Hjälp! Mitt i kurning av "Lillan" 6 månader..!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej på er!

och suveränt jobbat med kuren! :thumbsup:

Har inte läst hela tråden men försöker ändå svara på frågorna och ge spontan tanke till senaste inlägget ni hade.

Hur låter hon när hon vaknar om natten? Måste hon ha ramsa eller klarar hon sig själv om ni överlåter det åt henne att göra?
En spontan tanke är att hon kanske har blivit van att ni skall vända henne för att hon skall kunna sova. Vi har aldrig vänt vår dotter utan hon har fått sova hur hon vill. Hon läggs alltid tillrätta sedvanligt på mage, sen har jag ingen aning om hur hon ligger, oavsett om hon har uppvak eller inte. Jag tycker det är viktigt, för egen del, att hon kan sova gott i olika ställningar. 8)

Har du prövat att ramsa henne vid nattliga uppvak, utan att första kika in och se hur hon ligger?

Ibland stör man om man ramsar vid uppvak - och är du säker på att hon är vaken? Vår lilla kan vara ganska högljudd i sömnen och innan jag fattade det störde jag och väckte henne med min ramsa... så det har jag helt slutat med nu. Hon får klara sig själv på nätterna, vid KRIS och stora frågor finns jag där med de svar som krävs då.

Att man ramsar kan göra att de tror att "aha, nu behövs att mamma finns utanför dörren, annars tar vargen mig"... om du är med på tankesättet.

Så man får ge mer förtroende till barnen - de kan mer än man tror. :heart:

känn, lyssna och ha is i magen. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, ni är så nära nu - jobba på lugnt och fint bara med målet lika lugnt och fint för ögonen :wink: :lol:
Tessilago skrev:--- vid 01.00 tiden har hon oftast hamnat på ryggen eller på sidan och ligger tvärs över sängen längst upp mot kortsidan med huvudet pressande mot kortsidan och är arg :evil: Då har vi ramsat och flera gånger har vi gått in och lagt henne tillrätta och på magen -ramsat igen. --- Vid 04.00 tiden - samma visa som ovan.
Ack ja, det kan man göra - leka nyfödd :roll: :lol: Nu är hon ju inte precis nyfödd längre och behöver hjälp att komma förbi de där klassiska uppvaknandena kl 1 och kl 4.

Ramsa. Gå inte in. Särskilt inte "flera gånger". Gå inte in alls. Det låter kanske hårt, men som du märker hjälper ni henne inte med trafiken. Det som ska till är större förtroende för henne och ett orubbligt lugn. Så:

:arrow: Se till att ramsan tar. Dvs hon ska tystna under den. Bekräfta fint och berömmande på slutet, med tonen: "Just så gör man! Man ligger ner och sover så skönt! Helt rätt! Du har hajat precis!"

Och så ligger ligga ungen hopknycklad och dan på kortsidan och man tror att det är synd om henne, men det är det inte. Hon kan somna bra ståendes på huvudet, om så skulle vara. MEN:

:arrow: När hon sovit i tio minuter - inte tjugo - svischar man in och lägger henne rätt. Det märker hon inte. Man kan t o m lyfta henne rätt och definitivt vända henne skönt till mage, utan att hon vaknar då. Poängen är naturligtvis att hon sover längre och skönare tillrättalagd på mage (och med filt eller täcke på) än hopknölad på rygg. Men hon slipper bli medveten om trafiken, som obevekligen stör henne.

:arrow: Se till att hon har goda möjligheter på dagen att vända sig från både mage till rygg och tvärtom :wink: Det är ju som du vet svårare att komma runt från rygg till mage, och då kan du ge henne en liten hand bara - ta henne i handen eller runt lilla armens nedersida och dra lite försiktigt. Så tror hon att hon vänt sig själv och kommer att kunna göra det själv också på natten, inom kort.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessilago

Inlägg av Tessilago »

Tack så mycket för era svar :lol:

I natt så vaknade "lillan" första gången vid 03.30 tiden, jag lät henne prata och ropa litet utan att jag ramsade eller gjorde något då jag tyckte hon lät lugn - hon somnade om själv någon gång vid 04.00 tiden - så TACK så mycket för tipsen!! Det verkade som hon inte behövde oss i natt :roll:

Var sedan vaken vid 07.00 när vi gjorde GOD MORGON! Låg då tvärs över sängen med huvudet mot kortsidan och utan täcke..men verkade ändå nöjd :-)

Therese
Therese, mamma till "Lillan" född 20090507, kurstart 20091027
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
Tessilago

Inlägg av Tessilago »

Hej,

Vi har nu kurat i litet över en månad och det har gått upp och ned. Förra veckan blev "lillan" sjuk för första gången i sitt liv - feber och ett nässelutslag över kroppen som kliade- virus. Nu är hon frisk men nattsömnen började trassla för oss förra veckan och det gör det fortfarande.

Senaste nätterna har hon vaknat runt 22.30 och varit väldigt ledsen - vaknar och skriker rakt ut - mardrömmar ?? Sedan svårt att bli lugn och somna om trots ihärdigt ramsande - somnade om vid 00.00

På måndag fyller lillan 7 månader så min fråga är:

Är det dags att justera schemat?

Med dagslurarna är det inga problem - hon vaknar dock oftast 30 min innan hon ska väckas på första em luren.

Jag upplever också att hon äter sämre än vanligt. Hon tar aldrig någon nattslurk - total vägrar - likaså är det svårt att få i henne mkt mat till middagen.

Hoppas på litet råd från er!

Hälsningar

Therese
Therese, mamma till "Lillan" född 20090507, kurstart 20091027
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Kanske är hon inte riktigt bra ännu. Det är inte så roligt att bli sjuk när man inte är van, om man säger :shock: dvs inte vet att man med största sannolikhet blir FRISK igen, så att allt blir som det var. Sjukelände är vargelände innan man vet :!:

Desto viktigare då att hon får sova sig frisk. Och äta, förstås. Oefterrättligt viktigt är din pch er positiva attityd, så att ni inte bekräftar hennes oro utan tvärtom bilägger den. Det man överför ska vara: "Älskling, det är inte roligt, det vet jag, men det är INTE FARLIGT ELLER FEL."

Öva ramsan på varandra :!: Den ska omvittnat "ta", dvs övertyga. Det är inte det "ihärdiga" i den, dvs evinnerligt upprepande av orden, som gör susen. Det är just Övertygelsen med stort, säkerhetsbringande Ö - sant betryggande :heart: - som gör susen. Lyssna medan du ger den :!: Vi vill ha hennes lyssnande i retur. Det är det som kallas dialog :wink:

Aptiten kommer. Ge henne gärna lite fruktsaft som måltidsdryck ibland (barnmatssaft).

Gör du om schemat så är det 15 tim sömn/dygn som gäller och fyra stora mål - så stora som går :wink: och en nattslurk, som kan komma så tidigt som en timme inpå "middagen". Det spelar ingen roll om inga mängder går ner, men lite ska gå ner. Det kan vara så lite som 40 g. Tänk sängfösare :wink: Mellan de stora målen ska det gå ca 3,5 tim, och de ska avverkas inom en timme åt gången högst.

O:) :heart: :sleep:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"