Svininfluensa
-
Sagasmamma
-
Fd Medlem
Gossarna är nu vaccinerade. Jag försökte mygla till mig en spruta jag också, eftersom jag har en liten bebis vars hälsa hänger på min. Blir jag smittad är det ju liksom svårt att skydda henne.
Men tji. Och det visste jag ju.
Men den lilla, primitiva människan i mig kunde inte låta bli att provoceras av att alla feta gubbar som själva tuggat sig till både hjärtsjukdom och diabetes, knatade förbi och fick sin spruta. Att deras liv värderas högre än ett spädbarns (för spädbarn är ju också en riskgrupp - som dessutom inte KAN vaccineras själva och därför bör ha föräldrar som är skyddade. Tycker jag).
Sån är jag.
Funderar allvarligt på att ljuga och säga att jag har astma. Kollar dom det?
Men tji. Och det visste jag ju.
Men den lilla, primitiva människan i mig kunde inte låta bli att provoceras av att alla feta gubbar som själva tuggat sig till både hjärtsjukdom och diabetes, knatade förbi och fick sin spruta. Att deras liv värderas högre än ett spädbarns (för spädbarn är ju också en riskgrupp - som dessutom inte KAN vaccineras själva och därför bör ha föräldrar som är skyddade. Tycker jag).
Sån är jag.
Funderar allvarligt på att ljuga och säga att jag har astma. Kollar dom det?
Just såna här saker gör mig ännu mer skeptiskt till den här massvaccineringen.Nya mamman skrev: Jag försökte mygla till mig en spruta jag också, eftersom jag har en liten bebis vars hälsa hänger på min. Blir jag smittad är det ju liksom svårt att skydda henne.
Ska man genomföra en massvaccineringen borde den vara genomtänkt. I ett genomtänkt sådant program borde föräldrar till små bebisar vara bland de första i kön att få vaccin, just av ovannämnda anledning.
Jag tycker också att det är många åtgärder som skulle kunna förebygga svininfluensa som man inte tänkt över.
Man skulle kunna uppmana folk att inte åka kollektivtrafik(smitthärdar)
ställa in julbord med mera(också smitthärdar) och att daglediga inte har barn på förskolan(förskolan är en stor smitthärd).
Överhuvudtaget borde man förutom en mer vältänkt genomförd massvaccinering, om nu alls massvaccinering, tänka igenom alla de riskbeteenden som finns i samhället.
Jag tror ett stort problem med att organisera detta är att varje landsting är en egen myndighet (tror att de räknas som myndighet).
De har alltså ingen som egentligen kan bestämma över hur de sköter saker och ting om de gör det.
Här i Jönköpings län har man först vaccinerat alla riskgrupper (hit har gravida räknats) och anställda inom vården - som på de flesta andra platser. Sedan har man gjort upp ett ålderschema.
Förra veckan var det personer mellan 18 och 30 OCH deras familjer (förutsatt att de har barn). Denna veckan är det 31-40 år som gäller.
Här har man valt att inte vaccinera i skolorna, tex.
På landstingets hemsida påstods att t.o.m förra veckan har 120 tusen personer vaccinerats i F län. Av 335 tusen. Och ett antal veckor kvar att vaccinera alla vanliga.
/LO
De har alltså ingen som egentligen kan bestämma över hur de sköter saker och ting om de gör det.
Här i Jönköpings län har man först vaccinerat alla riskgrupper (hit har gravida räknats) och anställda inom vården - som på de flesta andra platser. Sedan har man gjort upp ett ålderschema.
Förra veckan var det personer mellan 18 och 30 OCH deras familjer (förutsatt att de har barn). Denna veckan är det 31-40 år som gäller.
Här har man valt att inte vaccinera i skolorna, tex.
På landstingets hemsida påstods att t.o.m förra veckan har 120 tusen personer vaccinerats i F län. Av 335 tusen. Och ett antal veckor kvar att vaccinera alla vanliga.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Men visst är det lite konstigt, detta med riskgrupper. Jag känner en liten flicka med astma OCH äggallergi, som alltså borde vaccineras pga astman men som inte kan pga äggallergin. Nog borde hennes familj räknas till "riskgrupp" och vaccineras för att skydda henne!?! Men det har de alltså inte.
-
Fd Medlem
Inger, jag är enig. Dåligt genomtänkt plan. Dessutom är det så irriterande, för veckan innan kunde vem som helst få en dos. Unga, starka, friska - alla som orkade sitta och vänta i folkvimlet ett par timmar. Smittorisk bara det...
/LO, det låter väldigt smart hos er! Här stormar ju liksom ALLA in och vill ha, vill ha!
Stilla, håller fullständigt med. Extra irriterande att det FINNS vaccin utan ägg. Bara inte i Sverige. I Schweiz skulle man bo...
Var på BVC med Hedda idag och pratade förstås svinvaccin med den stackars sönderstressade sköterskan som knappt hinner med sitt vanliga jobb nu i vaccinationsruschen. Hon var så irriterad på alla som kom för vaccination och 1) inte hade bestämt sig OM de skulle vaccinera, utan satt där och babblade för- och nackdelar. Det bör man ju ha tagit ställning till INNAN man går på drop in... 2) alla som klagade på alla biverkningar. Det är ju knappast sköterskornas fel... Och det är helt frivilligt att ta sprutan. 3) alla som inte har förberett sina barn på att de ska få en spruta. "En pappa sa: 'Det tänkte jag att DU skulle göra'"
Stackars satar.
/LO, det låter väldigt smart hos er! Här stormar ju liksom ALLA in och vill ha, vill ha!
Stilla, håller fullständigt med. Extra irriterande att det FINNS vaccin utan ägg. Bara inte i Sverige. I Schweiz skulle man bo...
Var på BVC med Hedda idag och pratade förstås svinvaccin med den stackars sönderstressade sköterskan som knappt hinner med sitt vanliga jobb nu i vaccinationsruschen. Hon var så irriterad på alla som kom för vaccination och 1) inte hade bestämt sig OM de skulle vaccinera, utan satt där och babblade för- och nackdelar. Det bör man ju ha tagit ställning till INNAN man går på drop in... 2) alla som klagade på alla biverkningar. Det är ju knappast sköterskornas fel... Och det är helt frivilligt att ta sprutan. 3) alla som inte har förberett sina barn på att de ska få en spruta. "En pappa sa: 'Det tänkte jag att DU skulle göra'"
Stackars satar.
Idag har vi stått i kö. I två timmar. Men det tog slut innan vi kom fram. Vi kalkylerade med risken, men ändå lite surt.
Tur att det är en stor lekpark mitt på torget så alla barnen var glada och nöjda under tiden i alla fall.
Nu är vaccinet slut för denna gången. Vi får väl se när det dyker upp mer.
/LO
Tur att det är en stor lekpark mitt på torget så alla barnen var glada och nöjda under tiden i alla fall.
Nu är vaccinet slut för denna gången. Vi får väl se när det dyker upp mer.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Som ni vet har vi valt att inte vaccinera oss, och jag tycker en del verkar bli rätt dåliga av sprutan, faktiskt... en kompis och hennes barn blev jättesjuka efter ett par, tre veckor med jättemagont och hög feber, en annan kompis tog sprutan för ett par veckor sen (hon har ms och är i riskgruppen) och har idag fått svårt att andas och åkt in på akuten. Kan det vara så att de, trots vaccinet, ändå får svinisen? Och blir man mycket sjukare då? Ni här som vaccinerat er, har era biverkningar blivit svåra?
Jag vaccinerade mig igår, mycket motvilligt, men nu ska vi ju ut och resa så det kändes som det enda rätta. Hade ont i armen igår kväll och som lite träningsvärk idag. Inget värre än så. Father A ska vaccinera sig i morgon och pojkarna på måndag.
Mest läskigt är det att vaccinera barnen tycker jag men vi har bekanta som haft svininfluensan och det var allt annat än kul kan jag säga. Ingen av dem blev så sjuk att de behövde uppsöka sjukvård men de mådde riktigt dåligt, länge.
Men jag undrar om man verkligen kan få biverkningar så långt efter som två, tre veckor. Låter skumt tycker jag som försöker uppbringa all positiv attityd som möjligt kring denna vaccinerings orgie.
Kram Susan
Mest läskigt är det att vaccinera barnen tycker jag men vi har bekanta som haft svininfluensan och det var allt annat än kul kan jag säga. Ingen av dem blev så sjuk att de behövde uppsöka sjukvård men de mådde riktigt dåligt, länge.
Men jag undrar om man verkligen kan få biverkningar så långt efter som två, tre veckor. Låter skumt tycker jag som försöker uppbringa all positiv attityd som möjligt kring denna vaccinerings orgie.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Kan det vara så att de som är rädda för vaccinet tolkar alla möjliga förkylningar och magsjukor som biverkningar av vaccinet fast det kanske bara är helt vanliga virus? Jag menar, förkylning och "ont i magen" har man ju varje vinter... Jag tror inte man får biverkningar flera dagar eller veckor efteråt?
Håller helt med dig, Stilla. Tror på förkylning och magont, som de hade fått - spruta eller ej.
Det verkar gå lite allmän host-förkylning i höst också. Jag tror i första hand att det beror på fukten. (förutom baciluskerna då förståss).
/LO
Det verkar gå lite allmän host-förkylning i höst också. Jag tror i första hand att det beror på fukten. (förutom baciluskerna då förståss).
/LO
Lotta, mamma till
Vera
Ivar
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Johanna w.
Tre av oss här hemma samt många jag känner är vaccinerade av dessa har ingen fått någon allvarlig biverkning eller magont. De flesta har fått ont i armen ev. lite lätt feber och min sambo kände sig lite krasslig som gick över på en dag.
Om man nu skulle få svinet trots att man ä'r vaccinerad så kommer man få det lindrigare eftersom kroppen redan till viss del har bildat antikroppar. Så nej, man blir inte sjukare om man både tagit vaccinet och får influensan tvärtom!
Hoppas dina vänner mår bättre snart,
kram Johanna
Om man nu skulle få svinet trots att man ä'r vaccinerad så kommer man få det lindrigare eftersom kroppen redan till viss del har bildat antikroppar. Så nej, man blir inte sjukare om man både tagit vaccinet och får influensan tvärtom!
Hoppas dina vänner mår bättre snart,
kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Våra barn blev vaccinerade för 1,5 vecka sedan. Ingen reagerade på något sätt. Ingen feber, verkade inte ens ha ont på stickstället. Har också vänner och bekanta som har haft svininfluensa, både vuxna och barn, och det har varit riktigt dåliga. På bättringsvägen nu som tur.