Hej
Är det för tidigt att redan nu gå över till 15 timmar/dygn? Emma visar tendenser till mindre sömnbehov tycker jag. MYCKET arg vid läggning och vaknar titt som tätt under lurarna.
I helgen försov vi oss drygt 40 minuter så då la jag henne för en 20-minutare istället för luren om 1,5 timmar. Hon var jätteglad och inga problem vid läggningen sedan till middagsluren, En aning tröttare bara men inte gnällig.
Jag skulle vilja dra ner till 2x45 minuter och middagsluren på 1,5 timmar. Är det ok tro eller behöver hon sin sömn de sista 5 dagarna innan hon "fyller" 5 månader?
/tessan
Schema 5 månader
-
Gäst
Hej du!
Jag ligger ju en hel vecka före dig så då tar jag mig friheten att svara dig igen...
Jag har gjort precis som du vill
; vi har två 45-minutare nu, och en 1,5-timmes. Så här ser det ut:
07.00 revelj
09.15-10.00 sova
12.15-13.00 sova
15.30-17.00 sova
För en gångs skull har han själv ändrat lite i detta - innan jag hann före! Innan sov han mellan 09.00-10.30, och började då vakna vid kvart över tio, ungefär, oftare och oftare. Pigg och glad, med joller!
Också visade han, att nio var han Herr Klarvaken, genom att lyfta nyfiket på huvudet när jag lade honom, samt pladdra på en bra stund...
Så jag är inne på att så småningom även förlänga den vakentiden till halv tio, så att han sover tills kvart över.
Detta fungerar bra; igår var det lite gnöl och en trött gosse, men så har jag ju varit nere i Skåne en vecka med honom - så jag tror att hemkomsten samt ny schema kan orsaka lite gnöl...
Så ändra på du - det blir nog inga problem!
Jag ligger ju en hel vecka före dig så då tar jag mig friheten att svara dig igen...
Jag har gjort precis som du vill
07.00 revelj
09.15-10.00 sova
12.15-13.00 sova
15.30-17.00 sova
För en gångs skull har han själv ändrat lite i detta - innan jag hann före! Innan sov han mellan 09.00-10.30, och började då vakna vid kvart över tio, ungefär, oftare och oftare. Pigg och glad, med joller!
Också visade han, att nio var han Herr Klarvaken, genom att lyfta nyfiket på huvudet när jag lade honom, samt pladdra på en bra stund...
Så jag är inne på att så småningom även förlänga den vakentiden till halv tio, så att han sover tills kvart över.
Detta fungerar bra; igår var det lite gnöl och en trött gosse, men så har jag ju varit nere i Skåne en vecka med honom - så jag tror att hemkomsten samt ny schema kan orsaka lite gnöl...
Så ändra på du - det blir nog inga problem!