Ettåring som pratar och pratar och sjunger...

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Majsans skrev: --- när det började bli längre och längre vakentider och när han knappt orkade hålla sig vaken på dagarna kände vi att något behövde göras. Vilket vi satte igång att göra - helt utan effekt. Man kan säga att det har inte spelat någon som helst roll vad vi gjort eller inte gjort ---
:D Det var värst vilket missmod :shock:

Klart det spelar roll vad ni gör och inte gör. All roll.

Ge barnet en upplysningsramsa x4 direkt han vaknar, som meddelar att det är meningen att han ska sova så gott lite till. Gör den saklig, glad - nästan hurtig - men också punktsättande och bestämd modell solklar.

Ta upp honom med stor återseendets glädje på morgonen (vid exakt samma tid - en väckarklocka kan understryka dagsstarten), och glöm ALDRIG skrattet-till-go'nattet :!: Han behöver få sin glädje bekräftad och delad av er, ni ömma överlevnadsgaranter. Han ska inte behöva syssla med den för sig själv - enbart :cry:

Har han svårt att hålla sig vaken på dagarna p g a sina nattliga orgier måste du hjälpa honom till att åtminstone få förutsättningarna för att fylla sitt sammanlagda sömnbehov.

Vi kan inte sova åt de små barnen eller tvinga dem att sova, men vi kan - och bör :!: - ge dem de högst positiva förutsättningarna.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Majsans

Inlägg av Majsans »

annawahlgren skrev:
Majsans skrev: --- när det började bli längre och längre vakentider och när han knappt orkade hålla sig vaken på dagarna kände vi att något behövde göras. Vilket vi satte igång att göra - helt utan effekt. Man kan säga att det har inte spelat någon som helst roll vad vi gjort eller inte gjort ---
:D Det var värst vilket missmod :shock:

Klart det spelar roll vad ni gör och inte gör. All roll.

Ge barnet en upplysningsramsa x4 direkt han vaknar, som meddelar att det är meningen att han ska sova så gott lite till. Gör den saklig, glad - nästan hurtig - men också punktsättande och bestämd modell solklar.

Ta upp honom med stor återseendets glädje på morgonen (vid exakt samma tid - en väckarklocka kan understryka dagsstarten), och glöm ALDRIG skrattet-till-go'nattet :!: Han behöver få sin glädje bekräftad och delad av er, ni ömma överlevnadsgaranter. Han ska inte behöva syssla med den för sig själv - enbart :cry:

Har han svårt att hålla sig vaken på dagarna p g a sina nattliga orgier måste du hjälpa honom till att åtminstone få förutsättningarna för att fylla sitt sammanlagda sömnbehov.

Vi kan inte sova åt de små barnen eller tvinga dem att sova, men vi kan - och bör :!: - ge dem de högst positiva förutsättningarna.

O:) :heart: :sleep:
Dog morgon,

tack för ditt meddelande. Ja, kanske spelar det roll vad vi gör- och isf har vi lyckats riktigt bra :D Men inte just med uppvaken på natten,

Skrattet till gonattet- Check! En av de härligaste stunderna på dagen (hmm... dygnet), då vi hör honom kikna av skratt, och det smittar!

Upplysningsramsa- check! Ja, jag tycker det iallafall... jag känner mig både käck och tydlig när jag gastar från sängen, men jag hör ju inte mig själv- känslan inuti mig själv är den iallafall...

Väckarklocka- check!

Glad morgon. Check! Det är då vi kör vår "så-härligt-att-det-morgon-dans" Nio av tio morgnar tycker han detta är precis hur kul som helst- men den tionde står han mest och stirrar på mig och undrar vad jag sysslar med 8)

Som jag ser det så har han förutsättningarna att sova. Det som skulle kunna skanas skulle isf vara mat som han de senaste dagarna minskat ner alldeles dratiskt på, men om jag inte missminner mig så står det BB att det är fullkomligt normalt i ettårsåldern??

Hur som helst så känner jag mig egentligen inte missmodig (kanske lite) men jag känner att jag fått så mycket hjälp och råd av alla här på forumet (tack) och vad vi än gjort så har det egentligen inte gjort något åt hans uppvak på natten. Då får vi lita på att vi ger honom alla förutsättningar för sömn, och att han snart börjar sova mer igen.

hmm.. jag hoppas jag fått fram allt jag ville säga nu (det här med att skriva är verkligen inte mig grej- jag är en talare) och på rätt sätt. Jag är iallafall oändlit tacksam för alla som bryr sig och engagerar sig. Det värmer!!
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Majsans

Inlägg av Majsans »

Usch, jag känner att det blir sånt fokus på det nagativa i den här tråden, fast det är ju så- det är ju en tråd för fnurror, men jag måste ändå göra ett extra inlägg om allt bra också!

Ensamleken: han älskar att sätta sig i sängen på morgonen och sitter där och fiffilurar i nästan 1½ timme varje dag. Då sjunger han, pratar och pysslar.

Sociala delaktigheten: Han är så stooolt när han gör saker här hemma. Dammsugaren är hans :heart: -barn. Han ser till att den kommer ut och in i skåpet, kontrollerar så hjulen snurrar som de ska, ser till att sladden kommer ut och in, och visar vart den ska in och ut i väggen. Sen är det alltid han som börjar dammsuga, men sen byter han till att moppa golvet samtidigt. Men han släpper aldrig ansvaret över dammsugaren.

Orden som sprutar ur munnen: Aldrig när han vill någonting specielt, då använder han sig av "ÖÖÖH", men han tränar och tränar när han inte vill något särskilt. Och "mamma" säger han till alla som han vill ska hjälpa honom med något, även om han kan säga deras namn.

Skrattet: som alltid finns nära till hands, även om det ibland måste lockas fram när saker går honom emot.

Klätterapan: som gör idrottsläraren i mig så stolt så stolt!! :wink:

Det är viktigt att komma ihåg denna sida också, även om inlägget egentligen passar bättre på ett annat forum. Kram

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart vackert, härlig läsning - vilken liten lycklig stjärna :wink: :lol:

Tack =D>

:heart:
Majsans

Inlägg av Majsans »

Tack Anna!

Alltså, hur stor är sannolikhewten att detta sammanfaller??

Igår skulle jag på kalas, lämnade gossen hemma, skönt sovande i sin säng, med goda vänner som vakade.

Pappan går på hejdundrande julbord.

Jag kommer hem och kryper i säng, glömmer ställa klockan.

Pappa kommer hem glömmer ställa klockan.

Sonen sover hela natten utan ett enda litet knyst (för första gången sen jättelänge tillbaka)

Jag vaknar inte mellan sex och sju (för första gången sen jag var ute och partajade hela natten lång och kom i säng vid fem någon gång på 1800-talet- JAG VAKNAR ALLTID TIDIGT!!)

7.38 vaknar jag med ett ryck!!

Han har alltså sovit drygt 13h inatt...

Ja kära nån.... :roll: :lol: :D

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ja du kära nån är nog det mildaste man kan säga :lol: :lol: :lol:

TACK för roligt inlägg och goda nyheter :wink: Jag fick mig ett skratt! Nu ska vi hoppas att skutan vänder!

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hallå,

Sagalinda, kul att jag kunde bjuda på ett skratt :lol:

Jag tror kanske att skutan HAR vänt- han vaknar men han ligger liksom inte vaken timmasvis längre, kanske 45minuter... och det är ju betydligt bättre!!

Inatt händer något intressant. Jag har kommit in i den stora vinter/graviditets/snart-är-det-semester- tröttheten, och sover för ovanlighetens skull riktigt gott på nätterna. Inatt vaknade lille gossen, och jag tror att jag kanske ramsade (eller så drömde jag) men i så fall reagerade han inte alls på detta. Till slut vaknade jag på riktigt och skickade iväg en ramsa "just in case" Knäpptyst! Hjälper det inte drömma att man ramsar?? :shock: :lol:

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hmm.. jaha.. hej igen.

Här fortsätter de nattliga uppvaken. Skillnaden från när jag var inne här och skrev senast är att jag numera bara noterar att han är vaken och sen somnar jag om- jag har alltså dålig koll på om han är vaken länge i taget, eller om han är vaken många korts stunder. Dock tror jag det är länge eftersom han är sååå trött på dagarna, och att han är svårväckt vid sju.

Många har ju använt sig av Mozart, tror ni att det skulle vara något för lille gossen? Eller ska jag bara låta honom vara?

Han är numera stolt storebror till en liten tjeja (som har smekåmnad nu;))

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ett stort och varmt och avundsjukt grattis till lillasyster!!!! :lol: :heart: Njut av smekmånaden och passa på att snusa bebisnacke så mycket du hinner!

Jag skulle nog helt enkelt låta gossen vara. Jag tycker att allt slags verktygande är överflödigt om han ändå är nöjd. Det finns risk att verktygandet då blir rolig underhållning istället. Det ska vara väldigt tråkigt att vara vaken på natten! Men om det är sura miner och ledsamma tonarter tycker jag absolut du kan prova klassisk musik :wink:
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hejsvejs,

hihi... ja, jag snusar och gosar, och njuter mycket mer än förra gången. Förra gången väntade jag hela tiden på att han skulle bli större. Nu njuter jag mer av "just nu"

Då låter vi honom vara, han är ju nöjd. Nog kommer han väl börja sova hela nätter igen utan att ligga vaken så himla länge?

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Ja det ska vi tro :wink: Jag har en väninna vars äldsta dotter alltid - sedan hon var liten baby - legat vaken i vargtimmen. Idag är hon fyra år och gör det ännu... Dock alltid nöjd. Men någon gång säkert... om inte förr så i tonåren :lol:

Härligt med njutandet - fortsätt snusa :wink:

Kram!
Majsans

Inlägg av Majsans »

Tonåren- ja men då så- då är det bara ungefär 11 ½ år kvar då :lol:

Majsans

Inlägg av Majsans »

Okej... jag fortsätter tråden här.

Det har blivit något bättre med nattuppvaken- håller kanske i sig i en timma nu till skillnad från förut då det ofta var två. MEN de senaste tre kvällarna (och nån kväll till innan det, men inte i sträck om ni förstår hur jag menar) har han legat och skrattar sjungit och tjoat vid läggning istället/också i ungefär en timma (idag 1½) Vi låter honom hållas, men ramsar om han blir ledsen (har hänt en gång) Fördelen med de sena insomningarna är att han faktiskt sover bättre på natten, men frågan är om vår strategi, att göra ingenting är rätt?

Jag läste i någon annnan tråd med liknande "problematik" att Anna (har jag för mig att det var) rekommenderade att gå in och ge en låååång solfjäder. Behövs det liksom?

Jag antar att det är förtrotsen som spökar (här är mycket utbrott på dagarna när saker inte gör som han vill) fast fnurran har ju på ett eller annat sätt hållt i sig länge. Han är ju rätt trött på dagarna och behöver verkligen sin sömn.

Tycker ni att vi ska utöka sovstunden på dagen till två timmar istället för 1½ annars kommer det snart bli konstant läggning klockan halv sju (schemat säger sju till sju)

Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Tjena tjena :D

Jo jag tycker ni kan bjuda på två timmar dagtid om han vill ta emot det! Sömn föder sömn och kanske det hjälper honom över nattuppvaken och/eller tjoandet vid läggningen. Angående läggningen så tycker jag gott du kan ge en punktsättande ramsa när det blir för mycket party där inne. Du liksom påminner om att det är natt och dags att sova, utifall att han glömt det. Jag gör också så med mina flickor, och det brukar ha effekt :wink:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"