkande till tals - botemedlet är ignorans:
Fast är det riktigt illa, bör man bryta, sägs det - vartill rent våld torde krävas, MISSHANDEL vill säga
Sedan ska beröm utgå så fort barnet ÄR något annat än - ja, vadå? Elakt?
Rådgivningen kompletteras med gängse shoppingtips:
Å andra sidan är det bäst att säga bä också, nu när man sagt bu:
Så hur ska nu eländet lösas, så att den gode experten inte framstår som brutal barnmisshandlare
Och till sist lämpar den anonyma experten av sig det hela genom att skicka problemet vidare, gissa vart:
Med vänlig hälsning
growingpeople experten*
Jag skulle vilja säga att det här är kvalificerad bullshit
Herr P som i patriark vet uppenbarligen inte hur, hur mycket han än pratar om "brukar". Jag tillåter mig betvivla att han någonsin konfronterats med det här problemet i verkligheten - än mindre löst det. Själv.
[-X